Autistin empatiakyky
Onko autistille tyypillistä se, ettei hän osaa lohduttaa toista tai ei ymmärrä, että toinen voi pahoittaa mielensä jostakin? Että vaan sivuuttaa täysin toisen surun tai pahan mielen ja alkaa puhua vain muita esim. virallisia asioita?
Kommentit (33)
Tämä on täysin henkilökohtaista, tiedän monia autisteja jotka ovat herkkiä ja huolehtivaisia ihmisiä. Ei siis johdu varsinaisesti autismista. Lisäksi kannattaa ymmärtää asiat oikein jotta ne eivät vääristyisi ja että toimintaa olisi helpompi kehittää oikeaan suuntaan.
Mulla on kyllä empatiakykyä, mutta en osaa ilmaista sitä ulospäin. Menen vaan vaivaantuneeseen tilaan ja lukkoon, jos pitäisi osoittaa empatiaa, joten voi tulla juuri tuollaista välttelykäytöstä kuten käytännön asioista puhumista, omista asioista puhumista tms. t. nais-autisti
Autismi on siinä mielessä samanlainen kuin narsisti, että molemmilta puuttuu empatiakyky, tosin molemmat voi oppia näyttelemään empaattista.
samaa sarjaa kuin oikeistolaisten empatiakyky...
Autistilla on ihan normaali kyky tuntea empatiaa. Tunteiden viestintä on usein se kompastuskivi. Joko autisti tulkitsee väärin toisen viestit, jos ne ovat hienovaraisia, tai ei itse osaa viestiä omia tunteitaan niin, että toinen ymmärtää. Kun kommunikaatio toimii, empatiaa kyllä saa.
Minun tuntemani autisti mies ainakin on täysin empatiakyvytön eikä osaa lohduttaa toista ollenkaan. Päinvain hän nauraa ja pilkkaa toisia, kun onnistuu pahoittaa heidän mielensä. Mutta autismihan on oikeasti kirjo, eli mikä pätee tuohon yhteen autistiin ei päde heistä muihin.
Näin juuri kovakuoriaisen, joka on kääntynyt selälleen jalat sojottaen ylöspäin odottaen, että joku auttaisi sitä pääsemään jaloilleen. Kävelin ohi, enkä auttanut, koska en suostunut osoittamaan myötätuntoa kovakuoriaisen hädälle. Olenko kylmä ihminen?
Autismiin sellaisenaan ei liity empatiakyvyttömyys. Eri asia, kos autismi on niin syvää, ettei henkilö tunnista juuri mitään omia tai muiden tunteita.
Sen sijaan autisti ei ole sentimentaalinen lässyttävä hoivaaja, vaan toimii rationaalisesti tilanteen mukaan. Siksi autistinaisia syytetään epäempaattisiksi, kun he käyttäytyvät ja reagoivat miesmäisesti. Eli eivät ala tunteilemaan ja hössöttämään joutavia. "No voi sentään...kyllä on kauheaa"
Vierailija kirjoitti:
Autismi on siinä mielessä samanlainen kuin narsisti, että molemmilta puuttuu empatiakyky, tosin molemmat voi oppia näyttelemään empaattista.
Ei se puutu. Sitä ei vain osaa näyttää tai eikä tunnistaa toisen kasvoilta, että "nyt olisi sosiaalisten normien mukaan hyvä osoittaa empatiaa." Tunteet kyllä siellä pinnan alla on, vaikka ne ei näy kuten meillä neuronormaaleilla.
Päinvastoin autisti kokee tunteet isompana kuin moni "normaali". Siksihän autistille (etenkin lapsi) tyypillistä on meltdown, kun kaikkea on liikaa, tulee sellainen tunnevyöry päälle jota ei kestä. Autisti kyllä tuntee.
On usein myös erityisherkkä, TUNTEE valon, materiaalit, saumat, äänet, kovemmin kuin muut. Samoin emootiot tuntee usein rankemmin. Meillä on autistinen poika, joka itki herkissä kohdissa kun piiirrettyjä katsoi. Silti ei hevin tunnista sosiaalisissa tilanteissa, että toisella on paha mieli. Kunnes sen hänelle kertoo, mustavalkoisesti, kyllä sitten tajuaa ja on tippa silmässä.
Autistille on usein vaikea katsoa toista ihmistä silmiin tai kasvoihin, niin tietenkään ei silloin tajua toisen tunteita kovin hyvin.
Elon Muskin mediaesiintymisestä voi tehdä itsekin päätelmiä koskien asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Minun tuntemani autisti mies ainakin on täysin empatiakyvytön eikä osaa lohduttaa toista ollenkaan. Päinvain hän nauraa ja pilkkaa toisia, kun onnistuu pahoittaa heidän mielensä. Mutta autismihan on oikeasti kirjo, eli mikä pätee tuohon yhteen autistiin ei päde heistä muihin.
Tuossa on persoonallisuushäiriö tai muu trauma mukana. Ei johdu itse autismista.
Vierailija kirjoitti:
Autistilla on ihan normaali kyky tuntea empatiaa. Tunteiden viestintä on usein se kompastuskivi. Joko autisti tulkitsee väärin toisen viestit, jos ne ovat hienovaraisia, tai ei itse osaa viestiä omia tunteitaan niin, että toinen ymmärtää.
Kun kommunikaatio toimii, empatiaa kyllä saa.
Autistin kommunikaatio tunneasioista jep.
Ja paljonko neurotyypillisten empaattisesta käytöksestä on teeskenneltyä?! Pah!
Nenteille on tärkeää se, miltä asiat saadaan näyttämään. Ihan sama, mitä oikeasti ovat mieltä. Autisti ei teeskentele vaan on aito. Ellei häntä ole koulutettu sosiaaliseksi eli esittämään näytelmää.
Kyllä "autsisti" tuntee empatiaa, mutta asioiden ilmaiseminen on ongelmaista. Tunnekielitaidossa on puutteita. Autistit myös itse asiassa osoittavat myötätuntoa, mutta tavat tehdä se poikkeavat huomattavasti normista.
Aviomiehelläni on diagnosoitu Aspergerin syndrooma. Joo, hän ei ehkä osaa tulla halaamaan silloin kun pitäisi ja on aika kyvytön lepyttelemään minua jos on loukannut, MUTTA hänellä on oma tunnekielensä jolla hän kommunikoi. Toisekseen häneessä on muutamia äärimmäisen hyviä omiaisuuksia, joita en ole "tavalllisissa" miehissä kohdannut. Ja jotain jumalattoman puhdasta tähän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ja paljonko neurotyypillisten empaattisesta käytöksestä on teeskenneltyä?! Pah!
Nenteille on tärkeää se, miltä asiat saadaan näyttämään. Ihan sama, mitä oikeasti ovat mieltä. Autisti ei teeskentele vaan on aito. Ellei häntä ole koulutettu sosiaaliseksi eli esittämään näytelmää.
Autisti ei siis ymmärrä, mitä toinen osapuoli tarvitsee. Hän ei kykene näyttämään myötätuntoa tai lohduttamaan, vaikka toinen on kipeästi sen tarpeessa. Sen sijaan hän jakelee käytännöllisiä toimintaohjeita, vaikka toinen ei sillä hetkellä kykene toimimaan niiden mukaan. Ja tämä on mielestäsi hyvä, koska se on "teeskentelemätöntä" ja "aitoa"?
Vierailija kirjoitti:
Et puhu autismista vaan muusta luonneviasta. Jos tuolla tyypillä on myös korkea kolesteroli, sekään ei ole syy käytökselle.
En ole tavannut autistia, joka puhuisi virallisia asioita.
On tavallista.