Autistin empatiakyky
Onko autistille tyypillistä se, ettei hän osaa lohduttaa toista tai ei ymmärrä, että toinen voi pahoittaa mielensä jostakin? Että vaan sivuuttaa täysin toisen surun tai pahan mielen ja alkaa puhua vain muita esim. virallisia asioita?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täysin henkilökohtaista, tiedän monia autisteja jotka ovat herkkiä ja huolehtivaisia ihmisiä. Ei siis johdu varsinaisesti autismista. Lisäksi kannattaa ymmärtää asiat oikein jotta ne eivät vääristyisi ja että toimintaa olisi helpompi kehittää oikeaan suuntaan.
Tämä. Toiset ovat erittäin herkkiä ja usein tietävät toisesta vain hetken keskustelun perusteella enemmän kuin he itse. Sitten on niitä, joille toisten tunteet ovat hyvin vaikeita ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri kovakuoriaisen, joka on kääntynyt selälleen jalat sojottaen ylöspäin odottaen, että joku auttaisi sitä pääsemään jaloilleen. Kävelin ohi, enkä auttanut, koska en suostunut osoittamaan myötätuntoa kovakuoriaisen hädälle. Olenko kylmä ihminen?
Minä asperger kyllä käännän jokaisen koppakuoriaisen ja pelastan muutkin hyönteiset. Tunnen suurta empatiaa jokaista eläintä kohtaan ja myös hyönteisiä.
Etanoiden kohdalla oon joutunut pakottamaan itseäni tekemään poikkeuksen. Ovat kuulemma haitallinen vieraslaji.
Jos henkilö ei osaa ajatella tällaisia seurauksia, ei se empatian puutetta ole.
Empatian puutetta olisi, jos tekisi tuon tahallaan.