Nimettömälle seuraajalleni
Olet vuosia seurannut minua ja kommentoinut kirjoituksiani. Viimeksi kerroit, että minun 'fetissini' tietää jo, ne ovat lapsenomaisuus ja naisen sukupuolielimien pulskuus.
Ilmiö, jota luulet minun fetissiksekseni, on ihmisillä yleinen neotenia, eli lapsenkaltaisuus. Sitä esiintyy ihmisillä voimakkaampana kuin muilla ihmisapinoilla. Neoteeninen on ikääntyessään enemmän lapsenoloinen. Ilmiön psykologinen vaste on neotenian voimakkaampi vaikutus ihmisellä kuin muilla eliöillä. Suomeksi sanottuna ihmisellä on pitempikestoinen hoivaamisvietti kuin muilla.
Ihmisen mieltymys neoteenisuuteen näkyy myös tietokonekuvien tuotannossa. Viimeinen tulokas tekoäly ohjelmoidaan niin, että kuvat ovat hyvin neoteeniset, siis useimpien mielestä miellyttävät. Fetissi sen sijaan tarkoittaa useimpien näkemyksestä POIKKEAVAA mieltymystä.
Wikipedia kirjoittaa:
"Neotenia tarkoittaa ihmisellä tai eläimellä nuorelle yksilölle tyypillisten piirteiden säilymistä aikuisuuteen. Piirteiden säilyminen johtuu eläimen kehityksen hidastumisesta tai viivästymisestä."
"Neotenia on yleistä domestikoiduilla eläinlajeilla. Esimerkiksi monilla koiraroduilla on aikuisenakin pennun piirteitä, kuten lurppakorvat, lyhyet kuonot ja suuret silmät."
"Nykyihmisellä neoteenisia piirteitä on enemmän kuin sen läheisimmällä sukulaisella simpanssilla, joka kypsyy nopeammin. Nykyihmisellä on suhteellisen pieni leuka, litteät kasvot ja vähäkarvainen iho, mikä saa aikuisen ihmisen muistuttamaan epäkypsää simpanssia. Ihminen myös saavuttaa sukukypsyyden viisi vuotta simpanssia myöhemmin. Tutkijat ovat arvelleet, että nykyihmisen hidas kypsyminen on tehnyt ihmiselle mahdolliseksi kasvattaa suuremmat aivot kuin simpanssilla, sillä kypsymättömät aivot oppivat paremmin kuin kypsän yksilön aivot."
"Naisilla on enemmän neoteenisia piirteitä kuin miehillä. Tällaisia piirteitä ovat naisen paksumpi rasvakerros, korkea ääni sekä sirommat ja sileämmät kasvot. Eläintieteilijä Desmond Morrisin mukaan naisen neoteeniset piirteet ovat kehittyneet herättämään heidän miespuolisissa kumppaneissaan suojelunhalua." Neotenia Wikipedia
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi ne ovatkin pillunhuulet.
Nuoret ei usko, että pillu oli takavuosina niin ruokotonta kieltä, että ei sitä voinut kunniallinen ihminen käyttää. Vitusta kyllä saattoi puhua, mutta ei sentään pillusta. Paljon on vettä virrannut Imatrassa, ja moni asia on muuttunut. Kynis
Mä oon viiisvitonen fabu ja ku mä olin skidi niin kyl silloin pillu oli ihan normaali sana; mut jos se siellä missä sä budjaat on joku tabu tai joku epäpätevä sääntö estää nii en mä maindaa, mut näillä mennään, kynis.
Olen sinua siis 25 vuotta vanhempi, 80 wee. Kynis
MAda faking deeppii SHITTII! OY BRO!
Vierailija kirjoitti:
MAda faking deeppii SHITTII! OY BRO!
En ymmärrä kieltä. Onko tarkoitus salata vai olla vitsikäs? Ainakaan englantia se ei ole, eikä tuntemaani slangia. Kynis, ap.
Äidinrakastelijan syvää ulostetta, voi veljet.
Jäbä on nuori jäbä, ja hyvä niin. Nyt on tosiaan vitulliset setit tulilla!