Ostin kaupasta hävikkileipää laatikon parilla eurolla. Mitä ruokaa voi tehdä leivästä? Osa menee pakasteeseen mutta sieltäkin käytettävä
Voiko käyttää ruoanlaittoon ja jos niin mihin ruokiin?
Suunnitteilla lämpimiä voileipiä kalatäytteellä. Mitä muuta voisi tehdä?
Kommentit (35)
Kuivata osa korppujauhoiksi. Voit käyttää lihapullien jatkeeksi ja säilyy kauan.
250-275 gvaaleaa leipää, kuivahtanutta
purjoa
400 gjauhelihaa
1 rkltomaattipyreetä
rkllihafondia
1 tlrouhittua mustapippuria
1 tlpaprikajauhetta
150 gValio Luomu gouda juustoa raastettuna
1 dl
2kananmunaa
1 prk (3,3 dl)
Valio Keittiön ruokakermaa 10 %
Voiteluun
1 rkl
250-275 g vaaleaa leipää, kuivahtanutta
purjoa
400 g jauhelihaa
1 rkl tomaattipyreetä
rkl lihafondia
1 tl rouhittua mustapippuria
1 tl paprikajauhetta
150 g Valio Luomu gouda juustoa raastettuna
1 dl Valio Luomu kevytmaitoa
2 kananmunaa
1 prk (3,3 dl) Valio Keittiön ruokakermaa 10 %
Voiteluun
1 rkl Valio Oivariini juoksevaa
Kopioi ainekset
Ohje
Leikkaa leipä paloiksi, esim. 2 x 2 cm. Hienonna puhdistettu purjo.
Ruskista jauheliha. Lisää purjo ja tomaattipyree, paista pari min. Mausta fondilla, pippurilla ja paprikajauheella.
Voitele uunivuoka. Levitä leipäpaloja, jauhelihaa ja juustoraastetta vuoron perään 2 - 3 kerrosta lopettaen juustoon.
Sekoita kerma, maito ja munat kulhossa. Kaada seos tasaisesti vuokaan.
Kypsennä 175 asteessa uunin alatasolla n. 20 min.
Tarjoa salaatin ja chilikastikkeen (esim. sriracha-kastiketta) tai ketsupin kanssa.
Paista uunissa krutongeiksi.
Säilyy hyvin
Mulla kohta työnalla tehdä pakkaseen valmiiksi maapähkinävoi-hilloleipiä, kun ostettiin vahingossa liikaa paahtoleipää. Syön niitä sieltä sitten aamupaloina ja kahvipullana pois.
Vierailija kirjoitti:
Paista uunissa krutongeiksi.
Säilyy hyvin
Paistinpannulla voita ja valkosipulia krutonkiin.
Äitini paistoi paistinpannulla vanhoja kuivaneita ruisleivän siivuja voissa. Ovat todella hyviä. Pakastaisin itse suurimman osan leivästä. Lämpimiä voileipiä tekisin varmaan paljon, niitä voi tehdä niin monenlaisia! Krutonkeja voi tehdä myös uunissa ja käyttää salaateissa ja keitoissa.
Sipulikeitto.
Mutta lue leipäpussit, kaikkia leipiä ei voi pakastaa.
Virossa tehdään usein rahkaleipiä. Tarvitaan 8 palaa vaaleaa leipää, 250 grammaa rahkaa, 1 muna, 2 ruokalusikallista sokeria, puoli teelusikallista vaniljasokeria, vähän rusinoita. Sekoita ainekset ja levitä leiville. Paista 200 asteessa noin 15 minuuttia, kunnes levite saa kauniin värin. Kahvin tai teen kanssa maistuu.
Vierailija kirjoitti:
Äitini paistoi paistinpannulla vanhoja kuivaneita ruisleivän siivuja voissa. Ovat todella hyviä. Pakastaisin itse suurimman osan leivästä. Lämpimiä voileipiä tekisin varmaan paljon, niitä voi tehdä niin monenlaisia! Krutonkeja voi tehdä myös uunissa ja käyttää salaateissa ja keitoissa.
Mulla sama muisto lapsuudesta. Ennen kouluun menoa pastettua leipää ja paistettua kananmunaa.
Vierailija kirjoitti:
Virossa tehdään usein rahkaleipiä. Tarvitaan 8 palaa vaaleaa leipää, 250 grammaa rahkaa, 1 muna, 2 ruokalusikallista sokeria, puoli teelusikallista vaniljasokeria, vähän rusinoita. Sekoita ainekset ja levitä leiville. Paista 200 asteessa noin 15 minuuttia, kunnes levite saa kauniin värin. Kahvin tai teen kanssa maistuu.
Maulta ihan rahkapullien veroisia.
Lämpimiä leipiä tekisin. Itse asiassa tein eilen pellillisen lämpimiä leipiä, kun oli paahtoleipää menossa vanhaksi. Oli hyvää! Myös täytetty ruisleipä uunissa on hyvää. Väliin mitä haluaa plus juustoa ja folion sisällä grilliin tai uuniin.
Leivän päälle ruskeaa kastiketta. Halpa lounas. Paranee jos paahtaa leivät voissa. Ei aina tarvitse olla perunaa tai pastaa.
Kasvis- ja jauhelihapihveissä korppujauhon korvikkeena. Leikkaat vain leivän pieniksi kuutioiksi, niin toimii yhtä hyvin kuin korppujauhot.
Lämpimät voileivät on herkullisia. Päälle voi laittaa lähes mitä tahansa ja uuniin