Onko jokin muoti-ilmiö että melkein joka tilaisuuteen on nykyään laadittu turvallisen tilan periaatteet?
Miten ennen oli? Oliko jollain sitten turvaton olo, kun tällaisia ei ollut?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Turvallisen tilan periaate on tehty sitä varten että totuutta ei saa sanoa sille joka ei sitä kestä kuulla.
Turvallisen tilan periaate on tehty estämään keskustelu. Jos haluaa jotain oppia, pitää nimen omaan keskustella sen kanssa joka on asiasta täysin eri mieltä.
Kyllä tuo lisää entisestään pönötystä, jännittämistä kun jo ennenkin piti pelätä että töppää jos avaa suunsa.
En menisi itse tilaisuuteen jonka tietäisin tälläisen säännöstön valvomaksi. Boikotoisin tuollaista alentavaa typeryyttä.
Pakko jotain tehdä ihmisten suojaamiseksi luolamiehiltä kun luolamiehet ei ole kykeneviä kehittymään.
Huom, kantispapparaisista on puhe. Teistä, joilla ei ole Nobeleita eikä perustettuja pörssiyhtiöitä ja jotka läpäisitte peruskoulun iällä.
Keneltä näissä turvallisissa tiloissa ihmisiä suojellaan? Valkoisilta heterosetämiehiltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvallisen tilan periaate on tehty sitä varten että totuutta ei saa sanoa sille joka ei sitä kestä kuulla.
Turvallisen tilan periaate on tehty estämään keskustelu. Jos haluaa jotain oppia, pitää nimen omaan keskustella sen kanssa joka on asiasta täysin eri mieltä.
Kyllä tuo lisää entisestään pönötystä, jännittämistä kun jo ennenkin piti pelätä että töppää jos avaa suunsa.
En menisi itse tilaisuuteen jonka tietäisin tälläisen säännöstön valvomaksi. Boikotoisin tuollaista alentavaa typeryyttä.
Ole hyvä vaan. Niin Juha Mäenpäänkin pitäisi tehdä. Jos ei osaa käyttäytyä eikä halua oppiakaan, on parempi pysyä yksin perämökissä.
Eihän tuollainen "turvallinen tila" tarkoita sitä, ettei saa ahdistella ja häiriköidä ja käydä käsiksi, koska sellaisesta käytöksestä olisi joka tapauksessa lentänyt ulos tilaisuudesta kuin tilaisuudesta.
"Turvallinen tila" tarkoittaa yleensä sitä, ettei saa vahingossakaan loukata ketään. "Turvallisessa" kahvilassa tarjoilija saattaa esimerkiksi loukkaantua siitä, että asiakkaat keskustelevat keskenään (normaalilla äänellä) jostain väärästä aiheesta (tästä syystä on esim. Iso-Britanniassa heitetty ulos ihmisiä). Tai se loukkaava asia voi olla vaikka Harry Potter -paita. Ylipäätään mikä tahansa asia, joka syystä tai toisesta tulkitaan provokaationa.
Nämä (yleensä somepiireissä laaditut) "säännöt" siitä, mikä on loukkaavaa ja mikä ei, pitää tietää automaattisesti. Jos ei tiedä, on lähtökohtaisesti vääränlainen ihminen. Näin se yleensä menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä jos et mene.
Mulle käytöstavat on luontaiset. En pönötä, en solvaa enkä kouri ketään.
Se, että kohtelee muita kunnioittavasti, ei alenna itseä millään tavalla, ellet sitten ole muiden yläpuolelle täysin ansioitta asettuva Valkoinen HeteroMies.
Pissaletku ja ihonväri, hah.
Persu ei olisi persu ilman ulinaa siitä, että oletetaan aikuisen ihmisen, jopa miehen, osaavan käyttäytyä.
Onhan se paljon vaadittu va jaal ta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuollaisen ns. turvallisen tilan kuuluisi olla useimmissa tapauksissa perusoletus? Miksi siitä tehdään niin ennakkoilmoituksellinen asia?
Käytöstavat ja sivistys ovat rapautuneet ajan myötä. Sen vuoksi tuollaisista perusasioista pitää muistuttaa. Aiemmin törppöjä arvosteltiin selän takana ja huonosti kohdeltuja harvempi uskalsi lähteä puolustamaan, koska pelättiin itse joutuvan silloin silmätikuksi.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuollainen "turvallinen tila" tarkoita sitä, ettei saa ahdistella ja häiriköidä ja käydä käsiksi, koska sellaisesta käytöksestä olisi joka tapauksessa lentänyt ulos tilaisuudesta kuin tilaisuudesta.
"Turvallinen tila" tarkoittaa yleensä sitä, ettei saa vahingossakaan loukata ketään. "Turvallisessa" kahvilassa tarjoilija saattaa esimerkiksi loukkaantua siitä, että asiakkaat keskustelevat keskenään (normaalilla äänellä) jostain väärästä aiheesta (tästä syystä on esim. Iso-Britanniassa heitetty ulos ihmisiä). Tai se loukkaava asia voi olla vaikka Harry Potter -paita. Ylipäätään mikä tahansa asia, joka syystä tai toisesta tulkitaan provokaationa.
Nämä (yleensä somepiireissä laaditut) "säännöt" siitä, mikä on loukkaavaa ja mikä ei, pitää tietää automaattisesti. Jos ei tiedä, on lähtökohtaisesti vääränlainen ihminen. Näin se yleensä menee.
Lisään vielä, että nykyäänhän se on mennyt aika erikoiseksi, kun joku saattaa lentää ulos "turvallisesta tilasta" vain siksi, että on juutalainen. Ei nyt onneksi vielä Suomessa ainakaan.
Mutta jos se ei tähän mennessä käynyt selväksi, olen siis sitä mieltä, että tällaisten sääntöjen pitäisi olla selkeitä ja reiluja, eikä täysin mielivaltaisia.
Se on jännä näissä turvallisissa tiloissa että perustavikset joutuu sit kuunnella jonkun naisen julistusta viiksenkasvamisesta, mieshormonireseptin saamisen onnesta, rintojenpoistosta ja seksuaalisen suuntautumisen lokeroajattelusta. Kun pitää oikein tuomalla tuoda esille että oon muuten non binary fluid gender ja huomaakste kaikki kuinka mä ticcaan tässä nyt hei kattokaa mua. Itse koen tuollaisen erittäin erittäin ahdistavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole hyvä vaan. Niin Juha Mäenpäänkin pitäisi tehdä. Jos ei osaa käyttäytyä eikä halua oppiakaan, on parempi pysyä yksin perämökissä.
Miksi oletat, että näistä hömpötyksistä kieltäytyvä ihminen olisi itse todennäköisesti huonokäytöksinen? Ainakin minä vastustan tätä periaatteen vuoksi. En arvosta aikuisen ihmisen holhoamista ja ennakko-olettamista.
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä näissä turvallisissa tiloissa että perustavikset joutuu sit kuunnella jonkun naisen julistusta viiksenkasvamisesta, mieshormonireseptin saamisen onnesta, rintojenpoistosta ja seksuaalisen suuntautumisen lokeroajattelusta. Kun pitää oikein tuomalla tuoda esille että oon muuten non binary fluid gender ja huomaakste kaikki kuinka mä ticcaan tässä nyt hei kattokaa mua. Itse koen tuollaisen erittäin erittäin ahdistavana.
No harvemmin kai "perustavikset" eksyy tilaisuuksiin, joissa keskustellaan tuollaisista asioista.
Ikävämpää on se, jos ihan tavallisissa harrastuspiireissäkin saa olla vain yhtä mieltä asioista, ja se pitää jotenkin osoittaa. Esimerkiksi yhdessä (ja varmaan monessa muussakin) netissä toimivassa luovan kirjoittamisen ryhmässä ei riitä, että et sano ikinä yhtään mitään mieshormoniresepteistä tms. tällaisista aiheista (koska ne eivät edes liity luovaan kirjoittamiseen!). Sinun pitää ilmoittaa pronominisi liittyessäsi. Jos et halua tehdä niin, oletetaan, että olet automaattisesti vääränlainen ihminen etkä pääse ryhmään.
Woke ei elä hetkeäkään ilman turvallisen tilan periaatetta. Kun vapaa keskustelu sallitaan, aiheesta kun aiheesta, woke tukehtuu omaan mahdottomuuteensa välittömästi.
Turvallisen tilan periaate on tehty ainoastaan pystyyn kuolleen ideologian hengissä pitämiseksi. Totuutta ei tarvitse vaientaa eikä puolustaa, totuus on kuin Leijona, päästät vain vapaaksi, ja se puolustaa itse itseään. Turvallisen tilan periaate sulkee leijonan häkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuollaisen ns. turvallisen tilan kuuluisi olla useimmissa tapauksissa perusoletus? Miksi siitä tehdään niin ennakkoilmoituksellinen asia?
Taitaa perusoletus nykyään olla, etteivät jotkut ilman ohjeistusta osaa käyttäytyä.
Hämmentävää ja myös holhoavaa.
Woketus on vallankäyttöä ja vallan tavoittelua: jotkut pääsevät tekemään muille sääntöjä, määräilemään muita ja käynnistämään vihakampanjoita niitä vastaan, jotka kyseenalaistavat heidän näkemyksensä ja toimintatapansa.
Lisäksi woketus on säälittävää amerikkalaisen "poliittisesti korrektin" kulttuurin matkimista. Kun ei osata juuri muita kieliä, kopsataan mallit USAsta - ikään kuin sieltä kannattaisi enää kopioida yhtää mitään. Sieltähän tuo safe spacekin on kopioitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No harvemmin kai "perustavikset" eksyy tilaisuuksiin, joissa keskustellaan tuollaisista asioista.
Ikävämpää on se, jos ihan tavallisissa harrastuspiireissäkin saa olla vain yhtä mieltä asioista, ja se pitää jotenkin osoittaa. Esimerkiksi yhdessä (ja varmaan monessa muussakin) netissä toimivassa luovan kirjoittamisen ryhmässä ei riitä, että et sano ikinä yhtään mitään mieshormoniresepteistä tms. tällaisista aiheista (koska ne eivät edes li
Toisena esimerkkinä, muutama vuosi sitten monista porukoista - käsityö- tai kirjallisuusaiheisista, jne. - suljettiin ulos, jos et someprofiilissasi näkyvästi kannattanut BLM:ää. Siis ei riittänyt, että et sanonut mitään aiheesta, tai ylipäätään ikinä sanonut mitään poliittista. Sinun piti julkisesti ilmoittaa olevasi BLM:n puolella.
Samoin olen huomannut, että nykyään "she's neutral about Israel" on syy sulkea ihmisiä ulos. Nauraisin ellei tämä olisi niin outoa ja ahdistavaa.
Tarkkailuluokkia ei saada takaisin eikä vuotavia rajoja tukituksi, mutta tällaista lässytystä tuputetaan aikuisille.
Vierailija kirjoitti:
Koska iso osa miehistä on oman elämänsä teuvohakkaraisia tms. jotka ei osaa olla käymättä kiinni naisten perseisiin ja/tai tisseihin ilman, että erikseen todetaan sen olevan kiellettyä. Eivätkä aina silloinkaan.
On eri asia puuttua seksuaaliseen häirintään kuin laatia ohjeita, joiden mukaan ei ole ok olettaa toisen sukupuolta (tirsk!) tai parisuhdestatusta 🤦🏻
53. Vastaajalle. Tuollaista puhetta joudun omassa harrastuksessani sekä opiskelupaikassa kuuntelemaan. Ei paljon ohjaajat puutu kuin heihin jotka noille alkaa vänkäämään vastaan
Silloin ihanalla 70-luvulla, kun kaikki oli paremmin, vedettiin kunnon korvapuusti päin taulua vaan, jos joku kävi tisseihin tai persuksiin kiinni. Nyt on turvallinen tila. En tiedä, kumpi oli parempi, mutta nykyään kaikki tuntuu kovin totiselta ja miehet munattomilta, mutta ymmärrän sen kyllä, kun jopa vankeutuomio on koko ajan nurkan takana. Yritä siinä sitten tehdä tuttavuutta. Ei ihme, että sinkkuus lisääntyy ja syntyvyys alenee. Pahinta on tuo piukeus asenteissa ja huumorin katoaminen.
Koska kaikki eivät noudata sitä perusoletusta.