Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kova homma on talon rakentaminen itse?

Vierailija
07.06.2025 |

Kuinka kova homma on pienen omakotitalon (max.50neliötä) rakentaminen? 

Pohdittiin puolison kanssa jos menisimme yhdessä rakennusmiehen opintoihin ja tekisimme lopputyöksi yhteisen pienen talon. Säästääkö tällä paljon ja onko se oikeasti mahdollista itse tehdä näin aloittelijana, jos saisi koulusta nuo opit?

Elämme kaksin ja ollaan korkeakoulutettuja molemmat, minä soteammattilainen ja puoliso konetekniikan.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni liitto on kaatunut prosessissa.

En ikinä lähtisi vaikka raksalla olenkin.

Vierailija
2/52 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta valmiina talo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

on

Vierailija
4/52 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaako teistä kumpikaan rakentaa taloa? Siinä vastaus.

Vierailija
5/52 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 taloa rakennettu itse/pääosin itse120-240m2. Vuosi per talo.

Ei rakentaminen ole rakettitiedettä mutta nykysäädökset on niin älyttömiä että vaatii kyllä aikamoista perehtyneisyyttä. Kaikkea ei edes voi tehdä itse. 

Pienestä talosta on hyvä aloittaa, näkee mihin rahkeet riittävät.

Yksi nyrkkisääntö jälleenmyyntiarvoa ajatellen: tontin hinta ei saa olla kuin 25-30% lopullisesta kiinteistön hinnasta, muuten sitä ei saa ikinä takaisin. 

Vierailija
6/52 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä työ tekijäänsä opettaa!

Vierailija
7/52 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei rakentaminen ole rakettitiedettä mutta nykysäädökset on niin älyttömiä että vaatii kyllä aikamoista perehtyneisyyttä. Kaikkea ei edes voi tehdä itse. 

Yksi nyrkkisääntö jälleenmyyntiarvoa ajatellen: tontin hinta ei saa olla kuin 25-30% lopullisesta kiinteistön hinnasta, muuten sitä ei saa ikinä takaisin. 

Jos itselleen tekee niin miksi se jälleenmyyntiarvo on niin tärkeä?  

Eikä se rakentaminen vaikeaa ole, ainakaan jos ei korkeasti koulutettu että ymmärtää ja osaa oikeaa tekemistä.

Vierailija
8/52 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustuksen teko on ekakertaa rakentajien juttu mistä ongelmat alkaa kasautua. On vaikka mitä tarkastusta ja usein ei ole itsellä tietoa niistä, eikä miten milloinkin kuuluu mitäkin tehdä. Tavaraa tulee liian myöhään tai liian aikaisin ja sama koskee alihankkijoita/urakoitsijoita.

Tai miksi ei vaan osta pientä valmista talopakettia?

Vierailija
9/52 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tarkoitus vain saada halvalla niin unohda koko juttu. Muuta vuokralle jos on noin vaikeaa.

Vierailija
10/52 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaatko ollenkaan lukea kysymystä lähtötietoineen? Siinä mainittiin myös opinnoista. 

Vierailija
11/52 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo se kannattaa että itse rakennuttaa talon.

Valitsee urakoitsijat, kilpailuttaa kaiken.

Vierailija
12/52 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos itselleen tekee niin miksi se jälleenmyyntiarvo on niin tärkeä?  

Eikä se rakentaminen vaikeaa ole, ainakaan jos ei korkeasti koulutettu että ymmärtää ja osaa oikeaa tekemistä.

Noh, on rakentamisessa muutamia asioita joihin on ihan hyvä perehtyä kunnolla. Kaiken voi onneksi googlata tai katsoa netistä.

Ja ainakin meille talot ovat olleet myös sijoitus, ei vain kodit itselle. Toki omille rahoilleen haluaa myös tuottoa. Ja hyvin on tullutkin

Toki jos sinulle on ihan sama kuolla torppaasi ysikymppisenä ja jättää se sitten mätänemään arvottomana jälleenmyyntiarvolla ei ole merkitystä. Mutta meillä on lapsia ja lastenlapsia joille on kiva jättää perintöä ja onpa 2. talon myynnistä ylijääneillä rahoilla ostettu lomatalo etelästäkin. 

Vierailija
13/52 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on tarkoitus vain saada halvalla niin unohda koko juttu. Muuta vuokralle jos on noin vaikeaa.

Niin, se on vihonviimeinen juttu jos "halvalla" tekee. Itse ostaisin jonkun rempattavan mökin, siitä on helpompi aloitella.

Vierailija
14/52 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo juttu jokaiselle suomalaiselle miehelle

Vierailija
15/52 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen RAKENNUTTANUT kaksi taloa. Molempiin meni todella tiukalla aikataululla vuosi, tyyliin niin että perustaja sai just valmiiksi osuuden perjantaina, niin maanantaina alettiin laittaa harkkoa päälle. Perjantaina putkari lopetti niin viikonlopun jälkeen sähkäri jatkoi. Ja niin edelleen. Vuosi noin. Raksalla oli jatkuvasti ainakin kaksi ukkoa hommissa.

Jos aidosti et osta juuri yhtään työtä, eli teet oikeasti itse (ja tiedät mitä teet!), niin varaa ainakin 2-3 vuotta joka päivä tälle projektille. Oman työn voi unohtaa samanaikaisesti.

Tsemppiä. Parisuhdetta projekti voi jopa tiivistää jos molemmat sitoutuneita - ja molemmilla realistinen kuva tämän päivän kustannustasosta (budjetista).

Minun tietääkseni useimmat riidat syntyy kun vain toinen perheestä oikeasti osallistuu projektiin, toinen ei juurikaan, ja siten kuluista on ihan eri odotukset. Toinen tyyliin odottaa että pihat nyt saa vaikka ilmaiseksi, max 2 tonnia ja nurmikot on siinä. Mutta oikea lopputulos on, että 20000 euroa menee pelkkään kaivinkoneen lopputasoituksiin ja multakuormaan ja perustarvikkeisiin kuten minimikivetyksiin. Siltikin saa nurmikon kylvää ja kastella ihan itse..

Vierailija
16/52 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni liitto on kaatunut prosessissa.

En ikinä lähtisi vaikka raksalla olenkin.

No ei voi yleistää. Me rakennettiin 200 neliön hirsitalo, vaikka kummallakaan ei ollut mitään koulutusta rakentamiseen, apua saatiin kyllä sukulaisilta, jotka osasi rakentaa. Vielä ollaan yhdessä ja juhannuksen jälkeen lähdetään 30-vuotishäämatkalle.

Kaksi vuotta meni rakentamiseen, koska oli just 90- luvun lama ja tulot oli pienet. Käytännössä hirsikehikko seisoi yhden talven vesikaton alla. Mutta sitten jatkettiin ja valmista tuli. Virret veisti veistämö, itse kaadettiin ne metsässä ja raahattiin pikkuvalmetilla tienvarteen. 

Meillä ei ollut vielä lapsia, joten kumpikin pääsi työmaalle ja olihan aika mielettömän hyvää parisuhdeaikaa. Vieläkin rakennetaan ja rempataan yhdessä, kun lapset on jo aikuisia.

Vierailija
17/52 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Tulee jo niin kalliiksi jos ei oo yhtään taitoa ennestään. Ja opettelee sit talonrakentamista. Mokia liikaa ja velka lisääntyy.

Ostakaa valmis ja tehkää vaan jotai pientä pintaremonttia siihe..

Ja lisäksi ero tulee helposti kun jotai taloa rakentaa. 

Vierailija
18/52 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen RAKENNUTTANUT kaksi taloa. Molempiin meni todella tiukalla aikataululla vuosi, tyyliin niin että perustaja sai just valmiiksi osuuden perjantaina, niin maanantaina alettiin laittaa harkkoa päälle. Perjantaina putkari lopetti niin viikonlopun jälkeen sähkäri jatkoi. Ja niin edelleen. Vuosi noin. Raksalla oli jatkuvasti ainakin kaksi ukkoa hommissa.

Jos aidosti et osta juuri yhtään työtä, eli teet oikeasti itse (ja tiedät mitä teet!), niin varaa ainakin 2-3 vuotta joka päivä tälle projektille. Oman työn voi unohtaa samanaikaisesti.

Tsemppiä. Parisuhdetta projekti voi jopa tiivistää jos molemmat sitoutuneita - ja molemmilla realistinen kuva tämän päivän kustannustasosta (budjetista).

Minun tietääkseni useimmat riidat syntyy kun vain toinen perheestä oikeasti osallistuu projektiin, toinen ei juurikaan, ja siten kuluista on ihan eri odotukset. Toinen tyyliin odottaa että pihat nyt saa vaikka ilmaiseksi, max 2 tonnia ja nurmiko

Tässä oli paljon asiaa! 

Vähintään vuosi menee suunnitteluun ja lupien saamiseen. Se aika kannattaa käyttää hyvin.

Työnjako sovitaan ennen raksan aloitusta.

Kuka hoitaa rahat, tilaukset, toimitukset, materiaalivalinnat, lastenhoidot, kodinhoidot.

Miten pidetään vapaata ja lomia, miten vuorotellaan raksalla/kotihommissa?

Lisäksi kekseliäisyys on valttia ja niin helppoa nykyään. Materiaaleissa säästää kun vaikka facen ryhmistä saa ilmaiseksi/halvalla uuttakin tavaraa.

Esim meillä kaikki useat sadat pihan perennat, korustepuut ja pensaat maksoivat muutaman kahvipaketin ja suklaalevyn verran! Vain mullat, sorat, laatoitukset ja lannoitteet maksettu liikkeeisiin. Nyt minä puolestani olen lahjoittanut ylimääräisiä perennoja eteenpäin. 

5

Vierailija
19/52 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rakentanut pitkästä tavarasta 3 taloa ja remontoinut perinponjaisesti (ei siis mitään pintaremppaa vaan rakenteidta asti peruskorjattu) toiset 3 ja tehnyt vielä sitä pintaremppaa lisäksi siellä täällä ja mökillä.

Talon itse rakentaminen vie noin 2 vuotta. Ensimmäisen vuoden jälkeen voi halutessaan pitää käyttöönottotarkastuksen ja muuttaa sisään, jos haluaaa/jaksaa asua työmaan keskellä vielä sitten vuoden tsi pari (pari, koska jos tässä vaiheessa muuttaa, työt lähes aina hidastuvat ja lopulliseen valmistumiseen menee useampia vuosia). Rakentamisaikaan ei juurikaan vaikuta talon koko, koska hankalampia osia on kuitenkin yhtä paljon.

Jonkinasteinen ongelma voi syntyä siitä, että rakennusalan kouluissa ei nykyään opeteta rakentamista, koska sitä tehdään niin vähän. Siellä opetetaan valmistalojen pystyttämistä, joka on hyvinkin eti asia. Siihen ei mene kuin pari viikkoa, viimeistelyyn pari kuukautta, ja juuri siksi sen itse tekemällä ei säästäkään juuri mitään.

Vierailija
20/52 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tietääkseni useimmat riidat syntyy kun vain toinen perheestä oikeasti osallistuu projektiin, toinen ei juurikaan, ja siten kuluista on ihan eri odotukset. Toinen tyyliin odottaa että pihat nyt saa vaikka ilmaiseksi, max 2 tonnia ja nurmiko

Tuttava teki kahteen vuoteen talon valmiiksi, oli rakennuksella päivät töissä, omaansa teki illat ja viikonloput.  Vain sähköt kytki ulkopuolinen.  Ei edes pohjan valuun hyväksynyt ketään kaveriksi.