Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kova homma on talon rakentaminen itse?

Vierailija
07.06.2025 |

Kuinka kova homma on pienen omakotitalon (max.50neliötä) rakentaminen? 

Pohdittiin puolison kanssa jos menisimme yhdessä rakennusmiehen opintoihin ja tekisimme lopputyöksi yhteisen pienen talon. Säästääkö tällä paljon ja onko se oikeasti mahdollista itse tehdä näin aloittelijana, jos saisi koulusta nuo opit?

Elämme kaksin ja ollaan korkeakoulutettuja molemmat, minä soteammattilainen ja puoliso konetekniikan.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette voi tehdä yksin sillä täytyy olla nosturia, betoni autoa ym. Lisäksi tarkastaja tulee ulkopuolelta.

Toki jos näin kirjaimellisesti ottaa yksin rakentamisen, niin näillä kriteereillä juuri kukaan ei ole rakentanut itse tai yksin. Koskelan Jussikin järjesti kattotalkoot. 

Sinä tapauksessa vastaus aloitukseen on että voi tehdä itse.

-exraksarane

Vierailija
42/52 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen negatiivinen suhtautuminen täällä. Siis ennen talot tehtiin pääasiassa aina itse, eli ehkä historiasta löytyy enemmän esimerkkejä. Toki silloin ei tarvinnut lvi-juttuja ja sähköjä miettiä. Kannattaa varmaan ensin miettiä ja talkoilla yhdessä muiden työmailla niin näkee vähän miten se sujuu. 

Näitä vertauksia joskus kuulee ns vanhemmalta ikäpolvelta, joka tosiaan yrittää kertoa miksette tee itse ja vaikka vähän juttuja ostaisikin, niin miten talon saa alle 1000e/neliö pystyyn.

Kukaan ei tee talkoilla enää, eikä rakentaja sellaista välttämättä haluakaan (mahdolliset vastuukysymykset).

Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Nykyiset määräykset ja luvitukset vaativat, että työmaalla on useampi tekijä ja heidän lisäksi tarkastajat, että määräyksiä noudatetaan. Kaikki vakuutukset ym muu ympäröivä toiminta perustuu määräysten noudattamise

"Nykyiset määräykset ja luvitukset vaativat, että työmaalla on useampi tekijä "

Kerro ihmeessä mikä määräys tällainen on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

osaako teistä kumpikaan rakentaa taloa? Siinä vastaus.

Aloitusviestissähän kerrotaan heidän menevän opiskelemaan talonrakennusta.

Vierailija
44/52 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talon rakentamisen tekniikasta en osaa sanoa mitään, mutta tiedän pariskuntia joita yhteinen taloprojekti on lujittanut suhdetta vahvemmaksi. Tosin siinä ei saa olla liian tiukkaa aikataulua, asua täytyy pystyä muualla, mutta lopputulos on ollut mieleinen. 

Halusin tuoda tämän näkökulman myös mukaan, sillä liian paljon negatiivista mielipidettä pörrää aina talon rakentajan ympärillä.

Niin, lujittaa AINOASTAAN jos ei ole kersoja riesoina siinä samaan aikaan. Muuten tulee lusikoiden jako eteen ennen kuin loputarkastus on pidetty.

Vierailija
45/52 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. Kiitoksia kaikille vastauksista!

Hyviä pointteja, eihän sitä voi tietää, kumpaanko porukkaan itse kuuluu, niihin joita yhteinen projekti lujittaa, vai joilla parisuhde kärsii projektista. Ollaan kuitenkin 20 vuotta oltu yhdessä jo, joten ihan hevillä tämä suhde ei kaadu.

Juurikin sitä mietin, miten vaikeaa talon rakentaminen on oppia. Ajatus olisi että molemmat olisi opintovapaalla ja keskityttäisiin  vain opintoihin ja talon rakentamiseen se pari vuotta. En tiedä saisiko aloittelijat siinä valmiiksi.

Vierailija
46/52 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talonhan voi rakentaa monella tavalla. Täytyy valita itselleen sopivin tapa. Minä rakennutin talon pitkästä tavarasta ja omista puista 15v sitten. 4 v sitten rakennutin yläkertavarauksen asuinkäyttöön. Aiemmin olin siirtänyt hirsimökin yhdessä sukulaisen kanssa ja ollut monella sukulaisen rakennuksella apuna.

Lupaprosessiin meni silloin pisin aika. Tarvittiin poikkeamislupa ja koska silloin ei kunnassa haluttu myöntää rakennuslupia kaavan ulkopuolelle, kesti luvissa 1,5 vuotta. Omat lupansa tarvi mm.tieliittymälle, vesijohdolle, jota varten ei saanut kaivaa tietä poikki vaan piti tilata poraus tien alta ym. Millä nyt voi vaikeuttaa asioita.

Puut kaadettiin omasta metsästä, kenttäsahaaja sahasi kaikki puutavaran, olin itse perämiehenä(-naisena) ja taapeloin kuivumaan. Höyläytin höyläämöllä, jossa taas itse olin kuljettamassa ja apuna.

Piirustuksia varten sain neuvon että mahdollisimman suorakulmainen ja selkeä. Otin mallin valmistalopaketista ja muokkasimme siitä suunnittelijan/valvojan kanssa sopivan. Vahingossa tuli yläkertavaraus ja 270 kattokorkeus.

Yksi porukka teki pohjat, sukulainen laatoitti, toinen teki sähköt, kaivinkonekin järjestyi sukulaisen kautta. Nämä rahaa vastaan kuitenkin.

Palkkasin nuoren rakennusmiehen ja apumiehen ja tehtiin muutama eri urakka. Itse kilpailutin, kuljetin, siivosin ja maalasin kaiken.

Kun alkoi olla valmista, rakennustarvikeliikkeen johtaja tuli juttusille ja sanoi, että on tavannut kysyä aina pariskunnilta kun talo on valmis, että aloittaisiko uudestaan niin kysyy nyt minultakin. Vastaus oli että on ollut hienoa ja milloin vain uudestaan.

Alusta muuttoon kesti lupaprosessin jälkeen 7kk. Lupa tuli elokuussa ja muutto helmikuussa. Ulkoapäin oli kesken ja sisältäkin pari huonetta.

Yläkerta rakennettiinkin sitten eri tyyliin. Rakennusfirma osti tarvikkeet omilla alennuksillaan ja teki levypinnalle valmiiksi. Itse lattiat, maalaus, tapetointi ja listat. 

Eli vastaus kysymykseen on että minä tekisin itse, mutta muista en kyllä osaa sanoa. Voi ajatella niinkin että mitä nopeammin pääsee muuttamaan niin säästää esim.vuokrassa. Ehkä pieni hirsitalo olisi helpoin. Tai sitten pitkästä selkeälinjainen rakennus.

Vierailija
47/52 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveilen omakotitalosta, mutta en ikinä voisi itse rakentaa. Ei ole minkäänlaista tietoa mistään rakentamisen vaiheista, luvista tai määräyksistä. Voiko tällainen poropeukalo silti ostaa talon avaimet käteen valmiina vai pitääkö tällöinkin olla jotain tietoa? Vai onko talofirmoilla oikeasti täyden palvelun vaihtoehtoa? 

Vierailija
48/52 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa miettinyt. Uusilla asuinalueilla on toinen toistaan hienompia taloja nuorilla perheillä. En usko, että nämä vaativissa asiantuntijatöissä olevat vanhemmat olisivat itse osallistuneet rakentamiseen mitenkään. 

Vierailija
49/52 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siinä hommaa jo noinkin pienessä mökissä.

Nykyiset määräykset tuottavat kohtalaisesti työtä, on se kumma ettei saa rakentaa oman mielensä mukaan.

Aloittelijoilla menee paljon aikaa tekemiseen ja purkamiseen ja tekemiseen uudelleen.

Kaikkea pitää miettiä ja pohtia, että miten tämä pitää tehdä.

Toki on sellaisia, joilla on lahjakkuutta rakentamiseen ja osaavat ikään kuin luonnostaan rakentaa.

Vierailija
50/52 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää millaisia kyhäelmiä alkaisi nousta, jos jokainen rakentaisi itse talon. 

"Ei ole mies eikä mikään, joka ei taloa perheelleen rakenna"

:D

Vierailija
51/52 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoo vaan parit YouTube videot niin eiköhän ala tölli nousta. 

Vierailija
52/52 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talonrakentajan opinnoista en näkisi tässä mitään hyötyä. Saman opin löytää youtubesta, ja aikuinen asiasta kiinnostunut pystyy sen omaksumaan helposti. Taloudellisesti kannattavinta olisi olla palkkatöissä ja tehdä taloa illat, viikonloput ja lomat. 

Kun teetätte kunnolliset suunnitelmat detaljeita myöten, sehän on kuin legosettiä tekisi ohjeen mukaan.

Minä ja mies ollaan rakennettu yksi talo ja korjattu yksi mökki. Ollaan molemmat töissä rakennusalalla, ja ollaan käyty päivätöissä projektien aikana. Pitkästä tavarasta tehty omakotitalo (n.200m2) saatiin parissa vuodessa muuttokuntoon, silloin oli lapset pieniä ja verotti vähän ajankäyttöä. Meidän itsemme lisäksi tontilla kävi kaivurikuski, kattotuolien nostoauto, betoniauto ja sähkäri (neuvomassa ja kytkemässä). 

Mökki korjattiin 100% ihan itse, tehtiin remppa siten, ettei ollut tarvetta olla tekemisissä rakennusvalvonnan kanssa. Mökkiä tehtii hitaalla tahdilla pari vuotta, ensin purku ja runko näkyviin, sitten uudet materiaalit.

Molemmissa projekteissa ollaan näin toimien säästetty todella paljon ulkopuolisten palkkakustannuksia. Varmasti yli 100 000 e, ellei lähemmäksi 200 000 e.