Kuinka kova homma on talon rakentaminen itse?
Kuinka kova homma on pienen omakotitalon (max.50neliötä) rakentaminen?
Pohdittiin puolison kanssa jos menisimme yhdessä rakennusmiehen opintoihin ja tekisimme lopputyöksi yhteisen pienen talon. Säästääkö tällä paljon ja onko se oikeasti mahdollista itse tehdä näin aloittelijana, jos saisi koulusta nuo opit?
Elämme kaksin ja ollaan korkeakoulutettuja molemmat, minä soteammattilainen ja puoliso konetekniikan.
Kommentit (52)
Sellainen vinkki ap:lle, että tulet saamaan 100 ja yksi vinkkiä miten tuttavan enon kummin kaima rakensi perustukset pelkällä kossupullon hinnalla ja seinät saatiin kaatopaikalta, mutta olivat silti aivan priimaa!! Ikkunat maksoivat satasen viereiseltä purkutyömaalta kun onneksi saatiin mahtumaan naapurin Penan peräkärryyn, joka löyty ojasta hylättynä!! Kattotuolit tulivat omasta, tai joo ei se oma ole, mutta appiukon metsästä! Maksoivat kympin kun piti vain käsisaha ostaa.
Ja näitä tulee riittämään.
Kannattaa suhtautua laittamalla omaan arvoonsa..
Ette voi tehdä yksin sillä täytyy olla nosturia, betoni autoa ym. Lisäksi tarkastaja tulee ulkopuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni liitto on kaatunut prosessissa.
En ikinä lähtisi vaikka raksalla olenkin.
Sitten on niitä liittoja joiden suhde paranee projektien ansiosta.
Jos ei mitään kokemusta alalta aiemmin ja nykyamiksen tietopaketin turvin meinaa lähteä yrittämään, niin kokeilisin ensin rakentaa sen autotallin pitkästä ja jos sen jälkeen vielä kiinnostaa, niin alkaisin miettiä sitä taloa. Plus raksakamat pysyy säältä suojassa siellä tallissa ja se on sitten valmis kun talokin on. Ja jos tallin rakentamisen jälkeen ei enää hotsita, niin sitten vaan talopakettia tontille, avaimet käteen tai säältä suojattuna.
Me on just rakennettu talo. Ollaan itse rakennusalan kokeneita ammattilaisia. Projekti kesti 2 vuotta kahden hengen päätyönä (ei oltu muualla töissä) ja autotalli on vielä vähän kesken.
meidän lisäksi tontilla on pyörinyt
2 kaivinkonekuski ja maanrakentqja
betonikuski ja valumiehet
sähköasentaja
putkiasentaja
lämpöpumppuasentaja
Ilmastointiasentaja
takkamuurari
parkettiasentaja (oli vähän monimutkaisempi liimaparketti)
pintakäsittelijå, oli liian kallis tapetti rakentajien laitettavaksi, haluttiin ihan pintakäsittelijä, maalaukset tehtiin kyllä itse.
Siinä ja siinä on, että jääkö mitään säästöä, jos ottaa huomioon siihen, että ilman raksahommia oltais oltu tämä aika muualla töissä ja saatu palkkaa. Mutta onpahan talo rakennettu silleen ettei tarvi jälkikäteen katua.
Talon rakentamisen tekniikasta en osaa sanoa mitään, mutta tiedän pariskuntia joita yhteinen taloprojekti on lujittanut suhdetta vahvemmaksi. Tosin siinä ei saa olla liian tiukkaa aikataulua, asua täytyy pystyä muualla, mutta lopputulos on ollut mieleinen.
Halusin tuoda tämän näkökulman myös mukaan, sillä liian paljon negatiivista mielipidettä pörrää aina talon rakentajan ympärillä.
Jälkiviisautta varmasti tulee myös tarjolle. Tyyliin no voi että kun olisit kysynyt minulta / siltä rannukkatien Kalevilta...
En tiedä säästääkö tuossa vai ei. Mutta tietääpä miten on tehty.
Olen nähnyt työmailla monennäköistä viheltäjää. Joidenkin firmojen tyypit ovat tehneet todella hyvää jälkeä ajallaan viimeisen päälle siististi. Eikä ole tultu just tupakalta viimeisiä savuja naamalle hönkien. Sitten taas on ollut näitä että joo juhannuksena valmista ja vielä marraskuussa sementtisäkit edelleen makaa koskemattomina, syksyn kosteudesta jo kivettyneinä. Tai tehdään häseltämällä ja raivostutaan kysymyksistä sekä varmistuksista. Tupakkaa palaa ketjussa ja kirosanat sinkoilevat ja pakettiauto on kuin kaatopaikka.
Nykyinen koulutus on tosiaan sillä tasolla että en tiedä mitä siellä oikeasti oppii. Ehkä olisi parempi mennä apupojaksi ja -tytöksi (onko kiellettyä käyttää perinteisesti sukupuolta ilmaisevia sanoja?) jollekin firmalle "työharjoitteluun". Siitähän voisi jopa saada muutaman pennosen rahaa ja nähdä sekä oppia samalla miten tehdään.
Eräs tuttavani on tainnut neljä omakotitaloa tehdä jokseenkin omin avuin, tottakai on ollut välillä joissain työvaiheissa esim. isää tai veljeä jne. kaverina. Kahdessa näistä taloista olen käynyt kylässä ja on muuten ollut hienosti tehdyt. Rahallinen säästö varmaan ainakin 75.000 euroa per talo? Siis kun vertaa toteutuneita kuluja siihen että olisi ostanut valmiina avaimet käteen. Ja jos ei lasketa sitä, minkä verran talon rakentamiseen käytetyllä ajalla hypoteettisesti olisi voinut tienata jos sen olisi käyttänyt palkkatyön tekemiseen (jos työtä olisi ollut tarjolla vastaavan tuntimäärän verran).
On se kova homma, mutta kyllä itse tehden voi säästää. Pitkästä tavarasta paikalla rakennettuna voi arvioida että kirvesmiesten palkkoihin menee vähintään 50 000 eur riippuen tietysti projektista tarkemmin. Sen voi säästää suoraan omalla työllä. Tarvikkeista voi joskus säästää jos on aikaa kytätä ja hakea hyviä tarjouksia pidempään, omassa projektissa se mahdollista, ei silloin kun maksettu mies odottaa täydellä palkalla työmaalla. Toisaalta pienrakentaja ei saa ehkä niin hyviä hintoja kuin ammattilainen/rakennusyritys.
Koulusta voi olla hyötyä jos ei ole mitään kokemusta raksan eri hommista ihan perus tekniikoista alkaen. Jos on kädentaitoja niin tiedon löytää netistä, siihen ei kouluja tarvita.
Pientä taloa ei yleensä kannata rakentaa, se on suhteessa kalliimpi ja vaikea ikinä myydä, ellei mökiksi/kakkoskämpäksi sopivalla paikalla. 50 neliöön tarvitaan kaikki kallis tekniikka. Toinen 50 neliötä muutamaan makuuhuoneeseen ja varastotilaan maksaa suhteessa hyvin vähän lisää, mutta lisäävät talon käytettävyyttä monelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 taloa rakennettu itse/pääosin itse120-240m2. Vuosi per talo.
Ei rakentaminen ole rakettitiedettä mutta nykysäädökset on niin älyttömiä että vaatii kyllä aikamoista perehtyneisyyttä. Kaikkea ei edes voi tehdä itse.
Pienestä talosta on hyvä aloittaa, näkee mihin rahkeet riittävät.
Yksi nyrkkisääntö jälleenmyyntiarvoa ajatellen: tontin hinta ei saa olla kuin 25-30% lopullisesta kiinteistön hinnasta, muuten sitä ei saa ikinä takaisin.
Jos itselleen tekee niin miksi se jälleenmyyntiarvo on niin tärkeä?
Luuletko tosiaan lapsellisuudessasi luulet, että kaikillä niillä, jotka ovat rakentaneet talonsa itse ja ajatelleet asuvansa siellä aina, on elämä mennyt suunnitelman mukaan?
Olemme rakentaneet yhden talon. Tuohon aikaan valmiin vähän vanhemman talon olisi saanut halvemmalla, mutta lainaehdot oli sellaiset, että kannatti ruveta rakentamaan, kun saimme aravaa. Kova homma, mutta kyllä se innostus rakentamisaikana riittää. Vaikeampaa on loppuvaiheessa, kun rahat alkavat olla lopussa, kaikki on vielä vähän kesken, pihatyöt tekemättä, väsyttää ja kyllästyttää. Kaikesta kuitenkin selvittiin ja kun parikymmentä vuotta myöhemmin jouduimme muuttamaan töiden takia, sattui olemaan sellainen aika, että saimme talosta tosi hyvän hinnan, Toista taloa emme kitenkaan ryhtyneet rakentamaan, vaan ostimme valmiin. Sanotaan, että kun talo valmistuu, seuraa ero. kuolema tai uusi lapsi. Näitä kaikkia kyllä tapahtui uudella asuinalueella aika paljonkin, onneksi me saimme vielä kaksikin uutta lasta entisten lisäksi,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
osaako teistä kumpikaan rakentaa taloa? Siinä vastaus.
Kyllä työ tekijäänsä opettaa!
Just, no jo paskassa talossa tahtoo asua.
Nykyiset määräykset ovat sellaisia, että ei ole käynyt edes mielessä rakentaminen.
Eikai sitä voi edes miettiä talon rakentamista ilman haettavaa ja maksettavaa lupaa jne.
Rakennusmääräykset pakottavat rakentamaan huonoja ja lyhytikäisiä taloja.
On se aika kova homma. Siinä joutuu joka päivä tekee töitä. Jos tekee alusta kaiken itse niin kovaa hommaa se on. Olen olut rakentamassa viittä taloa 20 vuoden aikana. Olen itse raksapuolen käynyt nuorena ja aloitin raksatyöt armeijan jälkeen 20 vuotiaana. Ekaa taloa jonka rakensin oli tulipalossa tuhoutunut. Se talo sitten rakennettiin uudelleen ja sain sen työn kun näin ilmoituksen että palkataan raksamiestä. Talon omisti koulun rehtori ja 8 kuukautta olin siinä töissä rakentamassa alusta loppuun. Meitä oli neljä raksamiestä ja sähkö ja putkimiehiä mutta kesti 8 kuukautta homma. Talossa oli neliöitä yli 100.
Vierailija kirjoitti:
Talon rakentamisen tekniikasta en osaa sanoa mitään, mutta tiedän pariskuntia joita yhteinen taloprojekti on lujittanut suhdetta vahvemmaksi. Tosin siinä ei saa olla liian tiukkaa aikataulua, asua täytyy pystyä muualla, mutta lopputulos on ollut mieleinen.
Halusin tuoda tämän näkökulman myös mukaan, sillä liian paljon negatiivista mielipidettä pörrää aina talon rakentajan ympärillä.
Näin myös meillä ja ystäväpariskunnilla.
1. talo rakennettu 98 samaan aikaan kuin kaveritkin ja kukaan ei ole eronnut
3 rakennetun lisäksi rempattu 1 talo ulkomailla, tosin siellä myös raksaukot apuna
5
Rakennettiin kesäloman aikana kahden auton katos, määrämittaan sahattu valmiiksi tehtaalla, mutta itse koottiin ja maalattiin. Sen perusteella en lähtisi itse pitkästä rakentamaan mitään leikkimökkiä isompaa! Jollei sitten olisi loputtomasti aikaa ja rahaa, ns harrastuksen vuoksi. Ja ollaan pariskunta, sähkäri ja kirvesmies (niitä hommia emme päivätöiksemme tee).
Ihmeen negatiivinen suhtautuminen täällä. Siis ennen talot tehtiin pääasiassa aina itse, eli ehkä historiasta löytyy enemmän esimerkkejä. Toki silloin ei tarvinnut lvi-juttuja ja sähköjä miettiä. Kannattaa varmaan ensin miettiä ja talkoilla yhdessä muiden työmailla niin näkee vähän miten se sujuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
osaako teistä kumpikaan rakentaa taloa? Siinä vastaus.
Kyllä työ tekijäänsä opettaa!
Just, no jo paskassa talossa tahtoo asua.
Ei itselleen viitsi sutta ja sekundaa tehdä.
1. ja 2. talomme myytiin nopeasti eikä kukaan ole huudellut perään vioista. Asumme edelleenkin samalla alueella ja näemme uusia asukkaita aika usein
Vierailija kirjoitti:
Ette voi tehdä yksin sillä täytyy olla nosturia, betoni autoa ym. Lisäksi tarkastaja tulee ulkopuolelta.
Toki jos näin kirjaimellisesti ottaa yksin rakentamisen, niin näillä kriteereillä juuri kukaan ei ole rakentanut itse tai yksin. Koskelan Jussikin järjesti kattotalkoot.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen negatiivinen suhtautuminen täällä. Siis ennen talot tehtiin pääasiassa aina itse, eli ehkä historiasta löytyy enemmän esimerkkejä. Toki silloin ei tarvinnut lvi-juttuja ja sähköjä miettiä. Kannattaa varmaan ensin miettiä ja talkoilla yhdessä muiden työmailla niin näkee vähän miten se sujuu.
Näitä vertauksia joskus kuulee ns vanhemmalta ikäpolvelta, joka tosiaan yrittää kertoa miksette tee itse ja vaikka vähän juttuja ostaisikin, niin miten talon saa alle 1000e/neliö pystyyn.
Kukaan ei tee talkoilla enää, eikä rakentaja sellaista välttämättä haluakaan (mahdolliset vastuukysymykset).
Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Nykyiset määräykset ja luvitukset vaativat, että työmaalla on useampi tekijä ja heidän lisäksi tarkastajat, että määräyksiä noudatetaan. Kaikki vakuutukset ym muu ympäröivä toiminta perustuu määräysten noudattamiseen. Vakuutukset eivät ole voimassa, jos Rane vähän siinä sivussa vesieristi.
Olen rakentanut vuoden 2020 talon, joka siis suunniteltu 2010-luvun lopulla, ja jopa siitäkin tämän päivän määräykset tiukentuneet. Nykyrakentaminen eroaa 60- tai 70-luvusta kuin yö ja päivä. Onneksi. Laatueron näkee niistä sen ajan tasakattotaloista.
Juu, ammattilainen tekee tehokkaasti. Mutta ap ei ole ammattilainen, joten odotukset sen mukaan.