Kiitollinen toimeentulotuella eläjä
Minulle jää minimi toimeentulotuki kuussa käteen, eli kuulun kaikkein köyhimpään ihmisryhmään Suomessa. Meiltä ei ole onneksi leikattu tuloja tämän hallituksen aikana. Kaikille Suomessa kuuluu noin 600 euroa kuussa käteen vuokran, sähkön, kotivakuutuksen, lääkkeiden, lääkärikäyntien jälkeen. Minulla menee ruokaan noin 10 euroa päivässä. En käy joka päivä kaupassa, tämä keskimääräinen. Sen jälkeen jää 300 euroa, jolla maksan puhelimen nettiyhteyksineen. Loppu on vapaassa käytössä. Ne, jotka ovat ulosotossa, saavat tuon ulosmitatun tulon jälkeen eli tuo raha jää myös ulosoton jälkeen. Jos on lapsia, täytyy heille jäädä iästä riippuen 300-400 euroa kuukaudessa.
Olen kiitollinen saamastani tuesta, koska muuten olisin koditon ja istuisin kerjäämässä. Aikaisemmin olin työelämässä, mutta kaikki ei aina mene niin kuin suunnittelee. Kaikki se vähäinenkin meni.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Lopeta trollaaminen. Jos saisit toimeentulotukea tietäisit varsin hyvin, ettei sitä saa 600 euroa tilille. Ja tietäisit myös varsin hyvin, että hallitus on tehnyt heikennyksiä tttukeen.Saisit hävetä.
Ei hallitus ole tehnyt mitään leikkauksia toimeentulotukeeni. Mitä ihmettä horiset? Vedä sanasi takaisin ja pyydä anteeksi. -eri.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea saavat eivät ole köyhimpiä. Vaan ne jotka eivät saa toimeentulotukea jonkin omaisuuden vuoksi. Jota ei voi nopeasti realisoida.
Mökki 15 tonnia. Toimeentulotuen tarve 500 kk. Mökkiä ei saada kaupan. Alijäämää 6000 vuosi. Esimerkiksi noin.
Tämä. Minulla on perikunnalta lunastamani talo ja sen lisäksi erillinen 3 hehtaarin joutomaapalsta, josta saan polttopuut eikä sinne mene edes tietä. Jos siitä luovun, pitää ostaa puut. Kela katsoo tuon palstan niin arvokkaaksi, etten ole oikeutettu toimeentulotukeen. Asumistukea en enää saa, kun persut sen leikkasivat tämän vuoden alusta. Sitä sain 60€ kuussa. Nyt saan enää työmarkkinatuen ja siitä maksan myös lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta trollaaminen. Jos saisit toimeentulotukea tietäisit varsin hyvin, ettei sitä saa 600 euroa tilille. Ja tietäisit myös varsin hyvin, että hallitus on tehnyt heikennyksiä tttukeen.Saisit hävetä.
Ei hallitus ole tehnyt mitään leikkauksia toimeentulotukeeni. Mitä ihmettä horiset? Vedä sanasi takaisin ja pyydä anteeksi. -eri.
3,5% leikkaus on päätetty, että on se leikannut vaikka ei vielä ole voimassa. Lisäksi jäädytettiin indeksikorotus ja se päätös on jo voimassa. Kokonaisvaikutus hallituskaudella on luokkaa 10% eli käänteisenä yleinen palkankorotustaso.
Pienen korotuksen sai vassarit tehtyä viime hallituskauden loppuun. 594e on nyt. Se oli indeksikorotus edellisiin hintojen nousuun, sittemmin on hinnat nousseet toki edelleen.
Toki hyvä muistuttaa ettei se tarkoita että joka kuu saisi mällätä 600e, vaan siitä on ostettava kengät, alusvaatteet, pesuaineet, hygieniatarvikkeet yms perustarpeet.
Tällöin on aivan eri asia oletko puilla paljailla ja yksin vai onko tukiverkkoa. Itse esim olen saanut lähipiiristä käytetttyjä astioita, huonekaluja ja vaatteita. Jos nollasta lähtee niin ei pysty hankkimaan edes mummonpyörää noilla rahoilla.