Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiitollinen toimeentulotuella eläjä

Vierailija
07.06.2025 |

Minulle jää minimi toimeentulotuki kuussa käteen, eli kuulun kaikkein köyhimpään ihmisryhmään Suomessa. Meiltä ei ole onneksi leikattu tuloja tämän hallituksen aikana. Kaikille Suomessa kuuluu noin 600 euroa kuussa käteen vuokran, sähkön, kotivakuutuksen, lääkkeiden, lääkärikäyntien jälkeen. Minulla menee ruokaan noin 10 euroa päivässä. En käy joka päivä kaupassa, tämä keskimääräinen. Sen jälkeen jää 300 euroa, jolla maksan puhelimen nettiyhteyksineen. Loppu on vapaassa käytössä. Ne, jotka ovat ulosotossa, saavat tuon ulosmitatun tulon jälkeen eli tuo raha jää myös ulosoton jälkeen. Jos on lapsia, täytyy heille jäädä iästä riippuen 300-400 euroa kuukaudessa.

Olen kiitollinen saamastani tuesta, koska muuten olisin koditon ja istuisin kerjäämässä. Aikaisemmin olin työelämässä, mutta kaikki ei aina mene niin kuin suunnittelee. Kaikki se vähäinenkin meni.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella sinun asumiskulusi maksetaan kokonaan?

Saan asumistukea, eli ei kokonaan makseta. Mutta koska asumistuki ja muut tuloni ovat pienet, saan täyden toimeentulotuen. Tulot miinus hyväksyttävät menot= pitää jäädä noin 600

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-perusosan-maara

Mitä tarkoitat, että "pitää jäädä"? Se on laskennallinen summa menosarakkeessa, yritä nyt tajuta ja tajuaisitkin, jos OIKEASTI saisit ttt.

Vierailija
22/64 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta trollaaminen. Jos saisit toimeentulotukea tietäisit varsin hyvin, ettei sitä saa 600 euroa tilille. Ja tietäisit myös varsin hyvin, että hallitus on tehnyt heikennyksiä tttukeen.Saisit hävetä.

Tt tukeen ei ole tullut muuta heikennyksiä kuin että liian kalliin asunnon vuokraa ei enää makseta kokonaan, perusosan määrä nousi taas vuoden alussa.

No sehän on nyt heikennyksistä kaikista tuntuvin, koska varsinkin Helsingissä ei löydy paljoa asuntoja, jotka jäisivät kuntakohtaisen rajan alle. Kyseessä ei siten ole "liian kallis asunto", vaan kuntakohtainen raja, jonka määrä ei vastaa millään muotoa todellisia vuokria. Tämän seurauksena monet tttukea saavat joutuvat tulemaan toimeen pahimmillan parilla sadalla eurolla.

Tälläkin hetkellä tuhansia asuntoja Helsingissä vapaana joissa on alhaisempi vuokra kuin Kelan raja

Linkkaapa tähän muutama asunto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta. Toivottavasti olen väärässä.

Tämä on totta

Vierailija
24/64 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan asumistukea, eli ei kokonaan makseta. Mutta koska asumistuki ja muut tuloni ovat pienet, saan täyden toimeentulotuen. Tulot miinus hyväksyttävät menot= pitää jäädä noin 600

Mitä tarkoitat, että "pitää jäädä"? Se on laskennallinen summa menosarakkeessa, yritä nyt tajuta ja tajuaisitkin, jos OIKEASTI saisit ttt.

Ap vastaa: kun tuloni asumistuki mukaan lukien lasketaan yhteen, niistä vähennetään vuokra, kotivakuutus, sähkö, lääkkeet ja lääkärikulut. Jos summa on alle 600 euroa, maksetaan minulle se erotus eli tätä tarkoitan sillä, että jokaiselle Suomessa on lain mukaan jäätävä tämä noin 600 euroa kuukaudessa. Se on laskennallinen, mutta se ei muuta sitä tosiseikkaa, että jokaiselle jää se 600 euroa vähintään. Sen vähempää ei lain mukaan voi jäädä. Usko nyt, että saan toimeentulotukea ja tiedän nämä asiat. Lisää voit lukea faktaa

Vierailija
25/64 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa: kun tuloni asumistuki mukaan lukien lasketaan yhteen, niistä vähennetään vuokra, kotivakuutus, sähkö, lääkkeet ja lääkärikulut. Jos summa on alle 600 euroa, maksetaan minulle se erotus eli tätä tarkoitan sillä, että jokaiselle Suomessa on lain mukaan jäätävä tämä noin 600 euroa k

Ap tarkentaa vielä Jos JÄLJELLE jäävä summa on alle 600, maksetaan erotuksena tukea niin että aina jää se 600

Vierailija
26/64 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä niin hyvät tuet saa että 600 euroa jää käteen laskujen jälkeen. Ei minulle ainakaan vaikka asun kunnan halvimmassa asunnossa vuokra on 348 euroa kk. Silti toimeentulotuesta pitää maksaa yli satanen vuokraa vielä koska asumistuki on 244 euroa jota vähennettiin 50 euroa. Vesi 22 euroa lisäksi. Sitten on nettilasku, sähkö yhteensä 70 euroa kk. Eli voi just jäädä se 400 euroa muuhun elämiseen kuten ruokaan.

Vierailija
27/64 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Minä saan ihan joka kuukausi 0 euroa ja elän säästöilläni sekä luonnon antamilla.

Vierailija
28/64 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että olet kiitollinen. Harva on sitä. Se ei pidä paikkaansa, että kuuluisit kuitenkaan niihin köyhimpiin. On työssä käyviä ihmisiä, jotka saavat vähemmän rahaa käyttöönsä. Kaikki eivät lähde hakemaan tukia.  

Ennen kun joku mitään sanoo, otettakoon huomioon, että tuo 600€ jää asumisen ja terveyskulujen jälkeen käteen.

Työssäkäyväkin, jonka käyttöön jää pakollisten maksujen jälkeen alle 600 voi hakea toimeentulotukea. Usein työssäkäyvän kykyut eivät ole pelkästään pakolliset menot, kuten pelkästään toimeentulotuella olevalla. Mahdollisesti lyhennetään asuntolainaa, maksetaan autoa ja autosta kertyviä kustannuksia, harrastemaksuja jne. Toimeentulotuella elävällä ei ole näitä vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia vaan kaikki on karsittu minimiin. Toimeentulotuessa ei myöskään huomioida lainoja eli, jos haluat lyhentää lainaa ilman, että menee ulosottoon kasvamaan korkoa, niin jäljelle jäävä summa on se mitä kuukaudessa jää käytettäväksi laskuihin ja välttämättömiin menoihin.

Ymmärrät varmaan mitä tarkoitan? Työssäkäyvällä on valinnanvaraa, toimeentulotuella olevalla ei. sivusta

Vierailija
29/64 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että olet kiitollinen. Harva on sitä. Se ei pidä paikkaansa, että kuuluisit kuitenkaan niihin köyhimpiin. On työssä käyviä ihmisiä, jotka saavat vähemmän rahaa käyttöönsä. Kaikki eivät lähde hakemaan tukia.  

Ennen kun joku mitään sanoo, otettakoon huomioon, että tuo 600€ jää asumisen ja terveyskulujen jälkeen käteen.

Työssäkäyväkin, jonka käyttöön jää pakollisten maksujen jälkeen alle 600 voi hakea toimeentulotukea. Usein työssäkäyvän kykyut eivät ole pelkästään pakolliset menot, kuten pelkästään toimeentulotuella olevalla. Mahdollisesti lyhennetään asuntolainaa, maksetaan autoa ja autosta kertyviä kustannuksia, harrastemaksuja jne. Toimeentulotuella elävällä ei ole näitä vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia vaan kaikki on karsittu minimiin. Toimeentulotuessa ei myöskään huomioida lainoja eli, jos haluat lyhentää lainaa ilma

Mitä valinnanvaraa työssäkäyvillä on? 

Vierailija
30/64 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa: kun tuloni asumistuki mukaan lukien lasketaan yhteen, niistä vähennetään vuokra, kotivakuutus, sähkö, lääkkeet ja lääkärikulut. Jos summa on alle 600 euroa, maksetaan minulle se erotus eli tätä tarkoitan sillä, että jokaiselle Suomessa on lain mukaan jäätävä tämä noin 600 euroa k

Ja höpöhöpö. Riippuu vuokran määrästä, paljonko oikeasti saat. Ainoastaan ne onnekkaat, joiden vuokra jää alle asumisnormin, saa toimeentulotuen kokonaisuudessaan ellei sitten ole muita seikkoja, jotka  vähentää summaa..

Vierailija
31/64 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä niin hyvät tuet saa että 600 euroa jää käteen laskujen jälkeen. Ei minulle ainakaan vaikka asun kunnan halvimmassa asunnossa vuokra on 348 euroa kk. Silti toimeentulotuesta pitää maksaa yli satanen vuokraa vielä koska asumistuki on 244 euroa jota vähennettiin 50 euroa. Vesi 22 euroa lisäksi. Sitten on nettilasku, sähkö yhteensä 70 euroa kk. Eli voi just jäädä se 400 euroa muuhun elämiseen kuten ruokaan.

Nettilaskut ja muut menee siitä 600 eurosta. Ne on niitä omia menoja. Sähkö lasketaan kyllä menoksi. Ei mullakaan muuhun kuin ruokaan ja nettiin ja tarpeellisiin, halpoihin vaatteisiin, jää rahaa.  En ole rikas, mutta olen kiitollinen että on koti, lääkkeet, lääkärit, ruokaa

Vierailija
32/64 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa: kun tuloni asumistuki mukaan lukien lasketaan yhteen, niistä vähennetään vuokra, kotivakuutus, sähkö, lääkkeet ja lääkärikulut. Jos summa on alle 600 euroa, maksetaan minulle se erotus eli tätä tarkoitan sillä, että jokaiselle Suomess

Eli tahallasi vääristelet täällä. On eri asia mitä saat konkreettisesti tilillesi ja mikä on laskennallista. Laitapa laskelmasi tähän, niin katsotaan sitä yhdessä. Tuo Kelan laskuri kun ei kerro oikeasti mitään konkreettista. 

Vierailija
33/64 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tt tukeesi on tulossa mittavia leikkauksia ja muutoksia

Vierailija
34/64 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ap, sinun tilanteesi on eri, koska olet jokus ollut töissä. Mietipä seuraavaksi sitä, jolla ei ole koskaan ollut työtuloja ja opintolainan lyhennykset ovat 300 euroa kuussa. Kelahan ei laske niitä menoiksi, kuten ei korkojakaan. Ei pysty hankkimaan mitään, eikä riitä elämiseen.

Vierailija
35/64 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en trollaa. Katso itse perusosan määrä (=se määrä joka jää kuussa käteen) Kelan sivuilta. Olen oikeasti köyhä ja tuollainen loukkaa 

Paskaa jauhat. On sinuakin köyhempiä.esim. minä. Puolison pienen palkan vuoksi elän alle tuon.

Vierailija
36/64 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minä en sitten saa kuin 595 päivärahaa? Siitä on maksettava kaikki? Ai niin koska puolisoni on yrittäjä jolla on epäsäännölliset tulot jotka toisinaan jäävät alke tuonki. Se mikään laki ole. 

Vierailija
37/64 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyväkin, jonka käyttöön jää pakollisten maksujen jälkeen alle 600 voi hakea toimeentulotukea. Usein työssäkäyvän kykyut eivät ole pelkästään pakolliset menot, kuten pelkästään toimeentulotuella olevalla. Mahdollisesti lyhennetään asuntolainaa, maksetaan autoa ja autosta kertyviä kustannuksia, harrastemaksuja jne. Toimeentulotuella elävällä ei ole näitä vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia vaan kaikki on karsittu minimiin. Toimeentulotuessa ei myöskään huom

Työssäkäyvällä, jonka tilille jää vuokranmaksun ja sähkölaskun jälkeen alle kuusisataa, on joko todella paska palkka, joka on alle työehtosopimuksen (jos on kyse kokoaikatyöstä) tai liian kallis asunto suhteessa tuloihin.

Työssäkäyvällä on samat vaihtoehdot supistaa menojaan, kuin mitä toimeentulotuella elävälle on jo lueteltu: eli luovu autosta ja käytä julkisia, pyöräile tai kävele, muuta pienempään asuntoon, osta kuukauden ruuat satasella jne.

Toimeentulotuella olevan lainojenlyhennystä ei lasketa välttämättömäksi menoksi.

Eli, jos viittaat siihen, että lainojenlyhennysten ja laskujen maksun jälkeen tilille jää 600 euroa, niin kyse on elämäntavan ja tason valinnoista, jos alle niin entistä enemmän kyse on elämäntavan ja -tason valinnoista.

Vierailija
38/64 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyväkin, jonka käyttöön jää pakollisten maksujen jälkeen alle 600 voi hakea toimeentulotukea. Usein työssäkäyvän kykyut eivät ole pelkästään pakolliset menot, kuten pelkästään toimeentulotuella olevalla. Mahdollisesti lyhennetään asuntolainaa, maksetaan autoa ja autosta kertyviä kustannuksia, harrastemaksuja jne. Toimeentulotuella elävällä ei ole näitä vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia vaan kaikki on karsittu minimiin. Toimeentulotuessa ei myöskään huomioida lainoja eli, jos haluat lyhentää lainaa ilma

Miksi luulet että kaikilla työssä käyvillä on hyvä palkka? Toimeentulotukeen katsotaan muutkin kun  kuluva kk joten aika hankala on työssäköyvän saada ja sitten päästäänkin siihen kannattaako töissä käydä jos joutuu elää tt tuella?

Vierailija
39/64 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en trollaa. Katso itse perusosan määrä (=se määrä joka jää kuussa käteen) Kelan sivuilta. Olen oikeasti köyhä ja tuollainen loukkaa 

Paskaa jauhat. On sinuakin köyhempiä.esim. minä. Puolison pienen palkan vuoksi elän alle tuon.

Ap jatkaa: mulla oli sama tilanne, ennen kuin ero vei senkin vähän. Toisaalta elettiin paremmin, nyt mulla ei ole mitään mutta vaikka ero oli surullinen olen nyt omillani. Tiedän tuon ahdingon  Halaus.

Vierailija
40/64 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, työssäkäyvä joutuu maksamaan itse omasta palkastaan asumisensa, ruokansa, sähkönsä, vaatteensa, lääkkeensä, ihan kaiken. Yhteiskunta ei muista muuta kuin viemällä siitä palkastakin leijonanosan jonnekin, jossa se ei koidu työssäkäyvän omaksi hyödyksi.