Kiitollinen toimeentulotuella eläjä
Minulle jää minimi toimeentulotuki kuussa käteen, eli kuulun kaikkein köyhimpään ihmisryhmään Suomessa. Meiltä ei ole onneksi leikattu tuloja tämän hallituksen aikana. Kaikille Suomessa kuuluu noin 600 euroa kuussa käteen vuokran, sähkön, kotivakuutuksen, lääkkeiden, lääkärikäyntien jälkeen. Minulla menee ruokaan noin 10 euroa päivässä. En käy joka päivä kaupassa, tämä keskimääräinen. Sen jälkeen jää 300 euroa, jolla maksan puhelimen nettiyhteyksineen. Loppu on vapaassa käytössä. Ne, jotka ovat ulosotossa, saavat tuon ulosmitatun tulon jälkeen eli tuo raha jää myös ulosoton jälkeen. Jos on lapsia, täytyy heille jäädä iästä riippuen 300-400 euroa kuukaudessa.
Olen kiitollinen saamastani tuesta, koska muuten olisin koditon ja istuisin kerjäämässä. Aikaisemmin olin työelämässä, mutta kaikki ei aina mene niin kuin suunnittelee. Kaikki se vähäinenkin meni.
Kommentit (64)
Toimeentulotukea saavat eivät ole köyhimpiä. Vaan ne jotka eivät saa toimeentulotukea jonkin omaisuuden vuoksi. Jota ei voi nopeasti realisoida.
Mökki 15 tonnia. Toimeentulotuen tarve 500 kk. Mökkiä ei saada kaupan. Alijäämää 6000 vuosi. Esimerkiksi noin.
Vierailija kirjoitti:
Tt tukeesi on tulossa mittavia leikkauksia ja muutoksia
Ensi vuonna perusosa leikkautuu yksinasuvalta noin 18 euroa. Tämä uudistus menee taatusti läpi, ei sitä eduskunnassa kukaan vastusta. Vuokrat tietysti taas nousevat vuodenvaihteessa, asumistuki ei yhtään eli tassuun saattaa yksinasuvalle jäädä monta kymppiä vähemmän kuin tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, työssäkäyvä joutuu maksamaan itse omasta palkastaan asumisensa, ruokansa, sähkönsä, vaatteensa, lääkkeensä, ihan kaiken. Yhteiskunta ei muista muuta kuin viemällä siitä palkastakin leijonanosan jonnekin, jossa se ei koidu työssäkäyvän omaksi hyödyksi.
No vaihda toimeentulotuelle, jos on niin ihanaa ja herkkua. Ei toimeentulotuessa huomioida muita menoja kuin vuokra, sähkö ja vesi sekä lääkekustannukset. Kaikki muu maksetaan suojaosasta. Opintolainannlyhennysten jälkeen jäi vajaa 200 euroa kuukauden ruokiin, hygieniaan ja muihin välttämättömiin kustannuksiin. Eli oli niin ruhtinaallisen runsasta elämää, että kannattaakin kadehtia.
Työssä ollessa on tilille kuitenkin jäänyt vähintäänkin 800 pakollisten menojen jälkeen ja kyse on ns. matalapalkka palvelualan työstä.
Jos on lainaa, vaikka opintolainaa, kannattaa päästää se ulosottoon, koska silloin se huomioidaan menona toimeentulotuessa. Ei kannata liikaa sinnitellä, kun on köyhä. Sen voi maksaa ulosoton kautta sitten kun taas on rahaa
Hmm, minä asun yksin ja saan toimeentulotukea 400e. Mistä saa ruhtinaalliset 600e/kk?
Tanskan toimeentulotuki on muuten 1500e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, minä asun yksin ja saan toimeentulotukea 400e. Mistä saa ruhtinaalliset 600e/kk?
Suomessa on perusosa, joka tarkoittaa että Kelan hyväksymien menojen jälkeen tulee saada vähintään 595,55 euroa kuukaudessa. Eli jos tulosi miinus nuo menot on 395,55, saat 200 euroa toimeentulotukea. Eli sina jää vähintään tuo 595,55 eli noin 600 euroa käteen kuulaudessa kaikkien asumus- ym menojen jälkeen
600€/kk ei riitä nykyhinnoilla yhtään mihinkään. Minä saan 2200€/kk palkkaa nettona käteen ja yleensä sekin menee kaikki, vaikka asun yksin. Suunnittelen vakavasti parempaan maahan muuttamista. m39
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on perusosa, joka tarkoittaa että Kelan hyväksymien menojen jälkeen tulee saada vähintään 595,55 euroa kuukaudessa. Eli jos tulosi miinus nuo menot on 395,55, saat 200 euroa toimeentulotukea. Eli sina jää vähintään tuo 595,55 eli noin 600 euroa käteen kuulaudessa kaikkien asumus- ym menojen jälkeen
Kannattaa pitää myös mielessä, että pitää olla pa saadakseen toimeentulotukea. Yllättäviä menoja ei siis kannata tulla. Edellinen sanoi myös "kaikkien asumus- ym. menojen jälkeen". Kaikki ns. normaalitkaan menot eivät todellakaan ole mukana. Minä asun avoliitossa, enkä saa toimeentulotukea ollenkaan, vaikka maksan itse kaikki kuluni ja puolet yhteisistä.
Vierailija kirjoitti:
600€/kk ei riitä nykyhinnoilla yhtään mihinkään. Minä saan 2200€/kk palkkaa nettona käteen ja yleensä sekin menee kaikki, vaikka asun yksin. Suunnittelen vakavasti parempaan maahan muuttamista. m39
Älä lähde, tarvitsemme verorahojasi. Tarkoitan tätä. Jääkö sulle oikeasti asumiskulujen, sähkön ja kotivakuutuksen sekä lääkärin jälkeen tuo summa? Olet onnekas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä lähde, tarvitsemme verorahojasi. Tarkoitan tätä. Jääkö sulle oikeasti asumiskulujen, sähkön ja kotivakuutuksen sekä lääkärin jälkeen tuo summa? Olet onnekas
Nyt päästiinkin ketjun varsinaiseen tarkoitukseen. Työssä käyvät tahtovat sanoa, että heillä menee huonommin. Se ei pidä paikkaansa, mutta muistetaan vihata kaikkia toimeentulotuen varassa eläviä.
Mää saan 479 euroo ja meinaavat puolittaa ton vielä. Hmm, ihmetyksen aihe herrojen rouvien teot ovat.
Vierailija kirjoitti:
Mää saan 479 euroo ja meinaavat puolittaa ton vielä. Hmm, ihmetyksen aihe herrojen rouvien teot ovat.
Etkö hae töitä vai miksi puolitetaan?
Vierailija kirjoitti:
Jos on lainaa, vaikka opintolainaa, kannattaa päästää se ulosottoon, koska silloin se huomioidaan menona toimeentulotuessa. Ei kannata liikaa sinnitellä, kun on köyhä. Sen voi maksaa ulosoton kautta sitten kun taas on rahaa
Ymmärrätkö millaiset korot ulosotossa on? Niin kauan kuin mitenkään kykenee maksamaan lainanlyhennykset, jos mahdollista. Ulosottoon joutuminen tarkoittaa lähestulkoon samassa taloudellisessa pinteessä olemista kuin toimeentulotuella eläminen. Jos kyse on kymmenien tuhansien lainoista, niiden maksaminen ulosoton kautta on loputon rupeama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö millaiset korot ulosotossa on? Niin kauan kuin mitenkään kykenee maksamaan lainanlyhennykset, jos mahdollista. Ulosottoon joutuminen tarkoittaa lähestulkoon samassa taloudellisessa pinteessä olemista kuin toimeentulotuella eläminen. Jos kyse on kymmenien tuhansien lainoista, niiden maksaminen ulosoton kautta on loputon rupeama.
Jatkuvassa ulosotossa ei ole yhtä suuria kuluja, mutta onhan niitä. Jos on köyhä ja menojen jälkeiset tulot ovat pienemmät kuin perusosa, on kuitenkin kannattavampaa antaa mennä ulosottoon. Tämä pitää AINA tarkistaa velkaneuvojalla ettei tee virheitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt päästiinkin ketjun varsinaiseen tarkoitukseen. Työssä käyvät tahtovat sanoa, että heillä menee huonommin. Se ei pidä paikkaansa, mutta muistetaan vihata kaikkia toimeentulotuen varassa eläviä.
Ap vastaa: tuo ei ollut ketjun tarkoitus todellakaan. Haluan päin vastoin kiittää teitä työssäkäyviä ja hyvätuloisia saamastani avusta. Olen sairastunut niin vakavasti, että joudun loppuelämäni olemaan köyhä. Ilman sosiaaliturvaa ja julkista terveydenhuoltoa jonka toimeentulotuki kattaa, olisin koditon ja kuolisin ilman hoitoa. Olen siis vain ja ainoastaan kiitollinen ja halusin tuoda sen esiin.
Miksi täällä haukutaan, jos joku on iloinen jostain? Olkoonkin se sitten niin vähäpätöinen asia kuin tuet
Vierailija kirjoitti:
Lopeta trollaaminen. Jos saisit toimeentulotukea tietäisit varsin hyvin, ettei sitä saa 600 euroa tilille. Ja tietäisit myös varsin hyvin, että hallitus on tehnyt heikennyksiä tttukeen.Saisit hävetä.
Joo ja hinnat nousee jatkuvasti tuet ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vastaa: tuo ei ollut ketjun tarkoitus todellakaan. Haluan päin vastoin kiittää teitä työssäkäyviä ja hyvätuloisia saamastani avusta. Olen sairastunut niin
Tuethan tullaan lopettamaan eli kannattaa miettiä, miten sitten elät.
Nauti niin kauan kuin voit...kun tuo uusi 10 miljardin leikkauskierro tulee niin TT tuki loppuu kokonaan ...sitten ollaan ihan upyoors..
Pelkään että sitten tulee tämän johdosta kiertelevät ryöstöporukat erityisesti näin tulee tapahtumaan kansallispukuisten kohdalla joilla ei ole pidäkkeitä ja joilla on perinteitä kiertävän ryöstelyyn