Aikuinen lapseni haluaa nähdä vain minut, pistin ehdot: joko meidät molemmat
vanhemmat tai sitten ei mitään. Ei halua tavata toista vanhempaansa, naurettavaa aikuiselta. Minä
en tuollaiseen suostu
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun veljeni riitautui aikanaan isänsä kanssa. Äidistä tykkäsi. Äitimme päätti olla isän puolella. Ei sitten nähnyt poikaansa 15 vuoteen.
Äiti joutuu elämään isän kanssa joka päivä elämänsä loppuun asti. Pitäisikö hänen elää sopuisasti vai riidelleen ja mahdollisesti alistuen väkivaltaan koko loppuikänsä?
Mikä estää äitiä eroamasta, läheisriippuvuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei kukaan ole samaa mieltä kanssani? Kyllä aikuisen tulee ymmärtää, että tulee antaa anteeksi vanhempien teot.vanhemmat ovat antaneet kodin ja elämän. Miltä hylätystä vanhemmasta tuntuu kun ei saa anteeksi tekojaan, kyllä
lapseni katuu kun ei tapaa ja vanhempi kuolee joskus. Takaisin ei enää saa.
Voin kertoa, että ei takuulla kadu. Ei tunnu yhtään missään, kun kuolee, korkeintaan helpotusta kokee. Usko jo !
Taivaaseen ei pääse jos ei anna vanhemmilleen anteeksi
"Totta joka sana. Itsekin ihmettelen, miksi meistä ei koskaan tehty lasua missään, vaikka kävimme hammaslääkärilläkin. Sattui 90-luvulla."
Ysärin lamassa kunnat "säästivät" lasten lakisääteisistä terveystarkastuksista ym. Esim. Nurmijärven kunta sai siitä uhkasakon ennenkuin asia korjattiin 2000-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei kukaan ole samaa mieltä kanssani? Kyllä aikuisen tulee ymmärtää, että tulee antaa anteeksi vanhempien teot.vanhemmat ovat antaneet kodin ja elämän. Miltä hylätystä vanhemmasta tuntuu kun ei saa anteeksi tekojaan, kyllä
Minun vanhempani:
-harrastivat seksiä lasten nähden
-eivät huolehtineet hygieniasta, jonka johdosta esim. päiväkodissa kiusattiin mustien hampaiden vuoksi
-kotona ei saanut ruokaa, koska kouluruuan oli riitettävä
-muutettiin paikasta toiseen, koska vuokrat jätettiin aina maksamatta
tässä vain murto-osa kaikesta. En tule koskaan katumaan sitä, etten enää ole heihin yhteydessä.
Tässä on nyt kyllä jotain hyvin hämärää. Yleinen päivähoito-oikeus tuli vasta 1994 ja silloinkin nihkeästi: käytännössä piti olla töissä, opiskella tai ehkä lastensuojelun asiakas. Jo 1980-luvulla neuvolajärjestelmän kautta tarkastettiin alle kouluikäisten lasten hampaat ja kouluissa tietysti myös. Lasten hampaidenhoidon totaalinen laiminlyönti (mustuneet hampaat) olisi ollut lasun paikka. Samoin väkivalta ja insesti, jos jotain siihen viittaavaa olisi havaittu. Kirjoittajan tarina on hyvin surullinen, mutta voisiko se kaikkine käänteineen olla fiktiota?
Sinulla on selvästi ollut turvallinen lapsuus, koska tuo on sinun mielestäsi uskomatonta. Ole onnellinen siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa, että ei takuulla kadu. Ei tunnu yhtään missään, kun kuolee, korkeintaan helpotusta kokee. Usko jo !
Taivaaseen ei pääse jos ei anna vanhemmilleen anteeksi
Jos rääkkää lapsia, parempi tulla heitetyksi meren syvyyteen myllynkivi kaulassa. Muistatko?Jeesus sanoi näin.
Vierailija kirjoitti:
"Totta joka sana. Itsekin ihmettelen, miksi meistä ei koskaan tehty lasua missään, vaikka kävimme hammaslääkärilläkin. Sattui 90-luvulla."
Ysärin lamassa kunnat "säästivät" lasten lakisääteisistä terveystarkastuksista ym. Esim. Nurmijärven kunta sai siitä uhkasakon ennenkuin asia korjattiin 2000-luvulla.
Toivottavasti nykyään asiaan puututaan rohkeammin. Kiva näin kolmikymppisenä jo pelätä, milloin nuo paikatut hampaat alkavat lohkeamaan. Multa siis paikattu lapsena ihan jokainen hammas. Jossain hampaassa useampi paikkaus. Kaksi sisarustani kävi 5-vuotiaana sairaalassa nukutushammashoidossa, jossa paikattiin ja poistettiin useampia hampaita, eikä siitäkään tehty mitään ilmoitusta minnekään.
Oma lapsuuteni oli ns. per seestä. Mutta tiedän kyllä, miten asiat toimivat 80-luvun loppupuolelta saakka. Ainakin isommissa kaupungeissa. Tällaista kokonaisuutta: mustat hampaat-nälkä-jatkuvat muutot vuokrien maksammattomuuden vuoksi-insesti olisi kyllä käytännössä ollut mahdotonta saada aikaiseksi lastensuojelun puuttumatta asiaan. Että en osta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Ei vanhempia kuulu näin kohdella, vanhempia kuuluu kunnioittaa.
Aivan, mutta vain, mikäli vanhemmat ovat ansainneet kunnioituksen.
Vierailija kirjoitti:
Oma lapsuuteni oli ns. per seestä. Mutta tiedän kyllä, miten asiat toimivat 80-luvun loppupuolelta saakka. Ainakin isommissa kaupungeissa. Tällaista kokonaisuutta: mustat hampaat-nälkä-jatkuvat muutot vuokrien maksammattomuuden vuoksi-insesti olisi kyllä käytännössä ollut mahdotonta saada aikaiseksi lastensuojelun puuttumatta asiaan. Että en osta.
Mulle on aivan sama, uskooko kukaan. Laitoin vain omakohtaisen kokemuksen, miksi en aio ikinä antaa vanhemmilleni anteeksi. He eivät sitä ole ansainneet. Toivottavasti kituvat kuoliaaksi.
Vierailija kirjoitti:
No etkä tiedä, kun et ole kokenut. Varmasti vielä tänä päivänäkin osa lapsista elää tuollaista elämää ilman, että kukaan puuttuu. Ne vanhemmat kun voivat olla ulospäin ihan tavallisia hyvässä työssä olevia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani:
-harrastivat seksiä lasten nähden
-eivät huolehtineet hygieniasta, jonka johdosta esim. päiväkodissa kiusattiin mustien hampaiden vuoksi
-kotona ei saanut ruokaa, koska kouluruuan oli riitettävä
-muutettiin paikasta toiseen, koska vuokrat jätettiin aina maksamatta
tässä vain murto-osa kaikesta. En tule koskaan katumaan sitä, etten enää ole heihin yhteydessä.
Olen kohdannut samaa. Olen 70-luvun lapsi. Vanhempani pitivät hyvän huolen omista hampaistaan, hygieniastaan ja ulkonäöstään. Olen ollut vanhemmilleni näkymätön lapsi.
Maitohampaani olivat mädäntyneet n. 3-vuotiaana. Ikenissäni oli usein mätäpaiseita. Sairastin usein korvatulehduksia, joiden luulen aiheutuneen noista mätäpaiseista. Olin erittäin resuisesti puettu muilta saatuihin käytettyihin vaatteisiin; äitini käytti lapsilisäni omiin vaatteisiinsa ja huvituksiinsa. Hygieniastani ei pidetty huolta; muistan että minulla oli kasvoissani mustapäitä jo ennen kouluikää. Minua pidettiin huvittavana otuksena takaraivossani olleen valtavan hiustakun vuoksi. En tiedä miksi äitini ei voinut edes kammata hiuksiani.
Äitini oli aivan ihastuksissaan ystäviensä suloisista, siisteistä, puhtaista ja terveistä lapsista. Hän sanoi usein ääneen, että voi kun hänelläkin olisi tuollainen suloinen lapsi. Jos joku joskus kehui minua, äitini tuhahti ja sanoi: "Ai toi vai? Hah!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on aivan sama, uskooko kukaan. Laitoin vain omakohtaisen kokemuksen, miksi en aio ikinä antaa vanhemmilleni anteeksi. He eivät sitä ole ansainneet. Toivottavasti kituvat kuoliaaksi.
Mutta pohtisitko hetken, miten sinun omakohtainen kokemuksesi liittyy aloitukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta pohtisitko hetken, miten sinun omakohtainen kokemuksesi liittyy aloitukseen?
Siten että lasten kaltoinkohtelu ei näy ulospäin eikä vanhemmat sitä myönnä koskaan. Ei voida tietää, mitä ap:n lapselle on kotona tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luepa kaikki kommentit niin ehkä tajuat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten että lasten kaltoinkohtelu ei näy ulospäin eikä vanhemmat sitä myönnä koskaan. Ei voida tietää, mitä ap:n lapselle
Niin. Ei voi tietäå. Voi olla myös aikuisena vain on tullut paha mieli ja mielipahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten että lasten kaltoinkohtelu ei näy ulospäin eikä vanhemmat sitä myö
Niin. Ei voi tietäå. Voi olla myös aikuisena vain on tullut paha mieli ja mielipahaa.
Harvemmin kyse on siitä. Kuulostat ihan sellaiselta, jonka lapsi on katkaissut välit.
Vanhempiin ei ole mikään velvollisuus olla yhteydessä.
AP:n kirjoituksista on aika helppo päätellä, että lapsella on välien katkaisuun hyvä syy.
Mielestäsi avioero ei ole mahdollinen?