Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuinen lapseni haluaa nähdä vain minut, pistin ehdot: joko meidät molemmat

Vierailija
07.06.2025 |

vanhemmat tai sitten ei mitään. Ei halua tavata toista vanhempaansa, naurettavaa aikuiselta. Minä

en tuollaiseen suostu

Kommentit (149)

Vierailija
101/149 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:n kirjoituksista on aika helppo päätellä, että lapsella on välien katkaisuun hyvä syy. 

AP voi myös vain olla väsynyt aikuisen "lapsensa" simputteluun ja kyvyttömyyteen edes yrittää keskustella kuin aikuinen. On aivan eri asia sanoa "haluan keskustella kanssasi kahdestaan" kuin ilmoittaa, että suostuu käymään kotona, jos toinen vanhemmista on ensin ajettu pihalle. Ennen kuin teillä sormet laulavat näppäimistöllä, pohtikaa hiukan.

Vierailija
102/149 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP voi myös vain olla väsynyt aikuisen "lapsensa" simputteluun ja kyvyttömyyteen edes yrittää keskustella kuin aikuinen. On aivan eri asia sanoa "haluan keskustella kanssasi kahdestaan" kuin ilmoittaa, että suostuu käymään kotona, jos toinen vanhemmista on ensin ajettu pihalle. Ennen kuin teillä sormet laulavat näppäimistöllä, pohtikaa hiukan.

Kyllä, asia voi olla juuri näin. Toinen asia on se, että jos tämä aikuinen lapsi ei ole vuosiin tavannut sitä toista vanhempaansa, mistä hän voi tietää, kuinka se vanhempi on muuttunut vuosien aikana? Hän olettaa vain, että se vanhempi on aina ja edelleen samanlainen kuin silloin, kun se lapsi oli lapsi tai nuori. 

Ja nyt EN puhu vanhemmasta/vanhemmista, jotka ovat hirviövanhempia, lyöneet ym kaltoinkohdelleet tai laiminlyöneet lastaan. Tosin kyllä sellaisetkin vanhemmat ovat voineet muuttua. Ihmiset kun todella voivat viisastua ja muuttua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/149 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, asia voi olla juuri näin. Toinen asia on se, että jos tämä aikuinen lapsi ei ole vuosiin tavannut sitä toista vanhempaansa, mistä hän voi tietää, kuinka se vanhempi on muuttunut vuosien aikana? Hän olettaa vain, että se vanhempi on aina ja edelleen samanlainen kuin silloin, kun se lapsi oli lapsi tai nuori. 

Ja nyt EN puhu vanhemmasta/vanhemmista, jotka ovat hirviövanhempia, lyöneet ym kaltoinkohdelleet tai laiminlyöneet lastaan. Tosin kyllä sellaisetkin vanhemmat ovat voineet muuttua. Ihmiset kun todella voivat

Vaikka ihminen muuttuisi, ei tarvitse hyväksyä hänen tekojaan eikä tarvitse altistaa tällaisen seuralle itseään. Vaikka vanhempi olisi ollu ns. hyvä, lapsella ei ole velvollisuus tavata häntä.

Vierailija
104/149 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP:n kirjoituksista on aika helppo päätellä, että lapsella on välien katkaisuun hyvä syy. 

Kuka on maininnu toisen vanhemman ajamisesta pois kotoa? Mistä päättelit tapaamisen olevan vanhempien kotona? Miksi lapsi ei ole vaikka pyytänyt omaan kotiinsa?

Vierailija
105/149 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tai oletettavasti AP ketjussa:

Pistin ehdot. Ei halua tavata toista vanhempaa, naurettavaa aikuiselta. Vanhempia kuuluu kunnioittaa. Miksi ei kukaan ole samaa mieltä kanssani? Kyllä aikuisen tulee ymmärtää, että tulee antaa anteeksi vanhempien teot. Vanhemmat ovat antaneet kodin ja elämän. Miltä hylätystä vanhemmasta tuntuu kun ei saa anteeksi tekojaan. Aikuinen "lapsi"on kääriytynyt johonkin pyhään vihaan (...). Ihan normaalia kasvatusta, hieman ylilyöntejä joita pyydetty anteeksi. Vähän vain fyysistä kuritusta ja sen ajan kasvatusta, ulkonäön arvostelua. 

Niin mikähän on syynä siihen, että on katkaissut välit. Ihme että haluaa tavata edes tämän marttyyrin.

Vierailija
106/149 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistin ehdot. Ei halua tavata toista vanhempaa, naurettavaa aikuiselta. Vanhempia kuuluu kunnioittaa. Miksi ei kukaan ole samaa mieltä kanssani? Kyllä aikuisen tulee ymmärtää, että tulee antaa anteeksi vanhempien teot. Vanhemmat ovat antaneet kodin ja elämän. Miltä hylätystä vanhemmasta tuntuu kun ei saa anteeksi tekojaan. Aikuinen "lapsi"on kääriytynyt johonkin pyhään vihaan (...). Ihan normaalia kasvatusta, hieman ylilyöntejä joita pyydetty anteeksi. Vähän vain fyysistä kuritusta ja sen ajan kasvatusta, ulkonäön arvostelua. 

Niin mikähän on syynä siihen, että on katkaissut välit. Ihme että haluaa tavata edes tämän marttyyrin.

Tosi kypsää ja aikuista kirjoittaa AP:n nimissä kommentti, johon kokoaa lauseita eri kirjoittajien kommenteista. Tiedän, koska yksi asiayhteydestään irrotettu lause on minun kommentistani, enkä kyllä ole AP!

Jotain pahaa ongelmaa vääristellyn kommentin kirjoittajalla on, mutta en olisi lainkaan varma, että se johtuu kirjoittajan vanhemmista. Genetiikka toki.

Vierailija
107/149 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei väkisin voi pakottaa ketään näkemään kaksi kerralla. Mikä syy on ettei haluaisi, varmaan voi olla hyväkin syy. Ja haluaa erikseen jutella tai nähdä yhtä, se on luonnollista.

Vierailija
108/149 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi kypsää ja aikuista kirjoittaa AP:n nimissä kommentti, johon kokoaa lauseita eri kirjoittajien kommenteista. Tiedän, koska yksi asiayhteydestään irrotettu lause on minun kommentistani,

Jatkan vielä, että jopa vauvapalstalla melkoinen rimanalitus. Vai saavutus 🤔

Vierailija
109/149 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma lapsuuteni oli ns. per seestä. Mutta tiedän kyllä, miten asiat toimivat 80-luvun loppupuolelta saakka. Ainakin isommissa kaupungeissa. Tällaista kokonaisuutta: mustat hampaat-nälkä-jatkuvat muutot vuokrien maksammattomuuden vuoksi-insesti olisi kyllä käytännössä ollut mahdotonta saada aikaiseksi lastensuojelun puuttumatta asiaan. Että en osta.

No jaa, Oulussa hälytyskellot eivät soineet edes alaikäisen toistuvista raskauksista tällä vuosituhannella ja i.nsesti-isän selityksiä poikaystävistä uskottiin tuosta noin vaan.

Vierailija
110/149 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 10-vuotiaana toivoin syvästi että vanhempani eroaisivat. En tullut lainkaan toimeen isäni kanssa, hän oli hyvin auktoriteettinen ja kohteli ainakin minua alentuvasti vähätellen harrastuksiani ja mielenkiinnon kohteitani. Koin, että minun mielipiteilläni ei ollut mitään väliä, ja muistan myös esimerkkejä joissa halusin erittäin kovasti jotain mutta hänen sanallaan ne käsiteltiin 'lapselliseksi' tai 'tarpeettomaksi'. Muutettuani kotoa kesti ainakin 5 vuotta, mutta ehkä lähemmäksi 10 vuotta että pystyin olemaan hänen kanssaan normaalisti samassa tilassa, sitä ennen se oli erittäin ahdistavaa koska muisto merkityksettömyydestä oli niin elävä.

Sen aikaa otti se, että ymmärsin ettei tuolla miehellä ole minuun minkäänlaista otetta, ja että saan olla kuka olen eikä minun tarvitse miettiä arvostaako hän sitä.

Nyt olen jo parantunut lapsuuden traumoistani isäni suhteen, tosin minulla on vielä paljon hänen aiheuttamiaan traumoja joita en ole pystynyt muuttamaan. Mutta kuitenkin, voin olla hänen kanssaan samassa tilassa enkä koe itseäni ahdistuneeksi. Voin jutella hänen kanssaan, enkä koe että sanomiseni ovat turhia tai typeriä. Jos saisin päättää, edelleenkään minua ei lainkaan haittaisi jos isäni jäisi pois kaikista sukutapaamisista, vaan olisin jopa iloinen siitä että hän ei ole läsnä. Aloittajalle siis tiedoksi. Aikuisella lapsellasi todennäköisesti on jokin syy miksi hän haluaa tavata vain sinut, ei toista vanhempaansa.

Vierailija
111/149 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
112/149 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi kypsää ja aikuista kirjoittaa AP:n nimissä kommentti, johon kokoaa lauseita eri kirjoittajien kommenteista. Tiedän, koska yksi asiayhteydestään irrotettu lause on minun kommentistani,

Tuossahan on vaan tiivistettynä se, mikä saa suurimman osan ketjun lukijoista tuntemaan myötätuntoa AP:n lasta kohtaan ja ymmärtämään, miksi lapsi haluaa asettaa rajoja vanhemmille. Ei tuon tyyppinen kommunikointi (tai sen puolustelu) ole tervettä. 

Vierailija
113/149 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, kertoisitko syyn miksi lapsesi ei halua tavata toista vanhempaansa.

Vastausta odotetaan.

Ihan normaalia kasvatusta, hieman ylilyöntejä joita pyydetty anteeksi. Vähän vain fyysistä kuritusta ja sen ajan kasvatusta ulkonäön arvostelua. 

Hyi saakeli.

Ja vielä ihmettelet, ettei halua tavata vanhempaansa.

Vierailija
114/149 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei kukaan ole samaa mieltä kanssani? Kyllä aikuisen tulee ymmärtää, että tulee antaa anteeksi vanhempien teot.vanhemmat ovat antaneet kodin ja elämän. Miltä hylätystä vanhemmasta tuntuu kun ei saa anteeksi tekojaan, kyllä

lapseni katuu kun ei tapaa ja vanhempi kuolee joskus. Takaisin ei enää saa.

Takaisin ei tuollaista vanhempaa edes halua.

Vierailija
115/149 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä toisen vanhemman tapaaminen aiheuttaa ahdistusta johtuen lapsuusajan seksuaalisesta hyväksikäytöstä.

Näinhän usein menee. Jatkuvat raiskaukset ja saatananpalvontamenot ovat lapsen mielessä.

Joka kymmenes suomalaislapsi joutuu hyväksikäytön uhriksi ja niistä vain joka kymmenes paljastuu. Yleisimmin tekijänä on isä tai isäpuoli. Tuo ensimmäinen kommentti ei valitettavasti ole niin yliampuva kuin toivoisi sen olevan.

Sos.tt.

Vierailija
116/149 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te kehtaatte solvata vanhaa ihmistä näin. Olen järkyttynyt, kun vanhempia ei kunnioiteta nykypäivänä. Minun lapsuudessa oli itsestäänselvää kunnioittaa vanhempia. Olen itkenyt monta päivää julman lapsen vuoksi, on anteeksiantamatonta ettei poika halua tavata heikkoa isäänsä. 

Vierailija
117/149 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te kehtaatte solvata vanhaa ihmistä näin. Olen järkyttynyt, kun vanhempia ei kunnioiteta nykypäivänä. Minun lapsuudessa oli itsestäänselvää kunnioittaa vanhempia. Olen itkenyt monta päivää julman lapsen vuoksi, on anteeksiantamatonta ettei poika halua tavata heikkoa isäänsä. 

Mitä on toisen ihmisen kunnioittaminen? Google kertoo, että siihen kuuluu esim. avoimuus, kuunteleminen, rehellisyys, toisen arvostaminen, avoin vuorovaikutus, kaunis käytös sekä tasa-arvoinen kohtelu.

Kunnioitus ei tarkoita alistumista toisen, esim. vanhemman tahtoon. Sitähän sinä nyt haet: aikuisen lapsesi tulisi alistua SINUN tahtoosi ja toimia niin kuin SINÄ haluat. Kun aikuinen lapsi ei näin tee, niin paasaat, ettei kunnioita vanhempiaan (kun ei alistu).

Eli aikuinen lapsi on mielestäsi julma, kun suojelee itseään menemästä tapaamaan vanhempaa, josta hänellä on jotain niin karuja muistoja tai traumoja, ettei halua tavata. Järkevyyttä se on lapseltasi enemminkin ja itsensä ja omien rajojensa kunnioittamista.

Vierailija
118/149 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota valkoinen A4 paperi. Rytistäse myttyyn, hypi sen päällä ja puhu sille ilkeästi.

Tämän jälkeen pyydä siltä anteeksi ja suorista paperi.

Miltä paperi näyttää? Se ei enää palaa ennalleen. Näin opetetaan jo lapsille koulussa.

Oma isä käyttäytyi päin peetä, sitten näennäisesti pyysi anteeksi ja elämän olisi pitänyt kaikilla olla ihanaa - pyysihän HÄN anteeksi.

Tämän jälkeen perseily jatkui uusineen teennäisine anteeksipyyntöineen ja "kyllä minä sinua rakastan, vaikka pahoinpitelenkin sinua henkisesti, koska x, y ja z"- vuodatuksineen.

Arvet ja traumat jäi - niin myös isä. Samalla oma mielenterveys lähtenyt pikkuhiljaa paranemaan. 

Jos hän OIKEASTI muuttuisi, ottaisi vastuun teoistaan ja pyrkisi kunnioittavasti (ei alistaen ja syytellen) luomaan yhteyttä, niin ehkä joskus, korostan EHKÄ, antaisin hänelle uuden mahdollisuuden. Tätä en kuitenkaan pidä kovin todennäköisenä tapahtuvaksi hänen puoleltaan, kun ei ole koko elämänsä aikana oikein ottanut vastuuta omasta käytöksestään.

Jälkikäteen saattanut voivotella huonoja valintojaan (kerjääkö sääliä ehkä?), mutta kun samat tilanteet tulee uudelleen eteen, toimii yhä samalla (huonolla) tavalla. Eli ei oikeasti halua muuttua.

Vierailija
119/149 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huumoria maanantai-iltaan. 😂 Mutta kai tuollaisia oikeastikin on olemassa. 

Vierailija
120/149 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatussa sanotaan, että lopun aikoina lapset nousevat vanhempiaan vastaan. Minä pysyn puolisoni rinnalla, lapseni on ymmärrettävä se mikä Jumalan Sanassa sanotaan oikeaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi