Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis anteeksi tyhmyyteni mutta mihin autoon tankataan sitä kalliimpaa 98 oktaanista bensaa?

Vierailija
06.06.2025 |

Kun mä oon aina tankannu mun autoihin 95 oktaanista menovettä.

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla mikään tehobemari tai lamborghini että autolle suositellaan 98:ia manuaalissa. Joillain uudemmilla Toyotoilla on myös suosituksena mahdollisimman matala-etanolinen polttoaine.

Vierailija
22/77 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehokkaampiin tankannut sitä. Toimii pirtsakammin. Se on sen 10snt/litra kalliimpaa, mutta toisaalta koska siinä on vähemmän etanolia, eli hyötysuhde on parempi, niin kulutus putoaa aavistuksen. Käytännössä ei tule kalliimmaksi kuin 95.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä ostan shelliltä sitä niiden Vpoweria tuohon minun pieneen autooni. Ihan sen takia, että uskon mainostenmiesteb puheisiin siitä, että se putsaa moottoria. Pari tankillista peräkkäin, muutaman kerran vuodessa.

Tuskinpa enää ostat kun Shellejä ei ole ollut olemassa enää kuukauteen Suomessa. St1:n 98 ei sisällä vpower-lisäaineita.

Näin siinä sitten taitaa käydä. Teboililla vissiin olisi jotain hoitavaa bensiiniä jo 95, mutta Putin.

Vierailija
24/77 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tankkaan 98 kesäautoon, joka on vanhempi V6 moottorilla

Vierailija
25/77 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tankkaan omaan kaasuhybridiautooni, jossa 9 litran bensatankki, 98-bensaa. Se ei mene huonoksi, yhtä nopeasti kuin 95. 

Ajan käytännössä 100% kaasulla ja sitten joka neljäs kuukausi ajan pienen bensatankin "tyhjäksi" ja tankkaan sinne muutaman litran 98 bensaa.

Vierailija
26/77 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

98 antaa enemmän tehoa ja pienemmän kulutuksen, autosi vie 98 bensaa vähemmän. 98:lla myös käynnistyy paremmin, ja 98 säilyy pidempään, pitää koneen puhtaampana. Vanhempiin autoihin 95 saattaa aiheuttaa käyntihäiriöitä ym. ongelmia

Vierailija
27/77 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tehokkaampiin tankannut sitä. Toimii pirtsakammin. Se on sen 10snt/litra kalliimpaa, mutta toisaalta koska siinä on vähemmän etanolia, eli hyötysuhde on parempi, niin kulutus putoaa aavistuksen. Käytännössä ei tule kalliimmaksi kuin 95.

Totta, jos siis ajat jollain 2000 luvun alun museoautolla.

Vierailija
28/77 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta vanhaan moottoripyörään (zx-10r) tankkaan vain 98 ja uskoakseni kaikki muutkin tankkaavat ysikasia vaikka olisi uudempi pyörä?

Vierailija
29/77 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, jos siis ajat jollain 2000 luvun alun museoautolla.

Olet väärässä, on 2020 luvun autojakin joihin suositellaan 98.

Vierailija
30/77 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä toistaiseksi minulla olevaan Peugeot 406:een vuosimallia 1997 ei valmistaja suosittele käytettäväksi muuta kuin ysikasia.

Vierailija
31/77 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki paska-autot eli Volvo 240 ja kaikki Volkswagenit.

Aah, klassista kommentointia. Tarpeetonta vihanilmaisua ja tiedot vedetty hatusta. 

Vierailija
32/77 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhaan Corollaan.

Vierailija
33/77 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tankkasin ysikasia wanhaan kunnon trollimobilii-vainaaseen.

Se oli sellainen ruman sininen, likainen ja kolhiintunut auto peltivanteet loistaen.

Kyllä sillä ihan kivasti pudotti keskimääräisen "urheiluauton" tai "velka-Audissani on turpo"-mallin.

Kovin korkeapaineisesti ahdettu 385 HV lähti aika livakkaasti liikennevaloista.

Mikäli autossasi siis on turbo, niin 98 on parempi vaihtoehto. Auto kulkee mukavammin ja kustannukset ovat marginaalisesti pienemmät kuin ysivitosella.

Vierailija
34/77 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoinen huomio, että 95 on hienoisen verran ympäristöystävällisempää, vaikka se tuskin tässä bensakeskustelussa painaa kovinkaan monen mieltä.

Vierailija
35/77 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmoinen huomio, että 95 on hienoisen verran ympäristöystävällisempää, vaikka se tuskin tässä bensakeskustelussa painaa kovinkaan monen mieltä.

Tämä on epäilyttävä väite.

Jos 98:a kuluu vähemmän kuin 95:sta, niin miksi 95 on ympäristöystävällisempää?

Ihan vain kysyn, kun sinulla voisi olla jotain perusteitakin.

Vierailija
36/77 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä edes ole väliä. 95 oktaanisella auto kuluttaa sitten enemmän. Hintaero on plus-miinus nolla. Tämä siis käytännön kokemus. 98 on tehokkaammille autoille tarpeellinen,mutta ei siittä haittaa ole niillekkään joilla voi ajaa 95:lla. Jos sulla on ajotietokone autossa,niin vertaappas kulutusta kun olet tankannut 98/95

Vierailija
37/77 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälle väitteelle olis mukava saada jokin lähde.

Vierailija
38/77 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jotain haittaa autolle, jos tankissa on ennestään 95:sta ja tankkaa sekaan 98:ia? Vai pitääkö ajaa tankki ensin lähes tyhjäksi, ennenkuin laittaa toisenlaista bensaa tankkiin? Minulla on vanha auto ja muistaakseni huoltamolla on suositeltu välillä käyttämään 98:ia, normaalisti käytän 95:sta. En vaan ole viitsinyt laittaa kalliimpaa bensaa, vaikka se sit varmaan olisi auton koneistolle hyväksi.

Vierailija
39/77 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tälle väitteelle olis mukava saada jokin lähde.

En ole tuo vastaaja, mutta eihän se rakettitiedettä ole. Jos osa bioetanolista tulee jostain banaaninkuorista ja bensa valmistetaan fossiilisesta öljystä, niin totta kai se seos jossa on enemmän etanolia on ympäristöystävällisempi palaessaan.

Mutta ei siitä moottori välttämättä tykkää, eikä tiivisteet.

Vierailija
40/77 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jotain haittaa autolle, jos tankissa on ennestään 95:sta ja tankkaa sekaan 98:ia? Vai pitääkö ajaa tankki ensin lähes tyhjäksi, ennenkuin laittaa toisenlaista bensaa tankkiin? Minulla on vanha auto ja muistaakseni huoltamolla on suositeltu välillä käyttämään 98:ia, normaalisti käytän 95:sta. En vaan ole viitsinyt laittaa kalliimpaa bensaa, vaikka se sit varmaan olisi auton koneistolle hyväksi.

Ei ole mitään väliä. Tällöin oktaaniluvuksi tulee vain se keskiarvo niistä kahdesta bensasta jonka olet tankannut. Ihan normaalisti se auto kulkee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän