Rippikoululaisille järjestetään nyt pelkän viikonlopun mittaisia leirejä: "Moni nuori ei ole aiemmin ollut yötä pois kotoa"
Moni nuori ei ole aiemmin ollut yötä pois kotoa, minkä vuoksi nukahtaminen voi olla vaikeaa.
Myös leirillä ruokailu on joillekin nuorille hankalaa.
Vuosikymmeniä nuorten parissa työskennellyt Haavisto sanoo, että rippinuorissa näkyy suuri muutos.
Kommentit (244)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse olin kyllä iltariparilla aikoinani. En todellakaan halunnut tuhlata kesästäni viikkoa johonkin jeesusleiriin. Silloin kaikki kaverini ja moni muukin valitsi mieluummin iltariparin. Leirille meni kaikki nössöt ja poikkeavat yksilöt.💪😲
Mitä tarkoittaa "iltaripari"? Tarkoitatko siis ihan tavan rippikoulua?
Omassa nuoruudessani riparilla tarkoitettiin vain ja ainoastaan rippileiriä, jossa siis oltiin yhteen pötköön koko roska, eikä leiriltä saanut poistua yhtään mihinkään. Minä sain poikkeusluvalla käydä lenkillä leirin vieressä kulkevalla polulla, koska harrastin kestävyysjuoksua ja oli pakko saada suoritettua harjoitusohjelmani mukaiset treenit, koska leiri kesti yli kaksi viikkoa. Tuohon muutaman sadanmetrin päässä leirin ulkopuolella suoritettuun lenkkiinkin siis vaadittiin kirkkoherralta erityislupa. <
Mun tuttu kävi kauan sitten iltariparin. Se kesti monta kuukautta.
Silloin oli myös leirin pituisia päivärippikouluja kesäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi oli Tampereella seurakunnan kymppileirillä. Samanlaisia on Turussa. Siis 10-vuotiaille.
Yöpyminen oli puolijoukkueteltassa.
Joo, meidänkin seurakunnassa näitä. Pikkupaikkakunta. Ja alakouluikäisten leirille pääsee jo ekalla luokalla. Sama paikka missä ripari myöhemmin.
Sama täällä. Asun kaupungissa ja seurakunnan lastenleiri lienee pian alkamassa. Sinne tulee lapsia eri paikkakunnilta. Jos jollakulla on vähän koti-ikävä, häntä varmasti lohdutetaan ja nykyään on puhelin, joilla saa nopeasti yhteyden kotiväkeen. Oma lapseni joutui aikoinaan keskeyttämään yhden leirin koti-ikävän takia. Hänellä oli olllut kivaa aikaisemmilla leireillä.
Tää onkin jännä juttu, että nyt näitä tuntuu taas olevan. Onhan seurakunnan leirejä ollut varmaan aina, mutta kun oma lapsemme oli leireilyiässä vuosituhannen vaihteessa, niin ainakaan silloin ei isossa kaupungissamme ollut oikein seurakuntaleiriä tarjolla, ei ainakaan omassa seurakunnassamme. Sen sijaan monet muut tahot lasten kesäleirejä kyllä järjesti ja lapsemme parina kolmena kesänä niillä leireillä kävikin, ne vaan oli aika hintavia.
Itsehän kyllä olin seurakunnan kesäleirillä useampanakin kesänä ja myös kaupungin kesäsiirtola oli tuolloin yksi vaihtoehto. Siihen aikaan lähes kaikki lapset oli jollakin leirillä kesän aikana, oli sitten kyseessä seurakuntaleiri, partioleiri, pioneerileiri, 4H-leiri, urheiluleiri, kesäsiirtola tai ihan mikä vaan leiri.
Tuli noista eri leireistä mieleen, jotta tiesittekös, että sotien jälkeen joskus 1940-50 luvun haminoissa järjestettiin lapsille läskileirejä?
Niitä todellakin kutsuttiin läskileireiksi ja niiden tarkoitus oli lihottaa lapsia. Lapset punnittiin useamman kerran leirin aikana ja tavoitteena oli nostaa lasten painoa. Olen joskus nähnyt kopion jonkun kyseisen leirin kirjanpidosta, jossa on ollut kaikkien lasten paino tullessaan leirille, välipunnitukset ja lopullinen tulos leirin päätyttyä. Useammilla se painonnousu oli jotain parin kilon luokkaa, jos oikein muistan.
Nykyäajan lapsillekin läskileirit olisi enemmän kuin tarpeen, mutta aivan päinvastaisesta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse käynyt ihan tavallisen rippileirin, mutta kieltämättä olisin varmaan valinnut jonkun toisen vaihtoehdon jos sellainen olisi ollut. Kolme perheenjäsentäni oli kuollut onnettomuudessa edellisenä talvena, tuntui ahdistavalta mennä riparille joka kesti yli viikon. Vaikka olin jo lapsesta asti ollut toisinaan poissa kotoa leireillä ja yökylässä.
Kyllä kai tavallinen kotoa käytävä rippikoulu on edelleen olemassa, vaikka leirit se yleisin vaihtoehto onkin.
Meillä oli ainakin siten, että koko systeemi oli nimeltään se varsinainen rippikoulu, se käytiin kasiluokan aikana, merkintöjä rippikoulua varten kerättiin erilaisista tilaisuuksista koko syksyn, talven ja kevään ja sitten se reilu viikon rippileiri eli siis ripari oli vain sen koko rippikoulun huipennus.
Sen seurakunnan alueella missä kävin rippikoulun ei ollut muita leirivaihtoehtoja kuin tuo yksi, ei ollut lyhempiä muutaman päivän leirejä tai päiväleirejä.
Mun lapsi halusi päivärippikouluun koska ei halunnut leirille. Ei halua nukkua seurueessa, intti voi olla paha. Käy rippikoulua 65 h ja muutama yksittäinen päivä oli ennen tätä rippikouluviikkoa ja sunnuntaina konfirmaatio.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi halusi päivärippikouluun koska ei halunnut leirille. Ei halua nukkua seurueessa, intti voi olla paha. Käy rippikoulua 65 h ja muutama yksittäinen päivä oli ennen tätä rippikouluviikkoa ja sunnuntaina konfirmaatio.
Oho typo
6 x 5 h
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää missasi sen ensimmäisen nuorten kehitykselle pakollisen itsenäistymishypyn koronan takia. Muistatteko, sen ajan kun ajettiin fillarilla kylän toiselle laidalle uimaan, siinä 10-12-vuotiaina, ja käveltiin sorakuopalle talvella heittelemään kiviä alas ja aiheuttamaan lumivyöryjä? Keräännyttiin kaverin luo yöksi isommalla porukalla ja kikatettiin aamun tunneille?
Ja nyt ne missaa sen kotoa irtoamisen kun pitäisi alkaa etsiä paria ja omaa elämää.
Ei hyvä heilu tulevaisuudessa.
En, mutta muistan kun oltiin kaverin luona kaikki päivät pelaamassa pleikkari ykköstä. Olit lapsi varmaan joskus kasarilla.
Kasarin lapset oli jo kaikki päivät pelaamassa tv-peliä tai hakkaamassa commodore kuusnelosta. Tuon lainaamasi kirjoittajan lapsuus kuulostaa enempi 70-luvulta, tai peräti 60-luvulta.
Kyllä kasarilla pelattiin kuusnepaa välillä paljonkin. Enempi kuitenkin römyttiin ja touhuttiin ihan perinteiseen malliin fyysisessä todellisuudessa. Ihanaa aikaa oli kasari!
Vierailija kirjoitti:
Joo, jos ei ole minkäänlaista kokemusta isommassa porukassa nukkumisesta, niin voi ensimmäiset yöt kymmenen jampan kanssa yöpymisestä olla aika ankeita. Toki kaikkeen tottuu kun on pakko tottua.
Itse olin todellinen leireilyjen veteraani inttiin mennessä, mutta minua jännitti ainoastaan se, että miten onnistuu paskalla käynti, kun siihen aikaan ei ollut intin vessoissa minkäänlaisia ovia vain pieni puolimetrinen väliseinä pyttyjen välillä . Minulla on aina ollut vähän ujo kakka, eli oudoissa paikoissa ei oikein tahdo kakkelberi lentää. Riparillakin menin paskalle vasta kuudentena päivänä, vaikka olin syönyt ihan normisti neljä kertaa päivässä ja karkit päälle. Intissä kyllä aika äkkiä tottui siihen ettei yksityisyyttä paskomiseen ollut, siihen kun oli pakko tottua. Lopulta istuin usein paskalla kavereiden kanssa pytyllä jutellen. Mettäkeikallakin saatettiin istua riu ulla virekkäin ja todeta että "ai sulla tuli tollaset savet" :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuoren pitäisi olla yötä jossain muualla kuin kotona?
Oppii sosiaalista kanssakäymistä muiden ihmisten kanssa ja ylipäätään yhteisöllisyyttä.
Pienemmällä todennäköisyydellä lapsesta tulee kouluampuja, kun oppii olemaan osa kaveripiiriä, eikä vaan yksinään kotona haudo synkkiä ajatuksia.
Haloo? Miten yöllä opitaan sosiaalista kanssakäymistä ja yhteisöllisyyttä, kun silloin pitäisi nukkua? Ja toinen kysymys. Miksei niitä voi oppia päivällä?
Mikä ihme siinä on, että aikuiset ihmiset täällä netin anonyymilla palstalla haukkuvat nuoria? Antaa nuorten kehittyä siinä omassa tahdissaan. Se ei ole keltään meiltä pois, vaikka he eivät halua yöpyä viikkoa kodin ulkopuolella vieraiden ihmisten parissa vielä 15-vuotiaana. Enemmän olisin huolissani heistä, joilla koti on sellainen, että siellä ei haluta olla ollenkaan ja huomattavasti nuorempana liesutaan öitä poissa ties missä.
Vierailija kirjoitti:
Oisko vähän noloa osallistua tuolle "nössöjen leirille"...
Nämä vielä nössöimmät eivät pysty edes siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse olin kyllä iltariparilla aikoinani. En todellakaan halunnut tuhlata kesästäni viikkoa johonkin jeesusleiriin. Silloin kaikki kaverini ja moni muukin valitsi mieluummin iltariparin. Leirille meni kaikki nössöt ja poikkeavat yksilöt.💪😲
Mitä tarkoittaa "iltaripari"? Tarkoitatko siis ihan tavan rippikoulua?
Omassa nuoruudessani riparilla tarkoitettiin vain ja ainoastaan rippileiriä, jossa siis oltiin yhteen pötköön koko roska, eikä leiriltä saanut poistua yhtään mihinkään. Minä sain poikkeusluvalla käydä lenkillä leirin vieressä kulkevalla polulla, koska harrastin kestävyysjuoksua ja oli pakko saada suoritettua harjoitusohjelmani mukaiset treenit, koska leiri kesti yli kaksi viikkoa. Tuohon muutaman sadanmetrin päässä leirin ulkopuolella suoritettuun lenkkiinkin siis vaadittiin kirkkoherralta erityislupa. <
Meidän kaupungissa taas perusolettamus oli päivärippikoulu, pari viikkoa kesän alussa. Leireille yms. sellaisiin pääsi vain, jos oli partiolainen tai muita suhteita seurakuntaan. Kyseessä vuosi 1981.
Ihan kummeksuen katson kotikaupunkini rippikouluvalikoimaa vuonna 2025. Paras on vaellusrippikoulubSantiagobde Campostelassa. Vähemmän kehittyneille ja ahdistuneillekin on omat rippikoulut pienemmissä ryhmissä. Taitaa kirkko olla hädässä eroamisten vuoksi, niin pitää järjestää jokaiselle jotakin.
Faith kirjoitti:
Viikonlopun mittainen rippileiri kuulostaa hyvältä. Meillä kesti kymmenen päivää ja se oli ihan liian pitkä aika. Toki sellaisille jotka nauttivat rippileiristä niin varmaan kivempi mitä kauemmin se kestää. Hyvä että tarjotaan eri vaihtoehtoja. Jälkeenpäin ajatellen valitsisin nyt varmaan ihan päivisin käytävän rippikoulun.
Mun vanhemmat joo olisivat oikein mielellään - maanviljelijöitä kun olivat - ajelleet aamuin illoin sen 50 kilsaa ihan sen takia, että mukula on kädetön. No ehkä sulla on päivät tyhjää täynnä ja aikaa kuljetella riparilaisia pitkin poikin. Miksi 10 päivää on mielestäsi liian pitkä aika? Tuliko mammalla ikävä vai pennuilla? Usko pois, tekee hyvää olla vähän aikaa poissa sieltä mukavuusalueelta eli äipän lihapadoilta.
Harva jaksaa olla viikon 14-vuotiaiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
No miksei nää mene päiväriparille?
Ja kai ne nyt on syöneet kodin ulkopuolella, kuten koulussa?
Ohiksena, yläkouluikäisistä vain noin puolet syö koulussa. Että ehkä eivät ole.
Olen sanaton. Vuosi tuosta ja muutin pois kotoa eli 16-vuotiaana. Olisin kevyesti voinut toimia äitinä näille silloin.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Viikonlopun mittainen rippileiri kuulostaa hyvältä. Meillä kesti kymmenen päivää ja se oli ihan liian pitkä aika. Toki sellaisille jotka nauttivat rippileiristä niin varmaan kivempi mitä kauemmin se kestää. Hyvä että tarjotaan eri vaihtoehtoja. Jälkeenpäin ajatellen valitsisin nyt varmaan ihan päivisin käytävän rippikoulun.
Mun vanhemmat joo olisivat oikein mielellään - maanviljelijöitä kun olivat - ajelleet aamuin illoin sen 50 kilsaa ihan sen takia, että mukula on kädetön. No ehkä sulla on päivät tyhjää täynnä ja aikaa kuljetella riparilaisia pitkin poikin. Miksi 10 päivää on mielestäsi liian pitkä aika? Tuliko mammalla ikävä vai pennuilla? Usko pois, tekee hyvää olla vähän aikaa poissa sieltä mukavuusalueelta eli äipän lihapadoilta.
Olen se joka olisi mieluummin valinnut päiväriparin tai sitten jonkun parin-kolmen päivän riparin, mutta tarjolla oli vaan se pitkä ripari. Minulla ainakin oli isää ikävä kun olin riparilla yli viikon, pelkäsin että tapahtuu jotain sinä aikana kun olin siellä riparilla, olin huolissani, onneksi kuitenkin oli paljon myös mielekästä tekemistä, uimista, kiipeilyä jne, mutta ei se aina auttanut. Toki meillä vaikutti se tausta, toisten perheenjäsenten kuolema, mutta ymmärrän, että kaikille noin pitkä poissaolo kotoa ei välttämättä ole hyvä tai mukava asia muutenkaan. Puhelinta sai käyttää mutta vain tiettyinä aikoina, siihen aikaan tekstarit oli yleisin yhteydenpitoväline. Kävin riparin 2000-luvun ekalla vuosikymmenellä.
90-luvun alku. Taisi olla 10 p ripari. Kerran sai soittaa kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen sanaton. Vuosi tuosta ja muutin pois kotoa eli 16-vuotiaana. Olisin kevyesti voinut toimia äitinä näille silloin.
Vuosi on pitkä aika nuoren elämässä. Itsekin kävin riparin vielä 14-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme siinä on, että aikuiset ihmiset täällä netin anonyymilla palstalla haukkuvat nuoria? Antaa nuorten kehittyä siinä omassa tahdissaan. Se ei ole keltään meiltä pois, vaikka he eivät halua yöpyä viikkoa kodin ulkopuolella vieraiden ihmisten parissa vielä 15-vuotiaana. Enemmän olisin huolissani heistä, joilla koti on sellainen, että siellä ei haluta olla ollenkaan ja huomattavasti nuorempana liesutaan öitä poissa ties missä.
Tämän uutisen äärellä pääsee nyt isovanhemmilla lapsensa hoidattaneet tuntemaan voitonriemua ja ylemmyyttä. Samoin ne helppojen lasten vanhemmat, jotka ovat aina tunteneet itsensä erinomaisiksi kasvattajiksi.
Ja näiden pitäisi mennä armeijaan ja töihin tulevaisuudessa.. ei onnistu kun mutsi ei ole pyyhkimässä ja auttamassa.
degeneraatio on todellista