Rippikoululaisille järjestetään nyt pelkän viikonlopun mittaisia leirejä: "Moni nuori ei ole aiemmin ollut yötä pois kotoa"
Moni nuori ei ole aiemmin ollut yötä pois kotoa, minkä vuoksi nukahtaminen voi olla vaikeaa.
Myös leirillä ruokailu on joillekin nuorille hankalaa.
Vuosikymmeniä nuorten parissa työskennellyt Haavisto sanoo, että rippinuorissa näkyy suuri muutos.
Kommentit (244)
Aha, ahdistavaa oli jo 20 vuotta sitten, mut silloin vain kärsittiin hiljaa ja se ei ole hyvä asia sekään.
Oisko vähän noloa osallistua tuolle "nössöjen leirille"...
Vierailija kirjoitti:
Aha, ahdistavaa oli jo 20 vuotta sitten, mut silloin vain kärsittiin hiljaa ja se ei ole hyvä asia sekään.
Tai sitten on ihan hyvä mennä vähän epämukavuusalueen ulkopuolelle. Ei sitä ikuisesti voi äidin vieressä nukkua.
Millä nämä pärjää kun pitäisi lähteä opiskelemaan?
No miksei nää mene päiväriparille?
Ja kai ne nyt on syöneet kodin ulkopuolella, kuten koulussa?
Minä tein riparin päiväkouluna. Olin leireillä muualla harrastuksen parissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun DI-opinnoissa tarvinnut kertaakaan olla leiriolosuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
No miksei nää mene päiväriparille?
Ja kai ne nyt on syöneet kodin ulkopuolella, kuten koulussa?
Ei ne välttämättä syö siellä, haetaan jotain paistopisteeltä ja energiajuomaa päälle
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä saavat ottaa tukikoirat sun muut eläimet luennoille kun muuten ei jaksa🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli kyse siitä ettei pysty nukkumaan tai syömään muualla kuin äidin ja isin kanssa.
Armeijaa en viitsi edes mainita...
Nää missasi sen ensimmäisen nuorten kehitykselle pakollisen itsenäistymishypyn koronan takia. Muistatteko, sen ajan kun ajettiin fillarilla kylän toiselle laidalle uimaan, siinä 10-12-vuotiaina, ja käveltiin sorakuopalle talvella heittelemään kiviä alas ja aiheuttamaan lumivyöryjä? Keräännyttiin kaverin luo yöksi isommalla porukalla ja kikatettiin aamun tunneille?
Ja nyt ne missaa sen kotoa irtoamisen kun pitäisi alkaa etsiä paria ja omaa elämää.
Ei hyvä heilu tulevaisuudessa.
Ja näiden vellihousujen pitäis tulevaisuudessa puolustaa Suomea. We are doomed.
No, ainakaan omat mukulat eivät ole tuollaisia vellihousuja. Reippaita nuoria ovat. Jotkut sitä paheksuivat, kun laiton lapset kulkemaan mummolaan junalla 8-10-vuotiaina itsekseen. Nuorimmaista hieman jännitti, mutta se on aivan normaalia. Ei siitä tule yhtään mitään, jos hyssytellään ja hyysätään aikuisuuteen asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävitkö syömässäkin vain äidin tekemää ruokaa? Nukuit vanhempien luona?
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä lähdetäkkään enää jos ei kotoa voi käydä.
-80 luvulla rippikoulu ikäiset tytötkin oli satapäin mansikkapelloilla viikkoja kaukaa kotoaan Suonenjoen ympäristössä. Nyt ei ainuttakaan suomalaista.
Ei olllut 48 vuotta sitten yhtään ahdistavaa, vaikka ripari kesti kaks ja puol viikkoa ja samassa kämpässä oli kymmenkunta jantteria.
Nykyajan pullamössöille kaikki on liian ahdistavaa.
Täällä joku muksu haettiin joka ilta rippileiriltä kotiin nukkumaan ja sitten äippä toi sen aamulla takaisin. En tiedä oliko eväsrasiakin mukana. Ehkä.
Vierailija kirjoitti:
No, ainakaan omat mukulat eivät ole tuollaisia vellihousuja. Reippaita nuoria ovat. Jotkut sitä paheksuivat, kun laiton lapset kulkemaan mummolaan junalla 8-10-vuotiaina itsekseen. Nuorimmaista hieman jännitti, mutta se on aivan normaalia. Ei siitä tule yhtään mitään, jos hyssytellään ja hyysätään aikuisuuteen asti.
Olisipa omatkin vanhempani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukuitko äidin ja isän keskellä, vai pelkästään äidin vieressä?
"Vain viidessä vuodessa nuorten ahdistus ja erityisnuorten määrä on kasvanut"