Muutan miesystävän luo, laitanko asunnon vuokralle vai myynkö sen ja sijoitan rahat?
En ole ostamassa osuutta miesystävän asunnosta, joten siihen en sitä tarvitse.
Laskin excelissä ja tekoälyn avulla, että kummassakin tapauksessa tuotto on euroissa sama teen kummin vain, vuoraan tai sijoitetan 6% arvioidulla tuotolla. Kumpi sinusta tuntuisi turvallisemmalta ja miksi?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Asunnosta aina on kuluja ja huolia, myisin jos itse oisin samassa tilanteessa.
Joo löysi elämänsä prinssin ja he elävät loppuelämänsä väkivaltasuhteessa naisen rahoilla eli noin parivuotta, hyvä te.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja suhde viikossa poikki, olet sitten ilman asuntoa jos myyt sen harkitse vielä.Ukkoja on jonossa melat pystyssä mutta asuntoja ei ole.
No on myös ilman asuntoa jos vuokraa sen. Ei siitä vuokralaisesta noin vain pääse eroon yhdessä yössä.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja suhde viikossa poikki, olet sitten ilman asuntoa jos myyt sen harkitse vielä.Ukkoja on jonossa melat pystyssä mutta asuntoja ei ole.
No ei sitä vuokralaistakaan heti saa ulos, eli jos suhde yllättäen loppuu niin joka tapauksessa pitää itse mennä vuokralle tai kavereiden nurkkkiin. Tai minä menisin mökille
Jos tuotto on euroissa sama, valitse riskittömämmäksi arvioimasi vaihtoehto. Olethan huomioinut mahdolliset erilaiset veroseuraamukset? Saatko asuntosi mahdollisen myyntivoiton kulujen jälkeen verottomana? Jos siitä tulee tappiota, kannattaa selvittää saatko tappion verovähennyskelpoiseksi pitämällä asuntoa jonkun vuoden sijoitusasuntona. Jos näin, niin myyntitappio on vähennyskelpoista sijoitustuotoista muutaaaman vuoden ajan. Eli se sijoitustuotto käytännössä puolitoistakertaistuu myyntitappion osalta.
Minä laitoin asunnon vuokralle ja 16 vuoden päästä muutin takaisin, kun oli ensin tehnyt täysremontin.
Miesystävän luo?
Jos on miesystävä, niin se on vain ohimenevä väliaikaistilanne.
Älä tee peruuttamattomia päätöksiä henk.kohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
En tekisi puoleen vuoteen mitään päätöksiä.
Näinä aikoina on hyvä olla asunto varalla.
Asunnot vuokrataan yleensä vähintään vuoden vuokrasopimuksella. Minä laittaisin vuokralle ja jos suhde tai vuokrauskuvio ei suju, niin sitten uudet päätöset vuoden päästä
Siis vuokralle mistä maksetaan vero ja vero sekä kulut . Saattaa jäädä joku penni käteen. Yleensä ei jää. Riippuu yhtiövsstikkeen suuruudesta remonttiveloista.
Vierailija kirjoitti:
Miesystävän luo?
Jos on miesystävä, niin se on vain ohimenevä väliaikaistilanne.
Älä tee peruuttamattomia päätöksiä henk.kohtaisesti.
Voihan se olla ens viikolla aviomies. EIkä sekään takaa silti mitään
Jokainen on vastuussa omasta asumisestaan.
Laittaisin ensin vuokralle, koska eihän sitä tiedä miten se teidän yhteiselo lähtee käyntiin.
Miesystävän takia en myisi asuntoa ihan periaatteesta. Sitten harkitsisin asiaa, kun olisi yhteisen asunnon ostamisen aika.
Nyt asuntojen hinnat on aika matalalla, toki jollain seudulla hinnat eivät ole laskeneet. Sen puolesta tarkkaan miettisin onko järkevää myydä. Sitten miten paljon uskallat ottaa riskiä? Jos asunnosta saa 100 000 euroa, laittaisitko oikeasti kaiken sijoittamiseen? Tilillä harvemmin on järkevä pitää isoja summia. Onko vuokran tuotto laskettu oikein? Itselläni oli esim tilanne, jossa asuntoni vuokra olisi ollut 900 €/kk ja tämä oli reilusti isompi kuin minun kulut asunnossa. Olin ilmeisesti suhteessa ison käsirahan pistänyt alunperin asuntoon, että vaadittava tuottoprosentti olisi täytynyt olla isompi kuin mitä alkuun kuvittelisi. Olin joka tapauksessa ostamassa itselleni uutta asuntoa, joten päädyin myymään vanhan pois ja jäi vielä ylimääräistä.
Muista keskustella taloudelliset asiat ja vastuut ennen yhteenmuuttoa. Avaatteko taloustilin johon prosenttiosuudet tuloista? Sieltä kaikki talouden laskut, omat menot omalta tililtä. Rahasta tulee usein riitaa jos kummallakin on erilaiset ajatukset ja käytännöt mihin kuluttaa.
En missään nimessä myisi asuntoa heti yhteen muuton jälkeen. Katsoo rauhassa miten menee ja myy ehkä myöhemmin sitten.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen on vastuussa omasta asumisestaan.
Eli vuokralaiset kadulle, ostakoot oman?
En tekisi puoleen vuoteen mitään päätöksiä.
Näinä aikoina on hyvä olla asunto varalla.