Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä väärää Karfit tekivät, että lapset piti sijoittaa?

Vierailija
04.06.2025 |

Jos viranomaisiakin oli moitittu väärästä päätöksestä?

Kommentit (19853)

Vierailija
19561/19853 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet Jorma Uotinen

Vierailija
19562/19853 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko oikea Jorma Uotinen ystävällisesti nousta seisomaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
19563/19853 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan muuten kukaan kysellyt, onko Malisen viesti palstalla aito?  Minä en siihen usko tiettyjen kieleen liittyvien seikkojen ja väärän puhelinnumeron vuoksi.  Myös sisältö oli kovin paljon toistoa sisältävä, lähinnä sielunhoitoon ja rippisalaisuuteen keskittyvä.  Tuntui kuin tekstissä viimeiseen asti olisi vältelty virheitä.   Onko mitään muita ulostuloja näkynyt?  Rikosrekisterin koskemattomuus tuntui oudolta sananvalinnalta, miksei puhdas.  Yhteystiedot on helppo löytää netistä, ja nekin sitten menivät väärin.

Näihin epäilyttäviin seikkoihin kiinnitettiin huomiota heti tuoreeltaan viestin ilmestyttyä.

Suurin kömmähdys koski väitettä, että mikä tahansa "hädänalaisten auttaminen" olisi sielunhoidollista työtä. Näin ei nimenomaan ole - ehkä menee läpi maallikkoseurakuntalaisille, mutta ei mene läpi poliisille tai tuomioistuimelle. Tämä on aivan varmasti lahkon johtajan tiedossa, onhan hän syyttäjä siviiliammatiltaan.

Näin sanoo Kirkkolaki:

Kun pappia kuulustellaan todistajana, hän ei saa ilmaista sitä, mitä yksityisessä ripissä tai sielunhoidossa on hänelle uskottu.

Jos joku yksityisessä ripissä tai sielunhoidossa ilmaisee yleisen lain mukaan ilmiannettavan törkeän rikoksen olevan hankkeilla, papin on kehotettava häntä ilmoittamaan asiasta viranomaisille tai sille, jota vaara uhkaa. Jollei hän suostu siihen, papin on annettava asiasta viranomaisille tietoa sen verran kuin on mahdollista asianomaisen tulematta ilmi suoraan tai välillisesti.

Rippisalaisuuden mukainen vaitiolovelvollisuus koskettaa papin toimittamaa rippiä sekä papin antamaa sielunhoitoa silloin, kun 1) keskustelu on luottamuksellinen tai sellaiseksi pääteltävissä 2) yksityinen ja 3) siinä on uskonnon harjoittamisen näkökulma eli tietoinen halu keskustella nimenomaan papin kanssa. Silloin, kun edellä mainitut ripin ja sielunhoidon kriteerit eivät täyty, papin kanssa käytyyn keskusteluun ei sovelleta rippisalaisuuden mukaista vaitioloa.

Majapaikan, ruuan tai rahan antaminen "hädänalaiselle" ei ole Kirkkolain mukainen rippi tai sielunhoito,.

Vierailija
19564/19853 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan muuten kukaan kysellyt, onko Malisen viesti palstalla aito?  Minä en siihen usko tiettyjen kieleen liittyvien seikkojen ja väärän puhelinnumeron vuoksi.  Myös sisältö oli kovin paljon toistoa sisältävä, lähinnä sielunhoitoon ja rippisalaisuuteen keskittyvä.  Tuntui kuin tekstissä viimeiseen asti olisi vältelty virheitä.   Onko mitään muita ulostuloja näkynyt?  Rikosrekisterin koskemattomuus tuntui oudolta sananvalinnalta, miksei puhdas.  Yhteystiedot on helppo löytää netistä, ja nekin sitten menivät väärin.

Näihin epäilyttäviin seikkoihin kiinnitettiin huomiota heti tuoreeltaan viestin ilmestyttyä.

Suurin kömmähdys koski väitettä, että mikä tahansa "hädänalaisten auttaminen" olisi sielunhoidollista työtä. Näin ei nimenomaan ole - ehkä menee läpi maallikkoseurakuntalaisille, mutta ei mene läpi poliisille tai tuomioist

Alapeukuttajat: esittäkää faktoilla perusteluja vasta-argumentteja, jos pystytte. Ilman sitä alanuolenne ovat vain osoitus siitä, ettette tykkää Suomen lain kirjaimesta. 

Vierailija
19565/19853 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista pohdiskelua tuo teologinen ja oikeustieteellinen rajanveto.  Pohdin itsekseni sitä, miksi kukaan vaivautuisi tekemään tällaisen väärennyksen.  Pilasaarnat ymmärrän lähinnä siitä näkökulmasta, että kirjoittaja on kurkkuaan täynnä saarnamiehiä ja haluaa vitsailla heidän kustannuksellaan.  Kun ne sitten palstalla otetaan täydestä, on kirjoittajan ilo kaksinkertainen.  Väärällä nimellä tiedotteen jakaminen, vaikkakin anonyymillä keskustelupalstalla, on mielestäni jo vakavampi juttu.  Jokuhan sitten jopa väitti nähneensäkin tämän tiedotteen jo aiemmin ja joku toinen viestintää opiskellut katsoi että teksti muotona olisi hyvin tyypillistä viestintää.  Olen itse eri mieltä, mutta en halua analysoida tekstiä tarkemmin.  Vertailen nimittäin sitä muutamiin muihin teksteihin ja etsin yhtäläisyyksiä.

Vierailija
19566/19853 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen oikeaan numeroon on joku täältä kertonut soittaneensakin asiasta kysyäkseen. Sivulla 974 viestissä 19467 joku kertoo nähneensäkin "tiedotteen" ilman allekirjoitusta ja yhteystietoja.

Minä olen puolestani se henkilö, joka kertoi hyvin voivansa uskoa "tiedotteen" aitouteen ja siihen, että Malinen olisi sen luonnostellut. Näin, koska itselläni on taustaa viestinnästä ja olen nähnyt, millaisia pommeja omia viestijänkykyjään yliarvioivien henkilöiden näppiksistä lähtee varsinkin kriisitilanteissa.

Tässä "tiedotteessahan" on kyse reaktiosta yhdistyksen sisällä jo käynnissä olleeseen keskusteluun. Siinä yritetään puolustaa johdon päätöstä tuen jatkamiselle Karoliinalle ja Tommylle ja kömpelösti luoda yhteistä puolustuslinjaa "sielunhoitoon" ja "diakoniatyöhön" vetoamalla. Lopuksi esitetään verhottu uhkaus rikosilmoituksista. Oikeudellisesti argumentaatiossa ei ole järjen hiventäkään, mutta "tiedotteen" ensisijainen tehtävä on pelotella lukijat hiljaisiksi.

Täysin oppikirjaesimerkki huonosta kriisiviestinnästä, jos minulta kysytään.

Vierailija
19567/19853 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tiedotteesta. Tämän kaiken sitten kyhäsivät alta tunnissa ja kenenkään kanssa konsultoimatta?  Mahtavat ihan  päivystää palstalla?  Olisiko haastattelupyyntöjä  sentään tullut ihan kymmeniä?  Muuten olen samaa mieltä kanssasi.  Teksti oli kyhätty kokoon nopeasti,  ja se todella sisälsi uhkauksen.

Vierailija
19568/19853 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivu 979
979 oli Suonenjoen suuntanumero

Vierailija
19569/19853 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istun aavikolla ja lasken hiekan jyviä 

Vierailija
19570/19853 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmasti laskenut ne kaikki ennen kuin Karfit löydetään

Vierailija
19571/19853 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko minulla mahdollisuuksia Karoliinan suhteen

Vierailija
19572/19853 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa rehellisesti

Vierailija
19573/19853 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen oikeaan numeroon on joku täältä kertonut soittaneensakin asiasta kysyäkseen. Sivulla 974 viestissä 19467 joku kertoo nähneensäkin "tiedotteen" ilman allekirjoitusta ja yhteystietoja.

Minä olen puolestani se henkilö, joka kertoi hyvin voivansa uskoa "tiedotteen" aitouteen ja siihen, että Malinen

Harjoittaisiko Rauhan Sana kriisiviestintää satunnaiselle Vauva-palstan kommentoijalle?  En usko.  Ymmärtäisin, jos tiedote olisi omilla sivuilla, mutta siellähän ei ole mitään näkynyt.

Vierailija
19574/19853 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista pohdiskelua tuo teologinen ja oikeustieteellinen rajanveto.  Pohdin itsekseni sitä, miksi kukaan vaivautuisi tekemään tällaisen väärennyksen.  Pilasaarnat ymmärrän lähinnä siitä näkökulmasta, että kirjoittaja on kurkkuaan täynnä saarnamiehiä ja haluaa vitsailla heidän kustannuksellaan.  Kun ne sitten palstalla otetaan täydestä, on kirjoittajan ilo kaksinkertainen.  Väärällä nimellä tiedotteen jakaminen, vaikkakin anonyymillä keskustelupalstalla, on mielestäni jo vakavampi juttu.  Jokuhan sitten jopa väitti nähneensäkin tämän tiedotteen jo aiemmin ja joku toinen viestintää opiskellut katsoi että teksti muotona olisi hyvin tyypillistä viestintää.  Olen itse eri mieltä, mutta en halua analysoida tekstiä tarkemmin.  Vertailen nimittäin sitä muutamiin muihin teksteihin ja etsin yhtäläisyyksiä.

Jokaisesta kirjoituksesta saa kaivettua yhtäläisyyksiä jos haluaa, ja joku voi poimia yksinkertaisella tekstinkäsittelyllä pätkiä toisten kirjoittamasta tekstistä.
Täällä ja minfossa on otettu esille mahdollisia yhtäläisyyksiä eri kirjoituksissa.
Kirjoitan itse nyt tarkoituksella toisen kirjoittajan tyylillä 🙃🙃
Ei muuten ole vaikeaa, oikeastaan helppoa tehdä, eikä vaadi edes kovin suurta vaivaa.
Ei vaadi edes tekoälyn käyttöä.

Vierailija
19575/19853 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin kömmähdys koski väitettä, että mikä tahansa "hädänalaisten auttaminen" olisi sielunhoidollista työtä. Näin ei nimenomaan ole - ehkä menee läpi maallikkoseurakuntala

Tästä ei ole oikeuskäytäntöä.
Ei HO tai KKO tason ennakkopäätöksiä.
Ei taida olla yhtään juttua edes käräjäoikeustasolta.
Pykäliä löytyy, niitä ei kuitenkaan ole hirveästi testattu oikeuskäytännössä joka taasen ohjaa lain tulkintaa.
Tämä tekee tilanteesta epäselvän ja tulkinnanvaraisen, jota ilmeisesti osataan käyttää hyväksi.

Vierailija
19576/19853 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teologinen ja oikeudellinen rajanveto ei ole tuomarille yksinkertainen asia.
On totta ettei oikeuskäytäntöä ole

Vierailija
19577/19853 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on suunnilleen yhtä mielenkiintoinen kuin tissien saippuoiminen suihkussa homolle

Vierailija
19578/19853 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on suunnilleen yhtä mielenkiintoinen kuin tissien saippuoiminen suihkussa homolle

Harrastat varmaan anaaliseksiä äitisi kanssa

Vierailija
19579/19853 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harrastat varmaan anaaliseksiä äitisi kanssa

Isäni. Olen homo. Mutta hyvä yritys

Vierailija
19580/19853 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä muuten minfossa tuo nikki vasikkahattu. Onkohan sillä kaikki vasikat edes enää tallessa siellä hatussa... Tyrsk. Itse en edes ottaisi noin idioottia nimimerkkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän