Mihin tehdään valitus kun työnantaja kertoo työntekijöiden terveystietoja alemmille esimiehille?
Sairauslomatodistukset menevät työnantajalle ja nyt kävi ilmi, että hän on jo pitkään jakanut näitä tietoja alempien esimiesten kanssa. Asia selvisi kun mainitsin lähiesimiehelle sairaudestani sen verran minkä se vaikuttaa nyt viikon tai pari saikun jälkeen toipumisaikana ja hän vastasi niin, että sulla on nyt ollut aika paljon ongelmia tämän tietyn sairauden kanssa. En ole kertaakaan aikaisemmin maininnut hänelle mitään diagnoosista (enkä maininnut nytkään, vaan puhuin vähän yleisemmällä tasolla), enkä kertaakaan aiemmin pyytänyt mitään erityisjärjestelyjä sairauteen liittyen. Hän siis tietää ilmeisesti hyvinkin tarkkaan sairaushistoriani siltä osin kuin se on näkynyt työnantajalle sairauslomatodistuksissa. Eli mihin tästä pitäisi valittaa? Työnantajalle annan tietysti suoraan palautetta, mutta tämä on niin vakava asia etten halua jättää sitä siihen.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Siis onko sun työnantaja yksi ihminen vai firma? Esihenkilösi on työnantajan edustaja, jos työskentelet jossain firmassa/virastossa/kaupungilla tms. Hänen ei tule levitellä terveystietojasi, mutta kyllä ainakin minulla jokaisessa työpaikassa saikkutodistus on toimitettu nimenomaan esihenkilölle, joka laittaa sen henkilöstöhallintoon/palkkikseen.
Työnantajani on firma, ja kuten sanottu, sairauslomatodistukset toimitetaan työnantajalleni eli toimitusjohtajalle eli firman pääomistajalle. Minulle on helvetin samantekevää hoitaako muilla työpaikoilla lähiesimies sairauspoissaolot, mutta minun työpaikallani ei hoida.
ap
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko oikeasti nyt lopettaa tuon epäolennaisuuksiin takertumisen ja kertoa, mihin tästä valitetaan, Rikosilmoitus ja työsuojelupiiri mainittu. Eli olisiko töysuojeluilmoitus ensimmäinen askel?
ap
Esihenkilölläsi on täysi oikeus käsitellä niitä tietoja, joten mitään ilmoitusta on turha tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko sun työnantaja yksi ihminen vai firma? Esihenkilösi on työnantajan edustaja, jos työskentelet jossain firmassa/virastossa/kaupungilla tms. Hänen ei tule levitellä terveystietojasi, mutta kyllä ainakin minulla jokaisessa työpaikassa saikkutodistus on toimitettu nimenomaan esihenkilölle, joka laittaa sen henkilöstöhallintoon/palkkikseen.
Työnantajani on firma, ja kuten sanottu, sairauslomatodistukset toimitetaan työnantajalleni eli toimitusjohtajalle eli firman pääomistajalle. Minulle on helvetin samantekevää hoitaako muilla työpaikoilla lähiesimies sairauspoissaolot, mutta minun työpaikallani ei hoida.
ap
Ok. Täällä se sinun asiasi ei paremmalsi muutu, että käänny vaikka sen työnantajasi puoleen, jos hän kerta vaan niitä asioita hoitaa. Kai hänellä/firmalla sitten on jotain sanottavaa esihenkilöllesi, jos asia ei esihenkilölle kuulu.
Ihmeellistä jankutusta selvästä asiasta. Todistus toimitetaan esimiehelle, ei millekään toimitusjohtajalle, puhumattakaan kenestäkään muusta johtoportaaseen tai muuhun sisäiseen organisaatioon kuuluvasta. Olet tehnyt itse virheen viemällä sen väärään paikkaan.
Vai oletko vain trolli?
Oletko varma, että toimitusjohtaja on omistaja?
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä jankutusta selvästä asiasta. Todistus toimitetaan esimiehelle, ei millekään toimitusjohtajalle, puhumattakaan kenestäkään muusta johtoportaaseen tai muuhun sisäiseen organisaatioon kuuluvasta. Olet tehnyt itse virheen viemällä sen väärään paikkaan.
Vai oletko vain trolli?
Todistus toimitetaan sille taholle, mihin se organisaatiossa käsketään toimittaa. Jos ap:n työpaikalla se taho on toimitusjohtaja, niin sitten se on toimitusjohtaja. Ilmeisesti kommentoijat ovat kaikki töissä jossain jättikonsernissa, kun pk-yrityksille tavanomaiset toimintatavat ovat noin hukassa.
Voisitteko oikeasti nyt lopettaa tuon epäolennaisuuksiin takertumisen ja kertoa, mihin tästä valitetaan, Rikosilmoitus ja työsuojelupiiri mainittu. Eli olisiko töysuojeluilmoitus ensimmäinen askel?
ap