Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykoterapia pahentaa oloani. Kuuluuko se asiaan?

Vierailija
04.06.2025 |

Käyn kerran viikossa Kelan tukemassa psykoterapiassa, koska minulla on sekamuotoinen ahdistus- ja masennustila. Olen entinen koulukiusattu, taustalla myös syömishäiriö, ongelmat kotona, paniikkioireita, huono itsetunto ja sittemmin lapsettomuus. On siis paljon asioita, joita käsittelen. 

Voisiko joku kertoa minulle, että miksi terapeutin vastaus esimerkiksi lapsettomuuteen on, että se pitää kuulemma vain hyväksyä? Jos tulee surua ja ahdistusta, sekin pitää vain hyväksyä. Kaikki pitää hitto vie vain hyväksyä! Onko ongelma minussa kun haluaisin käsitellä asioita muillakin tavoilla kuin vain hyväksymällä?

Lisäksi olin kerännyt pitkään rohkeutta (lähes koko vuoden) kertoakseni, että mieheni käyttäytyy riitatilanteissa lähes väkivaltaisesti. Hän on uhannut pääni lyömisellä, ravistellut, töninyt ja huutanut. Näiden kohtauksien jälkeen tunnen itseni pieneksi ja kaikki jähmettyy, kuin aika hidastuisi. Kun kerroin tästä terapeutilleni, hän ei tuominnut mieheni käytöstä mitenkään. Yleensäkin hän toteaa vain, että joku asia kuulostaa ikävältä. Olin pettynyt siihen. 

Ihmetyttää sekin, että onko terapeutilla oikeus kommentoida kasvatusasioita? Oletetaan kertovani hänelle luottamuksella, että olen jossakin tilanteessa x toiminut tai ajatellut itsekkäästi, mutta selittänyt sitten, että tunnen asiasta paljon syyllisyyttä, koska en oikeasti haluaisi toimia niin. Sitten terapeutti muistuttelee koko käynnin ajan toistuvasti, että miten minun olisi tullut toimia tässä tilanteessa. Ikään kuin hän ei uskoisi mitä sanon, pahentaen syyllisyyttä. En osannut paremmin selittää. 

Ovatko nämä normaaleja tuntemuksia? 

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykoterapiassa aluksi olo huononee, mutta pitkällä aikavälillä olo paranee ja oireet lopulta katoavat.

Kyllä, tähän olin varautunut. Mutta nyt terapiaa takana vuosi ja olo saisi jo alkaa helpottaa.

Ap

Jos olet psykodynaamisessa terapiassa, niin vasta terapian jälkeen alkaa kunnolla paranemaan.

Mutta ei terapian aikana kuulu tuntua siltä ettei terapeutti tiedä mitä tekee. Koska osa niistä ei oikeasti tiedäkään. 

Psykodynaamisen terapian jälkeen olo paranee ihan vain siitä syystä, että se terapia päättyy. En suosittele kenellekään. 

Ap, sinulla on huono terapeutti. Kerro hänelle suoraan, että tarvitset tervettä peiliä, olet siksi siellä terapiassa eli sinä haluat vahvistuksen siitä, mikä toiminta on "tervettä ja normaalia" ja mikä ei ja myös opettaa sinua asettamaan rajoja ja suusanallisesti antaa sinulle luvan niihin rajoihisi eikä jätä sinua ihmettelemään. 

Olen ollut samanlaisessa terapiassa kuin sinä ja sen vuoksi pysyin väkivaltaisessa suhteessa. Osasin lopettaa sen vasta vuosi terapian päättymisen jälkeen. 

Olen ollut myös terapiassa, missä asiat sanotaan niin kuin ne ovat. 

Sinulle sopisi terapeutti, jolla on kokemusta väkivallasta, narsismista, psykopatiasta jne ja halu sanoa asiat ääneen. Sellaisen kanssa saa ihmeitä aikaan. Kokemusta siitäkin. 

P.S. Nuo tilanteet miehesi kanssa eivät ole "lähes" väkivaltaisia vaan olet väkivaltaisessa suhteessa, jossa sinun ei tarvitse olla. Sinulla on kaikki lupa asettaa omat rajat, pitää itsesi ensimmäisenä omissa prioriteeteissasi, olla antamatta anteeksi ja uusia mahdollisuuksia jne jne. 

Vierailija
62/63 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda terapeuttia. Psykodynaaminen suuntaus. Sinun pitää siellä itse keksiä mikä sussa on ongelma ja terapeutti on alkanut tuottamaan sinulle lisää ahdistusta - joka on osa hoitoa että ymmärrät paremmin itse mitä siedät ja mitä ei. Eli lopeta ja vaihda suuntausta. Ei se tuosta parane.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta lisää kokemuksia terapiasta, kokemuksia psykodynaamisesta terapiasta. Terapeutti pahentaa oloa.

Onneksi nykyään on tapetilla ja käsittelyssä, että hyvinvointi alueet lopettaisivat psykodynaamisen terapian tukemisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi