Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykoterapia pahentaa oloani. Kuuluuko se asiaan?

Vierailija
04.06.2025 |

Käyn kerran viikossa Kelan tukemassa psykoterapiassa, koska minulla on sekamuotoinen ahdistus- ja masennustila. Olen entinen koulukiusattu, taustalla myös syömishäiriö, ongelmat kotona, paniikkioireita, huono itsetunto ja sittemmin lapsettomuus. On siis paljon asioita, joita käsittelen. 

Voisiko joku kertoa minulle, että miksi terapeutin vastaus esimerkiksi lapsettomuuteen on, että se pitää kuulemma vain hyväksyä? Jos tulee surua ja ahdistusta, sekin pitää vain hyväksyä. Kaikki pitää hitto vie vain hyväksyä! Onko ongelma minussa kun haluaisin käsitellä asioita muillakin tavoilla kuin vain hyväksymällä?

Lisäksi olin kerännyt pitkään rohkeutta (lähes koko vuoden) kertoakseni, että mieheni käyttäytyy riitatilanteissa lähes väkivaltaisesti. Hän on uhannut pääni lyömisellä, ravistellut, töninyt ja huutanut. Näiden kohtauksien jälkeen tunnen itseni pieneksi ja kaikki jähmettyy, kuin aika hidastuisi. Kun kerroin tästä terapeutilleni, hän ei tuominnut mieheni käytöstä mitenkään. Yleensäkin hän toteaa vain, että joku asia kuulostaa ikävältä. Olin pettynyt siihen. 

Ihmetyttää sekin, että onko terapeutilla oikeus kommentoida kasvatusasioita? Oletetaan kertovani hänelle luottamuksella, että olen jossakin tilanteessa x toiminut tai ajatellut itsekkäästi, mutta selittänyt sitten, että tunnen asiasta paljon syyllisyyttä, koska en oikeasti haluaisi toimia niin. Sitten terapeutti muistuttelee koko käynnin ajan toistuvasti, että miten minun olisi tullut toimia tässä tilanteessa. Ikään kuin hän ei uskoisi mitä sanon, pahentaen syyllisyyttä. En osannut paremmin selittää. 

Ovatko nämä normaaleja tuntemuksia? 

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoterapiassa aluksi olo huononee, mutta pitkällä aikavälillä olo paranee ja oireet lopulta katoavat.

Vierailija
2/63 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On normaalia. Terapian aikana vointi yleensä huononee hetkellisesti, ja sitä ei edes myönnetä ihmisille, jotka ovat valmiiksi huonokuntoisia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykoterapiassa aluksi olo huononee, mutta pitkällä aikavälillä olo paranee ja oireet lopulta katoavat.

Kyllä, tähän olin varautunut. Mutta nyt terapiaa takana vuosi ja olo saisi jo alkaa helpottaa.

Ap

Vierailija
4/63 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiahan on niin, että lyhyellä aikavälillä olo huononee hieman, ja pitkällä aikavälillä sitten huomattavasti enemmän.

Vierailija
5/63 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu asiaan. Eli terapeutin pitää osata auttaa kamalaan oloon jo aika pian. Jos ei tai pahentaa, se on väärä, myös väärä terapiamuoto - ihan ymmärtävä keskustelu olisi jo hyvä, eri näkökulmia hieman. Ammattitaidottomuutta.

Vierailija
6/63 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, tähän olin varautunut. Mutta nyt terapiaa takana vuosi ja olo saisi jo alkaa helpottaa.

Ap

Sinulla voi olla vääränlainen terapeutti. Terapioita on paljon erilaisia. Joillekin sopii sellainen, joka kuuntelee mutta ei kommentoi, ja joillekin taas ratkaisukeskeisempi. Myöskään henkilökemiat ei aina kohtaa. Jos vielä näin vuodenkin jälkeen tuntuu ettet saa tarvitsemaasi apua, voi hyvin olla väärä ihminen. Mutta itsekin kävin terapiassa aikanaan jokusen kuukauden, ja olin lähinnä ärsyyntynyt kun en ollut valmis ottamaan neuvoja vastaan vaan halusin velloa kurjuudessani. Vasta näin vuosien päästä tulee sellaisia "ahaa"-elämyksiä, että oikeassahan hän oli. 

Vierailija
7/63 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kemiat ei toi sinun ja terapeuttiso välillä? Joskus käy niin.

Toisaalta normaalia on sekin, että vointi hetkeksi heikkenee. 

Vierailija
8/63 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pahentua, mutta tuo kuulostaa vähän eri asialta. Terapeuttia voi vaihtaa tai voit myös ottaa puheeksi nuo asiat. Kokeeksi voi käydä jollain muullakin. Vaikea tietää, mistä on kysymys, mutta kuulostaa siltä, että jokin muutos on tarpeen. Terapeutti ei voi myöskään sanoa, millaisia elämänpäätöksiä sinun tulisi tehdä, ristiriidassa voi olla kyse myös siitä. 

Vierailija
9/63 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa psykoterapeuteista on myös oikeasti yksinkertaisesti huonoja työssään. Eräs miespsykoterapeutti esim kertoi minulle haluavansa panna minua ja silitteli minua, istuu tällä hetkellä vankilassa huumeiden välityksestä potilailleen. 

Vierailija
10/63 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta hyvältä. Voitko vaihtaa terapeuttia?

Vierailija
11/63 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos olet psykodynaamisessa terapiassa, niin vasta terapian jälkeen alkaa kunnolla paranemaan.

Vierailija
12/63 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä menee vain pahempaan. T: Antti

Vierailija
13/63 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutteja löytyy varmasti muitakin kuin tuo yksi ainut moukka.

On normaalia että vointi voi alussa huonontua, mutta sinun tapauksessa voisi olla epänormaalinpaa jos tuollaiset töksäytykset tms eivät tuntuisi missään.

Esim. Tuo lapsettomuus tekee kipeää, niin saa aika sahanpuruaivoinen terapeutti olla kun sanoo että se pitää vain hyväksyä. Hänenhän tehtävä on auttaa sinua löytämään ne työkalut joiden avulla voisit sen kenties tehdä.

Ihan sama mistä on kyse niin se hyväksyntä vaatii työskentelyä ja myös sen puolen ettei kaikkea tarvitse, eikä välttämättä voi  hyväksyä. 

Eli... Puupää terapeutti. Vaihtamalla paranee

Vierailija
14/63 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vaihda terapeuttia on mun neuvo. Terapeutti, joka ei tuomitse perheväkivaltaa, ei ole hyvä ammatissaan. Voisit käydä myös ensi- ja turvakotiliiton kriisitapaamisissa, ne on tarkoitettu perheväkivallan uhreille. Jos ne osaisi myös neuvoa paremman terapeutin.

Luulen, en tietenkään tiedä, että sun ahdistus katoaisi, jos eroaisit ahdistavasta miehestä.

Vierailija
15/63 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu asiaan. Eli terapeutin pitää osata auttaa kamalaan oloon jo aika pian. Jos ei tai pahentaa, se on väärä, myös väärä terapiamuoto - ihan ymmärtävä keskustelu olisi jo hyvä, eri näkökulmia hieman. Ammattitaidottomuutta.

Riippuu ihan millaisia asioita ja traumoja siellä terapiassa käsitellään ja onko asiakas itse valmis niitä avaamaan. Kyllä mulla ainakin olo paheni aluksi koska en ollut tottunut puhumaan vaan pitämään kaiken pahan olon sisälläni ja kun sitä ahdistusta kertyy niin paljon että sen alle uupuu, pelottaa niitä poiskaan puhua kun ei ole varmuutta miten itsensä kanssa pärjää sen jälkeen kun asiat ryöpsähtää ulos ja on tarttumapintaa mitä alkaa työskennellä pois. Ei masentuneen ja ahdistuneen olotilaa poista se että asiat jätetään käsittelemättä, vaan se, että niihin vihdoin puututaan. Ja se voi olla vuosiakin hyvin vaikeaa. 

Vierailija
16/63 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos olet psykodynaamisessa terapiassa, niin vasta terapian jälkeen alkaa kunnolla paranemaan.

Mutta ei terapian aikana kuulu tuntua siltä ettei terapeutti tiedä mitä tekee. Koska osa niistä ei oikeasti tiedäkään. 

Vierailija
17/63 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne välttämättä katoa mihinkään mutta niiden oireiden kanssa voi oppia elämään ilman että ne vaikuttaa jokapäiväiseen arkeen ja siitä selviytymiseen. Siis lisäämään keskittymiskykyä ihan normaaliin elämään.

Vierailija
18/63 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva myyntipuhe. Minkä terapiatalon markkinoinnissa työskentelet?

Vierailija
19/63 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiahan on niin, että lyhyellä aikavälillä olo huononee hieman, ja pitkällä aikavälillä sitten huomattavasti enemmän.

Ainoastaan siinä tapauksessa että Kela maksaa tuon trendikkään juttelutuokion moneksi vuodeksi. 

Vierailija
20/63 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrität vain potkia tutkainta vastaan ja siksi tuntuu kurjalta. Suurin osa asioista nyt vain on sellaisia, että ne pitää vain hyväksyä. Ei terapeutti ole semmoinen kiva täti/setä joka voivottelee että kylläpä sinua on elämä rieponut, otatko tikkarin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä