Psykoterapia pahentaa oloani. Kuuluuko se asiaan?
Käyn kerran viikossa Kelan tukemassa psykoterapiassa, koska minulla on sekamuotoinen ahdistus- ja masennustila. Olen entinen koulukiusattu, taustalla myös syömishäiriö, ongelmat kotona, paniikkioireita, huono itsetunto ja sittemmin lapsettomuus. On siis paljon asioita, joita käsittelen.
Voisiko joku kertoa minulle, että miksi terapeutin vastaus esimerkiksi lapsettomuuteen on, että se pitää kuulemma vain hyväksyä? Jos tulee surua ja ahdistusta, sekin pitää vain hyväksyä. Kaikki pitää hitto vie vain hyväksyä! Onko ongelma minussa kun haluaisin käsitellä asioita muillakin tavoilla kuin vain hyväksymällä?
Lisäksi olin kerännyt pitkään rohkeutta (lähes koko vuoden) kertoakseni, että mieheni käyttäytyy riitatilanteissa lähes väkivaltaisesti. Hän on uhannut pääni lyömisellä, ravistellut, töninyt ja huutanut. Näiden kohtauksien jälkeen tunnen itseni pieneksi ja kaikki jähmettyy, kuin aika hidastuisi. Kun kerroin tästä terapeutilleni, hän ei tuominnut mieheni käytöstä mitenkään. Yleensäkin hän toteaa vain, että joku asia kuulostaa ikävältä. Olin pettynyt siihen.
Ihmetyttää sekin, että onko terapeutilla oikeus kommentoida kasvatusasioita? Oletetaan kertovani hänelle luottamuksella, että olen jossakin tilanteessa x toiminut tai ajatellut itsekkäästi, mutta selittänyt sitten, että tunnen asiasta paljon syyllisyyttä, koska en oikeasti haluaisi toimia niin. Sitten terapeutti muistuttelee koko käynnin ajan toistuvasti, että miten minun olisi tullut toimia tässä tilanteessa. Ikään kuin hän ei uskoisi mitä sanon, pahentaen syyllisyyttä. En osannut paremmin selittää.
Ovatko nämä normaaleja tuntemuksia?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykoterapiassa aluksi olo huononee, mutta pitkällä aikavälillä olo paranee ja oireet lopulta katoavat.
Kyllä, tähän olin varautunut. Mutta nyt terapiaa takana vuosi ja olo saisi jo alkaa helpottaa.
Ap
Vaihda terapeuttia on mun neuvo. Terapeutti, joka ei tuomitse perheväkivaltaa, ei ole hyvä ammatissaan. Voisit käydä myös ensi- ja turvakotiliiton kriisitapaamisissa, ne on tarkoitettu perheväkivallan uhreille. Jos ne osaisi myös neuvoa paremman terapeutin.
Luulen, en tietenkään tiedä, että sun ahdistus katoaisi, jos eroaisit ahdistavasta miehestä.
Sinä et kuitenkaan vuosien terapiasta huolimatta ole päässyt miesvihastasi.
Vierailija kirjoitti:
Osa psykoterapeuteista on myös oikeasti yksinkertaisesti huonoja työssään. Eräs miespsykoterapeutti esim kertoi minulle haluavansa panna minua ja silitteli minua, istuu tällä hetkellä vankilassa huumeiden välityksestä potilailleen.
Ihan tyypillinen alalle hakeutunut.
Joku pikkupoika taas suuttui, kun tämäkään ketju ei koskenut häntä, ja hakee huomiota repimällä leteistä ja pieremällä seinille. Säälittävää.
Täysin ammattitaidoton, harvinaisen selvä keissi. Heti etsimään uutta terapeuttia ja lopeta käynnit. Harmi että kävit vuodenkin verran. T. Kuntoutus(psykiatrinen)sairaanhoitaja
Kysy terapeutilta mitä hän tarkoittaa hyväksymisellä. Sulla on varmaan joku väärä käsitys. Hyväksymisen vastakohta nyt ainakin on asiassa vellominen, enkä keksi mitään murhetta, johon kannattaisi jäädä vellomaan.
Vierailija kirjoitti:
Joku pikkupoika taas suuttui, kun tämäkään ketju ei koskenut häntä, ja hakee huomiota repimällä leteistä ja pieremällä seinille. Säälittävää.
Oppiiko tuon kielenkäytön terapiassa?
Vaihtaisin terapeuttia. Tosin taidat olla trolli 🙂
Jaaha. Eli sinun pitää vaan hyväksyä miehen väkivalta, mutta sinä olet itsekäs ja paha.
Mitäpä jos laittaisit terapeutin roskikseen.
Sama juttu pätee ilmeisesti miehesi kuin terapeutinkin kohdalla. Olet heidän purulelunsa. Vaihta MOLEMMAT parempiin.
hyväksymisasiassa hän on oikeassa, vaikka se ärsyttävältä kuulostaakin. Lähes väkivaltaiseksi äityvän puolison käytöksen ohittaminen onpa ikävä kuittauksella on kyllä mielestäni hälyttävä..liian monessa paikassa normalisoidaan nykyään parisuhdeväkivaltaa. Sinuna vaihtaisin terapeuttia ja eroaisin miehestä.
Psykoterapia, intensiivinen psykodynaaminen terapia, 2 x viikossa kolme vuotta.. lähes mykkä kuuntelija, mikä loppuvaiheessa lähes nukkui, saattoi aluksi kauheaan hajoamistilaan. Kyseli kysymyksillä ääneen-itsepuheluun. Ymmärsin idean. Saattaa kyllä olla vaarallista, kun päästää tunnin jälkeen ns normielämään. Melkoista puoskarointia.
Mut asiakas maksaa osan ja KELA osan. Liksa juoksee. Siistiä sisätyötä. Mitään kontrollia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppiiko tuon kielenkäytön terapiassa?
Kyllä minä opin sanan pieru jo kaksivuotiaana. Kokeile, olisiko apukoulusta sinulle apua, siellä voidaan auttaa heikon sanavaraston kanssa.
Paljonko Kela maksaa käynneistäsi ap?
Mielestäni tuo mitä kerroit terapeutistasi, vaikuttaa siltä ettei hän ehkä ole kovin hyvä työssään tai välttämättä ainakaan sopiva sinulle
Mutta kysymykseem vastaus: kyllä, on tavallista että olo pitkäkestoisessa terapiassa aluksi hieman pahenee. Tämä johtuu siitä että ihminen normaalisti yrittää olla ajattelematta niitä ikävimpiä muistoja elämässään ja puhumatta suurimmista peloistaan ja murheistaan. Terapian tarkoitus on käsitellä juuri näitä asioita ikäänkuin "väsytystaktiikalla" jolloin ne muuttuvat hitaasti vähemmänikäviksi ja neutraalemmiksi.
Eli siinä vaiheessakun terapiassa alkaa avautumaan enemmän niistä pahimmista asioistaan, on täysin normaalia että se sattuu ja tuntuu pahalta. Kuitenkin pitkällä aikavälillä edistystä pitäisi tapahtua, vaikkakin tuskallisen hitaasti.
Suosittelen pitämään päiväkirjaa josta näet kuinka usein voit huonosti ja mitkä asiat ovat päälimmäisenä mielessä. Itseä tämä auttoi huomaamaan että vaikkei olo näennäisesti parantunut, ahdistuskohtauksia oli kuitenkin puolet vähemmän vuoden päästä ja trendi jatkui siitäkin eteenpäin
On aivan turhaa elää elämänsä murehtien kaikkea mahdollista mille ei mahda mitään. Millä tavalla luulet murehtimisen auttavan?
Ai että jatkuvasti vaan vaihtamaan terapeuttia, kunnes löytyy sellainen johon te naiset ihastutte. Hehe, tätä asiaa on ihan tutkittu.
Vierailija kirjoitti:
Ai että jatkuvasti vaan vaihtamaan terapeuttia, kunnes löytyy sellainen johon te naiset ihastutte. Hehe, tätä asiaa on ihan tutkittu.
Incelit hiljaa
Vierailija kirjoitti:
hyväksymisasiassa hän on oikeassa, vaikka se ärsyttävältä kuulostaakin. Lähes väkivaltaiseksi äityvän puolison käytöksen ohittaminen onpa ikävä kuittauksella on kyllä mielestäni hälyttävä..liian monessa paikassa normalisoidaan nykyään parisuhdeväkivaltaa. Sinuna vaihtaisin terapeuttia ja eroaisin miehestä.
Miksi vanhatpiiat aina ehdottavat eroa? Te ette tiedä asiasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Sinulle ei taida terapia enää mitään auttaa, parempi varata aika eläinlääkäriin lopetettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Incelit hiljaa
Tuokin käytös on terapiassa opittua.
#naiset