Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi todella moni suhtautuu lihaskuntotreeniin negatiivisesti?

Vierailija
04.06.2025 |

Ja kommentoivat tyyliin "olen jo riittävän hoikka enkä tarvitse kuntosaleja" tai "marjanpoiminta riittää mulle kuntoiluksi".

Hyvä lihaskunto vähentää sairauksien riskiä, parantaa aineenvaihduntaa ja sydänterveyttä sekä tukee kokonaisvaltaista hyvinvointia ja voi jopa pidentää elinaikaa. Tuntuu siis todella omituiselta, että jotkut pitävät treeniä tarpeettomana ja jopa turhamaisena! 

Vai elävätkö ihmiset tämänkin suhteen jossain harhassa ja pitävät omaa kehoaan keskimääräistä lihaksikkaampana, koska kantavat kaksi kertaa vuodessa multapusseja?

Kommentit (423)

Vierailija
181/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voimatasot?  Mihin tavallinen ihmisen tarvitsee jotain hiton voimatasoja? Tavallinen tallaaja tarvitsee lihaskuntoa arkipäivän askareista selviytyäkseen, ei keulimaan sillä paljonko penkistä nousee rautaa. Kuulostaa kehonrakentajan kommentilta. 

Yksi voimataso on se, että jaksaa ongelmitta nousta portaat kotiovelleen. Tai avata säilyketölkin kannen. Tai kantaa kauppakassia tarvittavan matkan. Toinen on, että jaksaa tehdä maastavedon sadalla kilolla. Tähän väliin mahtuu paljon voimatasoja, ja lihaskuntoharjoittelu auttaa kehittämään ja säilyttämään myös sitä arjessa tarvittavaa voimaa. Varsinkin iän karttuessa olisi tosi tärkeää harjoittaa lihaskuntoa, jotta toimintakyky säilyy.

Muistelen kuinka tuli yhden salijannun kanssa riitaa tai alkoi uhoamaan e

kuvottava jätkä oot

Vierailija
182/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voimatasot?  Mihin tavallinen ihmisen tarvitsee jotain hiton voimatasoja? Tavallinen tallaaja tarvitsee lihaskuntoa arkipäivän askareista selviytyäkseen, ei keulimaan sillä paljonko penkistä nousee rautaa. Kuulostaa kehonrakentajan kommentilta. 

Yksi voimataso on se, että jaksaa ongelmitta nousta portaat kotiovelleen. Tai avata säilyketölkin kannen. Tai kantaa kauppakassia tarvittavan matkan. Toinen on, että jaksaa tehdä maastavedon sadalla kilolla. Tähän väliin mahtuu paljon voimatasoja, ja lihaskuntoharjoittelu auttaa kehittämään ja säilyttämään myös sitä arjessa tarvittavaa voimaa. Varsinkin iän karttuessa olisi tosi tärkeää harjoittaa lihaskuntoa, jotta toimintakyky säilyy.

Jos kykenee puhtaalla

Et ole voimistelijan tyylinen tasapainoinen kropanrakenteelta, vaan enemmän perunan mallinen tyypillinen salilla kävijä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi voimataso on se, että jaksaa ongelmitta nousta portaat kotiovelleen. Tai avata säilyketölkin kannen. Tai kantaa kauppakassia tarvittavan matkan. Toinen on, että jaksaa tehdä maastavedon sadalla kilolla. Tähän väliin mahtuu paljon voimatasoja, ja lihaskuntoharjoittelu auttaa kehittämään ja säilyttämään myös sitä arjessa tarvittavaa voimaa. Varsinkin iän karttuessa olisi tosi tärkeää harjoittaa lihaskuntoa, jotta toimintakyky sä

Voimistelijan ruumiinrakennehan on todella yläkroppapainotteinen. Ja voisit yllättyä siitä kuinka monen näköisiä ihmisiä salilla käy. 

Vierailija
184/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahvakuulat ja kehonpainotreenit riittää mulle. 

Näin on. Milloin kuntosalista tuli joku pakollinen harrastus ksikille? Kyllä ihmiset on onnistuneet tuhansia vuosia pitämään huolta lihaskunnostaan ihan luomuna. 

Oletko siis sitä mieltä että nykyihmisen arki on fyysisesti yhtä kuormittavaa kuin se on silloin tuhansia vuosia sitten ollut? 

Minusta on jänniä nämä argumentit, joissa tunnistetaan että ihmiskeho on tehty sietämään rasitusta, muttei sen vertaa pidemmälle kyetä menemään päättelyssä, että ymmärrettäisiin kuinka paljon vähemmän sitä rasitusta nykyään saadaan. 

Kumma kun ei voi sanojensa takana pysyä, vaan yrittää valehdella vaikka kaikki ne sun kommentit voi täältä nähdä 🤣 luomusta sä siinä sun kommentissa puhuit. 

Vierailija
185/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä, miksi aina pitäisi kehittyä. Missä kohtaa tulee se, että nyt on lihaksia ja kestävyyskuntoa tarpeeksi. Näitä, jotka joko juoksevat tai treenaavat salilla ympäri  vuoden, on paljon. Ei siinä ehdi  marjametsään tai kasvimaalle, kun jäisi treeni väliin.

Ymmärtänet, ettet ole koko ikääsi samassa kunnossa tekemättä mitään? Voithan sinä vaikka päättää, että tietty voimataso on sinulle riittävä. Silti joutuisit treenaamaan pitääksesi sitä yllä. Varsinkin vaihdevuodet ohittaneille naisille se säännöllinen harjoittelu on todella tärkeää.

Jo kaksi lihaskuntotreeniä riittää kehittämään ja ylläpitämään kuntoa. Lisäksi kasvukausi on Suomessa sen verran lyhyt, etteivät tulokset ehtisi siinä ajassa juuri laskea, vai

Liittyy miten mun kommenttiin? Vastasin henkilölle joka väitti ettei kannata treenata koska muuten ei ehdi marjaan tai puutarhaan. Sanoisin että se on kyllä niin lyhyt aika Suomessa ettei sen vuoksi kannata olla kokonaan treenaamatta. 

Vierailija
186/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun mä en tarvitse sitä salia pitääkseni itseni kunnossa. 

Sali-ihmiset eivät arvosta niitä ihmisiä, jotka pitävät lihaskuntoaan yllä muilla keinoin kuin kuntosalitreeneillä. Lihasvoimaa voi tavallisen ihmisen tarpeeseen hankkia vaikka säännöllisillä reipastahtisilla  kävelylenkeillä (tai juoksulenkeillä), kotijumpalla vaikka pienten painojen avulla kuten jalkakyykyt, punnerrukset, vatsaliikkeet ja esim. myös hulavanteen pyöritys tekee hyvää vatsalihaksille ja myös kauppakassien kantaminen, ylämäki- ja porrasnousut kehittävät lihaskuntoa. Olen itse eläkkeelle jäännin jälkeen käynyt muutamia vuosia paikkakunnan uimahallin kuntosalilla n. elokuun puolivälistä toukokuun loppuun suhteellisen säånnöllisesti 2 kertaa viikossa ja kesällä on ollut parin kuukauden tauko uimahallin ollessa kiinni ja silloin olen ho

Kyllä sekin lihaskuntoharjoittelusta ainakin tällaiselle yli 65 v. naiselle käy jos kauppakassien kanssa nousee kotikerrostalon portaat viidenteen kerrokseen (80 askelta). Kuntosalilla käyn n. kahdesti viikossa muulloin oaitsi kesäkuukausina. Kehon koostumusmittaukset säännöllisesti suoritettuna kertovat totuuden lihaskunnosta, inbody pisteeni olivat 85 ja olen itse melko tyytyväinen tähän saavutukseen.

Vierailija
187/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sali-ihmiset eivät arvosta niitä ihmisiä, jotka pitävät lihaskuntoaan yllä muilla keinoin kuin kuntosalitreeneillä. Lihasvoimaa voi tavallisen ihmisen tarpeeseen hankkia vaikka säännöllisillä reipastahtisilla  kävelylenkeillä (tai juoksulenkeillä), kotijumpalla vaikka pienten painojen avulla kuten jalkakyykyt, punnerrukset, vatsaliikkeet ja esim. myös hulavanteen pyöritys tekee hyvää vatsalihaksille ja myös kauppakassien kantaminen, ylämäki- ja porrasnousut kehittävät lihaskuntoa. Olen itse eläkkeelle jäännin jälkeen käynyt muutamia vuosia paikkakunnan uimahallin kuntosalilla n. elokuun puolivälistä toukokuun loppuun suhteellisen säånnöllisesti 2 kertaa viikossa ja kesällä on ollut parin kuukaude

Ei käy, vaan yli 65-vuotiaidenkin liikuntasuosituksissa kauppareissut lasketaan kevyeksi liikuskeluksi. Anekdootit sinun kehonkoostumusmittauksistasi eivät muuta faktoja, määritelmiä tai suosituksia. 

https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/liikkumis…

Vierailija
188/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaskuntoharjoittelu vaatii vaivannäköä, se ei ole helppoa puskea itseään äärirajoille jatkuvasti. Hiki tulee ja hengästyy, oma mukavuusalue on, noh, mukavampi.

Vierailija
189/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihaskuntoharjoittelu vaatii vaivannäköä, se ei ole helppoa puskea itseään äärirajoille jatkuvasti. Hiki tulee ja hengästyy, oma mukavuusalue on, noh, mukavampi.

Niinhän se on, että kuntoilu on ensisijaisesti huomisen terveyttä ajatellen. 

Vierailija
190/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä syy treenaata. Tulee omasta suvusta.

Isän veli 69v isä 76v.  Molemmilla polvet ihan sökönä.  Isälle on vaihdettu molemmat polvet 18kk sisään.  Pikkuveli ei saa tekoniveliä koska on ylipainoinen ja heikko. Hän ei palautuisi leikkauksesta. 

Vierailija
191/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10 toiston sarjaa siis pistoolikyykkyä. En koskaan tee kuin yhden sarjan kutakin liikettä mutta sarja on aina niin pitkä että se on kova lopuksi. Kevyitä sarjoja en tee koskaan, se on ajan haaskausta.

Tee ne kevyet sarjat 10% maximista pois niin saat säki voimaa t. 185/122

No onhan tuota voimaa jo jonkin verran ja luulisin että kehonpainoliikkeissä pärjään esim. sinulle ihan hyvin.

Jos mies painaa 122kg niin silloin on jotain vialla, oikeissa miesten töissä tuollainen punkero ei yleensä pärjää. Kestävyyttä, kovuutta ja atleettisuutta (liikkuvuutta, nopeutta) pitää myös olla. Se että jaksaa nostaa raskaita puntteja ei ole niin hirveän kiinnostavaa.

Vierailija
192/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sali-ihmiset eivät arvosta niitä ihmisiä, jotka pitävät lihaskuntoaan yllä muilla keinoin kuin kuntosalitreeneillä. Lihasvoimaa voi tavallisen ihmisen tarpeeseen hankkia vaikka säännöllisillä reipastahtisilla  kävelylenkeillä (tai juoksulenkeillä), kotijumpalla vaikka pienten painojen avulla kuten jalkakyykyt, punnerrukset, vatsaliikkeet ja esim. myös hulavanteen pyöritys tekee hyvää vatsalihaksille ja myös kauppakassien kantaminen, ylämäki- ja porrasnousut kehittävät lihaskuntoa. Olen itse eläkkeelle jäännin jälkeen käynyt muutamia vuosia paikkakunnan uimahallin kuntosalilla n. elokuun puolivälistä toukokuun loppuun suhteellisen säånnöllisesti 2

Minä harrastan liikuntaa ja teen lihaskuntotreeniä suositeltua enemmänkin ja tämän lisäksi teen kauppareissut kävellen ja usein kannan ne kauppakassitkin portaita ylös kerrostalon viidenteen kerrokseen. Joskus on ihan hyvä pitää  liikunnasta ja myös lihaskuntotreeneistä taukoa ja minulla on nyt meneillään tuollainen tauko mikä tosin johtuu tällä kertaa haaverista kuntosalilla jonka seurauksena poden nyt toista viikkoa kipeytynyttä kylkeä.

Vierailija
193/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pt jatkaa. On muuten oikeasti hurjaa sain taas tänään kaverin valmennukseen. Aloitti mulla 6kk sitten. Ikää on 37v. Toimistotyö lapsuuden traumat saaneet vihaamaan urheilua.  Ei merkittävää ylipainoa, lenkkeilee ja ulkofilee paljon. Voisi sanoa että näyttää hyvältä... 185/88kg.

No se alku. Jalkakyykky Max sarja 20kg 8 toistoa. Penkki punnerrus 35kg x 8 toistoa. Maastaveto 1 toisto 85kg..

Nyt jalkakyykky 8*85kg. Penkki 8* 65kg. Mave 1* 130kg.  

Sali ohjelmana menty pienellä panostuksella 3 treeniä viikko. Kroppa läpi joka treeni. 

Miettikää jos hän olisi jatkanut vaikka 50v asti noin. Olisi ollut jo perus kyykkyyn meno haastavaa.

Vierailija
194/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kukaan ei kai ole väittänyt, että kuntosaliharjoittelu olisi pakollista."

En nyt jaksa kelata koko keskustelua läpi, mutta esittihän täällä joku, että esim. kyykkäys ei ole harjoittelua, koska sitä tehdään normaalissa elämässäkin. Joten jos tavalliset liikkeet eivät kelpaa, niin sitten kai jäljelle jää sali. 

-eri

En tiedä mihin kommenttiin viittaat, mutta mielestäni salitreenin ja pyykkikoneen eteen kahdesti viikossa kyykistymisen väliin mahtuu todella paljon kaikenlaista treeniä. Kotonakin voi käyttää painoja.

Ongelma on siinä että 99.9% ihmisistä ei ole kotona niin isoja painoja kun vaatisi. Suurin osa koti treenaajista heiluttelee niitä alle 10kg painoja saamatta juurikaan hyötyä.

Kymmenen kilon painossa ei ole mitään vikaa ja suurimman osan treenistä voi tehdä ilman mitään lisäpainoja. Olen siis keski-ikäinen mies, en mikään hento nainen. 

Kokeilepa 30x sarjaa hauiskääntöä sillä 10kg käsipainolla, tai jos ei riitä tee 40x. Eiköhän tuo ala tuntua. Äläkä höpötä että menee kestävyyden puolelle ja lihakset ei kasva. Mm. sellainen kaveri kuin Tom Platz saattoi venyttää sarjansa 10 minuutin mittaiseksi, ei jaksanut enää edes laskea toistojaan. Kyykkytreenissä saattoi olla 500 toistoa ja voimaa oli sen verran että 238kg:ll teki 23 toistoa, ilman vyötä ja polvisiteitä.

Suosittelen kaikille pitkiä ja kovia sarjoja. Suuren toistomäärän myötä oppii myös tekniikan, esim. kyykyssä siinä kehittyy vuosia. Paljon toistoja tarkoittaa isoa volyymia ja se on myös hyväksi nivelille - kunhan liike ei ole liian raskas, siis isolla painolla tehty. Kyykkyä voi tehdä myös aivan hyvin ilman mitään lisäpainoa.

Vierailija
195/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pt jatkaa. On muuten oikeasti hurjaa sain taas tänään kaverin valmennukseen. Aloitti mulla 6kk sitten. Ikää on 37v. Toimistotyö lapsuuden traumat saaneet vihaamaan urheilua.  Ei merkittävää ylipainoa, lenkkeilee ja ulkofilee paljon. Voisi sanoa että näyttää hyvältä... 185/88kg.

No se alku. Jalkakyykky Max sarja 20kg 8 toistoa. Penkki punnerrus 35kg x 8 toistoa. Maastaveto 1 toisto 85kg..

Sali ohjelmana menty pienellä panostuksella 3 treeniä viikko. Kroppa läpi joka treeni. 

Miettikää jos hän olisi jatkanut vaikka 50v asti noin. Olisi ollut jo perus kyykkyyn meno haastavaa.

Miksi pitää vetää 130kg mavea? Vaarallinen paino jo, olen nähnyt liian monta tapausta jossa revitään hampaat irvessä heikoilla voimilla ja paskalla tekniikalla isoja painoja. Tuollaisella painolla voi saada jo paljon vahinkoa aikaan eikä maksimien tekemiseen juuri kenelläkään ole mitään syytä, siinä on vain riskejä. 

Paljon fiksumpaa on testata esim. miten vaikkapa 70kg menee toistoilla mavessa. Sarjan mitaksi vaikka 20x, meneekö enää puhtaasti? Entä 30x? 

Vierailija
196/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kukaan ei kai ole väittänyt, että kuntosaliharjoittelu olisi pakollista."

En nyt jaksa kelata koko keskustelua läpi, mutta esittihän täällä joku, että esim. kyykkäys ei ole harjoittelua, koska sitä tehdään normaalissa elämässäkin. Joten jos tavalliset liikkeet eivät kelpaa, niin sitten kai jäljelle jää sali. 

-eri

En tiedä mihin kommenttiin viittaat, mutta mielestäni salitreenin ja pyykkikoneen eteen kahdesti viikossa kyykistymisen väliin mahtuu todella paljon kaikenlaista treeniä. Kotonakin voi käyttää painoja.

Ongelma on siinä että 99.9% ihmisistä ei ole kotona niin isoja painoja kun vaatisi. Suurin osa koti treenaajista heiluttelee niitä alle 10kg painoja saamatta juurikaan hyötyä.

Kurppa platz juttuja. Kaveri veti järjettömiä määriä testosteronia, kasvua, insuliinia jne.

Testoakin meni 5mg päivässä 😂 😂. Tuo määrä on ihan järjetön.

Natuna kun alkaa veivaa pitkiä 40 toiston sarjoja jatkuvaan ei saa mitään muuta kuin rasitusvammat.

Vierailija
197/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nostan 330kg maasta mutta en pysty hyppäämään metrin korkean boxin päälle. Toki en olekaan rimpula

Teet väärällä tekniikalla. Huijaat liikkeessä jotenkin. Vedä puhtaasti se 100kg. Ylipainoisena on muutenkin helppo nostella juttuja.  

Ihan sm kisoissa vedetty suoritus että eiköhän tekniikka ole kunnossa. 192cm/112kg ja vähä löysääki löytyy vituttaako rimpulaa?

Vierailija
198/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää vetää 130kg mavea? Vaarallinen paino jo, olen nähnyt liian monta tapausta jossa revitään hampaat irvessä heikoilla voimilla ja paskalla tekniikalla

Mavessa ei ole mitään vaaraa jos tekniikka on kunnossa. Siksi tämäkin kaveri maksaa pt. Mave on yks parhaista liikkeistä ikinä. Voinatasojen mittaamiseen ja yleisvoiman tekemiseen.

Vierailija
199/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistelen kuinka tuli yhden salijannun kanssa riitaa tai alkoi uhoamaan e

Siiman fantasiat 😂

Vierailija
200/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää vetää 130kg mavea? Vaarallinen paino jo, olen nähnyt liian monta tapausta jossa revitään hampaat irvessä heikoilla voimilla ja paskalla tekniikalla

Ei ole lainkaan vaarallinen paino jos tekniikka on kunnossa, ja oikeasti jaksaa nostaa sen. Aikuinen mies jaksaa helposti tuon painon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi