Miksi todella moni suhtautuu lihaskuntotreeniin negatiivisesti?
Ja kommentoivat tyyliin "olen jo riittävän hoikka enkä tarvitse kuntosaleja" tai "marjanpoiminta riittää mulle kuntoiluksi".
Hyvä lihaskunto vähentää sairauksien riskiä, parantaa aineenvaihduntaa ja sydänterveyttä sekä tukee kokonaisvaltaista hyvinvointia ja voi jopa pidentää elinaikaa. Tuntuu siis todella omituiselta, että jotkut pitävät treeniä tarpeettomana ja jopa turhamaisena!
Vai elävätkö ihmiset tämänkin suhteen jossain harhassa ja pitävät omaa kehoaan keskimääräistä lihaksikkaampana, koska kantavat kaksi kertaa vuodessa multapusseja?
Kommentit (423)
Monella on ihan lääkärin diagnoosi, joka kieltää fyysisen rasituksen, mutta yllättävän paljon on myös niitä, joilla on tarve ylläpitää surkeaa peruskuntoa vaivoineen, jotta ei ikinä tarvitse laittaa tikkua ristiin minkään asian hyväksi, vaan voi vaatia muita hyysääään, ja ilman mitään vaivanpalkkaa totta kai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, miksi aina pitäisi kehittyä. Missä kohtaa tulee se, että nyt on lihaksia ja kestävyyskuntoa tarpeeksi. Näitä, jotka joko juoksevat tai treenaavat salilla ympäri vuoden, on paljon. Ei siinä ehdi marjametsään tai kasvimaalle, kun jäisi treeni väliin.
Ymmärtänet, ettet ole koko ikääsi samassa kunnossa tekemättä mitään? Voithan sinä vaikka päättää, että tietty voimataso on sinulle riittävä. Silti joutuisit treenaamaan pitääksesi sitä yllä. Varsinkin vaihdevuodet ohittaneille naisille se säännöllinen harjoittelu on todella tärkeää.
Jo kaksi lihaskuntotreeniä riittää kehittämään ja ylläpitämään kuntoa. Lisäksi kasvukausi on Suomessa sen verran lyhyt, etteivät tulokset ehtisi siinä ajassa juuri laskea, vaikket ehtisi harjoitella yhtä paljon tai ollenkaan kuin muina vuodenaikoina.
Kasvukausi on ihan sama vaikka asuisi tropiikissa. Emme ole kasveja
Vierailija kirjoitti:
Monella on ihan lääkärin diagnoosi, joka kieltää fyysisen rasituksen, mutta yllättävän paljon on myös niitä, joilla on tarve ylläpitää surkeaa peruskuntoa vaivoineen, jotta ei ikinä tarvitse laittaa tikkua ristiin minkään asian hyväksi, vaan voi vaatia muita hyysääään, ja ilman mitään vaivanpalkkaa totta kai.
Todella harvalla sellainen koko loppuelämän ajalle on. Mieheni täti väitti, että hänellä on diagnoosi joka kieltää työntävät liikkeet. Katsoin sen jälkikäteen Terveyskirjastosta, josta ilmeni että se on kiellettyä vain sairauden aktiivisessa vaiheessa, muina aikoina sitä suositellaan.
Vaikka olisikin liikkumisen kieltävä diagnoosi, ei se silti selitä negatiivista asennetta lihaskuntoharjoitteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, miksi aina pitäisi kehittyä. Missä kohtaa tulee se, että nyt on lihaksia ja kestävyyskuntoa tarpeeksi. Näitä, jotka joko juoksevat tai treenaavat salilla ympäri vuoden, on paljon. Ei siinä ehdi marjametsään tai kasvimaalle, kun jäisi treeni väliin.
Ymmärtänet, ettet ole koko ikääsi samassa kunnossa tekemättä mitään? Voithan sinä vaikka päättää, että tietty voimataso on sinulle riittävä. Silti joutuisit treenaamaan pitääksesi sitä yllä. Varsinkin vaihdevuodet ohittaneille naisille se säännöllinen harjoittelu on todella tärkeää.
Jo kaksi lihaskuntotreeniä riittää kehittämään ja ylläpitämään kuntoa. Lisäksi kasvukausi on Suomessa sen verran lyhyt, etteivät tulokset ehtisi siinä ajassa juuri laskea, vaikket ehtisi harjoitella yhtä paljon tai ollenkaan k
Häh?
Vierailija kirjoitti:
Voin selittää sen teille salifanaatiikoille varsin selkeästi:
Kyseessä on maailmanlaajuinen trendi joka alkoi noin 2007 / 2008 joka on muovannut ja muokannut kulttuuria ihan liikaa. Ajatelkaa nyt miten outo juttu on että jopa ruokakaupoissa myydään proteiinivalmisteita nykyään!?
90-luvulla saliharrastus oli ihan pienten piirien (Tony "Viikinki" Halme yms.) juttua, vuodesta 2007 eteenpäin siitä tuli mainstreamiä. Kaikki on pakko olla niin optimisoitua nykyään. Parisataa grammaa kanaa, siihen päälle 176 grammaa raejuustoa, ja päälle 26 grammaa maapähkinävoita. Ei saa juoda. Ei saa tupakoida. Ei saa olla hieman lihava. Ei saa olla laiha. On pakko olla atleettinen, treenattu ja lihaksia löytyä, jopa naisilla! ellet harrasta aktiivisesti liikuntaa olet laiska ja luuseri. Miehillä aivan must ovat treenatut ja lihaksikkaat kädet.
Naurettavaa. Itse koin 18-vuoden kynnyksellä (miehenä) todella paljon ahdistusta sillä o
Itse asiassa kuntosalibuumi ainakin naisten osalta alkoi 80-luvulla Kike Elomaan menestyksen myötä. Joka salilla järjestettiin kuntosalitreenikursseja naisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heilutelkaa kahvakuulia, niin pysyy kunnossa kaikinpuolin.
Eiköhän tässä kohtaa olisi oleellista, että jokainen tekisi jotakin ja tarpeeksi. Mua ei ainakaan kahvakuulailu yhtään innosta, mutta vaikkapa kuntosaliharjoittelu, kuntonyrkkeily ja pilates kyllä.
No mulla ei kiinnosta mikään mitä en voi tehdä kotona yksikseni. Salille en mene ellei se ole täällä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan lihaskuntotreeni salilla on tätä. Juodaan vettä pullosta ja katsotaan puhelinta. Tehdään yksi saliliike ja lähdetään kotiin. Aikaa kulunut 1 tunti. Seuraavana päivänä sama.
Tosi moni tekee vain käsitreenin tuossa ajassa. TAi jalkatreenit.
Keskivartalo unohdetaan usein kokonaan ja venyttelyt.
Sen käsitreenin oikeasti kykenisi tekemään siinä kymmenessä minuutissa ja loput lihasryhmät perään, mutta laiskuus on saliharjoittelijoiden perusluonne. Ne menee oikeasit istumaan sinne ja kyllähän ne lihakset kasvaa siinäkin, mutta ei ne kovia ole tai kovassa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo kaksi lihaskuntotreeniä riittää kehittämään ja ylläpitämään kuntoa. Lisäksi kasvukausi on Suomessa sen verran lyhyt, etteivät tulokset ehtisi siinä ajassa juuri laskea, vaikket ehtisi harjoitella yhtä paljon tai ollenkaan k
Kasvukausi on se aika vuodesta, jolloin kasvitkasvavat. Tarkempi nimitys kasvukaudelle on terminen kasvukausi. Kasvukauden pituus vaihtelee vuosittain ja se käynnistyy ja päättyy eri ajankohtina eri vuosina, mutta tilastollisesti havainnoista voidaan muodostaa keskiarvoja ja vaihteluvälejä.
Suomessa kasvukausi määritellään alkaneeksi silloin, kun lumipeite on kadonnut aukeilta paikoilta, vuorokauden keskilämpötila on vähintään viitenä päivänä peräkkäin yli +5 C ja paikallinen tehoisa lämpösumma ylittää 20 vuorokausiastetta sitä seuraavien viiden päivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo kaksi lihaskuntotreeniä riittää kehittämään ja ylläpitämään kuntoa. Lisäksi kasvukausi on Suomessa sen verran lyhyt, etteivät tulokset ehtisi siinä ajassa juuri laskea, vai
Kasvukausi on se aika vuodesta, jolloin kasvitkasvavat. Tarkempi nimitys kasvukaudelle on terminen kasvukausi. Kasvukauden pituus vaihtelee vuosittain ja se käynnistyy ja päättyy eri ajankohtina eri vuosina, mutta tilastollisesti havainnoista voidaan muodostaa keskiarvoja ja vaihteluvälejä.
Suomessa kasvukausi määritellään alkaneeksi silloin, kun lumipeite on kadonnut aukeilta paikoilta, vuorokauden keskilämpötila on vähintään viitenä päivänä peräkkäin yli +5 C ja paikallinen tehoisa lämpösumma ylittää 20 vuorokausiastetta sitä seuraavien viiden päivän aikana.
Mun maha ja perse kasvaa ympäri vuoden sohvalla sipsejä syöden.
Mulla oli muutama viikko sitten poikkeuksellinen arkivapaapäivä ja menin salille jo päivällä. Olin kyllä positiivisesti ilahtunut, miten paljon siellä oli eläkeläisiä
Teen lihaskuntotreeniä useinkin, mutta ei siihen mitään kuntosaleja tarvita.
Jos kommentit ovat kuntosalivastaisia, ei se tarkoita, että näillä hlöillä olisi jotain lihaskuntotreeniä vastaan, ap.
Olen harrastanut koko elämäni tanssia ja tottunut tekemään tanssitunneilla lihaskunnon ihan ilman mitään laitteita. No, muutamia apuvälineitä mulla nykyään kotona on.
Vierailija kirjoitti:
Lihaskunnon harjoittelu tekee elämästä helpompaa, tässä mun esimerkki.. Muistan kun yksi iso paistinpannuni oli minusta niin painava, etten kyennyt pitämään kahvasta kiinni yhdellä kädellä kun toisella kädellä tiskasin pannua. Nyt tuo sama pannu on ihan kevyt, pitelenpä sitä miten päin tahansa. Olen treenannut käsien lihaksia.
Ihminen joka ei tee lihaskuntoharjoituksia, ei tajua miten heikko ehkä on.
En tee varsinaisia lihaskuntotreenejä, jumpissa toki on usein kehonpaino-osuus mukana. Mutta koskaan ei ole ollut ongelmaa nostaa paistinpannua ja omistan yhden painavan. Samoin 50 litran multasäkit siirtyy ilman ongelmia. Muuten, erityisesti salilla käyvät miehet tuntuvat usein halveksivan naisten jumppia. Ne ovat kuitenkin kehon kokonaisvaltaista käyttöä, on lihaskuntoa, aerobista, liikkuvuutta, kaikki yhdessä paketissa.
N64
Palautetaanpa yksi tosiasia lihaskuntotreenistä. Jos tarkoitus on saada lisää lihasmassaa ja voimaa harjoituksen on oltava raskasta.
Vaikka käyt joka päivä salilla mutta jos teet liikkeitä jotka eivät ole lopuksi raskaita niin et kehity käytännössä ollenkaan. Koko treeni menee siinä mielessä hukkaan, se on käytännössä vain käsien ja jalkojen heiluttelua. Toki sekin on parempi kuin jäädä kotiin sohvalle makaamaan mutta aivan alkuvaiheen jälkeen kehitystä ei sillä tavalla treenaamalla tapahdu.
Se on sitten toinen kysymys kuinka raskasta harjoituksen pitää olla. Se riippuu siitä mitkä ovat tavoitteesi ja motivaatiosi jne., mutta jos haluat kehittyä sinun on pakko poistua mukavuusalueeltasi. Tuottava treeni ei ole kevyttä ajanvietettä.
Positiivista on se että kun olet treenannut pidempään niin totut epämiellyttävyyteen, siihen tunteeseen kun laitat itsesi koville. Mutta siinä vaiheessa sinun on treenattava entistäkin kovempaa koska et ole enää aloittelija. Toisaalta olet jo saavuttanut kohtalaisen, jopa hyvän lihaskunnon niin voit tyytyä siihen tasoon. Mikä tämä taso sitten on, se on oma valintasi samoin kuin se kuinka kovia sarjoja olet valmis tekemään.
Siihen että treeni on riittävän raskasta ei tarvita mitään salia, kehonpainoliikkeet riittävät hyvin pitkälle. Nykyiset ulkokuntopuistot ovat kuitenkin hyviä, ne helpottavat treeniä. Motivaation kannalta on melkein aina lähteä treenipaikkaan kuin yrittää treenata kotona, ns. kotikuntosali ei yleensä ole hyvä ajatus. Mutta pientä täydentävää treeniä voi aivan hyvin tehdä kotona, esim. kahvakuulat on hyvä väline siihen.
Ne joiden mielestä lihasten kasvatus vie kaiken ajan pitäisi ehkä vaikka katsoa itseltään monta tuntia viikossa menee aivan älyttömän some sisällön toljottamiseen. Veikkaan että useita tunteja monelta.
5 tunnissa salilla viikossa saa kropan niin treenattua, ettei enemmästä palaudu.
"Sali-ihmiset eivät arvosta niitä ihmisiä, jotka pitävät lihaskuntoaan yllä muilla keinoin kuin kuntosalitreeneillä."
Ihme projisointia toiseten mielipiteistä. Vai tunnetko ilmeisesti lähinnä jotain amis-jonneja salilta.
Kahvakuulat ja kehonpainotreenit riittää mulle.
Sillä kun mollataan salitreenaajia tyhmiksi ja pinnalliseksi varmistetaan, ettei itse tarvitse nostaa persettä penkistä. Sitten tietysti muistutetaan samaan hengenvetoon miten yhden ruokailun jättäminen väliin on epäterveellistä, liikunta voi johtaa anorexiaan ja terveelliseen ruokaan keskittyminen on ortorexiaa. On siis epäterveellistä yrittää elää terveellisesti ja fiksut vetää pullaa päivittäin kahvitauolla, koska se on terve ja luonnollinen suhtautuminen ruokaa.
Oikeasti, liikunta ja terveellinen ruokailu VOI mennä överiksi. Useimmat suomalaiset kuitenkin harrastaa aivan liian vähän liikuntaa ja syö aivan liian paljon prosessoitua ruokaa. Huom, kasvisruokavaliokaan ei ole terveellinen jos se on prossessoitua tehtaasta tulevaa liimaa mitä suustasi työnnät.
Vierailija kirjoitti:
Kahvakuulat ja kehonpainotreenit riittää mulle.
Näin on. Milloin kuntosalista tuli joku pakollinen harrastus ksikille? Kyllä ihmiset on onnistuneet tuhansia vuosia pitämään huolta lihaskunnostaan ihan luomuna.
Eiköhän tässä kohtaa olisi oleellista, että jokainen tekisi jotakin ja tarpeeksi. Mua ei ainakaan kahvakuulailu yhtään innosta, mutta vaikkapa kuntosaliharjoittelu, kuntonyrkkeily ja pilates kyllä.