Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi todella moni suhtautuu lihaskuntotreeniin negatiivisesti?

Vierailija
04.06.2025 |

Ja kommentoivat tyyliin "olen jo riittävän hoikka enkä tarvitse kuntosaleja" tai "marjanpoiminta riittää mulle kuntoiluksi".

Hyvä lihaskunto vähentää sairauksien riskiä, parantaa aineenvaihduntaa ja sydänterveyttä sekä tukee kokonaisvaltaista hyvinvointia ja voi jopa pidentää elinaikaa. Tuntuu siis todella omituiselta, että jotkut pitävät treeniä tarpeettomana ja jopa turhamaisena! 

Vai elävätkö ihmiset tämänkin suhteen jossain harhassa ja pitävät omaa kehoaan keskimääräistä lihaksikkaampana, koska kantavat kaksi kertaa vuodessa multapusseja?

Kommentit (423)

Vierailija
341/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

309, jos otti noin päähän mielipiteeni, saat pitää sen, siis pääsi. 

Ap on tuonut selkeän mielipiteensä ja kantansa esiin. Miksi en minäkin?! Kaikki lihaskimput näyttää silmisäni rumilta. On eri asia sellaiset sulavalinjaiset, joissa ei lihasten ääriviivat tule selkeästi näkyviin. Hekin treenavat salilla, mutta ovat kauniita. Minä tyydyn siihen mitä olen ja en vaadi muilta mitään. En luennoi liikunnan, ravinnon, unen tai muun vastaavan puolesta. Luulen, että kaikilla on tieto hallussa, on eri asia, miten käyttää. Joten toistan itseäni, jokainen saa olla mitä on ja minulla omat mielipiteeni heistä. Eli, jotta ymmärrät, en mene heille kertomaan mielipidettäni tai ohjaamaan, miten heidän tulisi toimia. Ymmärsitkö? En mene ylipainoiselle saarnaamaan ruuan merkityksestä, tai puhu selän takana saatika osoita sormella! Vieläkö? 

Monellakin naisella tuntuu oikeasti olevan luulo, että jos treenaa salilla lihaksia niin muuttuu lihaskimpuksi. Ei muutu.

Mieskin saa treenata tosissaan jos haluaa näyttää lihaskimpulta, ja useimmilta ei onnistu sittenkään ilman steroideja. 

Jos yrität muuttua lihaskimpuksi, hyvällä tuurilla sinulla on 2-3 vuodessa se "toned" kroppa jota halusitkin.

Vierailija
342/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kyseli noista voimatasoista. Muistan lukeneeni normaali toiminta kyvyn vaatimia määriä omasta painosta ..

Kyykky 50%  maastaveto 70%. Pysty punnerrus 30%.  

Eli 100kg mies minimi voimatasot olisi kyykky 50kg 1 toisto.  Maastaveto 70kg ja pysty punnerrus 30kg.

Nämä siis sellaiset arvot joilla ihminen pystyy liikkumaan. Jotka eivät ennusta välittömiä ongelmia fysiikan kanssa.

Tuosta voi miettiä kuntosalin tehokkuutta. Olen käynyt aktiivisesti 3v. Kyykky 180% kehonpainosta.  Mave 220% kehonpainosta ja pystypunnerrus 80% kehonpainosta. 

Jos nyt lopettaisin treenin kokonaan en välttämättä tippuisi tonne välttämätön tasolle ikinä.  Siksi sali on hyvä. Jos tippuisin saisin muutamassa kk nostettua tuloksia reilusti koska lihasmuisti.

Mies 50v

Onpas kyllä todella vähän nuo minimitason vaatimukset. Sain kolmikymppisenä naisena mavesta tuon 70 kg ihan ekalla yrittämällä, toistopainona. Huolestuttavaa kun tietää, ettei moni pääse noihin lukemiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs se sitten on se riittävä lihaskunto? Arjessa selviäminen ongelmitta, ilman liikerajoituksia? Mave 150kg? Mave 260kg? Heikkoa jos vertaa 300kg maveen

Jos työikäinen mies kutsutaan muuttotalkoisiin ja se on siellä lähinnä tiellä, kun ei pysty moccamasteria painavampaa kantamaan, niin ainakin ensimmäisenä äänioikeus pois, sekä oikeus mihinkään Kelan etuuksiin ja verovaroin ylläpidettävään julkiseen terveydenhuoltoon.

Vierailija
344/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että ihan sama mitä kuntoilua tekee, niin joku on supisemassa kuinka väärin on taas tehty.

Joskus palstalla kerroin harrastavani pitkiä, n. 10km kävelylenkkejä. Sain heti kommentteja mikä kaikki tässä oli väärin.

Kuntosalille en mene, kun kuitenkin löydän heti itseni kuvailtuna palstalta, että miten nololta näytti kun joku teki treeniä niiiiiiiiiiiiiin väärin !

Urheilu voisi tosiaan olla hauskaa eikä jatkuvaa täydellistä suorittamista, mutta enhän minä urheilusta mitään tiedä. 

Vierailija
345/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että ihan sama mitä kuntoilua tekee, niin joku on supisemassa kuinka väärin on taas tehty.

Joskus palstalla kerroin harrastavani pitkiä, n. 10km kävelylenkkejä. Sain heti kommentteja mikä kaikki tässä oli väärin.

Kuntosalille en mene, kun kuitenkin löydän heti itseni kuvailtuna palstalta, että miten nololta näytti kun joku teki treeniä niiiiiiiiiiiiiin väärin !

Urheilu voisi tosiaan olla hauskaa eikä jatkuvaa täydellistä suorittamista, mutta enhän minä urheilusta mitään tiedä. 

Jotkut ovat äärimmäisiä. Ei kannata piitata. Ainut millä on väliä tekemisen ilo. En itsekään kävisi salilla ja uimassa jos en pitäisi siitä. 

Vierailija
346/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koeta kestää

Vierailija
347/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ihmiset just tekee lihaskuntoilua ehkä liikaakin elämässä ja suhtautuu siihen että se on helppoa ja rentoa puuhastelua useiden minuuttien palautumisaikoineen. Sellaista nysväystä missä ei hengästy kuin muutamaksi minuutiksi. 

Sama vähän lenkkeilijöiden kanssa. Vetävät sen tutun lenkin ilman kiihdytyksiä tai kuormittavia mäkiä tasaisella menolla. 

Ihan ok mutta aina se mukavuuden haluisuus. Unohdetaan se alkuverryttely ja paikkojen availu. Moni lähtee tosta noin vain juoksemaan tai nostelemaan painoja. Ei pyörittele päätään, niskoja olkapäitä, lantiota tai jalkojen niveliä ympäri.

Tässä vaiheessa tutustutaan aina kroppaan ja huomataan että jos jotain on pielessä. Joku paikka on jumissa ja huonona. Voidaan jättää ehkä harjoituksia pois tai säätää rasitusta. Esim alkulämmittelyssä voi jo todeta että pohkeissa on jumia tai penikkaa löytyy. Silloin kävellään eikä juosta. Eikä vältämättä kävelläkään.

Venyttely ja perusteelline alkulämmittely jää aina tosi monilta tekemättä. Mulla on tapana aina laittaa käsi olkapäälle ja muistuttaa muita että tee se alkulämmittely nyt hei. kattelin tota menoa jo äsken ja lähdit juoksemaan ilman lämmittelyjä. Ei näin. Salilla sama. Keskeytän ja neuvon että nyt lämmittelyä ja lopuksi kevyet venhyttelyt, vaikka mun johdolla.

Vierailija
348/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ihmiset just tekee lihaskuntoilua ehkä liikaakin elämässä ja suhtautuu siihen että se on helppoa ja rentoa puuhastelua useiden minuuttien palautumisaikoineen. Sellaista nysväystä missä ei hengästy kuin muutamaksi minuutiksi. 

Sama vähän lenkkeilijöiden kanssa. Vetävät sen tutun lenkin ilman kiihdytyksiä tai kuormittavia mäkiä tasaisella menolla. 

Ihan ok mutta aina se mukavuuden haluisuus. Unohdetaan se alkuverryttely ja paikkojen availu. Moni lähtee tosta noin vain juoksemaan tai nostelemaan painoja. Ei pyörittele päätään, niskoja olkapäitä, lantiota tai jalkojen niveliä ympäri.

Tässä vaiheessa tutustutaan aina kroppaan ja huomataan että jos jotain on pielessä. Joku paikka on jumissa ja huonona. Voidaan jättää ehkä harjoituksia pois tai säätää rasitusta. Esim alkulämmittelyssä voi jo todeta että pohkeissa on jumia tai penikkaa löytyy. Silloin kävellään eikä juosta. Eikä vältämät

Kiitti koutsi.

Vierailija
349/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kyseli noista voimatasoista. Muistan lukeneeni normaali toiminta kyvyn vaatimia määriä omasta painosta ..

Eli 100kg mies minimi voimatasot olisi kyykky 50kg 1 toisto.  Maastaveto 70kg ja pysty punnerrus 30kg.

Nämä siis sellaiset arvot joilla ihminen pystyy liikkumaan. Jotka eivät ennusta välittömiä ongelmia fysiikan kanssa.

Tuosta voi miettiä kuntosalin tehokkuutta. Olen käynyt aktiivisesti 3v. Kyykky 180% kehonpainosta.  Mave 220% kehonpainosta ja pystypunnerrus 80% kehonpainosta. 

Jos nyt lopettaisin treenin kokonaan en välttämättä tippuisi tonne välttämätön tasolle ikinä.  Siksi sali on hyvä. Jos tippuisin saisin muutamassa kk nostettua tuloksia reilusti koska lihasmuisti.

Mies 50v

Onpas kyllä todella

Mun mielestä on huolestuttavampaa jos on koko ikänsä treenannut kuin sinä ja saat mavesta vaikka mitä, mutta ei silti spagaatit mene edelleenkään ja olet koko ikäs urheillut ja olet urheilullinen ihminen yleisesti somessa ja kaikkialla. 

Niin et jaksa koipeas nostaa pystysuoraan ja pitää sitä siellä viittä sekuntiakaan?

Mitä se kertoo sun kehonhallinnasta? 

Jalka on suhteellisen kevyt ja et jaksa nostaa omaa raajaas ylös ja pitää sitä siellä?

Venyttely ei ole tuonut liikkuvuutta vuosien varrella ja olet kenties tehnyt sitä väärin. 

Olisi aika paljon vielä parantamisen varaa sullakin. 

Pitäisi vähän petrata enemmän vielä.

Vierailija
350/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies 50v

Ne ominaisuudet kehittyy mitä treenataan. En ole ikinä saanut spagaatia vaikka olen venytellyt yli 15v paljon.  Olen ex kamppailu urheilija..

Puntteja olen nostellut 3vuotta en koko elämääni.

Cooperissa juoksen omaan ikätasooni nähden hyvän tuloksen 2700m.

Mitä tulee siihen että teen väärin, niin tuskinpa. Ollut aina valmentajat mukana mun urheilussa.

Vierailija
351/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies 50v

Jatketaan nyt vielä brassailua. Tein kuntotestin viime viikolla. Kyykyt/ pystypunnerrus, vatsalihakset ja punnerrus kaikki erinomainen tasolla 20v ikäryhmässäkin. Ihan ok 50v ukolle.

Vierailija
352/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ovat äärimmäisiä. Ei kannata piitata. Ainut millä on väliä tekemisen ilo. En itsekään kävisi salilla ja uimassa jos en pitäisi siitä. 

Tekemisen ilo karisee tehokkaasti jos kuulee tekemisestään vain negatiivista.

Koululiikunta oli jo ihan tehokas itselleni, etten todellakaan mene salille, ryhmäliikuntasn, joukkuepeleihin, uimahalliin yms.

Lapsena hetken harrastettu liikuntalaji teki vielä loppusilauksen, kun ohjaaja käytti kovaan ääneen minun tekemistäni esimerkkinä, miten ehdottomasti ei saa tehdä.

Vierailija
353/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekemisen ilo karisee tehokkaasti jos kuulee tekemisestään vain negatiivista.

Koululiikunta oli jo ihan tehokas itselle

Tämä on kyllä niin sääli..  itse samaa porukkaa. Viimeinen niitti oli se että isä yritti pakottaa samaan lajiin jossa hän oli menestynyt nuorena. Aloin vihata liikuntaa.

22v pääsin tuosta yli ja rakastuin erääseen lajiin. Harmittaa edelleen paljon koska nuoruus oli vetelehtimistä ja 22v nollasta aloittaen juna meni jo. Vaikka olinkin poikkeuksellisen lahjakas.

Vierailija
354/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntosaliharjoittelu voi olla hyvä, jos ei tee liian rankasti ja pitää riittävät lepopäivät harjoitusten välillä. Monet treenaa liikaa ja huonolla tekniikalla. Ei maksimaalinen lihasmassa ja voimatasot saisi olla tavoitteena. Oman kehonpaino treeni voi olla hyvä keino aloittaa lihasharjoittelu ja myös kevennettynä. Oman kehon hallinta tärkeintä lihasharjoittelussa ja riittävä elastisuus.

Usein lihasharjoittelu vetää kehon juntturaan ja laittaa väsyttämään. Sen huomaa hyvin unen tarpeesta ja sängyssä tekisi maata pitkään. Tätä ei pitäisi paikata liialla kahvin juomisella. Pitkäkestoinen aerobinen harjoittelu yleensä hyödyllistä myös. Kävely, hölkkä, pyöräily, hiihto, uinti jne pitävät kehoa hyvässä kunnossa. Kävely voi auttaa kehoa luonnolliseen ja hyvään pystyasentoon jos sitä ergonomiaa miettii kävellessä. Pyritään säilyttämään ryhti ja heilutetaan käsiä rennosti tahdissa.

Heh. Aivan todella harva kansan tasolla treenaa liikaa. Tyypillisesti vain nuoret miehet ja nekin vain hetken.

Vierailija
355/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät, että todella moni suhtautuu lihaskuntotreeniin negatiivisesti? Vai onko kyse vain sun "mutusta" tai uskomuksesta?

Määrittele, mitä tarkoitat todella monella? Riittääkö 2/10 vai tarvitaanko 5-6/10?

Onko tähän joku tutkimus, jossa todetaan tieteellisesti, että joku tietty prosenttimäärä kansasta näin asennoituu? Entä koskeeko tämä oletus tai tieto jotain tiettyä ikäryhmää? Sukupuolta? Syntyperää? Uskontokuntaa?

Mulla on aikaa laajat sosiaaliset ympyrät ja tiedän yhden ihmisen, joka suhtautuu negatiivisesti lihaskuntoiluun - ihan riippumatta siitä, mitä sen, koska liikunta ylipäätään ei ole hänen juttunsa - ja sen on mun varhaisteini-ikäinen tytär.

Vierailija
356/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

309, jos otti noin päähän mielipiteeni, saat pitää sen, siis pääsi. 

Ap on tuonut selkeän mielipiteensä ja kantansa esiin. Miksi en minäkin?! Kaikki lihaskimput näyttää silmisäni rumilta. On eri asia sellaiset sulavalinjaiset, joissa ei lihasten ääriviivat tule selkeästi näkyviin. Hekin treenavat salilla, mutta ovat kauniita. Minä tyydyn siihen mitä olen ja en vaadi muilta mitään. En luennoi liikunnan, ravinnon, unen tai muun vastaavan puolesta. Luulen, että kaikilla on tieto hallussa, on eri asia, miten käyttää. Joten toistan itseäni, jokainen saa olla mitä on ja minulla omat mielipiteeni heistä. Eli, jotta ymmärrät, en mene heille kertomaan mielipidettäni tai ohjaamaan, miten heidän tulisi toimia. Ymmärsitkö? En mene ylipainoiselle saarnaamaan ruuan merkityksestä, tai puhu selän takana saatika osoita sormella! Vieläkö? 

Monellakin naisella tuntuu oik

Riippuu ihan ihmisestä. Itse urheilin nuorempana ja n. 8v aikuisiän harrastamisen jälkeen koin olevani aivan liian lihaksikas. Mutta kivasti ne lihakset myös surkastuvat parissa vuodessa kun lopettaa vammaisen rehkimisen.

Vierailija
357/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies 50v

Olipa vammainen kommentti. Täysin vammainen ketjukin. Tosissanneko kuvittlette, että haukkumalla, nälvimällä ja sättimällä saatte ketään innostumaan typerästä painavien asioiden nostelusta?

Vierailija
358/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä vaiheessa tutustutaan aina kroppaan ja huomataan että jos jotain on pielessä. Joku paikka on jumissa ja huonona. Voidaan jättää ehkä harjoituksia pois tai säätää rasitusta. Esim alkulämmittelyssä voi jo todeta että pohkeissa on jumia tai penikkaa löytyy. Silloin kävellään eikä juosta. Eikä vältämät

Lopeta se muiden tekemisten kommentointi. Nämä oman elämänsä valmentajat ovat juuri niitä, jotka karkottavat muita kaikista liikuntamuodoista, joita ei voi harrastaa yksin kotona tai metsässä. 

Vierailija
359/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies 50v

Vau olet venyvä, mitä sitten? Urheilullisuuteen ei liity mitenkään

Vierailija
360/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies 50v

Tässä helpompi esimerkkilista 40-50-vuotiaille naisille.

Riippuminen tangosta

Hyvä: 45 sek

Erittäin hyvä: 90 sek

Punnerrukset (täydet)

Hyvä: 12 toistoa

Erittäin hyvä: 20+

Seinäistunta

Hyvä: 90 sek

Erittäin hyvä: 2 minuuttia

Kyykyt kehonpainolla (1 min)

Hyvä: 30 kpl

Erittäin hyvä: 40+