Miksi todella moni suhtautuu lihaskuntotreeniin negatiivisesti?
Ja kommentoivat tyyliin "olen jo riittävän hoikka enkä tarvitse kuntosaleja" tai "marjanpoiminta riittää mulle kuntoiluksi".
Hyvä lihaskunto vähentää sairauksien riskiä, parantaa aineenvaihduntaa ja sydänterveyttä sekä tukee kokonaisvaltaista hyvinvointia ja voi jopa pidentää elinaikaa. Tuntuu siis todella omituiselta, että jotkut pitävät treeniä tarpeettomana ja jopa turhamaisena!
Vai elävätkö ihmiset tämänkin suhteen jossain harhassa ja pitävät omaa kehoaan keskimääräistä lihaksikkaampana, koska kantavat kaksi kertaa vuodessa multapusseja?
Kommentit (423)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisissäkymmenissä lihasmassa katoaa noin prosentin vuositahtia, kuudenkymmenen ikävuoden jälkeen katoamisen tahti on jo 1,52 prosenttia vuodessa.
50kg naisella on lihasta noin 15-20kg ilman salitaustaa. Lihas pitää yllä ryhtiä, tukee niveliä, kuluttaa energiaa.
Vanhuuden alaselkä, niska ja tukielin kivut johtuvat usein juuri siitä että ei ole lihasmassaa.
50v esimerkin naisella on enää 15kg lihasmassaa jäljellä. 60v lihasmassaa on enää 13.5kg. siitä voi sitten jokainen miettiä millaista on esim kyykkyyn meno ja normaali liikkuminen tolla lihasmassa määrällä vs aktiivisesti salilla käyvä nainen, kenellä on lihasmassaa 30kg.
Tuo 30kg lihasmassaa omaava nainen voi 50v lopettaa treenaamisen ja joskus 80-90v on lihasmassan määrä sama kuin tuon 50v alkupiste.
Naisilla alkaa jo aiemmin, noin 35 vuoden iässä.
Tiesitkö että täydellinen on hyvän vihollinen, ja se että olet täällä jatkuvasti negaamassa muiden onnistumisia kertoo enemmän susta kuin meistä?
Mitä ihmettä? Lisäsin yksinkertaisemmin toteutettavan kuntotestin jolla kauppakassien kantajat voivat kokeilla lihasvoimiaan.
Olen käynyt ikäni salilla enkä silti koskaan uskaltanut kokeilla ykkösiä. Tapaturmien ja kulumisten pelossa en edes treenaa voimaa, vaikka se olisi laadukkaan elämän kannalta vielä tärkeämpää kuin lihasten kasvatus.
On sitten varmaan mukava potea osteoporoosia ja dementiaa, kun ensin välttelee painoharjoittelua, proteiinia ja hormonikorvaushoitoja. Ylipainokin on vain biologinen pakko naisille keski-iässä.
Vierailija kirjoitti:
On sitten varmaan mukava potea osteoporoosia ja dementiaa, kun ensin välttelee painoharjoittelua, proteiinia ja hormonikorvaushoitoja. Ylipainokin on vain biologinen pakko naisille keski-iässä.
Minä oikeasti ihmettelen, miten niin moni voi väen vängällä väittää, että kauppareissut riittävät lihaskuntoiluksi tai että moni treenaa lihaksia liikaa. Kun yhtään mikään ei tue noita väitteitä. Ei tiettyjen sairauksien yleistyminen, liikuntatilastot tai rehellisesti sanottuna ihmisten ulkonäkö katukuvassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs se sitten on se riittävä lihaskunto? Arjessa selviäminen ongelmitta, ilman liikerajoituksia? Mave 150kg? Mave 260kg? Heikkoa jos vertaa 300kg maveen
Jos työikäinen mies kutsutaan muuttotalkoisiin ja se on siellä lähinnä tiellä, kun ei pysty moccamasteria painavampaa kantamaan, niin ainakin ensimmäisenä äänioikeus pois, sekä oikeus mihinkään Kelan etuuksiin ja verovaroin ylläpidettävään julkiseen terveydenhuoltoon.
Miksi sen pitäisi nostella mitään raskasta jos voittaa muut esimerkiksi tappelussa?
Nostelkoon muut ja kunnioittakoon masteria. Antaa kantaa mokkamasteria, nimensä veroinen mestari.
Jos ei mokkamasteria ja muuttokuormaa jaksa ei jaksa puolta minuuttia keh
Mitä sönkkäät? Jos on niin heikko ettei muutossa voi olla avuksi peruskunto hätinnä riittää kehään kävelemiseen. Jos viittasit bodareihin eivät he mitään kamppailijoita ole mutta edes sen ekan erän on yleensä jaksaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä oikeasti ihmettelen, miten niin moni voi väen vängällä väittää, että kauppareissut riittävät lihaskuntoiluksi tai että moni treenaa lihaksia liikaa. Kun yhtään mikään ei tue noita väitteitä. Ei tiettyjen sairauksien yleistyminen, liikuntatilastot tai rehellisesti sanottuna ihmisten ulkonäkö katukuvassakaan.
Tai marjastus. Mustikka ämpäri painaa sen 7kg. Kauppa kassit 0-10kg. Marjaan mennään yleensä autolla ja pyöritään km säteellä autosta " ainakin itse ja kaikki tuntemani marjastajat tekevät". Kaupassa ostoksia työnnetään usein kärryillä. Ja kannetaan sit muutama kymmenen metriä sisään asuntoon.
Kumpaan harjoitusta ei tehdä päivittäin ympäri vuoden. Marja kausi on hyvin lyhyt.
Ei noi hommat edes nosta sykettä tai tunnu raskailta jos olet yhtään fyysisesti kunnossa. En käsitä miten joku voi noita verrata lihaskunto harjoitteluun. Mutsi on 80v ja tekee noita asioita edelleen helposti. Ihan surkea voima/ kestävyys kunto ja silti onnistuu, poimimaan 50-100l mustikkaa joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites, jos pidettäisiin se liikunta sitten kivana harrastuksena, eli kukaan ei enää ikinä katso silmiään pyöritellen jos näkee jonkun tekevän salilla sarjaa mielestään ihan turhilla (=liian keveillä) painoilla, kiroa miten hitaat aloittelijat tukkivat hiihtoladut ja porrasjuoksupaikat jne.
Itse en kehtaa käydä edes juoksulenkillä kun tiedän näyttäväni hölkätessä aivan helvetin nololta, siitä sitten liikunnaniloa elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites, jos pidettäisiin se liikunta sitten kivana harrastuksena, eli kukaan ei enää ikinä katso silmiään pyöritellen jos näkee jonkun tekevän salilla sarjaa mielestään ihan turhilla (=liian keveillä) painoilla, kiroa miten hitaat aloittelijat tukkivat hiihtoladut ja porrasjuoksupaikat jn
Miksi sua kiinnostaa jonkun random idiootten mielipiteet susta?
Salilla on äärimmäisen harvinaista että kukaan nauraa sulle, joku voi tulla neuvomaan tjsp. Mut ei siellä kukaan nauraa. Laitteissa on ohjeet, saat opastusta salin pitäjäktä alkuun.
Itsesi takia sä treenaat ja on surullista jos et treenaa sen takia mitä muut ajattelee.
Joo, kyllä se torjuva suhtautuminen kohdistuu salilla käymiseen eikä lihaskuntotreeniin sinänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se sunkaan liikuntas riitä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Rahkapetterit luulee ettei lihaskuntoa saa kuin kuntosalilla.
Saa, mutta pitää muutakin tehdä kun kävellä jääkaapin ja sohvan väliä. Nurmen leikkaus kesällä tai lehtien haravointi kerran vuodessa ei vielä riitä
Perus elämä on niin pirun kevyttä. Varsinkin jos asut jossain kerrostalossa ja käyt toimistolla töissä. Et sä sillon käytä kun murtoosaa voimasta, joku kauppakassin kantaminen kerran pari viikkoon ei auta yhtään. Eikä edes rappusten kävely. Siinä on valtava ero voiman määrässä jos jaksat käydä edes 3kertaa viikossa salilla muutaman vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites, jos pidettäisiin se liikunta sitten kivana harrastuksena, eli kukaan ei enää ikinä katso silmiään pyöritellen jos näkee jonkun tekevän salilla sarjaa mielestään ihan turhilla (=liian keveillä) painoilla, kiroa miten hitaat aloittelijat tukkivat hiihtoladut ja porrasjuoksupaikat jn
Sä voit tehdä ihan rauhassa just niinku tykkäät, mua ei vois vähempää vaikkapa salilla ollessani kiinnostaa mitä muut tekee, keskityn omaan treeniini. Näin valtaosa toimii, salilla yleensä korkeintaan spotataan tai kehutaan toisia. Nyt ei kuitenkaan olla salilla, laduilla tai kuntoportailla, vaan keskustelupalstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se sunkaan liikuntas riitä mihinkään.
Sillä ei oikeastaan ole merkitystä, mutta kyllä se riittää. Tässä ei nyt ollut kuitenkaan kyse yksittäisistä ihmisistä, vaikka täällä moni kehonkoostumustuloksiaan ja hyppytuloksiaan jakelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites, jos pidettäisiin se liikunta sitten kivana harrastuksena, eli kukaan ei enää ikinä katso silmiään pyöritellen jos näkee jonkun tekevän salilla sarjaa mielestään ihan turhilla (=liian keveillä) painoilla, kiroa miten hitaat aloitt
Random idioottien mielipiteet hänestä? Eihän kukaan edes puhunut hänestä tai hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö että täydellinen on hyvän vihollinen, ja se että olet täällä jatkuvasti negaamassa muiden onnistumisia kertoo enemmän susta kuin meistä?
Mitä ihmettä? Lisäsin yksinkertaisemmin toteutettavan kuntotestin jolla kauppakassien kantajat voivat kokeilla lihasvoimiaan.
Olen käynyt ikäni salilla enkä silti koskaan uskaltanut kokeilla ykkösiä. Tapaturmien ja kulumisten pelossa en edes treenaa voimaa, vaikka se olisi laadukkaan elämän kannalta vielä tärkeämpää kuin lihasten kasvatus.
kaikki on nähnyt videon mavesta jossa polvet vääntyy väärään suuntaan.
Laihdutin keväällä ja kesällä 2023 pois kymmenen kiloa, avioeron jälkeen. Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja sairastuminen oli tuonut liikakiloja. Olin 37-vuotias joten en ollut enää niin nuorikaan.
Ohjelma oli yksinkertainen: pätkäpaastosin aamut aina töissä mustan kahvin voimalla 11 asti jolloin söin päivän ensimmäisen aterian. Työni oli varastotyötä, mutta suhteellisen kevyttä kun painavampia laatikoita tuli nosteltua harvemmin päivän aikana ja työ oli enimmäkseen istuskelua.
Tein töitä klo 07-14 tai 07-15 jonka jälkeen ostin kaupasta välipalaa (riisipiirakka, rahka, hedelmä) ja menin kotiin.
Kotona poljin ensin kuntopyörää tunnin. Pyörä oli melko avuton kapine, mutta sillä lämmitteli kyllä. Sen jälkeen tein joko pilatesta, lankutuksia, lihaskuntotreeniä vatsalihaksille ja selälle tai omatekoisen kotiohjelman painoilla ja kehonpainolla punnertaen. Joka päivä tein siis 1 h kuntopyörää + noin 20 min. muuta ohjelmaa vähentäen tästä yhdestä kahteen lepopäivää viikossa.
Illalla treenin jälkeen söin päivän suurimman aterian: ison vadillisen kotitekoista salaattia jollain proteiinilla sekä vaihtelevaa lämmintä ruokaa.
Aikana välillä toukokuu-elokuu kroppani muuttui ulkomuodoltaan aivan täysin. En sinänsä laihtunut kiloissa vaan läskin tilalle tuli enemmän lihasta. Tein mm. syksyllä rakennushommia ja sellaisia töitä joihin oikeasti tarvitsee kunnolla voimaa ja kestävyyttä, mm. raskaiden rakennusmateriaalien kantamista.
Tietystikään kenenkään ei tarvitse uskoa tätä. Minulla se vain toimi. Tuo pilateskin kuulostaa kevyeltä pelleilyltä, mutta oikein tehtynä sekin on aika vaativaa. No uskokoon ken tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai marjastus. Mustikka ämpäri painaa sen 7kg. Kauppa kassit 0-10kg. Marjaan mennään yleensä autolla ja pyöritään km säteellä autosta " ainakin itse ja kaikki tuntemani marjastajat tekevät". Kaupassa ostoksia työnnetään usein kärryillä. Ja kannetaan sit muutama kymmenen m
Todistit juuri sen, että punttisalia ei tarvita. Mutsisi on säilyttänyt vanhuuden toimintakykynsä ilman punttisalia ihan vaan "puuhastelulla" kuten mustikoiden poimimisella.
Kvg.
Viisissäkymmenissä lihasmassa katoaa noin prosentin vuositahtia, kuudenkymmenen ikävuoden jälkeen katoamisen tahti on jo 1,52 prosenttia vuodessa.
Tämä on suoraan ensimmäinen tutkimustulos mikä googlesta löytyy