Miksi todella moni suhtautuu lihaskuntotreeniin negatiivisesti?
Ja kommentoivat tyyliin "olen jo riittävän hoikka enkä tarvitse kuntosaleja" tai "marjanpoiminta riittää mulle kuntoiluksi".
Hyvä lihaskunto vähentää sairauksien riskiä, parantaa aineenvaihduntaa ja sydänterveyttä sekä tukee kokonaisvaltaista hyvinvointia ja voi jopa pidentää elinaikaa. Tuntuu siis todella omituiselta, että jotkut pitävät treeniä tarpeettomana ja jopa turhamaisena!
Vai elävätkö ihmiset tämänkin suhteen jossain harhassa ja pitävät omaa kehoaan keskimääräistä lihaksikkaampana, koska kantavat kaksi kertaa vuodessa multapusseja?
Kommentit (423)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun mä en tarvitse sitä salia pitääkseni itseni kunnossa.
Tuo on harhaluulo.
Eli nyt tähän asti lukeneena, käy ilmi, että suurimmalla osalla fyssaria myöten, on selvää, että vain kuntosali on ainoa oikea paikka ylläpitää lihaskuntoa?! Tätähän taisi myös ap ajaa takaa.
"Lihaskuntoa voi harjoittaa muuallakin kuin kuntosalilla"
Niin voi. Mutta ei puutarhanhoidolla tai sillä kun välillä kannat ostoskassit Toyotan perään. Tämä on se mikä useimmilla menee mönkään. Ei haluta mennä epämukavuusalueelle.
Autolla lähimmälle parkkipaikalle, vimpan päälle asustus ja meikit, merkkivaatteita ja keinomateriaaleja, sitten koneiden kanssa touhuamaan sisälle, jossa jokaiselle, pienemmällekin lihasryhmälle on oma jättimäinen laitteensa.
En tiedä, mutta olisiko se jotenkin keinotekoista... minun makuuni :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun mä en tarvitse sitä salia pitääkseni itseni kunnossa.
Tuo on harhaluulo.Eli nyt tähän asti lukeneena, käy ilmi, että suurimmalla osalla fyssaria myöten, on selvää, että vain kuntosali on ainoa oikea paikka ylläpitää lihaskuntoa?! Tätähän taisi myös ap ajaa takaa.
Ei tainnut. Edes aloituksessa ei niin lue. Käytännössä se on valtaosalle oikea paikka, eikä moni saa arkielämästä tai kotitreeneistä sellaista vastusta mitä luulevat saavansa. Mutta ainoa oikea paikka? Ei toki.
Ja salillakin voi treenata väärin. Täälläkin on kommentoijia, jotka sanovat rasittuvansa kauppareissuista saman verran kuin kuntosalitreeneistä. Kertoo vain sen, etteivät treenaa kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pitävätkö ihmiset itseään lihaksikkaana ? Mieti nyt! Tuot tuollaisia ajatuksia julki. Minulla tulee tuosta mieleen, että pitäisi olla joku lihaskimppu, jota ei saa muualta kuin kuntosalilta. Fitnesnaiset ovat äärettömän rumia. Naisellinen, siro vartalo voi pitää yllä hyvää lihaskuntoa, halusit tai et. Hyväksy ihmiset sellaisena kuin ovat. En ole mikään hoikka lihaskimppu. Vartaloni on sopusuhtainen. Liikun ja syön tarpeeni mukaan terveellisesti. Ei ole mitään puutosta luustossa kuin muussakaan. Sydän ja verisuonet voi hyvin ja ikää liki 60.
Miksi vaadit muilta jotain mihin et itse kykene? Peräänkuulutat ihmisten hyväksymistä sellaisena kuin he ovat ja samaan hengenvetoon haukut fitnessnaiset rumiksi. Naurettavaa.
Eikö täällä ole puheessa ollut lihakset? Kaikki viestit nyt vaan viittaa siihen, että vain lihaksikas ihminen voi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavaa keskustelua, mietityttää heti miksi liikunta ja ajatus kuntosalista kiihdyttää niin monia. Itse huolehdin lihaskunnostani ja olen varhaisen keski-iän myötä havahtunut sen säilyttämisen tärkeyteen. Teen pääasiassa kotona lihaskuntotreeniä ihan kehonpainoilla. Kyykkyjä, punnerruksia ja muuta ylävartalon treeniä, keskivartalotreeniä. Käyn myös tangossa roikkumassa ja vetämässä leukoja ym. Harvemmin sitten ihan salille painojen kanssa, joskus kotona tartun kahvakuulaan mutta tosiaan kehonpainotreeni on itselleni ollut pelastus erityisesti loukkaantumisesta toipumisessa. Pyrin joka päivä tekemään ainakin 10-15 min treenin. Joinain päivinä tulee pitempi treeni ja joskus ehtii sen 5 min mutta olen saanut liikunnan säännölliseksi elämääni. Tämän lisäksi sitten viikoittaisia kävelylenkkejä, pyöräilyä, uintia ja tanssia.
Tuo on rasittavaa päsmäröintiä. Ensinnäkin se on yksisilmäistä ja valheellista, ja todella tyypillistä provosointia, mitä jotkut miehet harrastavat. Ovat itse perehtyneet johonkin asiaan pari vuotta ja sitten tulevat jonain oman maailmansa mestareina paasaamaan ja vähän "kouluttamaan" muita. Pyytämättä tietysti. Se on huonoa käytöstä ja on ihan sama mikä aihe olisi kyseessä, niin unsolicited advice, päsmäröinti, provoaminen, oman agendasna pakottaminen, itsensä korottaminen ja muiden alentaminen on riidan haastamista ja provoa.
Kuntosaliharjoittelu voi olla hyvä, jos ei tee liian rankasti ja pitää riittävät lepopäivät harjoitusten välillä. Monet treenaa liikaa ja huonolla tekniikalla. Ei maksimaalinen lihasmassa ja voimatasot saisi olla tavoitteena. Oman kehonpaino treeni voi olla hyvä keino aloittaa lihasharjoittelu ja myös kevennettynä. Oman kehon hallinta tärkeintä lihasharjoittelussa ja riittävä elastisuus.
Usein lihasharjoittelu vetää kehon juntturaan ja laittaa väsyttämään. Sen huomaa hyvin unen tarpeesta ja sängyssä tekisi maata pitkään. Tätä ei pitäisi paikata liialla kahvin juomisella. Pitkäkestoinen aerobinen harjoittelu yleensä hyödyllistä myös. Kävely, hölkkä, pyöräily, hiihto, uinti jne pitävät kehoa hyvässä kunnossa. Kävely voi auttaa kehoa luonnolliseen ja hyvään pystyasentoon jos sitä ergonomiaa miettii kävellessä. Pyritään säilyttämään ryhti ja heilutetaan käsiä rennosti tahdissa.
Itse nykyään käyn kävelyillä ja muuten säilytän kuntoa ihan hyötyliikunnan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pitävätkö ihmiset itseään lihaksikkaana ? Mieti nyt! Tuot tuollaisia ajatuksia julki. Minulla tulee tuosta mieleen, että pitäisi olla joku lihaskimppu, jota ei saa muualta kuin kuntosalilta. Fitnesnaiset ovat äärettömän rumia. Naisellinen, siro vartalo voi pitää yllä hyvää lihaskuntoa, halusit tai et. Hyväksy ihmiset sellaisena kuin ovat. En ole mikään hoikka lihaskimppu. Vartaloni on sopusuhtainen. Liikun ja syön tarpeeni mukaan terveellisesti. Ei ole mitään puutosta luustossa kuin muussakaan. Sydän ja verisuonet voi hyvin ja ikää liki 60.
Miksi vaadit muilta jotain mihin et itse kykene? Peräänkuulutat ihmisten hyväksymistä sellaisena kuin he ovat ja samaan hengenvetoon haukut fitnessnaiset rumiksi. Naurettavaa.
Eikö täällä ole puheessa ollut lihakset? Kaikki viestit nyt vaan viittaa si
Et vastannut kysymykseen. Saarnaat toisten hyväksymistä sellaisina kuin he ovat vaikka itse olet juuri haukkunut lihaksikkaat naiset. Miksi olet noin tekopyhä?
Vierailija kirjoitti:
Autolla lähimmälle parkkipaikalle, vimpan päälle asustus ja meikit, merkkivaatteita ja keinomateriaaleja, sitten koneiden kanssa touhuamaan sisälle, jossa jokaiselle, pienemmällekin lihasryhmälle on oma jättimäinen laitteensa.
Kohta lähdössä salille treenaamaan yläkroppaa. Kävellen, ihan tavalliset liikuntavaatteet päällä koska ne poistavat iholta hyvin kosteutta. Vakiosalillani ei ole kauheasti laitteita, pyrin tekemään valtaosan treenistä taljoilla koska niitä minulla ei ole kotona eikä niitä ole pahemmin ulkokuntosaleillakaan. Teen myös yhden jalkapäivän salilla, koska siellä on enemmän limppuja kuin kotona. Viikonloppuna treenaan kotona kehonpainolla ja kevyillä painoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohdasta 1.23 näkyy miten isokokoinen hyppää korkealle käyttäen maastavetoa hyödyntäen. Samat lihakset työskentelee tehokkaasti ja massaakin on enemmän kuin 60kg mäkihyppääjällä. Vähintään kolme x enemmän.
Hyppytulos kertoo aika paljon siitä että onko tekniikka ollut oikea maastavedossa. Moni huijaa heijaamalla painoja, eikä käytä itseasiassa jalkoja.
Kirjoituksistasi huomaa sen ettet tiedä mistä puhut.
Ei kaikki treenaa maastavetoa räjähtävästi. Itseasiassa hyvin harva.
Liikettä treenataan räjähtävästi, staattisesti siten että pidetään asento ja noustaan 5cm ylös, pidetään asento 10s ja nostetaan taas 5cm ja tätä kunnes ollaan ylhäällä.
Sitten vähän nopeemmalla tahdilla siten että pidetään asennossa 5s ja sama, voidaan myös nousta 10cm ja pito taas.
Sitten parin sekunnin pito ja vähän ylemmäs.
Staattinen harjotus on tärkeä. Tätä kuten myöskään räjähtävää ei monet tee ja ei synny tuloksia. Ei näy tuloset ja myöskään lihakset e kehity.
Porukka tekee aina samalla tahdilla kuten hölkkääjä vetää samalla vauhdilla.
Pitäisi tehdä spurtteja ja välillä kävellä ja seurata sykettä. Sillä tavoin tulee tuloksia ja menestystä.
Tässä on mun vaatimaton paketti kaikille jotka haluaa menestyä elämässä ja selvitä seuraaville leveleille mun kaa sinne yläparrelle missä mestarit seisoo lopussa maaliviivalla hammashymyrivistö itsevarman valkoisena, kun liput liehuu taustalla ja kaikilla on voittajan fiilis siellä sydämissään.
Säkin voit olla mestari jo tänään. Sun pitää tuntea se fiilis sydämessäs että kykenet siihen.
Suljet silmät ja mä tuen sua kehityksessä kohti korkeampia leveleitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö täällä ole puheessa ollut lihakset? Kaikki viestit nyt vaan viittaa si
Jeps ja tämä on hyvin länsimaalainen näkemys hyvinvoinnista. Intiassa on oma näkemyksensä, mistä hyvinvointi koostuu, ja Kiinassa kolmas. Mutta ei tämänkään ketjun tarkoitus ole lisätä hyvinvointia vaan pönkittää ap:n olematonta egoa. Liekö sitten tullu itse kiusatuksi siellä kuntosalilla tai muualla elämässään, kun tällä tavoin pyrkii itseään esille tuomaan.
Vierailija kirjoitti:
"Lihaskuntoa voi harjoittaa muuallakin kuin kuntosalilla"
Niin voi. Mutta ei puutarhanhoidolla tai sillä kun välillä kannat ostoskassit Toyotan perään. Tämä on se mikä useimmilla menee mönkään. Ei haluta mennä epämukavuusalueelle.
Miksi pitäisi mennä? Siksi että jollain pienimunaisilla lihapäillä tulisi hyvä mieli, että muut seuraavat ja tottelevat heitä?
Menkää sinne salille venyttelemään esinahkojanne. Ketään ei kiinnosta näkemyksenne siitä, miten lihallisuus on elämän suola ja sokeri.
277 on oikeassa. Lihaskuntotreeni on vähänkin korkeamman tason urheilijalle välttämättömyys koska se auttaa kehittymään siinä omassa lajissa. Mutta ihan samalla tavalla parempi lihaskunto auttaa arkielämässäkin, kaikessa missä pitää liikkua.
Pyöräilijät voivat aivan hyvin tehdä voimatreeniä polkemalla raskaalla vaihteella, jopa ylämäkeen. Aivan pyöräilyn perusharjoituksia se on eikä siinä ole mitään väärää. Ajossa kadenssin pitää tietysti olla sopivan korkea, raskaalla vaihteella junttaaminen on väärin ja tosiaan helposti johtaa polviongelmiin.
Vaihtoehtoisesti voi mennä salille ja tehdä kyykkyä, tai tehdä vaan kehonpainokyykkyä. Välimuoto on ottaa kahvakuula rinnuksille ja kyykätä sen kanssa, no eihän se iso paino ole mutta pidemmässä sarjassa ero alkaa kyllä tuntua.
Jos haluaa kehittyä, saada treenivaikutuksen, sarjan pitää olla lopuksi raskas tekipä sen millä tavalla hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Meikki viittaus tarkoittanee naisia? Miehet eivät ehkä meikkaa tai pukeudu muodikkaasti, mutta auto on monelle liimautunut takapuoleen kiinni. Kaikki liikuntakin on sellaista, että sinne ajetaan autolla vaikka matka ei olisi kuin pari-kolme kilometriä. Salilla lämmitellään juoksumatolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavaa keskustelua, mietityttää heti miksi liikunta ja ajatus kuntosalista kiihdyttää niin monia. Itse huolehdin lihaskunnostani ja olen varhaisen keski-iän myötä havahtunut sen säilyttämisen tärkeyteen. Teen pääasiassa kotona lihaskuntotreeniä ihan kehonpainoilla. Kyykkyjä, punnerruksia ja muuta ylävartalon treeniä, keskivartalotreeniä. Käyn myös tangossa roikkumassa ja vetämässä leukoja ym. Harvemmin sitten ihan salille painojen kanssa, joskus kotona tartun kahvakuulaan mutta tosiaan kehonpainotreeni on itselleni ollut pelastus erityisesti loukkaantumisesta toipumisessa. Pyrin joka päivä tekemään ainakin 10-15 min treenin. Joinain päivinä tulee pitempi treeni ja joskus ehtii sen 5 min mutta olen saanut liikunnan säännölliseksi elämääni. Tämän lisäksi sitten viikoittaisia kävelylenkkejä, pyöräilyä, uintia ja tanssia.
Tuo on rasittavaa päsmäröintiä. Ensinn
Onhan se tavallaan vähän rasittavaa. Samaan aikaan on selvää, että valtaosa ei treenaa lihaksia tarpeeksi tai osaa treenata. Ei se minusta keskustelupalstalla mitään erityisen huonoa käytöstä ole. N30
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohdasta 1.23 näkyy miten isokokoinen hyppää korkealle käyttäen maastavetoa hyödyntäen. Samat lihakset työskentelee tehokkaasti ja massaakin on enemmän kuin 60kg mäkihyppääjällä. Vähintään kolme x enemmän.
Hyppytulos kertoo aika paljon siitä että onko tekniikka ollut oikea maastavedossa. Moni huijaa heijaamalla painoja, eikä käytä itseasiassa jalkoja.
Kirjoituksistasi huomaa sen ettet tiedä mistä puhut.
Ei kaikki treenaa maastavetoa räjähtävästi. Itseasiassa hyvin harva.
Liikettä treenataan räjähtävästi, staattisesti siten että pidetään asento ja noustaan 5cm ylös, pidetään asento 10s ja nostetaan taas 5cm ja tätä kunnes oll
"Tässä on mun vaatimaton paketti kaikille jotka haluaa menestyä elämässä ja selvitä seuraaville leveleille mun kaa sinne yläparrelle missä mestarit seisoo lopussa maaliviivalla hammashymyrivistö itsevarman valkoisena, kun liput liehuu taustalla ja kaikilla on voittajan fiilis siellä sydämissään.
Säkin voit olla mestari jo tänään. Sun pitää tuntea se fiilis sydämessäs että kykenet siihen.
Suljet silmät ja mä tuen sua kehityksessä kohti korkeampia leveleitä."
Jeps joo. Normaalit ja terveen itsetunnon omaavat ihmiset ovat ihan fine elämän kanssa ilman mestarinpalliuttakin.
Vierailija kirjoitti:
Kuntosaliharjoittelu voi olla hyvä, jos ei tee liian rankasti ja pitää riittävät lepopäivät harjoitusten välillä. Monet treenaa liikaa ja huonolla tekniikalla. Ei maksimaalinen lihasmassa ja voimatasot saisi olla tavoitteena. Oman kehonpaino treeni voi olla hyvä keino aloittaa lihasharjoittelu ja myös kevennettynä. Oman kehon hallinta tärkeintä lihasharjoittelussa ja riittävä elastisuus.
Usein lihasharjoittelu vetää kehon juntturaan ja laittaa väsyttämään. Sen huomaa hyvin unen tarpeesta ja sängyssä tekisi maata pitkään. Tätä ei pitäisi paikata liialla kahvin juomisella. Pitkäkestoinen aerobinen harjoittelu yleensä hyödyllistä myös. Kävely, hölkkä, pyöräily, hiihto, uinti jne pitävät kehoa hyvässä kunnossa. Kävely voi auttaa kehoa luonnolliseen ja hyvään pystyasentoon jos sitä ergonomiaa miettii kävellessä. Pyritään säilyttämään ryhti ja heilutetaan käsiä rennosti tahdissa.
Voi jestas. Salitreeni ei vedä kehoa kasaan jos treenaat myös vastalihakset. Ne lysyssä kulkevat tekevät lähinnä vain penkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin "tarpeeksi"? Jonkun lihapään mielesä? Johan tuolla joku totesi, etteivät suomalaiset meditoi tarpeeksi. Ja taiteilija voisi sanoa, että suomalaiset eivä runoile tarpeeksi.
Tuollainen on vaan alhaista ja huonoa käytöstä, johon jostain syystä ainoastaan nämä lihapäät sortuvat. Liekö verenkierto otsalohkossa loppuu kun se siirtyy lihaksiin.
Mikäs se sitten on se riittävä lihaskunto? Arjessa selviäminen ongelmitta, ilman liikerajoituksia? Mave 150kg? Mave 260kg? Heikkoa jos vertaa 300kg maveen
Ei ole lisä, vaan oleellinen osa. Luet kommentteja näköjään ihan miten sattuu.