Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi todella moni suhtautuu lihaskuntotreeniin negatiivisesti?

Vierailija
04.06.2025 |

Ja kommentoivat tyyliin "olen jo riittävän hoikka enkä tarvitse kuntosaleja" tai "marjanpoiminta riittää mulle kuntoiluksi".

Hyvä lihaskunto vähentää sairauksien riskiä, parantaa aineenvaihduntaa ja sydänterveyttä sekä tukee kokonaisvaltaista hyvinvointia ja voi jopa pidentää elinaikaa. Tuntuu siis todella omituiselta, että jotkut pitävät treeniä tarpeettomana ja jopa turhamaisena! 

Vai elävätkö ihmiset tämänkin suhteen jossain harhassa ja pitävät omaa kehoaan keskimääräistä lihaksikkaampana, koska kantavat kaksi kertaa vuodessa multapusseja?

Kommentit (423)

Vierailija
321/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autolla lähimmälle parkkipaikalle, vimpan päälle asustus ja meikit, merkkivaatteita ja keinomateriaaleja, sitten koneiden kanssa touhuamaan sisälle, jossa jokaiselle, pienemmällekin lihasryhmälle on oma jättimäinen laitteensa. 

En tiedä, mutta olisiko se jotenkin keinotekoista... minun makuuni :)

Meikki viittaus tarkoittanee naisia? Miehet eivät ehkä meikkaa tai pukeudu muodikkaasti, mutta auto on monelle liimautunut takapuoleen kiinni. Kaikki liikuntakin on sellaista, että sinne ajetaan autolla vaikka matka ei olisi kuin pari-kolme kilometriä. Salilla lämmitellään juoksumatolla.

Se on statuskysymys, ettei niele samaa pölyä köyhien kanssa. 

Vierailija
322/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattikoripalloilijat tekee aika hurjia maastavetoja just pomppuvoimaa hakemaan. 

Teettekö oikeesti nyt puhtaasti niitä liikkeitä vai vemputatteko sitä tankoa jotenkin selällä kiskoen ylös? 

Kyllähän se sillä nousee, mutta ei näy pomppuvoimassa ja reisien kehityksessä jos temmotte sen huijaamalla ylös.

Käyttäkää ensisijaisesti reisiä ja ponnistakaa. Siinä on se sen liikkeen idea.

Itse olen pelannut korista koko elämäni enkä ole koskaan kuullut maastavedon ja ponnistusvoiman korrelaatiosta. Varmaan jotain lähdettä heittää josta pääsee tätä tiedettä vertaisarvioimaan?

NBA.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lihaskuntoa voi harjoittaa muuallakin kuin kuntosalilla"

Niin voi. Mutta ei puutarhanhoidolla tai sillä kun välillä kannat ostoskassit Toyotan perään. Tämä on se mikä useimmilla menee mönkään. Ei haluta mennä epämukavuusalueelle.

Eli tämä jos joku kyseenalaistaa ihmiset, jotka ei salilla käy. Jälleen kaikki viestit lukeneena, muilla, kuin salilla lihaskuntoa ylläpitävät ovat väärässä. Kun ei käydä salilla, niin vaihtoehtona on ruokakassien kanto tojotan perään. Tuolla on myös esitetty kysymys, että miten ap harjoittaa lihaskuntoa?! Siihen ei ole vastausta tullut. 

Vierailija
324/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs se sitten on se riittävä lihaskunto? Arjessa selviäminen ongelmitta, ilman liikerajoituksia? Mave 150kg? Mave 260kg? Heikkoa jos vertaa 300kg maveen

Lihapään mielestä se on sopiva sitten kun ihailee häntä ja hänen lihaksiaan, osoittaa tälle alistuvuutta ja nöyryyttä, sekä kunnioittaa hänen huimaa tietopääomaansa tästä äärimmäisen kapeasta näkemyksestä kehon hyvinvoinnista. Mielellään myös kumartaa, suutelee tämän jalkoja, ja lipaisee peräreikää sekä terskan päätä.

Vierailija
325/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lihaskuntoa voi harjoittaa muuallakin kuin kuntosalilla"

Niin voi. Mutta ei puutarhanhoidolla tai sillä kun välillä kannat ostoskassit Toyotan perään. Tämä on se mikä useimmilla menee mönkään. Ei haluta mennä epämukavuusalueelle.

Eli tämä jos joku kyseenalaistaa ihmiset, jotka ei salilla käy. Jälleen kaikki viestit lukeneena, muilla, kuin salilla lihaskuntoa ylläpitävät ovat väärässä. Kun ei käydä salilla, niin vaihtoehtona on ruokakassien kanto tojotan perään. Tuolla on myös esitetty kysymys, että miten ap harjoittaa lihaskuntoa?! Siihen ei ole vastausta tullut. 

Koska ketjun tarkoituksena on vaan haastaa riitaa, ei todellakaan edistää kenenkään hyvinvointia.

Vierailija
326/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostavaa keskustelua, mietityttää heti miksi liikunta ja ajatus kuntosalista kiihdyttää niin monia. Itse huolehdin lihaskunnostani ja olen varhaisen keski-iän myötä havahtunut sen säilyttämisen tärkeyteen. Teen pääasiassa kotona lihaskuntotreeniä ihan kehonpainoilla. Kyykkyjä, punnerruksia ja muuta ylävartalon treeniä, keskivartalotreeniä. Käyn myös tangossa roikkumassa ja vetämässä leukoja ym. Harvemmin sitten ihan salille painojen kanssa, joskus kotona tartun kahvakuulaan mutta tosiaan kehonpainotreeni on itselleni ollut pelastus erityisesti loukkaantumisesta toipumisessa. Pyrin joka päivä tekemään ainakin 10-15 min treenin. Joinain päivinä tulee pitempi treeni ja joskus ehtii sen 5 min mutta olen saanut liikunnan säännölliseksi elämääni. Tämän lisäksi sitten viikoittaisia kävelylenkkej

Jos tilastokeskuksen ja UKK:n tutkijat ovat sinusta lihapäitä, niin sitten olet oikeassa. En ole törmännyt yhteenkään asiantuntijaan (tutkija, lääkäri, kuntouttajat, jne.), joka väittäisi että suomalaiset liikkuvat, saati harjoittavat lihaksiaan tarpeeksi. 

Vierailija
327/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs se sitten on se riittävä lihaskunto? Arjessa selviäminen ongelmitta, ilman liikerajoituksia? Mave 150kg? Mave 260kg? Heikkoa jos vertaa 300kg maveen

Nuo mavetulokset sun muut riippuvat tietenkin siitä, missä kunnossa, minkä ikäinen, painoinen ja sukupuolinen henkilö on. 

Vierailija
328/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autolla lähimmälle parkkipaikalle, vimpan päälle asustus ja meikit, merkkivaatteita ja keinomateriaaleja, sitten koneiden kanssa touhuamaan sisälle, jossa jokaiselle, pienemmällekin lihasryhmälle on oma jättimäinen laitteensa. 

Samaa mieltä! Samaa havannoin kun puiston reunalle, jossa kuntoilulaitteita, johon ajetaan autolla tai kuntoportaille. Noita laitteita tai kuntoportaita täällä meidän perukoilla ei talvikunnossapidetä, että kesällä vois pyöräillä tai kävellä. Meillä kuntosalille pari kilsaa, kesät talvet kävellen kuljen. Pt sanoo, että kävely käy lämmittelynä ja yhtenä osana lihasvenyttelynä. Mulla ei oo ajokorttia ja olen harmaavarpunen. 

Vierailija
329/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhyesti sanottuna pitää treenata enemmän kuin kehonrakentaja ja vähemmän kuin urheilija tai voimanostaja. Se kuinka paljon maksimivoimaa on ei ole tärkeää vaan se paljonko sinulla on lihasta ja kykyä tehdä pidempää sarjaa hallitusti ja teknisesti puhtaasti. Toistoja pitää olla paljon koska se on hyväksi myös nivelille ja jänteille ja ero myös lihasmassan kasvattamisen suhteen on pieni. Mutta tämä on totta vain silloin jos sarja tehdään niin pitkänä että viimeiset toistot ovat raskaita.

Ns failureen asti ei tarvitse mennä koska silloin treeni on aivan liian rasittavaa, kukaan ei jaksa tehdä toistakymmentä pitkää sarjaa jotka päättyvät täydelliseen uupumukseen. Pitkässä sarjassa on lopuksi monta raskasta toistoa, nämä ovat ne jotka kasvattavat lihasta, ne kaksikymmentä tai kolmekymmentä toistoa siihen alle on valmistautumista varsinaisiin toistoihin.

Jos haluaa treenata mak

Nippard on nuori mies joka on ammattilainen eli aivan sopimaton treenimalli 99,9% ihmisistä. Sitä en epäile etteikö hän ole asiantuntija omalla tasollaan ja tavoitteillaan mutta valitettavasti se mikä on hyvää treeniä hänelle ei hyvin todennäköisesti ole erityisen järkevää sinulle. 

Ykkösmaksimien testaaminen on sitä egotreenailua pahimmillaan, itsenkin tein sitä teininä. Treeni ja kehitys oli silloin ihan syvältä vaikka penkkasin vähän yli 60kg teininä vajaan satasen. Jos jotain haluat mitata on paljon järkevämpää seurata sarjapainojen ja sarjojen pituuksien kehittymistä ja sitä miltä toistot tuntuu teknisesti ja lihasten hermotuksen kannalta (mind-muscle connection).

Vierailija
330/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun mä en tarvitse sitä salia pitääkseni itseni kunnossa. 

Tuo on harhaluulo.

Eli nyt tähän asti lukeneena, käy ilmi, että suurimmalla osalla fyssaria myöten, on selvää, että vain kuntosali on ainoa oikea paikka ylläpitää lihaskuntoa?! Tätähän taisi myös ap ajaa takaa.

Ei tainnut. Edes aloituksessa ei niin lue. Käytännössä se on valtaosalle oikea paikka, eikä moni saa arkielämästä tai kotitreeneistä sellaista vastusta mitä luulevat saavansa. Mutta ainoa oikea paikka? Ei toki.

Ja salillakin voi treenata väärin. Täälläkin on kommentoijia, jotka sanovat rasittuvansa kauppareissuista saman verran kuin kuntosalitreeneistä. Kertoo vain sen, etteivät treenaa kunnolla. 

Eli lihakset ei saa muualta voimaa? 

Vierailija
331/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhyesti sanottuna pitää treenata enemmän kuin kehonrakentaja ja vähemmän kuin urheilija tai voimanostaja. Se kuinka paljon maksimivoimaa on ei ole tärkeää vaan se paljonko sinulla on lihasta ja kykyä tehdä pidempää sarjaa hallitusti ja teknisesti puhtaasti. Toistoja pitää olla paljon koska se on hyväksi myös nivelille ja jänteille ja ero myös lihasmassan kasvattamisen suhteen on pieni. Mutta tämä on totta vain silloin jos sarja tehdään niin pitkänä että viimeiset toistot ovat raskaita.

Ns failureen asti ei tarvitse mennä koska silloin treeni on aivan liian rasittavaa, kukaan ei jaksa tehdä toistakymmentä pitkää sarjaa jotka päättyvät täydelliseen uupumukseen. Pitkässä sarjassa on lopuksi monta raskasta toistoa, nämä ovat ne jotka kasvattavat lihasta, ne kaksikymmentä tai kolmekymmentä toistoa siihen alle on valmistautumista varsin

Ai Nippardia ei kannata kuunnella mutta sinua kyllä? 

Vierailija
332/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun mä en tarvitse sitä salia pitääkseni itseni kunnossa. 

Tuo on harhaluulo.

Eli nyt tähän asti lukeneena, käy ilmi, että suurimmalla osalla fyssaria myöten, on selvää, että vain kuntosali on ainoa oikea paikka ylläpitää lihaskuntoa?! Tätähän taisi myös ap ajaa takaa.

Ei tainnut. Edes aloituksessa ei niin lue. Käytännössä se on valtaosalle oikea paikka, eikä moni saa arkielämästä tai kotitreeneistä sellaista vastusta mitä luulevat saavansa. Mutta ainoa oikea paikka? Ei toki.

Ja salillakin voi treenata väärin. Täälläkin on kommentoijia, jotka sanovat rasittuvansa kauppareissuista saman verran kuin kuntosalitreeneistä. Kertoo vain s

Oletan että trollaat koska mitään tuollaista en sanonut. 

Vierailija
333/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattikoripalloilijat tekee aika hurjia maastavetoja just pomppuvoimaa hakemaan. 

Teettekö oikeesti nyt puhtaasti niitä liikkeitä vai vemputatteko sitä tankoa jotenkin selällä kiskoen ylös? 

Kyllähän se sillä nousee, mutta ei näy pomppuvoimassa ja reisien kehityksessä jos temmotte sen huijaamalla ylös.

Käyttäkää ensisijaisesti reisiä ja ponnistakaa. Siinä on se sen liikkeen idea.

Itse olen pelannut korista koko elämäni enkä ole koskaan kuullut maastavedon ja ponnistusvoiman korrelaatiosta. Varmaan jotain lähdettä heittää josta pääsee tätä tiedettä vertaisarvioimaan?

NBA.

On amerikkalainen koripallon suurin sarja, mitä siitä?

Vierailija
334/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

309, jos otti noin päähän mielipiteeni, saat pitää sen, siis pääsi. 

Ap on tuonut selkeän mielipiteensä ja kantansa esiin. Miksi en minäkin?! Kaikki lihaskimput näyttää silmisäni rumilta. On eri asia sellaiset sulavalinjaiset, joissa ei lihasten ääriviivat tule selkeästi näkyviin. Hekin treenavat salilla, mutta ovat kauniita. Minä tyydyn siihen mitä olen ja en vaadi muilta mitään. En luennoi liikunnan, ravinnon, unen tai muun vastaavan puolesta. Luulen, että kaikilla on tieto hallussa, on eri asia, miten käyttää. Joten toistan itseäni, jokainen saa olla mitä on ja minulla omat mielipiteeni heistä. Eli, jotta ymmärrät, en mene heille kertomaan mielipidettäni tai ohjaamaan, miten heidän tulisi toimia. Ymmärsitkö? En mene ylipainoiselle saarnaamaan ruuan merkityksestä, tai puhu selän takana saatika osoita sormella! Vieläkö? 

Vierailija
335/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei laitteissa mitään vikaa ole, mutta mitenkään välttämättömiä ne eivät ole. Se on totta että aivan spesifisten lihasryhmien treenaaminen erikseen on melko turhaa hifistelyä ja siinä myös kuluttaa aikaa ja energiaa joka on pois oikeasti vaikuttavilta perusliikkeiltä. Treenipaikalle on minusta aina paras kävellä, siinä kroppa lämpiää jo hieman ja takaisin tullessa saa pienen palauttavan "loppuliikunnan". Se tunne kun kävelee lihakset pumpissa kohti kotia ja tietoisena siitä että teki taas kunnon treenin on ihan siisti.

Kehonpainotreeneillä pääsee hyvin hyvin pitkälle mutta se vaatii enemmän harrastuneisuutta. Ulkokuntopuistot ovat erittäin hyviä koska niissä voi tehdä kehonpainotreeniä tehokkaammin ja muutamalla levytangolla voi täydentää treeniä hyvin. Erilaiset tangot ym antavat lisämahdollisuuksia vetoliikkeisiin ja esim. tangon päältä punnertaminen on miellyttävämpää kuin tehdä se maasta, mm. paljon helpompi saavuttaa täysi liikevara (ROM).

Kahvakuulaa ei kannata unohtaa, ihan se perusheilautus on erinomainen liike koko kropan takaketjulle. Taas kannattaa tehdä pitkä sarja, muutamia kymmeniä toistoja ainakin, niin että alkaa tuntua.

Vierailija
336/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on nippadt?

Vierailija
337/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ns failureen asti ei tarvitse mennä koska silloin treeni on aivan liian rasittavaa, kukaan ei jaksa tehdä toistakymmentä pitkää sarjaa jotka päättyvät täydelliseen uupumukseen. Pitkässä sarjassa on lopuksi monta raskasta toistoa, nämä ovat ne jotka kasvattavat lihasta, ne kaksikymmentä tai kolmekymm

Kyllä. Olen treenannut paljon pidempään kuin hän ja tunnen eri tavat treenata paremmin. En nyt ala luennoinmaan mitä opittavaa teillä olisi Mentzeriltä tai Yatesilta mutta usko pois minä tunnen nämä asiat läpikotaisin. Se että nämä käyttivät horppaa ei tarkoita etteivätkö he tienneet hyvin paljon siitä miten tulee treenata, ja he olivat/ovat melko fiksuja tyyppejä. Toki tunnen nämä Nippardin ym. Youtubetreenikanavien jutut myös ja kyllä niissäkin paljon oikeaa asiaa on.

Vierailija
338/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kirjoitti tuolla että fyssarit kirjoittaa kotitreenejä. Kyllä niin me fyssarit tehdään. Mutta ensisijainen neuvo on lähes aina kuntosali. Syy siihen on hyvin yksinkertainen,  kun meille tulee asiakas 9/10 fysiikka on jo siinä pisteessä ettei hän voi siellä kotona turvallisesti treenata.

Tiesithän fyssarina, että kaikki ei voi salilla käydä? Onhan työterveyteen ja fyssarilla käynnille yleensä terveydellinen syy, joka saadaan kuntoon kevyillä painoilla, ennen kaikkea kuminauhoilla. Kuminauhajumppa aloitetaan kevyimmällä ja päämääränä ainakin medium. Sitähän sitten jatketaan, jotta ei uutta vikaa synny.

Kuminauha jumpalla saadaan yleensä vamma rauhoittumaan. Mutta pidemmälle ajalle suosittelen lähes aina ja suurin osa kollegoista myös voima harjoittelua. Kuntosali on siinä mielessä loistava paikka että tuloksia on helppo seurata ja sopiva vastus löytyy jokaiselle harjoittelijalle.

Vierailija
339/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pitävätkö ihmiset itseään lihaksikkaana ? Mieti nyt! Tuot tuollaisia ajatuksia julki. Minulla tulee tuosta mieleen, että pitäisi olla joku lihaskimppu, jota ei saa muualta kuin kuntosalilta. Fitnesnaiset ovat äärettömän rumia. Naisellinen, siro vartalo voi pitää yllä hyvää lihaskuntoa, halusit tai et. Hyväksy ihmiset sellaisena kuin ovat. En ole mikään hoikka lihaskimppu. Vartaloni on sopusuhtainen. Liikun ja syön tarpeeni mukaan terveellisesti. Ei ole mitään puutosta luustossa kuin muussakaan. Sydän ja verisuonet voi hyvin ja ikää liki 60. 

Miksi sinulle on niin tärkeää saada validointia muilta? 

Eihän tuossa sellaisesta ole kyse. Nyt tais osua kuuskymppinen asian ytimeen. Menikö ihon alle? 

No on kyse just siitä. Sekin on säälittävää et 60 akka haukkuu muita rumaksi

Vierailija
340/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kyseli noista voimatasoista. Muistan lukeneeni normaali toiminta kyvyn vaatimia määriä omasta painosta ..

Kyykky 50%  maastaveto 70%. Pysty punnerrus 30%.  

Eli 100kg mies minimi voimatasot olisi kyykky 50kg 1 toisto.  Maastaveto 70kg ja pysty punnerrus 30kg.

Nämä siis sellaiset arvot joilla ihminen pystyy liikkumaan. Jotka eivät ennusta välittömiä ongelmia fysiikan kanssa.

Tuosta voi miettiä kuntosalin tehokkuutta. Olen käynyt aktiivisesti 3v. Kyykky 180% kehonpainosta.  Mave 220% kehonpainosta ja pystypunnerrus 80% kehonpainosta. 

Jos nyt lopettaisin treenin kokonaan en välttämättä tippuisi tonne välttämätön tasolle ikinä.  Siksi sali on hyvä. Jos tippuisin saisin muutamassa kk nostettua tuloksia reilusti koska lihasmuisti.

Mies 50v