Minkä laskette syvälliseksi keskusteluksi?
Kommentit (33)
Mä olen Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelun taso on se määrittävä tekijä, ei niinkään aihe. Aivan hyvin TV-ohjelmastakin saa syvällisen keskustelun.
Syvällisyys lähtee siitä, että asiaa kykenee tarkastelemaan useista eri näkökulmista ulottaen ajattelun itsensä ulkopuolelle sen sijaan, että vain reflektoisi omia makumieltymyksiään tai tunnekokemustaan.
Tuo on hyvää keskustelua, mutta ei syvällistä. Syvällisyys vaatii aina oman itsen avaamista.
Mä olen samaa mieltä. Itseään pitää avata.
Vierailija kirjoitti:
Nainen katsoo hynyilken odottavasti miestään silmiin, kertoo jostain asiasta, haastaa vaihtamaan näkemyksiä aiheesta eli keskustelemaan.
Mies kaivaa nenää, hymähtelee ja menee vessaan. Kävelee takaisin vaiti.
Kuulostaa ihan Aki Kaurismäen leffan juonelta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelun taso on se määrittävä tekijä, ei niinkään aihe. Aivan hyvin TV-ohjelmastakin saa syvällisen keskustelun.
Syvällisyys lähtee siitä, että asiaa kykenee tarkastelemaan useista eri näkökulmista ulottaen ajattelun itsensä ulkopuolelle sen sijaan, että vain reflektoisi omia makumieltymyksiään tai tunnekokemustaan.
Tuo on hyvää keskustelua, mutta ei syvällistä. Syvällisyys vaatii aina oman itsen avaamista.
Mielestäni tuo ei sulje pois oman itsensä avaamista ja toisaalta taas se syvällinen keskustelu ei aina vaadi sitä oman itsensä avaamista. Lisäksi, jos keskustelussa alkaa avaamaan omaa itseään, syvyys tulee silloinkin mielestäni siitä reflektiokyvystä ja sen omankin kokemuksen tarkastelusta eri näkökulmista.
Syvällinen keskustelu on sellainen jossa keskustellaan esim. elämän tarkoituksesta, siitä onko kohtalo olemassa, hyvyydestä ja pahuudesta, vapaudesta, anteeksiannosta, armosta ja oikeudenmukaisuudesta, jumalan olemassaolosta. Myös esimerkiksi taiteesta voi käydä syvällisiä keskusteluja, vaikka jostain suuria teemoja käsittelevästä romaanista tai elokuvasta.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Saatan olla eri mieltä suurimman osan kanssa täällä, mutta mielestäni esimerkiksi loputon jankkais omista huonoista ihmissuhteista ei osoita syvällisyyttä. Ei myöskään poissulje, mutta vuosikausia jatkuva omissa (usein itse aiheutetuissa) ongelmissa rypeminen (esim temppareissa) on niin kaukana syvällisyydestä kuin olla ja voi.
Ei kaikki itsestään puhuminen ole syvällistä. Esim. Valittaminen yksinään ei ole koskaan syvällistä.
Mutta pienet asiatkin voivat olla syvällisiä. Kun esim. Ensimmäistä kertaa kertoo toiselle syvimmistä peloistaan, niin kun ihminen on aivan auki, niin se on jo syvällistä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta syvällinen on henkilökohtaisista unelmista, toiveista ja peloista puhumista.
Hinsulaisuus menee syvälliseksi, jos puhutaan siitä, mihin itse uskoo. Fysiikka on asiasta keskustelua yhtä paljon kuin politiikka tai työkuviot.
Unelmoin lottovoitosta. Tämä on siis syvällistä, uskon että moni unelmoi, olemme syvällinen kansa.
Vierailija kirjoitti:
Saatan olla eri mieltä suurimman osan kanssa täällä, mutta mielestäni esimerkiksi loputon jankkais omista huonoista ihmissuhteista ei osoita syvällisyyttä. Ei myöskään poissulje, mutta vuosikausia jatkuva omissa (usein itse aiheutetuissa) ongelmissa rypeminen (esim temppareissa) on niin kaukana syvällisyydestä kuin olla ja voi.
Miksi oletat että suurin osa on eri mieltä? Eikai kukaan noin ole ajatellut?
Vierailija kirjoitti:
Kvanttifysiikasta ja anaaliseksistä puhuminen on syvällistä.
Taitavaa keskustelusta tulee, kun onnistuu sisällyttämään nämä samaan lauseeseen.
Kun kaksi valasta ui syvällä ja yksi sanoo "whiiiiiiiiit" ja toinen vastaa häilyvästi "poooooot."
Siinä vaiheessa kun tarkastelemme ja vuoronperään haukumme arvostellen kumppaneitamme, ollaan syvällisessä yhteydessä.
T. Salarakkaat