Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempani myivät mökkinsä veljelleni. Minulta ei kysytty mitään. Nyt minun pitäisi hoitaa sitä

Vierailija
03.06.2025 |

Vanhempani ovat lähemmäs 85 vuotiaita ja en haluaisi alkaa riitelemään enää tässä vaiheessa elämää, mutta mitä tässä voi tehdä. Siis äitini soitti eilen ja ihan vakavissaan sanoi, että minun pitää alkaa käymään tällä mökillä leikkaamassa nurmikko, kastelemassa kukkia ja kasvimaata. Veli tulee vasta juhannukseksi perheineen. Nurmikkoa on varsin runsaasti ja minun pitäisi leikata mökille vievä ajotiekin. Olisi kuulemma rumaa ja jos veli joutuisi tuomaan perheensä lomanviettoon ja paikat rehottaisi. Itse vietän juhannuksen yksin kotona. Mökille en ole tervetullut, koska sinne tulee veljeni vaimoineen, heidän lapset perheineen ja heidän ystäviään. 

N.50

Kommentit (226)

Vierailija
181/226 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukee otsikossa, että minulta ei kysytty yhtään mitään, vaan mökki myytiin veljelleni selkäni takana. Tätä kun eräässä viestissä pohdittiin, että ilmaisinko haluavani ostaa myös mökin.

Ap.

No olisit sitten ostanut!! Kukaan tuskin ajatuksiasi osaa lukea.

Miten voi ostaa jos ei tiennyt mökin olevan myynnissä.

Joskus kysyttiin halua ostaa, mutta siiloin tilanne oli toinen. Nyt eläkkeelle jäävä veli oli kysynyt, haluavatko vanhemmat myydä hänelle, kun on aikaa olla mökillä.

Vierailija
182/226 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mökki talkkari kannattaa palkata, siis veljesi palkkaa. Nyt on paljon työttömyyttä ja nuoret tulevat mielellään kesätöihin kunhan jotain hommia vain saa. Eli sen verran voit auttaa, että annat ilmaisen vinkin paikkakunnan mökkitalkkareista.

Aikoinaan muuten Johannes Virolainen yritti palkata työntekijöitä Vironperän maatilalleen,ei löytynyt ketään.

Tosi relevantti huomautus, eihän tuosta ole aikaakaan kuin viitisenkymmentä vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/226 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö veli osaa itse soittaa ja pyytää? Millainen nynny laittaa äitinsä asialle?

Sellainen nynny, joka ostaa vanhempien mökin puhumatta ensin siskon kanssa. Itsekäs k-pää.

Miksi sen pitäisi puhua siskon kanssa kun vanhemmat myi mökin sille. Hän osti sen.

Niinpä, vanhemmat on voinut tyrkyttää sitä veljelle ostettavaksi ja sitten veli on ostanut auttaakseen heitä.

Vierailija
184/226 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukee otsikossa, että minulta ei kysytty yhtään mitään, vaan mökki myytiin veljelleni selkäni takana. Tätä kun eräässä viestissä pohdittiin, että ilmaisinko haluavani ostaa myös mökin.

Ap.

Eihän se ollut "myynnissä" vaan ap:n veli ehdotti vanhemmilleen, että ostaisi mökin pois. Kyllähän tuo vähän salakähmäiseltä operaatiolta vaikuttaa. Itselläni on neljä aikuista lasta, ja kyllä pyrin kohtelemaan heitä tasapuolisesti jakaessani esim. pieninä rahalahjoja. Helposti kuitenkin sitä työtöntä lasta tulee autettua enemmän kuin töissä käyviä. Epistä varmaan?

Vierailija
185/226 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen nynny, joka ostaa vanhempien mökin puhumatta ensin siskon kanssa. Itsekäs k-pää.

Tämä. Tuskin sellainen selkäänpuukottaja itse kyselee mitään. Selkäranka kun puuttuu.  

Miksi sen olisi pitänyt kysellä? Siinä ei oo mitään selkäänpuukottamista. Tuo talkkarihomma kyllä on eri.

Vierailija
186/226 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, minunkin äitini on aina pitänyt minua, esikoistytärtä, perheen piikana ja äidin pikkuapurina.

Ihan aikuisiälläkin hän on mm. tarjonnut minut avuksi sukulaisen perhejuhlien järjestelyyn, yrittänyt häätää minut paremmasta vierashuoneesta kun sisko on tulossa myös kylään, tai kehunut sukulaisille siskoni maasta taivaisiin, kun olimme yhdessä tehneet heille juhlatarjottavat (minun osuuteni on aina jotenkin itsestäänselvää). Mitään ongelmia tai huolenaiheita minulla ei saisi olla.

Huom äitiä lukuunottamatta loppuperheeni on normaaleja, enkä suostunut kyseisiin tilanteisiin. Isä on joskus aika voimakkaasti käskenyt äitiä lopettamaan minun kiusaamiseni. Kiitos isä!

Jos olisin lapseton, tämä olisi aivan varmasti paljon pahempaa! Minullahan ei olisi muuta kuin aikaa auttaa perhettäni. Ihmisillä on isoja sokeita kohtia. Jos joku äitiäni rasittaa tai stressaa, minun tehtäväni on rientää hyvittämään asia äidilleno en mene (enää).

Vierailija
187/226 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Tuskin sellainen selkäänpuukottaja itse kyselee mitään. Selkäranka kun puuttuu.  

Miksi sen olisi pitänyt kysellä? Siinä ei oo mitään selkäänpuukottamista. Tuo talkkarihomma kyllä on eri.

Totta kai vanhempien pitää kysyä myös muilta lapsilta ovatko kiinnostuneita. Kusipää vanhemmat ja kusipää veli. Oikein omaan napaan tuijottajat. 

Vierailija
188/226 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäreiluja vanhempia on. Mieheni suvussa on annettu perintöjä pojille, muttei tytöille. Paitsi mieheni ei ole saanut mitään, vaan perinnöt on ohjattu vanhemmalle veljelle. Se perintö ei ollut edes mikään maatila, joka olisi saanut jatkajan, vaan tyyliin kerrostaloasunto ja mökki. Jotkut ovat suosikkeja, niin näköjään myös ap:n vanhemmilla.

Ei pidä suostua tuollaiseen perinnönjakoon. Perinnönjakoa ei voi suorittaa ilman kaikkien lasten allekirjoitusta perinnönjakopaperiin. Tosin jotkut ovat sitten hassanneet suuren osan perinnöstä juristeille näissä perintötappeluissa. 

Ei ole kyse perinnönjaosta kun vanhemmat MYYVÄT mökkinsä pojalleen. Ei siihen kenenkään suostumusta tarvitse kysyä. Niin kauan kuin vanhemmat elävät, he saavat myydä omaisuutensa kelle haluavat. Ilman lupien kysymistä

Käytännössä  tällaiset jälkeläiselle myynnit tapahtuvat helposti huomattavaan alihintaan. Pikkupaikkakunnalla voi vielä olla tuttu kiinteistövälittäjä, joka lupautuu kirjoittamaan heikon hinta-arvion. Onhan näitä.

Vierailija
189/226 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah, minunkin äitini on aina pitänyt minua, esikoistytärtä, perheen piikana ja äidin pikkuapurina.

Ihan aikuisiälläkin hän on mm. tarjonnut minut avuksi sukulaisen perhejuhlien järjestelyyn, yrittänyt häätää minut paremmasta vierashuoneesta kun sisko on tulossa myös kylään, tai kehunut sukulaisille siskoni maasta taivaisiin, kun olimme yhdessä tehneet heille juhlatarjottavat (minun osuuteni on aina jotenkin itsestäänselvää). Mitään ongelmia tai huolenaiheita minulla ei saisi olla.

Huom äitiä lukuunottamatta loppuperheeni on normaaleja, enkä suostunut kyseisiin tilanteisiin. Isä on joskus aika voimakkaasti käskenyt äitiä lopettamaan minun kiusaamiseni. Kiitos isä!

Jos olisin lapseton, tämä olisi aivan varmasti paljon pahempaa! Minullahan ei olisi muuta kuin aikaa auttaa perhettäni. Ihmisillä on isoja sokeita kohtia. Jos joku äitiäni rasittaa tai stressaa, minun tehtäväni on rientää hyvittämään asia äidilleno

Minä olen nuorin ja ainoa tyttö ja minä olen ollut äitini piika koko elämän ajan. Veljien ei oo tarvinnut tehdä mitään.

Vierailija
190/226 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitapa nyt, ap, velipojalles ja kysäise, mikä on homman nimi. Ihan uteliaisuuttas. Tai siis meidän ketjua lukeneiden uteliaisuutta ...miten tää tarina päättyy...

Vierailija
191/226 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni valkoinen valhe päästää pälkähästä: olet pahasti allerginen nurmiheinille tai selkä kipeä, kihti varpaassa, ripaska lentää...keksiihän näitä. Ei tarvitse riidellä kenenkään kanssa. Ei ne tule tarkastamaan.

Huokaisin ensin, että eih, ei näitä valkoisia valheita, kun ihan suoraan voi sanoa. Mutta sitten tajusin että tosiaan iäkkäät vanhemmat kyseessä, ei välttämättä ihan skarpeimmat mietteet heillä tämän mökkiasiankaan suhteen. Joten kerrankin ois paikkansa noille. Ensi alkuun kuitenkin sanoisin ihan vaan, että ei onnistu, valkoinen valhe sitten jos alkaa tivaaminen että miksi ei.

Selkä tai käsi kipeä, ei millään pysty. Suosittele robotti ruohonleikkuria.

Vierailija
192/226 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla vähän vastaava tilanne, siskon kanssa. Olen yleisesti ottaen kiltti ja konflikteja välttävä ihminen, ja on helpompi suostua olemaan muille avuksi kuin kieltäytyä. Mun äiti kans soittaa mulle että pitää tehdä sitä ja tätä että siskon perheineen on sit mukavampi tulla eikä tarvitse heidän alkaa heti töihin... siskoni on voimakastahtoinen ja määräilevä, ja sanoo äidillekin suorat sanat kaikesta. No itse oon tällainen et tuntuu et muut hyväksikäyttää. Oon äidillekin ystävällinen vaikka hän ei aina minulle, ja en tunnu tästä hyväntahtoisuudestani ainakaan mitenkään hyötyä saavan. Päinvastoin vähän pelkään et äitini antaa rahaa siskolle ja ehkä tekee testamentinkin hänen hyväkseen. Mut en jaksa riidellä. Ja tää on siis ihan tosi tarina...

Jos se aiheuttaa riidan ettei suostu kaikkeen mitä vanhemmat ja sisarukset keksii vaatia, niin silloin on jo parasta laittaa välit poikki. Mitä siinä enää menettaisit, muutaman hyvaksikayttajan? Selvästi he eivät sinusta piittaa tippaakaan. Krooninen  kiltteys on  sairautta. Ihan vakavissani suosittelen sinulle terapiaa että pääset tuosta kivikuormasta eroon.

Vierailija
193/226 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin että rakas äiti se mökki ei ole minun.Yleensä tuollaiset vanhemmat pitävät poikaa  parempana kuin tyttöä.Sama on mieheni suvussa jossa on 2 poikaa ja 2 tytärtä jotka ovat vanhempia kuin pojat.Mieheni on se nuorin ja sitä toista poikaa anoppi palvoo ja uskoo paskapuheet.He ovat karjalaisia ja olen kuullut että se on heillä yleistä tuo lasten jaoittelu.

- - - - -

>>He ovat karjalaisia ja olen kuullut että se on heillä yleistä tuo lasten jaoittelu<<

Itsellä molemmat vanhemmat siirtolaisia menetetyiltä alueilta ja vanhempien vielä eläessä oli kanssakäymistä laajalti serkkujen kesken.

Hämmästyttävä on väittämäsi, en itse ole huomannut ja luin hetki sitten asiasta ensi kertaa.

Tähän sopii vanha sanonta; "Ei kannata kaikkia kuulopuheita uskoa".

[ei vaikka kuuluisi helposti narrattavissa olevaan kansanosaan]

Vierailija
194/226 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et tietenkään mene veljesi mökille tekemään mitään hommia. Ostakoon sinne talkkari-/huoltomiespalvelua, jos ei itse kykene sitä ylläpitämään.

Jos veljesi on ostopäätöksen tehnyt, hän lienee aikuisena ihmisena myös miettinyt miten mökki hoidetaan koska asuu itse niin kaukana. Ja jos ei ole niin se on sitten voi voi. Jos oli ajatellut että sinä hoidat viraapelihommina suit sait ja ilmaiseksi niin asia olisi pitänyt erikseen sopia kanssasi. Olisit tietysti ollut houkka jos olisit suostunut mutta ainakin olisi kysytty. 

Nykytilanteessa sinulla ei ole mitään velvollisuuksia hoitaa mökin asioita. Et todellakaan ole itsekäs, perheesi kyllä on. Erittäin.

Vierailija
195/226 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Joskus kysyttiin halua ostaa, mutta siiloin tilanne oli toinen. Nyt eläkkeelle jäävä veli oli kysynyt, haluavatko vanhemmat myydä hänelle, kun on aikaa olla mökillä.

Eikä tullut mieleen keskustella asiasta sisarensa kanssa, joka on enemmän aikaa mökillä viettänyt? Melko törkeää mielestäni. Ja kyllähän hän sen mökin halvalla sai, muutenhan olisi voinut ostaa jonkun toisen mökin vaikka lähempää omaa asuinpaikkaansa. 

Vierailija
196/226 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Eikä tullut mieleen keskustella asiasta sisarensa kanssa, joka on enemmän aikaa mökillä viettänyt? Melko törkeää mielestäni. Ja kyllähän hän sen mökin halvalla sai, muutenhan olisi voinut ostaa jonkun toisen mökin vaikka lähempää omaa asuinpaikkaansa. 

Totea sille veljellesi, että niin olisi ehkä ollut kätevämpää hankkia mökki jostain vähän lähempää. 

Vierailija
197/226 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan menisi tekemään sinne yhtään mitään, velihän on omistaja, hänen vastuullaan kaikki mökin omistajana, ajakoon nurmikon kun menee mökilleen.

Vierailija
198/226 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

No, kyllä on äidilläsi otsaa siinä tapauksessa. Suutu hieman. Opettele. Et vaikka vastaa äitisi puheluihin vähään aikaan. 

Älä anna tuollaisia neuvoja vanhan äidin puheluista. Seuraava soitto voi olla avunpyyntö, jolla saattaa olla surulliset seuraukset, jollei vastaa. Sen asian kanssa on tyttären sitten elettävä loppuelämänsä. Jokainen puhelu voi olla viimeinen, joten älkää riidelkö ja lyökö luuria vanhan ihmisen korvaan. Jo tuo järkytys voi käydä pahasti sydämen päälle ja lopun arvaattekin.

Vierailija
199/226 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliselle: samaa mieltä. Ei mitään mielenosoitusta ja turhaa riitaa. Olkaa suoria ja rehellisiä perheenjäseniänne kohtaan. Asiat voi sanoa hyvällä ilman suuttumista ja loukkaantumista. Ihmisiä ja erehtyväisiä ollaan jokainen. Tämä kaikille lukijoille.

Vierailija
200/226 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

No, kyllä on äidilläsi otsaa siinä tapauksessa. Suutu hieman. Opettele. Et vaikka vastaa äitisi puheluihin vähään aikaan. 

Älä anna tuollaisia neuvoja vanhan äidin puheluista. Seuraava soitto voi olla avunpyyntö, jolla saattaa olla surulliset seuraukset, jollei vastaa. Sen asian kanssa on tyttären sitten elettävä loppuelämänsä. Jokainen puhelu voi olla viimeinen, joten älkää riidelkö ja lyökö luuria vanhan ihmisen korvaan. Jo tuo järkytys voi käydä pahasti sydämen päälle ja lopun arvaattekin.

Vastata toki voi mutta jos luurista alkaa kuulua vaatimuksia ja syyttämista niin kannattaa sanoa että sori, nyt täytyy mennä, ja puhelin saman tien kiinni.

En oikein ymmärrä ylikiltteja ihmisiä jotka suostuvat ihan kaikkeen ettei vaan tulisi riitaa, hui kauhistus. Se vaatimuksia esittävä tyyppihän sen riidan aiheuttaa jos ei kohtelias kieltäytyminen passaa. Itse voin mainiosti elää ilman tuollaisten tampioiden seuraa, vaikka olisivat kuinka perhettä. Kuuluisihan heidänkin olla kohteliaita minua kohtaan jos haluavat olla väleissä.