Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hain 15-vuotiaana huomiota - nyt en pääse eroon diagnoosista

Vierailija
03.06.2025 |

Oon 20v nuori jolla diagnosoituna paranoidinen skitsofrenia. Oikeita psykoosin oireita ei ole - olen vain autistinen ja ahdistunut (diagnoosin sain pienenä lapsena).

Koin jonkinlaista teini-iän vaihetta jossa koin tarpeelliseksi hakea huomiota esittämällä olevani psykoosissa ja tekemällä nettiin laittomia uhkauksia. Nyt kadun tekojani ja haluaisin eroon virheellisestä diagnoosista. Mitä tehdä?

Kommentit (128)

Vierailija
61/128 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että olet huijannut. Huijaat nyt. Katsotaan myöhemmin asiaa. Syö ne lääkkeet. Ei niitä turhaan sinulle anneta

En syö lääkkeitä joita en tarvitse. Kuvitteletko todella lääkärien olevan aina oikeassa?

Tuttuni jauhaa samaa ja sillä on sama diagnoosi  kuin sulla. Aina lopettaa lääkkeidenkäytön kun vointina niiden ansiosta paranee ja alkaa syytellä että lääkärit ja kaikki muut väärässä. Sitten odotellaan kaikki että milloin napsahtaa psykoosi , osastojakso päälle että ottaa taaas lääkkeet jotta taas voidaan odottaa koska lopettaa lääkkeet... rasittava noidankehä. Ihan tyypillinen skitsofrenikolle. Ei sairaudentuntoa.

Lääkkeet eivät paranna mitään, ainoastaan painavat oireita alas. Pitäsi saada  käsit

Mitä asioita skitsofreenikon pitäisi käsitellä? Kyllä niillä lääkkeillä kuuluu saada oireet pois. Etenkin ne pahimmat kuten harhakuvitelmat. Lääkitys myös kuuluu purkaa vähitellen. Ei noin niin kuin ap tehnyt, että kaikki pois suoraan. 

Vierailija
62/128 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kans autisti ja valehtelin itselleni vakavan masennuksen lol 😂. Ja uskottiin herää kysymys kuinka uskottovia nuo puoskarit on ku teinit pystyy esittää mt ongelmia ja menee läpi. 

Varmisti pystyisi omilla näyttelijän lahjoilla esittämään psykoosissa olevaa . Ei kukaan koskaan ole psykiatrilta ilman diagnoosia lähtenyt se on fakta. Vai oletteko koskaan kuulleet ketään joka sanoo ' sinä olet ihan terve mieleltäsi' .  TK lääkäri kyllä sanoo noin kaikista fyysististä vaivoista jännä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/128 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin hirvittävän vaikea uskoa, että 15-vuotias pystyisi feikkaamaan paranoidisen skitsofrenian niin hyvin, että ammattilaiset eivät huomaisi mitään.

Mahtoikohan aloittaja tarkoittaa tämänkaltaista tilannetta: Sen diagnoosin voi saada helposti jos psykiatri kysyy kuuletko ääniä ja vastaa kuulen, koska luulee, että siihen pitää vastata kuulen. Vaikka molemmat tarkoittavat erilaisia ääniä. Ääniä ei koskaan kannata sanoa kuulevansa. 

Kannattaa olla varovainen psykiatrien kanssa, vaikka hyviäkin on joukossa.Joku hyvä psykiatri voisi kirjoittaa sinulle lausunnon ettei oireita enää ole, ja voit itse pyytää korjauksia kantateksteihisi jos siellä on virheellisiä tietoja. Tee ne omat korjauspyyntösi kuitenkin potilasasiahenkilöiden (potilasasiavastaavien, potilasasiamiesten) kanssa yhdessä. Eikä kannata sanoa, että olet feikannut, sano mieluummin väärinkäsityksistä. 

Diagnoosi ja vanhat kirjaukset jäävät olemaan, mutta päälle tulevat uudemmat kirjaukset ja korjauspyyntösi. 

En menisi kertomaan uudelle työnantajalle mielenterveysdiagnoosista  tai  diagnooseista, ne eivät työnantajille kuulu. Ei sinun tarvitse selittää turhia. 

Vierailija
64/128 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kans autisti ja valehtelin itselleni vakavan masennuksen lol 😂. Ja uskottiin herää kysymys kuinka uskottovia nuo puoskarit on ku teinit pystyy esittää mt ongelmia ja menee läpi. 

Varmisti pystyisi omilla näyttelijän lahjoilla esittämään psykoosissa olevaa . Ei kukaan koskaan ole psykiatrilta ilman diagnoosia lähtenyt se on fakta. Vai oletteko koskaan kuulleet ketään joka sanoo ' sinä olet ihan terve mieleltäsi' .  TK lääkäri kyllä sanoo noin kaikista fyysististä vaivoista jännä.

Ja siltä varalta ettet tiennyt kuuluu varmasti autismiin , koska jos haluaa maskata kunnolla pitää aloittaa vaikeasta eli se että menee lääkärille tai psykiatrille läpi esitys silloin tietää ettei kukaan normaali tajua että on autsiti kun esittää normaalia ja harjoittelee empatian näyttämistä ja tunnen kyllä empatiaa liikaakin, mutta se näyttäminen ja sanoitus pitää harjoitella

Vierailija
65/128 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis edelleen jossain hoidossa sen takia tai syötkö lääkkeitä?

Jos et niin sinun katsotaan parantuneen joten ei siitä diagnoosista tarvitse enää sen kummemmin päästä eroon.

Olen avohoidossa ja lääkitys käytössä (jota en tosin käytä)

Kerro ettet tarvitse lääkitystä enää. 

Vierailija
66/128 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä lailla👍🏻 Niin makaa kuin petaa. Kärsi nyt nahoissasi yhtä suurella ylpeydellä kun päätit silloin aikoinaan heittäytyä teinipissikseksi. 

Vierailija
67/128 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä lailla👍🏻 Niin makaa kuin petaa. Kärsi nyt nahoissasi yhtä suurella ylpeydellä kun päätit silloin aikoinaan heittäytyä teinipissikseksi. 

Psykiatrit ovat kyllä vähän liian innokkaita tulkitsemaan ihmisten puheita pahimman kautta. Itse höpöttelin unihalvauksesta ja tuli psykoosipiirteinen persoonallisuus -diagnoosi. Kellekään, varsinkaan teinille, ei edes pitäisi laittaa mitään pysyvää diagnoosia.

Vierailija
68/128 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on oikeassa omassa asiassaan koska alkuperäinen diagnoosi on ollut autismi. diagnoosit tai muut leimaamiset voivat aiheuttaa kapinaa jos alkuperäistä tässä autismin diagnoosia ei ole läheisten taholta ymmärretty oikein ja on käsitelty asiaa jonain isonakin ongelmana. Siitä voi seurata että kun on tarpeeksi kiusattu niin on sitä. Vaikka ei olisikaan. 

Itsellä ei ollut mitään diagnoosia, mutta äiti oli niin hankala, etten voinut käydä koulua rauhassa. Jäin luokalleni tahallani, vaikka opettaja sanoi että ethän sinä niin huono ole, voin antaa sinulle paremman numeron matematiikassa. Koulu päättyi ja oli psykologiset testit ja testaaja sanoi, että olet matemaattisesti lahjakas ja kannattaisi mennä lukioon. En kuitenkaan mennyt koska tiesin että äidin kanssa ei olisi tullut opiskelusta mitään. En tiedä onko minulla autismi vai olisiko vaan pitänyt tehdä itsestään lasu. 

Vierailija
69/128 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykiatrit ovat kyllä vähän liian innokkaita tulkitsemaan ihmisten puheita pahimman kautta. Itse höpöttelin unihalvauksesta ja tuli psykoosipiirteinen persoonallisuus -diagnoosi. Kellekään, varsinkaan teinille, ei edes pitäisi laittaa mitään pysyvää diagnoosia.

No just. Unihalvauksiahan näkee kaikki. Mitäköhän psykiatri sanoisi siitä, että olen yrittänyt tietoisesti päästä lucid-uneen syömällä hiilihydraatteja ennen nukkumaan käyntiä. En myöskään aina tunnista olenko unessa vai hereillä. Uneni ovat nykyään erittäin todentuntuisia. Siksi haluankin päästä lucidiin, jotta voin muokata unet fantasioiksi. Niissä olisin onnellinen

Vierailija
70/128 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 21-vuotiaana kun olin kuumeileva, sain vakavan aknen ja jonkun sairauskohtauksen, olin jo näiden takia keinoton, masentunut ja lievästi hysteerinen.

Psykiatrit kuuli, että mun äidin isällä on ollut vakavan mielensairaus, joku psykoosi/dementia/skitsofrenia, alkoi aikuisiällä. Sitten keksivät, että olen ehdotonta skitsofrenia riskiryhmään ja kaikkea, vaikkei mulla ollut mitään noita oireita. Joku masennus, kokoajan kipeä ja paha akne ja masennus, oli höpö höpö, miksi olet aloitekyvytön, en kyllä ollut mutta ihan miten vaan.

Vierailija
71/128 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten taas on niin että psyykkisesti sairailla ihmisillä ei aina ole sairaudentuntoa. Omasta mielestä höpötelty vähän hupsuja, oikeasti on ihan psykoottinen. 

Vierailija
72/128 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten taas on niin että psyykkisesti sairailla ihmisillä ei aina ole sairaudentuntoa. Omasta mielestä höpötelty vähän hupsuja, oikeasti on ihan psykoottinen. 

Pystyykö psykoottinen ihminen salaamaan tilansa? Omalla kohdalla kukaan läheinen ei pidä minua psykoottisena. But doctor knows best?

Vierailija
73/128 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän tosin vielä, että psykoosipiirteinen persoonallisuus ei edellytä psykoottisuutta, vain kummallisia ajatuksia, mikä on vähän nurinkurista.

Vierailija
74/128 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että olet huijannut. Huijaat nyt. Katsotaan myöhemmin asiaa. Syö ne lääkkeet. Ei niitä turhaan sinulle anneta

En syö lääkkeitä joita en tarvitse. Kuvitteletko todella lääkärien olevan aina oikeassa?

Tuttuni jauhaa samaa ja sillä on sama diagnoosi  kuin sulla. Aina lopettaa lääkkeidenkäytön kun vointina niiden ansiosta paranee ja alkaa syytellä että lääkärit ja kaikki muut väärässä. Sitten odotellaan kaikki että milloin napsahtaa psykoosi , osastojakso päälle että ottaa taaas lääkkeet jotta taas voidaan odottaa koska lopettaa lääkkeet... rasittava noidankehä. Ihan tyypillinen skitsofrenikolle. Ei sairaudentuntoa.

Lääkkeet eivät paranna mitään, ainoasta

Toivottavasti saat itse skitsofrenian niin että voit sitten kysellä samaa. "Mitä asioita skitsofreenikon tulisi käsitellä"

Vierailija
75/128 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän tosin vielä, että psykoosipiirteinen persoonallisuus ei edellytä psykoottisuutta, vain kummallisia ajatuksia, mikä on vähän nurinkurista.

Kummalliset eli bisarrit ajatukset kuuluu kyllä psykoottisuuteen, ei se ole vain äänten kuulemista tai muita aistiharhoja. 

Vierailija
76/128 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän tosin vielä, että psykoosipiirteinen persoonallisuus ei edellytä psykoottisuutta, vain kummalli

Tässä tarkoittaa esim. uskomista telepatiaan tai kummituksiin.

Vierailija
77/128 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten psykoosia esitetään?

Vierailija
78/128 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeet eivät paranna mitään, ainoasta

Sanoisitko saman syöpäsairaalle? Miksi yhtä sairautta saa herjata ja ihmistä polkea lokaan kuten hän ei olisi ihminenkään?

Vierailija
79/128 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten psykoosia esitetään?

Psykiatrit näkee kyllä läpi esityksen. Psykoosi on aivosairaus eikä sen esittämiseen riitä joku "näen punaisia koiria ja ne puhuu mulle" - hölötys. Olen ollut psykiatrisella osastolla, skitsofreenikot erottuu jo sameasta katseesta. 

Vierailija
80/128 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ihmettelisi, jos autisti yrittää psykiatrin vastaanotolla maskata sairasta, kun sellaista odotetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi