Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kala-allergikot ja asiasta tietävät, auttaisitteko?

Vierailija
23.03.2007 |

Minkälaisia oireita kala-allergia aiheuttaa? Epäilen hiukan, että 2-vuotiaallani saattaisi olla kala-allergia.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
23.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuveljeni oli lapsena kala-allerginen, hänellä oireina oli naaman punaisuus ja turpoaminen. Allergia helpotti vanhetessa.

Tuolle lapselle on puolivuotiaana tehty prick-testit muutamista ruoka-aineista, muistaakseni kalastakin. Silloin diagnoosiksi tuli " pelkkä" atooppinen iho. Tosin silloin hän ei ollut vielä kalaa saanut muuta kuin imetyksen kautta.

Nyt olemme viime viikkoina syöneet taas normaalia enemmän kalaa ja taaperolla on tosi ilkeän näköistä ihottumaan jaloissa, käsivarsissa ja vaippa-alueella. Nilkat ovat ihan turvoksissa ja raapimisesta verillä ja aina kun vaatteet otetaan pois, lapsi raapii itseään. Kasvojaan ei raavi.

Olisiko vielä lisää kommentteja?

Ap

Vierailija
2/6 |
23.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykysuositushan on ettei tarviis välttää allergisoivaa ruoka-ainetta, mä kans syön kalaa joskus. Mut se kutina on jotain raivostuttavaa. Kannattaa pitää reilu kuukauden tauko, koettakaa sit uudelleen, ei tarvii kiusata lasta millään muilla testeillä.

Sit ilmakylpyjä ja kortisonia kutiseviin kohtiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
23.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen huoneessa/talossa, jossa kalaa valmistetaan, minua alkaa ahdistamaan ja ulos on päästävä. Jos kalaa joutuu iholle, seurauksena on ihottuma. Jos vahingossa syön kalaa edes hitusenkin, huulet turpoaa, henkitorvi turpoaa jne, eli kyseessä on anaflylaktinen shokki ja lääkäríreissu.

Allergia on ollut samanlainen ihan lapsesta asti, neuvolakortissani lukee 1½-vuotistarkastuksen kohdalla, että olen kalalle allerginen. Eikä se ole tässä reilussa kolmeassakymmenessä vuodessa yhtään hellittänyt.

Meillä ei syödä kalaa laisinkaan, lapsikin maistoi ensimmäisen kerran vasta päiväkodissa kalaruokaa.

Vierailija
4/6 |
23.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko lisää kommentteja ja kokemuksia?

Vierailija
5/6 |
23.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t kala-allergikon vaimo

Vierailija
6/6 |
23.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se tapa riippuu enemmän ihmisestä kuin ruoka-aineesta. Ihan yhtä lailla kalalle kuin mille tahansa muullekin ruualle voi oireilla lievästi tai vakavasti, jo pikkumurusesta tai vain isommasta määrästä. Eli voi tulla nokkosihottumaa, atooppisen ihottuman pahenemista, vatsakipuja, ripulia, ummetusta, oksentelua, hengitysvaikeuksia, turvotusta, pahimmillaan anafylaktinen shokki.

Meidän lasten oireet ovat onneksi olleet lieviä, ihottumaa, vatsakipua, kalasta myös oksentelua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi