Lähden kohta kesän ekalle sähköpyörälenkille. Aion polkea n.40km matkan
Mitä veikkaatte, mitenköhän käy? En harrasta liikuntaa oikeastaan ollenkaan. Sähköpyörä helpottaa hommaa aika paljon.
Kommentit (57)
Onko ihmiset etääntyneet näin pahasti liikunnasta? Kyllä tuo matka pitäisi mennä millä vaan pyörällä, jos omistaa toimivat raajat, ilman sähköavustustakin.
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko sitä edes polkea? Sama asia kuin autolla menisi.
Sähköpyörä ei liiku ilman, että sillä polkee. Sähköavustin toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy automaattisesti pois päältä yli 25 km/h vauhdissa.
Vierailija kirjoitti:
Sähköpyöriä käyttää vain huonokuntoiset ja ylipalkatut läskit. Tämän on FAKTA.
Ai, kumma kun minä käytän vaikka en tietääkseni ole kumpaakaan. Sähköpyörällä ajelun lisäksi aion osallistua tänä kesänä mm. puolimaratoniin, luulin että se vaatisi jonkunmoista kuntoa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Onko ihmiset etääntyneet näin pahasti liikunnasta? Kyllä tuo matka pitäisi mennä millä vaan pyörällä, jos omistaa toimivat raajat, ilman sähköavustustakin.
No kerroinhan etten harrasta mitään liikuntaa. Eli joo, olen etääntynyt ja mulle toi matka on aika iso.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sanoo ettei se menisi? Minulla sama matka menisi kävellenkin, ei se edes pyörää tarvitse, mutta joskus sitä on kiva käyttää eri kulkuneuvoja tilanteen mukaan. Vaikka joskus jopa autoa, tiesitkö että siinä saa vielä vähemmän liikuntaa kuin sähköpyörällä.
Kävin viikko sitten 30km sähköttömän pyörälenkin. Meni yllättävän keveästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko kuvittelet että sähköpyörä kulkee sähköllä vaikka sitä ei polje? Oletko 5-vuotias?
No, ei tarvitse polkea, kunhan vähän likkuttelee jalkoja niin pyörä kulkee sähköllä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko kuvittelet että sähköpyörä kulkee sähköllä vaikka sitä ei polje? Oletko 5-vuotias?
No, ei tarvitse polkea, kunhan vähän likkuttelee jalkoja niin pyörä kulkee sähköllä
Liikuttelee jalkoja = polkee
Sähköpyörä on loistava kun poistaa kaikki ylämäet ja vastatuuleen kihnuttamiset. Teki pyöräilystä taas hauskaa.
Täällä näyttää kirjoittavan ihmiset, jotka ei ymmärrä yhtään, mistä sähköpyöräilyssä on kyse. "Jokainen kyllä jaksaa tuollaisen matkan ihan millä hyvänsä pyörällä" on niin väsynyt kommentti, että ei mitään rajaa. Tällaiset kommentoijat on totaalisen pihalla.
Sähköavusteisella pyörällä pitää polkea. Etenkään laadukkaampi pyörä keskimoottorilla ja momentintunnistuksella ei mahdollista totaalista vapaamatkustamista. Avustusta voi säätää. Halpispyörinen kanssa kevyt "huijaaminen" toki on mahdollista.
Itse asun erittäin mäkisellä seudulla. Luomupyörän käyttö rajoittui lenkkeilyyn, koska rajuista nousuista johtuen ei ollut mitään muuta mahdollisuutta kuin polkea veren maku suussa ja syljeskellä mäen päällä keuhkon palasia. Nousuissa mentiin syke maksimissa. Sähköpyörällä voin halutessani helpottaa niin, että ei tarvitse läkähtyä nousissa. Ja mikä parasta, sykkeen saan pidettyä rasvanpolton kannalta optimaalisella tasolla ja vetää vain muutamassa nousussa intervallitreeninä sykkeet tappiin.
Lähtemisen kynnys on huomattavasti pienempi kuin ennen, koska voin valita haluanko lähteä hikilenkille vai vain kevyesti nautiskelemaan. Tai voin ajaa pidemmän lenkin mitä luompyörällä jaksaisin. Avustuksen säätömahdollisuus on hieno juttu. Luomupyörä ei tässä maastossa mahdollista tällaista monipuolisuutta.
Sähköpyörällä ajelen nyt ympäri vuoden, luomupyörällä en ikinä lähtenyt talvella noihin mäkiin. Sähköpyörällä käyn myös ostosreissuilla, mitä en luomupyörällä tehnyt juuri koskaan koska ei huvittanut ostosten kanssa lähteä äheltämään noihin mäkiin. Nyt olen miettinyt peräkärryn hankintaa, jotta saisin myös viikonlopun isot ostokset helposti kyytiin.
Käytännössä ajan yleensä tasaisilla pätkillä päälle 30km/h nopeuksilla jolloin avustus on jo väkisin pois päältä. Nousuissa sitten avustus on isommalla tai pienemmällä haluamani hien määrästä riippuen. Jyrkimmät nousut kotikulmilla on sellaisia, että täydellä avustuksellakin joudun hakemaan niin pieniä vaihteita että vauhti tippuu jonnekin 15-18 km/h tienoille. Luomupyörällä nousu olis kävelyvauhtinen ja syke maksimissa.
Monien tutkimusten mukaan sähköpyöräilijät saavat saman määrän liikuntaa kuin luomupyörilijätkin, koska lähtevät polkemaan useammin ja tekevät pidempiä lenkkejä kuin luomuna. Tämä kompensoi kevyemmän polkemisen.
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä tuollaista lenkkeilyä. En ole mikään huippukuntoinen, mutta teen 50 km lenkkejä kolmivaihteisella mummopyörällä. Ei koko retkeä tarvitse polkea veren maku suussa vaan voi ihailla maisemia ja pysähdellä välillä.
Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista :)
Minä aion tänään ajaa sähköpyörälläni ehkä jopa 10 kilometrin matkan, kuitenkin tavoitteena on vähintään ajaa 5 km. Ehkä 10 km menee, sen verran kevyt tämä on täydellä tehostuksella. Käyn nimittäin syömässä kivassa pitseriassa palkitakseni itseni. Sieltä mun mies hakee mut ja pyörän pakettiautollaan eli ei sentään tarvi ajaa takaisin kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikuttelee jalkoja = polkee
Ilman vastusta, se sähkömoottori niitä pyörittää
Mun pyörä kulkee vain kun sitä polkee eli polkimien pitää liikkua. Poljen tietysti taaksepäin koska se on kevyempää niin. Jaksan nyt tehdä pidempiä pyörälenkkejä kun keksin tän taakse päin polkemisen.
Hauskaa lenkkiä! Itse havainnoin ympäristöä jotenkin paremmin sähköpyörän kyydissä kun vähemmän energiaa menee rehkimiseen. Mukava apu varsinkin pitemmillä reissuilla.
Kun jäin eläkkeelle, ostin sähköpyörän ja olen tullut nuoreksi jälleen. Teen pitkiä lenkkejä ja nautin elämästäni. Reissuja tulee parisataa vuodessa, sitä ennen minulla oli kymmenen vuoden tauko pyöräilyssä. Jos on vähän huonokuntoinen, sairas, vanha tai ylipainoinen, sähköpyöräily on loistava tapa ulkoilla ja liikkua.
Fanattiset manuaaliset lycrapöksyt nauttikoon ylemmyydestään, mutta älkää tulko meille kettuilemaan. Kyllä se aika saa teidätkin kiinni jonakin päivänä.
Kyllä tuossa hiki tulee. Ota juotavaa ja joku eväs reppuun jos paukut loppuu 👍
Minä asensin sähkömoottorin kuntopyörään. Nyt voi polkea täydellä vastuksella vaikka tunnin eikä tule edes hiki.
Minun kuntoni on selvästi parantunut aivan huikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt joku oikeasti, että miksi teitä häiritsee niin pahasti se jos joku haluaa harrastaa kevyttä liikuntaa? Minä ainakin teen molempia, välillä käyn juoksemassa, kuntosalilla tai pallopelejä pelaamassa, joskus taas tekee mieli vaan ulkoilla kevyesti kävellen tai sähköpyörällä. Ette kai tekään aina urheile pelkästään verenmaku suussa?
En ole ainakaan ylipalkattu, se on FAKTA😄 Enkä ylipainoinenkaan. Sinä sen sijaan olet ilkeä.