Voisiko kotiäideille maksaa lähes palkkaa vastaavaa sosiaalitukea?
Pieni syntyvyys on ongelma mutta yksi tehokas keino tähän voisi olla sosiaalituki kotiäideille joka maksettaisiin vaikka mies olisi töissä hyvälläkin palkalla. Esim joku 1500e/kk ainakin siihen asti kunnes lapsi 10v tai vastaavaa.
Tämä olisi siis eri asia kuin lapsilisä tai työttömyysraha, olisi korvaus kotiäideille arvokkaasta työstään.
Vaikka kuluja syntyisi valtiolle, tuo on kuitenkin enemmän sijoitus tulevaisuuteen. Ja yhä useampi nuori nainen haaveilee kotiäitiydestä.
Kommentit (122)
Loppupelissä tuo voisi oikeasti olla valtiolle kannattavaa jos saataisiin syntyvyyttä nousuun.
Se on kyllä vähän outoa, että Suomessa maksetaan mieluummin päiväkodeille kuin vanhemmille. Jonkinlaista lasten laitostumista tällä kai haetaan.
Kotihoidon tukeahan jo maksetaan. Tosin kokoomus on sitäkin ajallisesti lyhentämässä.
Vastaus apn kysymykseen: ei ole mahdollista. Jokaisen pitää mennä töihin.
Voi kuule, kotihoidontuki 300 e siihen asti, että lapsi on 12 v. Jos lapsella on nepsydiagnoosi tms, 18 v asti tuo tuki. Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, kotihoidontuki 300 e siihen asti, että lapsi on 12 v. Jos lapsella on nepsydiagnoosi tms, 18 v asti tuo tuki. Kiitos!
Tuo 300e kuitenkin aika olematon, joku edes 1000e/kk olisi parempi korvaus ettei tarvisi epätoivoisesti hakea töitä jos halua olla kotiäiti.
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidon tukeahan jo maksetaan. Tosin kokoomus on sitäkin ajallisesti lyhentämässä.
Vastaus apn kysymykseen: ei ole mahdollista. Jokaisen pitää mennä töihin.
Kotihoidontukes maksetaan siihen asti, että lapsi täyttää 3 v. Varhaiskasvatus liittyy osaltaan sosialismiin (jota kaikki puolueet kannattavat Suomessa).
Ei 10-vuotias enää mitään hoitoa tarvitse. Sen ikäinen lapsi syö itse, käy vessassa itse, kävelee kouluun, kotiin ja kavereille itse. Käy itse suihkussa, pesee hiuksensa ja hampaansa itse. Tai ainakin meillä näin.
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä vähän outoa, että Suomessa maksetaan mieluummin päiväkodeille kuin vanhemmille. Jonkinlaista lasten laitostumista tällä kai haetaan.
Tämä. Lapsen kokopäiväinen päivähoito maksaa valtiolle n. 1200e/kk. Kotihoidontukea saa muistaakseni n. 300e. Mikä järki tässä on?
Ei voi. Jos haluaa loisia kotona niin tehkööt sen omilla tai miehensä rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Kait se on jotain kommunismia että kaikki sankarit töihin, yhteiskunta hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Lapsen kokopäiväinen päivähoito maksaa valtiolle n. 1200e/kk. Kotihoidontukea saa muistaakseni n. 300e. Mikä järki tässä on?
Siinä on se järki että kotona loisiva nainen tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi kuin päivähoito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 300e kuitenkin aika olematon, joku edes 1000e/kk olisi parempi korvaus ettei tarvisi epätoivoisesti hakea töitä jos halua olla kotiäiti.
Tuo 300 e on nykyinen kotihoidon tuki. Osa jää siis 0 eurolle tuon loppumisen jälkeen (kun lapsi täyttää 3 v). Itse ottaisin mielelläni tuon 300 e.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, erityisesti äidin lapsistaan erottamista.
Sama juttu se on esim. asumistuissa. Asumistukea maksetaan kämppis-kommuuneihin, mutta EI jos asuu puolison tai esim. lähisukulaisen, kuten äiti, kanssa. Näillä on elatusvelvollisuus. Jos ei onnistu elättämään niin sitten pitää muuttaa kommuuniin tuntemattomien kanssa, ja tällöin saa asumistukea.
Kyllä tässä on ihan tietoinen perheenhajotusagenda takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 300 e on nykyinen kotihoidon tuki. Osa jää siis 0 eurolle tuon loppumisen jälkeen (kun lapsi täyttää 3 v). Itse ottaisin mielelläni tuon 300 e.
No varmasti ottaisit, mutta toivottavasti ei anneta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on se järki että kotona loisiva nainen tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi kuin päivähoito.
Paitsi että yhteiskunta lakkaa olemasta jos naisilta kielletään äitiys? Syntyvyys laskee koko ajan? Niin mikä tässä oli siis pointtina.
Ilman muuta kun lähes puolet lapsista syntyy xxxtaustaisille...
10 lasta, kyllä siinä moni jo mukavasti nettoo kun päiväkodissa ilmaiseksi syötetää. kesällä puistossa jaetaan koko laumalle velliä.
Mielestäni 3-vuotiaaksi voisi maksaa parempaa tukea, mutta ei 10-vuotiaaksi. Se 300 e on turhan pieni raha.
Parempi kun ei kannusteta heikompaa ainesta lisääntymään.