Voisiko kotiäideille maksaa lähes palkkaa vastaavaa sosiaalitukea?
Pieni syntyvyys on ongelma mutta yksi tehokas keino tähän voisi olla sosiaalituki kotiäideille joka maksettaisiin vaikka mies olisi töissä hyvälläkin palkalla. Esim joku 1500e/kk ainakin siihen asti kunnes lapsi 10v tai vastaavaa.
Tämä olisi siis eri asia kuin lapsilisä tai työttömyysraha, olisi korvaus kotiäideille arvokkaasta työstään.
Vaikka kuluja syntyisi valtiolle, tuo on kuitenkin enemmän sijoitus tulevaisuuteen. Ja yhä useampi nuori nainen haaveilee kotiäitiydestä.
Kommentit (122)
Alhainen syntyys on mahdollisuus, ei uhka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä vähän outoa, että Suomessa maksetaan mieluummin päiväkodeille kuin vanhemmille. Jonkinlaista lasten laitostumista tällä kai haetaan.
Tämä. Lapsen kokopäiväinen päivähoito maksaa valtiolle n. 1200e/kk. Kotihoidontukea saa muistaakseni n. 300e. Mikä järki tässä on?
Siinä on se järki että kotona loisiva nainen tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi kuin päivähoito.
Niin siis miten se tulee kalliimmaksi? En minä veroja maksa yli tuhatta euroa kuukaudessa töissä ollessani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä vähän outoa, että Suomessa maksetaan mieluummin päiväkodeille kuin vanhemmille. Jonkinlaista lasten laitostumista tällä kai haetaan.
Kyllä, erityisesti äidin lapsistaan erottamista.
Sama juttu se on esim. asumistuissa. Asumistukea maksetaan kämppis-kommuuneihin, mutta EI jos asuu puolison tai esim. lähisukulaisen, kuten äiti, kanssa. Näillä on elatusvelvollisuus. Jos ei onnistu elättämään niin sitten pitää muuttaa kommuuniin tuntemattomien kanssa, ja tällöin saa asumistukea.
Kyllä tässä on ihan tietoinen perheenhajotusagenda takana.
Jos ei ole varaa maksaa omaa asumistaan ei tulisi perhettäkään perustaa. Tuet pois ja lapset huostaan jos ei elatus onnistu.
Ja TAAS ratkaisuksi tarjotaan suurempia tulonsiirtoja lapsiperheille, muodossa tai toisessa. Taas edetään kohti suurempaa julkista sektoria, korkeampaa verotusta ja lasten hankinnan keskittymistä niille, joiden pääasiallinen toimeentulon lähde ovat tulonsiirrot. Ja samaan hengenvetoon voivotellaan sitä, että niin monet perheet pysyvät sukupolvesta toiseen köyhinä.
Itse olin kahdeksan vuotta työmarkkinatuella, että pystyin hoitamaan lapset kotona leikki-ikäisiksi. Työmarkkinatuki on yli kolminkertainen suhteessa kotihoidon tukeen.
Kannatan, kunhan vaatimuksen vanhempien suomalainen kansalaisuus. Ei haluta synnytysturismia.
Ei todellakaan, tietyissä kulttuureissa naisen paikka on kotona, päin vastoin tätä suuntaa pitäisi muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Lapsen kokopäiväinen päivähoito maksaa valtiolle n. 1200e/kk. Kotihoidontukea saa muistaakseni n. 300e. Mikä järki tässä on?
Siinä on se järki että kotona loisiva nainen tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi kuin päivähoito.
Niin siis miten se tulee kalliimmaksi? En minä veroja maksa yli tuhatta euroa kuukaudessa töissä ollessani.
Yksi lisälapsi ei nosta yhteiskunnan kuluja 1200e/kk. Kyseessä on laskennallinen arvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidon tukeahan jo maksetaan. Tosin kokoomus on sitäkin ajallisesti lyhentämässä.
Vastaus apn kysymykseen: ei ole mahdollista. Jokaisen pitää mennä töihin.
Kotihoidontukes maksetaan siihen asti, että lapsi täyttää 3 v. Varhaiskasvatus liittyy osaltaan sosialismiin (jota kaikki puolueet kannattavat Suomessa).
Ei liity. Ei sen enempää kuin syöminen tai työssä käyminen. Eikä sosialismia lisäksi suomessa juuri kukaan kannata.
Johtopäätös: et tiedä mitä sosialismi tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin kahdeksan vuotta työmarkkinatuella, että pystyin hoitamaan lapset kotona leikki-ikäisiksi. Työmarkkinatuki on yli kolminkertainen suhteessa kotihoidon tukeen.
Nykyään tähän on onneksi tullut ehtoja, tukea ei saa jos ei aktiivisesti hae töitä ja ole niitä valmis ottamaan vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Sitä kutsutaan tasa-arvoksi, eli tämä on ihan sitä mitä naiset ovat ihan itse halunneet. Koettakaa jo jumalauta päättää.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei ole. Työmarkkinatuki on 590 e nyt, kun lapsikorotukset poistuivat.
Se ei taitaisi olla lapsen etu, jos olisi mamman kanssa kotona 10v asti.
Kaikki tutkimukset tukevat varhaiskasvatusta ja lapsen oikeutta olla ikäisensä seurasta jossa kehittyy ja oppii parhaiten.
Monessa maassa lapsen varhaiskasvatus aloitetaan n. vuoden ikäisenä esim. Ranskassa pakollinen varhaiskasvatus 2v ja koulu 3v ja jos vanhemmat evät tähän suostu, lapsi otetaan huostaan.
Ja miksi se pitäisi maksaa vain äidille, kun yhtähyvin isät voi hoitaa lasta kotona. Sehän oli Suomessakin yleistä 80-90-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään tähän on onneksi tullut ehtoja, tukea ei saa jos ei aktiivisesti hae töitä ja ole niitä valmis ottamaan vastaan.
Eipä tuo ehto mitään vaikuta. Hakee töitä sitten. Töitä ei saa, jos ei itse niitä halua saada. Akateemista ihmistä ei edes huolita johonkin duunarihommaan, kun ne valitsijat on itse jotain kouluttamattomia,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä kutsutaan tasa-arvoksi, eli tämä on ihan sitä mitä naiset ovat ihan itse halunneet. Koettakaa jo jumalauta päättää.
Outoa, kun en minä muista tai ole kuullut, että kukaan nainen olisi tuollaista halunnut. Isille se kotihoidontuki voitaisiin yhtä lailla maksaa. Uskon vahvasti, että suurin osa naisista on sitä mieltä, että koti on pienelle lapselle parempi paikka. Taisi loppua sinulla perustelut ja alkoi tasa-arvoitku paikassa, jossa ajatellaan lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei ole. Työmarkkinatuki on 590 e nyt, kun lapsikorotukset poistuivat.
Se on silti lähes kolminkertainen suhteessa kotihoidon tukeen.
Miksi pitäisi maailman suurin ongelma liikakansoitus. Mitä niin erinomaista luulette suomalaisissa olevan, että pitäisi vielä rohkaista lisää lapsia tekemään ja toisten vielä maksaa koko lysti.
Jokainen meillä syntyvä lapsi vie leivän 9 kehitysmaan lapsen suusta.
Jos haluaa lapsia, niin se on tietysti oma valinta sitten vain tekee niitä lapsia. Ei pidä muita painostaa samaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan, kunhan vaatimuksen vanhempien suomalainen kansalaisuus. Ei haluta synnytysturismia.
No, tota...täällä on viimeisen 30 vuoden aikana syntynyt liuta lapsia xxxtaustaisia jotka ovat saaneet syntymäoikeutena sen kansalaisuuden. Ei tätä voi enää peruttaa.
Kaiksissa ns hyvinvointimaissa on lasten tekoinnostus vähentenyt jo 25 vuotta. Ja yhä vähenee, eikä se sinänsä ole huono asia.
Laitetaan sadat tuhannet ulkomaalaiset kotimatkalle niin kyetään maksamaan työttömille 1500 euron työttömyyskorvaus.