Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näkyykö kateus vähättelynä?

Vierailija
02.06.2025 |

Jos esim ystävä vähättelee sinun vaatteitasi tyyliin "sullakin vaan tuollaiset vaatteet"

Minä aistin että ei ole kaikki ok :/

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus ja katkeruus on juuri tuota vähättelyä. Esim. sanotaan että kun on lapseton että "et sä tiedä vastuusta ja väsymisestä mitää ku sul ei oo lapsia". Vaikka lapseton ihminen istuisi todella monissa vastuutehtävissä joihin harva ihminen edes pääsee. 

Ihmisiä ahdistaa kun he näkevät itseään menestyneemmän ja joka on tehnyt eri valinnan kuin itse (esim. lapset). Ei pystytä kohtaamaan omia epävarmuuksia/pelkoja jotka pitäisi käsitellä terapiassa.

Vierailija
42/47 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on hyvää pohdintaa juuri sellaisesta kateudesta, jota olen itse kohdannut useasti.

Jos näet vaivaa ja opiskelet monta vuotta haluamallesi alalle- jonkun laiskan mielestä olet päässyt helpolla, suhteilla ja hyvällä tuurilla sekä syntynyt kultalusikka suussa vielä lisäksi. Missään nimessä kateellinen ei myönnä sinun näkemääsi vaivaa, opiskeluaikana luomiasi kontakteja ja hyvin tehtyä harjoittelua.

Kateellisen mielestä koko maailma on häntä vastaan ja kaikki muut ovat saaneet kaiken tarjottimella. Kateellinen ei tajua olleensa itse se, joka on tehnyt ne huonot valinnat elämässä. Kateellinen keksii selityksiä miksi juuri hänen vastoinkäymiset ovat olleet suurempia kuin muiden, unohtaen tyystin sen menestyvän kadehtimansa ihmisen kokemat rankat vaiheet elämässä.

Kateus ja katkeruus on joillekin itse luotu este haluamalleen elämälle ja asioille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo on vähättelyä. Vähettelijä haluaa sinulle sellaisen olon, että rupeat miettimään että vaatteissasi on joku vikana. Minulla on tällainen tuttava ja olen vähentänyt näkemistä juuri tuollaisen käytöksen vuoksi, sillä hän aiheuttaa kommenteillaan minulle ahdistavaa tunnetta. Tuttuni ei ole selkeästi tyytyväinen elämäänsä ja koittaa saada muillekin ikävän olon. 

Kyllä, varmasti näin, mutta kysymys oli johtuuko vähättely kateudesta. Joskus kyllä, mutta ei aina. Myös monet muut negatiiviset tunteet ja käytösmallit aiheuttavat vähättelyä eikä sillä välttämättä ole mitään tekemistä kateuden tunteen kanssa. Voi olla ihan puhdasta ilkeyttä tai sitten sitä ettei vain pidä tästä ihmisestä. Voi myös olla niin tahditon ja moukka että sanoo suoran mielipiteensä miettimättä miltä se toisesta tuntuu.

Jotkut haluavat mielellään nähdä kaiken juuri kateuden aiheuttamana. Olen joskus miettinyt että tällaiset ihmiset saattavat itse olla melko kateellisia luonteeltaan ja käyttäytyvät helposti kateuden ajamana. Siksi he tulkitsevat muidenkin käytöksen helposti kateutena, koska heille itselleen se on se tutuin syy.

Joillakin kyse on myös siitä, että toisen käytöksen näkeminen juuri kateutena on itselle se helpoin ja mieluisin tulkinta. On mukavaa ajatella että olen niin upea ja mahtava että muut kadehtivat ja siksi tekevät noin ja sanovat näin. Tämä ajatus on helpompi käsitellä kuin se, että toinen ei ehkä yksinkertaisesti vain pidä minusta eikä kadehdi minua pätkääkään. 

Vierailija
44/47 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, esim. "Sulla ei oo lapsia niin et sä voi tietää asiaa XYZ" jne..

Katkeraa kateellisten puhetta.

Vierailija
45/47 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mietin tarkemmin, niin jonkun vähättelevä kateelliseksi tulkittu kommentti voi olla myös sitä, ettei halua itselleen myöntää tehneensä huonon valinnan.

Jos esim peruskoulun 9 luokalla toinen valitsee lukion ja toinen ammattikoulun, lukion käynyt jatkaa yliopistoon ja saa hyväpalkkaisen työn. Ammattikoulun valinnut haluaa nopeasti ammatin ja edes jotain palkkaa. Pääsee matalapalkkaiseen työhön ja on ollut työelämässä useamman vuoden kun se lukion ja yliopiston valinnut pääsee työelämään.

Ammattikoulun valinnut voi kokea suurena vääryytenä sen, että tuo korkeammin koulutettu saa heti isompaa palkkaa vaikka hänellä itsellään onkin jo usean vuoden työelämä takana.

Voi olla itselleen kova paikka myöntää että näkemällä vaivaa ja pohjustamalla asioita saa pysyvämpää tulosta.

On siis monelle helpompaa vaan sanoa, että helppohan sinun on kun olet saanut sitä ja tätä... Ei yhtään nähdä pitkäjänteisen työn versus nopeiden ratkaisujen eroa 🤔

Vierailija
46/47 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan, missään tavannut tuolla tavoin käyttäytyvää aikuista ihmistä.

Tuntuu että palstalla pyörii jotain kehitysvammaisia tai elämänkoululaisia yliedustettuna, jossa on jotain 40v pissiksiä jotka nekin vähättelevät ja haukkuvat kavereitaan kuin jossain lähiön ylä-asteella.

Yläaste on yhdyssana, kuinka vaikea se on ymmärtää??

Vierailija
47/47 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mietin tarkemmin, niin jonkun vähättelevä kateelliseksi tulkittu kommentti voi olla myös sitä, ettei halua itselleen myöntää tehneensä huonon valinnan.

Jos esim peruskoulun 9 luokalla toinen valitsee lukion ja toinen ammattikoulun, lukion käynyt jatkaa yliopistoon ja saa hyväpalkkaisen työn. Ammattikoulun valinnut haluaa nopeasti ammatin ja edes jotain palkkaa. Pääsee matalapalkkaiseen työhön ja on ollut työelämässä useamman vuoden kun se lukion ja yliopiston valinnut pääsee työelämään.

Ammattikoulun valinnut voi kokea suurena vääryytenä sen, että tuo korkeammin koulutettu saa heti isompaa palkkaa vaikka hänellä itsellään onkin jo usean vuoden työelämä takana.

Voi olla itselleen kova paikka myöntää että näkemällä vaivaa ja pohjustamalla asioita saa pysyvämpää tulosta.

On siis monelle helpompaa vaan sanoa, että helppohan sinun on kun olet saanut sitä ja tätä... Ei yhtään nähdä pitkäjä

Paitsi että monessa työssä, johon vaaditaan yliopistokoulutusta saa huonompaa palkkaa kun moni duunari ja tätähän ei moni yliopisyon käynyttä halua myöntää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi