Ruskeasta kastikkeesta kymysys:
Meijerivoi lähtee toki mukaan, mutta mikä on se paras jauho? Puolikarkea, vehnäjauho? Vai mikä? Kokit kommentoikaa. :)
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Neste kuumana niin tulee sileää.
Tai sitten antaa jauhoseoksen ensin jäähtyä vähän ennen kuin lisää nesteen, niin ei kypsy niin nopeasti, että tulee möykkyjä. Helpoimmin tulee sileä kastike karkeista vehnäjauhoista. Myös graham- ja hiivaleipäjauhoja voi käyttää.
Aikaa pitää varata riittävästi. Ensin voi sulatetaan ja annetaan nesteen kiehua pois. Voissa on rasvaa vain 80%. Kun voi alkaa hitusen ruskistua, lisätään jauhot. Ne voi ruskistaa kuivana valurautapannulla tai muulla riittävän kuumaa kestävällä pannulla. Oma "pikakastikejauhe" on ruskistettua jauhoa, johon on lisätty lihaliemijauhetta. Säästyy kastiketta valmistaessa ruskistusvaihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, vehnäjauho ja muistakaa, vesi lisätään kuumana.Joko keitettynä tai mikrossa lämmitys.
No ei lisätä!
Kyllä lisätään jos sileää kastiketta halutaan. Mutta syö sinä niitä paakkuja.
Haista kukka. Kylmä vesi on jees jos omistat vispilän. IDIOOTTI!
Kuuma vesi on jeessimpi. HOMOLESBO!
Anonyymi palsta, ei tarvitse kertoa kuka on.
Sekoitus vispilällä lisättäessä vettä jauhomömmöön auttaa paakkuuntumisen estoon.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan muistat että jauhoja ja voita tulee 1:1. Eli puntarin kautta yhtä paljon jauhoja ja voita.
Pyh, n, 50 grammaa voipaketista ja vajaa desi jauhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, vehnäjauho ja muistakaa, vesi lisätään kuumana.Joko keitettynä tai mikrossa lämmitys.
No ei lisätä!
Kylmänä olen lisännyt ja kaikki kerralla, sitten sekoitetaan ja kiehautetaan.
Ei tule paakkuja.
Näin olen tehnyt kymmeniä vuosia.
Väärin tehty. Kuuma neste lisätään vähän kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan muistat että jauhoja ja voita tulee 1:1. Eli puntarin kautta yhtä paljon jauhoja ja voita.
Tiesitko että desi jauhoja painaa eri verran kesällä ja talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitko että desi jauhoja painaa eri verran kesällä ja talvella.
Ei ole niin nokon nuukaa, ikinä mittaillut mitään, suoraa vaan pussista voin päälle.ja lopuksi neste, jos tulee liian sakeaa niin lisää vettä.
Vierailija kirjoitti:
Suolaa, mustapippuria, chiliä jos tykkäät, sinappia pieni tujaus, ja jos vielä haluat hifistellä nii ketsuppia tai muuta tomaatijuttua pieni tujaus myös. Joskus oon lorauksen kermaaki nakannu perään mut makuasioita. Anna sen kastikkeen tekeytyä vähintää vartti.
NO HYI SAATANA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolaa, mustapippuria, chiliä jos tykkäät, sinappia pieni tujaus, ja jos vielä haluat hifistellä nii ketsuppia tai muuta tomaatijuttua pieni tujaus myös. Joskus oon lorauksen kermaaki nakannu perään mut makuasioita. Anna sen kastikkeen tekeytyä vähintää vartti.
NO HYI SAATANA!
Öh. Saattaa olla parempi, että syöt sitä mitä tähän asti syöt.....
Vierailija kirjoitti:
Sekoitus vispilällä lisättäessä vettä jauhomömmöön auttaa paakkuuntumisen estoon.
Jees mutta siinä jauhomömmössä pitää olla makua ennenkuin istahdat pannun päälle ja annat ulosteen pursottautua kastikkeen joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jees mutta siinä jauhomömmössä pitää olla makua ennenkuin istahdat pannun päälle ja annat ulosteen pursottautua kastikkeen joukkoon.
Täh? Siis mitä helvettiä?
Merkillinen ketju spanish roux ideaan. Miten tämä voi olla näin tunteikasta?!
Miten meni ap, onnistuko kastike?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä olis lähes 1:1.
Vierailija kirjoitti:
Just. Laakerinlehtikin sopii. Ja kokonainen maustepippuri. Jallua tai brandyä voi myös korkillisen tai pari lisätä. Ja mausteita voi vaihdella. Tujaus soijaa ja eri pippuri tällä kertaa ja persiljanvartta.
Tärkeää on paahtaa jauhot voissa just sopiviksi. Ei saa olla liian vaaleaa eikä palaa. Ihan on ranskalaisen keittiön klassikkokastike ja testi kokille. Turha vähätellä menneiden vuosikymmenten soussiksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tule klimppejä? Itse jäähdytän pöperön ja vispaan veden sekaan ja sitten kiehutus.
Ruskeakastike ei ole ihmisten ruokaa. Syötä sioille.
Kylmänä olen lisännyt ja kaikki kerralla, sitten sekoitetaan ja kiehautetaan.
Ei tule paakkuja.
Näin olen tehnyt kymmeniä vuosia.