Miksi jotkut eivät käy läheisensä haudalla eivätkä hoida sitä?
Käyn muutaman kerran vuodessa kummitätini haudalla ja samalla vien kukkia ystäväni äidin haudalle.
Surullista huomataan, miten tämä hauta on hoitamaton ja hylätty. Kivestäkin on kirjaimet kuluneet pois.
Ystäväni asuu naapurikaupungissa joten ei matkakaan olisi este.
Käytkö sinä omaisesi haudalla?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tule juuri käytyä.
Älytön koko hautakulttuuri. Parempi on tuhkata ja laittaa tuhkat maastoon.
Miksi hauta, kukat, älytön hoitaminen, miksi hautakivi?
Uurnahautojakin hoidetaan. Sinulta on jäänyt jotain oleellista oppimatta hautauskulttuurista. Se on yhtä vanha kuin ihmiskunta.
Etkö osaa lukea??? Tuhkat maastoon. Tai vesistöön. Ei mitään erillustä hautaa tarvita.
Kaikki vanhat tavat eivät ole todellakaan säilyttämisen arvoisia. Sellaisia voisi luetella vaikka kuinka paljon.
Sinä olet siis valmis lakkauttamaan hautausmaat. Olet täysin historiaton idiootti.
Mitä varten sinä asiasta jankuttava sitten itse laitat niitä kukkia tai ostat haudanhoidon seurakunnalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
600 km, kävisin jos pystyisin.
Tee kesähoito sopimus seurakunnan kanssa.
Miksi? Tuntemattomia varten, että esittäisin, että käyn hoitamassa hautaa?
Eli ts. et kävisi vaikka pystyisitkin. Piti nyt pelastaa selittely 600km matkalla. Vaikka asuisit 600m päässä niin ei sinua kiinnostaisi.
Pöljä. Jos asuisin lähempänä ja laittaisin kukkia, voisin itse myös katsella niitä kukkia. Ketä varten palkkaisin jonkun istuttamaan sinne jotain, kun en pääse niitä edes näkemään?
Miksi parhaalle puutarha-alueelle pitää käydä ostamassa hollantilaisia kukkia kukkakaupasta? Ai niin, koska sitä parasta puutarha-aluetta asuttaa se kuolleen ruumis ja se kivi. Tuo on kuolleiden palvontaa ja ne kuolleet vievät tilaa eläviltä. Ei ole jumalan tahdon mukaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tule juuri käytyä.
Älytön koko hautakulttuuri. Parempi on tuhkata ja laittaa tuhkat maastoon.
Miksi hauta, kukat, älytön hoitaminen, miksi hautakivi?
Uurnahautojakin hoidetaan. Sinulta on jäänyt jotain oleellista oppimatta hautauskulttuurista. Se on yhtä vanha kuin ihmiskunta.
Etkö osaa lukea??? Tuhkat maastoon. Tai vesistöön. Ei mitään erillustä hautaa tarvita.
Kaikki vanhat tavat eivät ole todellakaan säilyttämisen arvoisia. Sellaisia voisi luetella vaikka kuinka paljon.
Sinä olet siis valmis lakkauttamaan hautausmaat. Olet täysin historiaton idiootti.
Ruumiin hautaamisen funktio on estää tautien leviämistä. Sen voi myös polttaa. Kuolleiden palvonnalle voi perustaa omaan kotiin pikkiriikkisen kuolema-alttarin, ei tarvites viedä siihen julkista tilaa.
Omassa kaupungissani kirkko on vallannut kaikki korkeimmat paikat ja jokaisessa näissä myös ruumis- ja kivipuutarha. Miksi? Tuossa ei ole mitään järkeä.
Mä en ole koskaan kasvanut tähän haudallakäynti kulttuuriin. Ehkä siitä voisi kiittää äitiä. Tätä samaa ihmistä, joka nykyään syyllistää mua siitä, kun en haudalla (kenenkään) käy.
Mun ja veljen isä kuoli taannoin, eikä tikkua ristiin asian eteen laitettu. Äiti on tehnyt kaikkensa erkaannuttaakseen meidät siitä miehestä ja suvusta. Nyt sitten tämä mies onkin sentään teidän ISÄ! Kyllä oma isä pitää haudata kunniakkaasti. Itki puhelimessa ja haukku, kun ei välitetä. Niin täysin vieraasta miehestä, jonka olen nähnyt viimeksi ysärillä.
Sitten tajutiin, että äiti pelkää, että hänet jätetään kanssa "ihan yksin". Sitten päätettiin pyytää ohjeet, että kuinka hän haluaa tulla haudatuksi, ettei vaan viskata mökkirantaan ja siellä sitten pidetään omat muistajaiset. Siitä se sitten vähän rauhoittui.
Tuskin mä tulen äidinkään haudalla käymään kummosesti. Mutta kyllä me hänet hautaamme kuten haluaa. Ei mahdottomia pyytänyt. Luvattiin myös parantaa tavat, että käydään haudalla istuttelemasa kukkia.. Ainakin ostetaan se palvelu, että saa sitten kaverit käydä ihastelemassa, että onpa Maijalla kivoja lapsia, kun huolta pitää.
Niin, eihän tuo itseään varten, mutta kun mitä muut ajattelee?
Ehkäpä siksi ettei kaikki läheiset ole olleet ihania ihmisiä vaikka kuolivat. Ehkä myös yhtälailla siksi, ettei kaikki elämään jääneet ole niin ihania ihmisiä.
Pitkä välimatka ja miksi hoitaisin, kun en siellä haudalla koskaan käy.
Mä en ole koskaan oppinut tuota haudoilla käyntiä. Vartuin paikkakunnalla, joka ei ollut kummankaan vanhempani kotipaikkakunta, eikä siellä ylipäätään ollut sukua. Ei ollut siis hautojakaan. Äidinpuolen sukulaisten haudat oli mökkipaikkakunnalla, mutta ei niillä usein käyty. Isän suvun haudat olivat melko lähellä, mutta emme me niilläkään käyneet.
Nyt, kun työskentelen hautausmaalla, olen vasta törmännyt tähän haudoilla käymisen kulttuuriin. Kun keräsin kynttilöitä, niitä oli jopa sellaisten ihmisten haudoilla, jotka olivat kuolleet 40-luvulla. Näin kesäaikaan jotkut käyvät haudoilla kastelemassa ym. joka päivä! Tämä on mulle aivan uutta.
Ei kiinnosta. Muutaman kerran olen äitini haudalla käynyt samalla, kun isä on vienyt sinne kukkia. Äiti oli eläessään pirullinen noita, joka pilasi koko perheen elämän, enkä ymmärrä miksi isäkään sinne haudalle kukkia kantaa. Vissiin siksi, että isälle on tärkeää se, että mitä muut ajattelevat, itseltäni se palikka puuttuu päästä kokonaan, joka saa miettimään mitä joku musta ajattelee. Huvittavaa kyllä se johtuu äidistäni, jonka humalaisista edesottamuksista koko pieni asuinyhteisö oli tietoinen, ei siinä auttanut ajatella, mitä muut meistä ajattelevat.
Mun mielestä hautakivet on ihan järjetöntä tilan ja luonnonvarojen tuhlausta. Ihmistä voi muistaa muutenkin kuin käymällä katsomassa nimeä kivessä. Kuollut kun ei ainakaan itse ole enää näkemässä mitä hänen ruumiille tapahtuu ja miten häntä muistellaan.
Minun isäni sanoi, ettei hän lähde hautoja katsomaan eikä hänen haudalleen tule mennä, koska kuolleiden pitää antaa nukkua rauhassa, kun täältä lähtevät.
Oletan että siksi niitä muutkin sinne istuttaa. Vai ajatteletko itse että se kuollut niitä ihastelee?