Miksi jotkut eivät käy läheisensä haudalla eivätkä hoida sitä?
Käyn muutaman kerran vuodessa kummitätini haudalla ja samalla vien kukkia ystäväni äidin haudalle.
Surullista huomataan, miten tämä hauta on hoitamaton ja hylätty. Kivestäkin on kirjaimet kuluneet pois.
Ystäväni asuu naapurikaupungissa joten ei matkakaan olisi este.
Käytkö sinä omaisesi haudalla?
Kommentit (93)
Asun toisella puolella Suomea kuin missä isäni hauta on niin maksan haudan hoitamisesta. Sitä ihmettelen miksi jotkut haluaa haudata läheisen samasta perheestä johonkin todella kauas toiselle paikkakunnalle siis yhden tutun perheessä nuori kuoli ja haudattiin kauas toiselle paikkakunnalle. Itse kyllä haluaisin käydä läheisen haudalla muistelemassa läheistä ja viedä kukkia ja kynttilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syynä ihmisillä voi olla jaksaminen, on omia haasteita ja traumat kuolemasta tai vaikea olla siellä ruumiiden keskellä. Voi olla myös mutkikas reitti haudalle eri säissä ja matkustusta eestaas, yksin. Ja osa ei pysty hoitamaan kun ei voi kumarrella alas, jos on oireita tai ole alunperin halunnut sitä, vaikka muistelee omaista tai ei muistele liikaa tietyistä syistä. Silloin olisi kai joku muu vaihtoehto sen hoitamiseen? Ainakin siisti ja roskat pois.
Seurakunnat hoitavat hautoja maksua vastaan. Huolehtivat istuksista ja kastelusta ja pitävät haudat siisteinä
Kaikilla ei ole varaa maksaa seurakunnan hoitopalvelusta silloin kun ei syystä tai toisesta itse huolehdi/voi huolehtia haudasta/haudoista.
Ei se haudanhoito niin paljon maksa.
Vierailija kirjoitti:
En käy.
Jeesuksen opetuksia noudattaen sanon, "haudatkoon kuolleet kuolleensa".
Se ihminen joka siellä haudassa makaa on kuollut, eikä välitä hevonhumppaa käynkö siinä itkeä tihrustamassa omaa pahaa oloani tai vienkö sinne kynttelikköjä noudattaen ympäristöni asettamia sosiaalisia normeja.
Hautausmaita ei siis tarvita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syynä ihmisillä voi olla jaksaminen, on omia haasteita ja traumat kuolemasta tai vaikea olla siellä ruumiiden keskellä. Voi olla myös mutkikas reitti haudalle eri säissä ja matkustusta eestaas, yksin. Ja osa ei pysty hoitamaan kun ei voi kumarrella alas, jos on oireita tai ole alunperin halunnut sitä, vaikka muistelee omaista tai ei muistele liikaa tietyistä syistä. Silloin olisi kai joku muu vaihtoehto sen hoitamiseen? Ainakin siisti ja roskat pois.
Seurakunnat hoitavat hautoja maksua vastaan. Huolehtivat istuksista ja kastelusta ja pitävät haudat siisteinä
Kaikilla ei ole varaa maksaa seurakunnan hoitopalvelusta silloin kun ei syystä tai toisesta itse huolehdi/voi huolehtia haudasta/haudoista.
Ei se haudanhoito niin paljon
Minä en maksaisi euroakaan, koska ei kiinnosta.
Ei vainaja hautakiveä tarvitse.
Kivi on omaisille jotka haluavat näyttää muille että joku joskus on ollut. Muille se taas on vain kivi muiden joukossa jossa on jonkun tuntemattoman nimi.
Vierailija kirjoitti:
Käyn lapseni haudalla joka päivä.
No ei tuokaan ihan tervettä ole jos vuosikausia jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käy.
Se ihminen joka siellä haudassa makaa on kuollut, eikä välitä hevonhumppaa käynkö siinä itkeä tihrustamassa omaa pahaa oloani tai vienkö sinne kynttelikköjä noudattaen ympäristöni asettamia sosiaalisia normeja.
Ei
En halua, ei kiinnosta ja jotkut ovat niin kaukana. Saatan joskus käydä jonkun haudalla, mutta ihan satunnaisesti. En koe sitä velvollisuutena enkä koe siitä stressiä vaikka en kävisi. Mieluummin muistelen läheisiäni muilla tavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et päätä mikä on minun surussani tervettä.
Jos yksinelävällä köyhällä ei ole varaa ylläpitää hautoja rahalla, ostaa kukkia, matkustaa sinne tai kynttilöitä, menee aika vaikeaksi. Matkustus ja sää. Yksinelävä voi myös olla ahdistunut ja hautausmaa korostaa surun tunteita kenties. Olenko minä seuraava joku voi kysyä mielessään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käy.
Ei
Okei. Jyrätään ne maan tasalle ja rakennetaan päälle kerrostaloja. Et sinäkään paljon kaupunkiarkitehtuurista tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käy.
Omalaatuinen tulkinta :-)
Hautausmaille haudataan kuolleita ihmisiä, joten olettaisin sen olevan ihan ok paikka tällaiseen toimintaan.
Siellä ei kuitenkaan ole kenenkään pakko käydä ellei sellainen itsesäälissä rypeminen huvita.
Minua huvittaa se miten joillekin se haudalla käyminen ja nyprääminen on ihan velvollisuus, mitä nyt ne toiset ajattelee jos siellä on ei ole kukkia kesällä ja kynttilöitä juhlapäivinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi käyt siellä joka päivä?
Vierailija kirjoitti:
Eipä tule juuri käytyä.
Älytön koko hautakulttuuri. Parempi on tuhkata ja laittaa tuhkat maastoon.
Miksi hauta, kukat, älytön hoitaminen, miksi hautakivi?
Monelle konkreettinen muisteluun tarkoitettu paikka on tärkeä.
Esim sankarihauta laitettiin ymmärtääkseni myös kadonneille sotilaille sota-aikaan.
Hautapaikan lisäksi muistelen toki myös kotona hiljattain kuollutta isääni sytyttämällä kynttilän oven vierelle lyhtyyn. Uuden aina, kun sammuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi käyt siellä joka päivä?
Harjoittelen maratonille osallistumista ja hautausmaa osuu sopivasti juoksulenkin varrelle. Kivellä voi hetken istahtaa ja tankata Redbullia.
Vierailija kirjoitti:
Ei vainaja hautakiveä tarvitse.
Kivi on omaisille jotka haluavat näyttää muille että joku joskus on ollut. Muille se taas on vain kivi muiden joukossa jossa on jonkun tuntemattoman nimi.
En koe, että omaiset näyttäisivät muille yhtään mitään. Se hautakivi on omaisia varten.
Uurnahautojakin hoidetaan. Sinulta on jäänyt jotain oleellista oppimatta hautauskulttuurista. Se on yhtä vanha kuin ihmiskunta.