Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä asioista lapsettomat jää paitsi? Mitä myönteisiä asioita tulee mieleen?

Vierailija
31.05.2025 |

Mulle tulee tähän vuodenaikaan mieleen lasten kevätjuhlat.

Kaikki ei niistä tietenkään tykkää, mutta kyllä itsestäni on aina ihana käydä omien lasten kevätjuhlissa ja nauttimassa siitä tunnelmasta, mikä siellä on. 

Kommentit (608)

Vierailija
561/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä tunteesta, kun yhtäkkiä millään muulla ei ole merkitystä, kuin sillä omalla vastasyntyneellä lapsella, josta tulee maailman tärkein asia. Elämän prioriteetit on kertaheitolla täysin selvät.

Minusta on vain ja ainoastaan hyvä asia, että elämäni ei pyöri pelkästään yhden ihmisen ympärillä. Tuollainen riippuvuussuhde olisi todella ahdistavaa. Etenkin ajatus siitä, että pakottaisin jonkun tuollaiseen, on todella ahdistava ajatus. Lapseltahan ei kysytä haluaako hän olla sinun elämäsi keksipiste vai ei. 

Ei minua kiinnosta, mikä sinusta on hyvä asia, tai minkä kuvittelet olevan hyvä asia. Itselläni se oli noin.

Mitä sitten teet KESKUSTELUpalstalla, jos et ole kiinno

Mutta sitä sinä et tiedä, onko tuo asia MYÖNTEINEN lapsettoman mielestä. Ap kysyi, mistä MYÖNTEISESTÄ jäädään paitsi. Hän ei kysynyt, mistä KAIKESTA jäädään paitsi. Kaikki tuollainen "millään ei ole mitään merkitystä" tyyppinen ehdottomuus ei ole mitenkään myönteinen asia. 

Vierailija
562/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsivapaa ei halua kokea mitään niitä suuria (?) tunteita lapseen kuin lapsellinen. Ei halua.

En esimerkiksi tiedä, miltä tuntuisi, jos tulisin hakatuksi vyöllä. Enkä halua tietääkään. Sama asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitetaan kokonaan uusi ketju!

Mistä ihminen on jäänyt paitsi, jos ei koskaan ole käynyt Haitissa?

Sitten kaikki ne jotka EIVÄT ole koskaan käyneet Haitissa voivat alkaa kilpaa ulista, että ei mistään!! Täällä Pihtiputtaalla on niin ihanaa, että mistään en jää ikkään paitsi!

Hyvä idea,  mutta eiköhän tuo yksi tulisi vaikka Haitiin asti kiljumaan childfree!!!-onneaan:)

Vierailija
564/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua, että niin toksisia vastauksia. No mun mielestä jää paitsi siitä ihanuudesta, että on se oma lapsi, jota rakastaa yli kaiken. Ei sitä voi selittää. Onhan se kiva tehdä perheenä yhdessä asioita ja jopa oman lapsen futismatsin seuraaminen on jännittävää😅 ja onhan se kiva, että joskus sulla on ehkä lapsenlapsia :) 

Mitä kivaa niissä lapsenlapsissa on, jos kuitenkin makaat yksinäsi märissä vaipoissa hoitokodissa, jossa sen enempää lapset kuin lapsenlapsetkaan eivät sinua käy katsomassa? 

Ajattelin viettää mun 50v. synttärit vähän toisin😅 kyllähän nelikymppisillä alkaa olla jo lapsenlapsia. Mun vanhemmat olivat 44v. kun sain esikoisen :) 

Ensisynnyttäjien keski-ikä on päälle 30v, joten aika harv

Minäkin tulin mummuksi 44 vuotiaana 😂

Vierailija
565/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en näe mitään myönteistä siinä, että elämä pyörii yhden ihmisen palvonnan ympärillä. Siksi en halua kokea tätä lapsellisten hehkuttamaa "kun näet oman lapsen kaikki muu unohtuu" tunnetta. En halua unohtaa minulle tärkeitä asioita yhden ihmisen  takia. Enkä halua olla riippuvainen tuollaisesta palvontakultista. 

Vierailija
566/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta sitä sinä et tiedä, onko tuo asia MYÖNTEINEN lapsettoman mielestä. Ap kysyi, mistä MYÖNTEISESTÄ jäädään paitsi. Hän ei kysynyt, mistä KAIKESTA jäädään paitsi. Kaikki tuollainen "millään ei ole mitään merkitystä" tyyppinen ehdottomuus ei ole mitenkään myönteinen asia."

Ei ollut mikään "millään ei ole mitään merkitystä". Tietysti on muullakin ja muillakin merkitystä. Tuo täytyy itse kokea, että sen ymmärtää, ja se on ehdottomasti myönteinen kokemus.

Vierailija
567/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua, että niin toksisia vastauksia. No mun mielestä jää paitsi siitä ihanuudesta, että on se oma lapsi, jota rakastaa yli kaiken. Ei sitä voi selittää. Onhan se kiva tehdä perheenä yhdessä asioita ja jopa oman lapsen futismatsin seuraaminen on jännittävää😅 ja onhan se kiva, että joskus sulla on ehkä lapsenlapsia :) 

Mitä kivaa niissä lapsenlapsissa on, jos kuitenkin makaat yksinäsi märissä vaipoissa hoitokodissa, jossa sen enempää lapset kuin lapsenlapsetkaan eivät sinua käy katsomassa? 

Ajattelin viettää mun 50v. synttärit vähän toisin😅 kyllähän nelikymppisillä alkaa olla jo lapsenlapsia. Mun vanhemmat olivat 44v. kun sain esikoisen :) 

Luin joskus suomalaisesta 28-vuotiaasta tytöstä joka oli jo isoemä. Tämä on kehitysmaa. Enää ei opita edes lukemaan.

Vierailija
568/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä tunteesta, kun yhtäkkiä millään muulla ei ole merkitystä, kuin sillä omalla vastasyntyneellä lapsella, josta tulee maailman tärkein asia. Elämän prioriteetit on kertaheitolla täysin selvät.

Minusta on vain ja ainoastaan hyvä asia, että elämäni ei pyöri pelkästään yhden ihmisen ympärillä. Tuollainen riippuvuussuhde olisi todella ahdistavaa. Etenkin ajatus siitä, että pakottaisin jonkun tuollaiseen, on todella ahdistava ajatus. Lapseltahan ei kysytä haluaako hän olla sinun elämäsi keksipiste vai ei. 

Ei minua kiinnosta, mikä sinusta on hyvä asia, tai minkä kuvittelet olevan hyvä asia. Itselläni se oli noin.

Mitä sitten teet KESKUSTELUpalstalla, jos et ole kiinno

Eihän ole aiheena "mistä lapsettomat kokevat jääneensä paitsi", vaan mistä he JÄÄVÄT paitsi. Minä tiedän, mistä lapseton jää paitsi. Lapseton ei sitä itse tiedä.

Et sinä voi tietää, mitä lapsivapaa kokisi, jos hänellä olisi lapsia!

Etkä voi tietää myöskään kenenkään toisen lapsellisen kokemisia ja tunteita! Osa saattaa katua lastaan tai kokea äitiyden äärimmäisen raskaaksi. Tai sitten se ei vain ole kaikki kaikessa elämässä, niin kuin sinulla tuntuu olevan.

Vierailija
569/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kaikki ne jotka EIVÄT ole koskaan käyneet Haitissa voivat alkaa kilpaa ulista, että ei mistään!! Täällä Pihtiputtaalla on niin ihanaa, että mistään en jää ikkään paitsi!

Ja jatketaan ketjua niin, että sitten kun joku Haitissa käynyt kertoo, millaista Haitissa oli ja mistä jää paitsi, jollei sinne koskaan mene, niin sitten kilpaa mitätöidään, ivataan ja väheksytään Haitissa käyneen kokemus. Ap:n aikuiset koulukiusaaja-velat opettivat, että tällaista on hedelmällinen keskustelu 😇

Vierailija
570/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan ajanut autoa, joten väite "autolla ajaminen on yleistä" ei pidä paikkansa. Loogista eikö?

Vierailija
571/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta sitä sinä et tiedä, onko tuo asia MYÖNTEINEN lapsettoman mielestä. Ap kysyi, mistä MYÖNTEISESTÄ jäädään paitsi. Hän ei kysynyt, mistä KAIKESTA jäädään paitsi. Kaikki tuollainen "millään ei ole mitään merkitystä" tyyppinen ehdottomuus ei ole mitenkään myönteinen asia."

Ei ollut mikään "millään ei ole mitään merkitystä". Tietysti on muullakin ja muillakin merkitystä. Tuo täytyy itse kokea, että sen ymmärtää, ja se on ehdottomasti myönteinen kokemus.

Toisille on, toisille ei. Ei voi sanoa, että joku kokemus on myönteinen kaikille. Tietenkään.

Vierailija
572/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

415

miksi sitten väitit, että kuka tahansa voi luoda kiintymyssuhteen lapseen. Ainoastaan vauvaan. Vanhemmalla lapsella on jo kiintymyssuhde vanhempaansa oli se sitten turvallinen tai turvaton, mutta on syntynyt. Nyt sinä aikuisena sanot, että et halua halausta vieraalta ihmiseltä. Miltäköhän siitä lapsesta tuntuu, kun joutuu vanhempien luota vieraaseen ympäristöön?!

Joskus se voi tuntua helvetin hyvältä. Kaikilla lapsilla kun ei ole turvallista ja rakkaudellista kotia omien vanhempien luona. Itse olin vain ja ainoastaan helpottunut, kun pääsin narkkiluolasta (lue: äidin ja isän koti) sijaisperheeseen asumaan.

t. eri

Huomaatko, nyt alkaa tulla niitä traumoja esiin, jotka ehkä syynä valita lapsettomuus.

Vierailija
573/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ollut? Muistellaanpa yhdessä, mitä kirjoitit:

Siitä tunteesta, kun yhtäkkiä millään muulla ei ole merkitystä, kuin sillä omalla vastasyntyneellä lapsella, josta tulee maailman tärkein asia.

Vierailija
574/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin viettää mun 50v. synttärit vähän toisin😅 kyllähän nelikymppisillä alkaa olla jo lapsenlapsia. Mun vanhemmat olivat 44v. kun sain e

Luin joskus suomalaisesta 28-vuotiaasta tytöstä joka oli jo isoemä. Tämä on kehitysmaa. Enää ei opita edes lukemaan.

Kuinkahan moninkertaiseksi emäksi onkaan mahdollista tulla? 

Vierailija
575/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehhehehhehe

Vierailija
576/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

415

miksi sitten väitit, että kuka tahansa voi luoda kiintymyssuhteen lapseen. Ainoastaan vauvaan. Vanhemmalla lapsella on jo kiintymyssuhde vanhempaansa oli se sitten turvallinen tai turvaton, mutta on syntynyt. Nyt sinä aikuisena sanot, että et halua halausta vieraalta ihmiseltä. Miltäköhän siitä lapsesta tuntuu, kun joutuu vanhempien luota vieraaseen ympäristöön?!

Joskus se voi tuntua helvetin hyvältä. Kaikilla lapsilla kun ei ole turvallista ja rakkaudellista kotia omien vanhempien luona. Itse olin vain ja ainoastaan helpottunut, kun pääsin narkkiluolasta (lue: äidin ja isän koti) sijaisperheeseen asumaan.

t. eri

Huomaatko, nyt alkaa tulla niitä traumoja esiin, jotka ehkä syynä valita lapsettomuus.

Ei ole traumaa taustalla ainakaan minulla.

eri

Vierailija
577/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Et sinä voi tietää, mitä lapsivapaa kokisi, jos hänellä olisi lapsia!

Etkä voi tietää myöskään kenenkään toisen lapsellisen kokemisia ja tunteita! Osa saattaa katua lastaan tai kokea äitiyden äärimmäisen raskaaksi. Tai sitten se ei vain ole kaikki kaikessa elämässä, niin kuin sinulla tuntuu olevan."

Aika monelle se on silti hyvin tärkeä se oma lapsi. Väittäisin, että ehdottomasti valtaosalle. Ei meitä edes olisi, jos haluaisimme olla kaikki lapsivapaita. Ei sinua, ei minua. Olisimme jo kauan sitten kuolleet sukupuuttoon.

Vierailija
578/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se on kaikille ehdottomasti myönteinen kokemus, miksi maailmassa on äitejä, jotka eivät halua edes nähdä omaa lastaan ja ihmisiä, jotka eivät mistään hinnasta halua kokea tuota? 

Vierailija
579/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

415

t. eri

Äideillähän niitä traumoja ei ole lainkaan. Kaikki lapset ovat todella tasapainoisia, onnellisia ja hyvinvoivia. Eiku

Vierailija
580/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

415

t. eri

Paitsi etten ole lapseton. Sori siitä.