Taas lasten kevätjuhlissa ihmisiä rönttävaatteissa
Hyvä kun ei joku kirpparipaita johon jämähtänyt likaraita joka ei pesussakaan lähde pois. Mikä ihmisillä on vaikea ymmärtää miten pukeudutaan juhlavasti? Miksi näytetään samalta kuin että vaan herätään ja laitetaan aamutakki päälle ja juhliin? En tajua. Eikö ole rahaa siisteihin vaatteisiin?
Kommentit (867)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tekee juhlan? Se että on jokin arjesta poikkeava aihe, se että ihmisiä kokoontuu, käyttäydytään vähän juhlallisemmin, on jotain juhlaan liittyvää ohjelma, mahdollisesti hyvää syötävää, - ja pukeudutaan vähän tavallista nätimmin. Ei välttämättä juurikaan kalliimmin. Kaikki nämä asiat yhdessä tekevät juhlamielen. Kaikkia se ei kiinnosta, ja jotkut haluavat protestoida. Sekin on hyväksyttävä, vaikka se ehkä häiritsee juhlamieleen pyrkiviä. Me ihmiset kun muodostamme ympäristön toisillemme.
Niin muodostamme ja siksipä ne protestoijat eivät ole ympäristöön tervetulleita.
Kaikkien lapsien vanhemmat ovat tervetulleita pukeutumisesta riippumatta.
Joillakin ei ole varaa ja jotkut ei vaan tykkää pitää niitä esim erityisherkyyden vuoksi.
Kuka sanoo mitä pitää laittaa päälle juhliin. Eikö juhla oo juhla ilman puristavia vaatteita?
Vierailija kirjoitti:
Vain Suomessa. Muualle kuitenkin ymmärretään laittautumisen ja kauniin pukeutumisen päälle.
Suomalaisen tunnistaa aina. Halpaa roikkuvaa trikoorääsyä päällä, linttaan astutut kengät ja tukka kampaamatta. Pukeutuminen on myös kunnioitusta juhlan järjestäjää kohtaan. Kohottaa omaakin juhlamieltä kun vähän laittautuu. Olemme junttikansaa, minkäs sille mahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin ei ole varaa ja jotkut ei vaan tykkää pitää niitä esim erityisherkyyden vuoksi.
Kuka sanoo mitä pitää laittaa päälle juhliin. Eikö juhla oo juhla ilman puristavia vaatteita?
Jos vaatteet puristavat, niin laihduta vähän.
Vierailija kirjoitti:
Tyylin ja sosiaalisten tapakoodien ymmärrys kertoo ihmiselle, mitä pitää laittaa päälle juhliin. Jos sellainen puuttuu, niin voi aina kysyä vaikka äidiltä neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä kohden mittojen mukaan tehdyt vaatteet puristavat?
Minun kevätjuhlissani ei vanhemmat koskaan olleet läsnä, ei edes rönttävaatteissa.
No, ylioppilasjuhliin koululle äiti sentään tuli ja toi kukkia.
Isä ilmestyi pieneen kahvitilaisuuteen sisarusten kesken, tietysti hieman miestä väkevämpää "maistaneena".
Jos vanhemmat ovat selvin päin ja osaavat käyttäytyä, niin ovat koulujen tilaisuuksiin tervetulleita vaatteissa kuin vaatteissa, kunhan vaatteet nyt vain ovat puhtaat ja ehjät.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tekee juhlan? Se että on jokin arjesta poikkeava aihe, se että ihmisiä kokoontuu, käyttäydytään vähän juhlallisemmin, on jotain juhlaan liittyvää ohjelma, mahdollisesti hyvää syötävää, - ja pukeudutaan vähän tavallista nätimmin. Ei välttämättä juurikaan kalliimmin. Kaikki nämä asiat yhdessä tekevät juhlamielen. Kaikkia se ei kiinnosta, ja jotkut haluavat protestoida. Sekin on hyväksyttävä, vaikka se ehkä häiritsee juhlamieleen pyrkiviä. Me ihmiset kun muodostamme ympäristön toisillemme.
Omien kokemusteni mukaan mitä enemmän juhlapukuja niin sitä tylsemmät juhlat. Hauskimmat juhlat vähään aikaan oli kaverin valmistujaiset siipiravintolassa. Siipiä, perunoita, juomatorneja ja tosi hyvä meno. Hienoin asuste taisi olla pikeepaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole varaa liituraitapukuihin ja silkkisifonkeihin. Minä kun vietin kuuskymppisiä niin ilmoitin kutsuissa " SUSTE VAPAA, MUTTA PAKOLLINEN" niin puolenkymmentä kaveria tuli käymään työhaalareissa. Muutamalla sukulaisella oli kravattipuku päällä kovat valkoiset kaulassa JA KIILTONAKANKENGÄT JALASSA. Mutta ei nekään panneet pahakseen haalarimiehiä, kun mulla ittellänikin oli sahköasentajan läppätaskuhaalarit päällä. Siis jokainen valitsee oman asunsa, ellei se jollekintoiselle käy niin menkööt kotiinsa asiaa märehtimään, kunhan lahjat jättää porstuan pöydälle.
Mahtoi ylipukeutuneita hävettää. Olivatko naamat punaisia?
Mahtoikohan alipukeutuneita hävettää ? mutta tämä suomalaisten sivistystasohan on mitä on.
Miksi hävettäisi, jos juhlakalukin samoissa haalareissa? Et tainut lukea koko tarinaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta juhlat muodostuvat ilman tuota pukeutumistakin. Sanoisin, että todella hyvät juhlat, jos nuo kaikki muut sanomasi kriteerit täyttyvät
Lihovatko ja laihtuvatko ihmiset jatkuvasti hallitsemattomasti, jos vanhat juhlavaatteet eivät mahdu päälle? Kyllä minulla ainakin on 20v vanhoja juhlamekkoja, joihin mahdun edelleen. Ja mallitkin sellaisia klassisia, jotka menevät vuodesta toiseen. Jotkut juhlavaateongelmaiset kuulostavat siltä, että joka juhlaan pitäisi ostaa uusi asu. Eihän se näin ole.
Olin työn puolesta erään leidin viisikymppisjuhlissa ja täytyy sanoa että meno oli hurjaa. Naiset olivat pukeutuneet pääosin tyrkyiksi miesten ollessa tyylikkäitä puvuissaan. Kaikki olivat päissään jo seitsemältä illalla. Ruokana oli makaronilaatikkoa. Ohjelmana karaokea ja julkkistietovisoja. Ei ollut ollenkaan omannäköiset juhlat, mutta väellä tuntui olevan hauskaa. Tämä on varmaan sitä porukkaa, joka ilmoittautuu sinne Unelmahäät-ohjelmaan :) Katsoin ennen Satuhäitä, mutta en kestänyt enää, kun häiden juhlinta alkoi siirtyä yllä kuvatun malliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Lihovatko ja laihtuvatko ihmiset jatkuvasti hallitsemattomasti, jos vanhat juhlavaatteet eivät mahdu päälle? Kyllä minulla ainakin on 20v vanhoja juhlamekkoja, joihin mahdun edelleen. Ja mallitkin sellaisia klassisia, jotka menevät vuodesta toiseen. Jotkut juhlavaateongelmaiset kuulostavat siltä, että joka juhlaan pitäisi ostaa uusi asu. Eihän se näin ole.
Ei tarvitse treenata salilla tavoitteellisesti kuin puoli vuotta niin vanha puku ei istu enää ollenkaan. Sitten kun ostat uuden puvun niin taas puolen vuoden päästä se on käyttökelvoton.
Hieno, "etiketinmukainen pukeutuminen" ei tee juhlista yhtään sen parempia tai viihdyttävämpiä, kun ihmiset koreilevat kalliilla vaatteilla, kampauksella, meikillä ja koruilla. Nehän vievät huomion juhlien alkuperäisestä tarkoituksesta, kun aletaan ihmisiä luokittelemaan ulkoasun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Hieno, "etiketinmukainen pukeutuminen" ei tee juhlista yhtään sen parempia tai viihdyttävämpiä, kun ihmiset koreilevat kalliilla vaatteilla, kampauksella, meikillä ja koruilla. Nehän vievät huomion juhlien alkuperäisestä tarkoituksesta, kun aletaan ihmisiä luokittelemaan ulkoasun mukaan.
Naiset koreilevat. Miehillä on kaikilla se sama puku, se on sen tarkoituskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse treenata salilla tavoitteellisesti kuin puoli vuotta niin vanha puku ei istu enää ollenkaan. Sitten kun ostat uuden puvun niin taas puolen vuoden päästä se on käyttökelvoton.
Mene ostamaan alan liikkeestä. Miehelläni on just tätä ongelmaa ja hänellä on puku, jota on mahdollista muokata tarpeen tullen.
Olen kanssasi samaa mieltä. Asiallinen ja siisti pukeutuminen kuuluu myös lasten juhliin eli heidän merkkihetkiinsä. Yleensä suomalaiset eivät osaa pukeutua tyylikkäästi tilaisuuteen kuin tilaisuuteen.
Kävisivät hakemassa oppia naapurimaasta Ruotsista!
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yli viisikymppinen. Aikuisiälläni painoni on vaihdellut suunnilleen viisi kiloa suuntaan ja toiseen. Mahdun yhä samoihin vaatteisiin kuin parikymppisenä. Olen tahallani säilyttänyt sellaisia vaatteita, joita olen käyttänyt hoikimpina ja tukevimpina aikoinani. Jos jostain syystä nykyisestä lihoisin tai laihtuisin, niin löytäisin kyllä sopivia vaatteita heti komerosta.
Vierailija kirjoitti:
Olen kanssasi samaa mieltä. Asiallinen ja siisti pukeutuminen kuuluu myös lasten juhliin eli heidän merkkihetkiinsä. Yleensä suomalaiset eivät osaa pukeutua tyylikkäästi tilaisuuteen kuin tilaisuuteen.
Kävisivät hakemassa oppia naapurimaasta Ruotsista!
Jep. Ruotsin kuningashuoneen naiset käyttävät suomalaisia Andiatan vaatteita. Samoin rouva Stubb. Suomessa on suunnitteluosaamista, mutta tyylin päälle ymmärtäviä käyttäjiä ei välttämättä niinkään. Ja tokihan nämä nimenomaiset vaatteet ovat sen verran hintavia, että vaarivat panostusta. Mutta tässäkin taas 2nd hand; nettikaupoista ja kirppiksiltä voi löytää edullisesti.
Niin muodostamme ja siksipä ne protestoijat eivät ole ympäristöön tervetulleita.