Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas lasten kevätjuhlissa ihmisiä rönttävaatteissa

Vierailija
31.05.2025 |

Hyvä kun ei joku kirpparipaita johon jämähtänyt likaraita joka ei pesussakaan lähde pois. Mikä ihmisillä on vaikea ymmärtää miten pukeudutaan juhlavasti? Miksi näytetään samalta kuin että vaan herätään ja laitetaan aamutakki päälle ja juhliin? En tajua. Eikö ole rahaa siisteihin vaatteisiin? 

Kommentit (867)

Vierailija
801/867 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirppareilta ja Temusta saa kauniita ja siistejä vaatteita. 

Tarvitsee vaan vähän vaivautua silittämään vaatteet, peseytymään, laittamaan dödöä ja kevyttä meikkiä tai miehet ajamaan parta. 

Tatuoinnit ei ole mun juttu. 

Vierailija
802/867 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihovatko ja laihtuvatko ihmiset jatkuvasti hallitsemattomasti, jos vanhat juhlavaatteet eivät mahdu päälle? Kyllä minulla ainakin on 20v vanhoja juhlamekkoja, joihin mahdun edelleen. Ja mallitkin sellaisia klassisia, jotka menevät vuodesta toiseen. Jotkut juhlavaateongelmaiset kuulostavat siltä, että joka juhlaan pitäisi ostaa uusi asu. Eihän se näin ole.

Minä olen yli viisikymppinen. Aikuisiälläni painoni on vaihdellut suunnilleen viisi kiloa suuntaan ja toiseen. Mahdun yhä samoihin vaatteisiin kuin parikymppisenä. Olen tahallani säilyttänyt sellaisia vaatteita, joita olen käyttänyt hoikimpina ja tukevimpina aikoinani. Jos jostain syystä nykyisestä lihoisin tai laihtuisin, niin löytäisin kyllä sopivia vaatteita heti komerosta.

Just näin minäkin teen, N48.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/867 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihovatko ja laihtuvatko ihmiset jatkuvasti hallitsemattomasti, jos vanhat juhlavaatteet eivät mahdu päälle? Kyllä minulla ainakin on 20v vanhoja juhlamekkoja, joihin mahdun edelleen. Ja mallitkin sellaisia klassisia, jotka menevät vuodesta toiseen. Jotkut juhlavaateongelmaiset kuulostavat siltä, että joka juhlaan pitäisi ostaa uusi asu. Eihän se näin ole.

Ei tarvitse treenata salilla tavoitteellisesti kuin puoli vuotta niin vanha puku ei istu enää ollenkaan. Sitten kun ostat uuden puvun niin taas puolen vuoden päästä se on käyttökelvoton.

Mene ostamaan alan liikkeestä. Miehelläni on just tätä ongelmaa ja hänellä on puku, jota on mahdollista muokata tarpeen tullen.

Kyllähän se onnistuu, mutta on aivan järjettömän kallista. 10 vuotta sitten puvuntakin muokkaaminen istuvaksi olisi maksanut yli 300 euroa ja hinta on siitä varmasti vielä noussut roimasti.

Vierailija
804/867 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllähän se onnistuu, mutta on aivan järjettömän kallista. 10 vuotta sitten puvuntakin muokkaaminen istuvaksi olisi maksanut yli 300 euroa ja hinta on siitä varmasti vielä noussut roimasti."

En tarkoittanut ihan tuollaista muokkaamista. Merkkipuvuissa on siis ns. saumanvaraa siltä varalta, jos tarvitsee isompaa. 

Vierailija
805/867 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillakin ei ole varaa ja jotkut ei vaan tykkää pitää niitä esim erityisherkyyden vuoksi.

Kuka sanoo mitä pitää laittaa päälle juhliin. Eikö juhla oo juhla ilman puristavia vaatteita?

Jos vaatteet puristavat, niin laihduta vähän.

Voi myös ostaa sopivan kokoiset vaatteet.

Vierailija
806/867 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aika järkyttynyt, kun rippijuhlissa jonkun kummisetä oli kirjavissa rantashortseissa ja hellepaidassa ja yksi nainen pienessä topissa ja hameessa, jonka halkio ulottui reiteen, ts bilevaatteissa. Kaikkiin tilaisuuksiin pitäisi pukeutua tilaisuuden ja paikan hengen mukaan. Sitä sanotaan juhlakalujen ja kirkon kunnioittamiseksi ja hyviksi käytöstavoiksi. Voi jäädä kotiin jos ei halua noudattaa tapoja. 

Vierailija
807/867 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kyllä, niin lapsille kuin vanhemmillekin kauniit juhlavaatteet kevätjuhliin

Vierailija
808/867 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kyllä, niin lapsille kuin vanhemmillekin kauniit juhlavaatteet kevätjuhliin

Seuraavaksi joku tyylitaituri laukoo, että farkut ja verkkarit ja pipo ja huppari käyvät kauniista juhlavaatteista niin lapsille kuin vanhemmillekin.

Vierailija
809/867 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin aika järkyttynyt, kun rippijuhlissa jonkun kummisetä oli kirjavissa rantashortseissa ja hellepaidassa ja yksi nainen pienessä topissa ja hameessa, jonka halkio ulottui reiteen, ts bilevaatteissa. Kaikkiin tilaisuuksiin pitäisi pukeutua tilaisuuden ja paikan hengen mukaan. Sitä sanotaan juhlakalujen ja kirkon kunnioittamiseksi ja hyviksi käytöstavoiksi. Voi jäädä kotiin jos ei halua noudattaa tapoja. 

Oliko kyseessä siis sun omat rippijuhlat?

Vierailija
810/867 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavaksi joku tyylitaituri laukoo, että farkut ja verkkarit ja pipo ja huppari käyvät kauniista juhlavaatteista niin lapsille kuin vanhemmillekin.

Varmasti.  Laukokoot vapaasti, minä pukeudun pukuun.  Valintana vain onko kaksi- vai kolmiosainen puku.

Vierailija
811/867 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yli viisikymppinen. Aikuisiälläni painoni on vaihdellut suunnilleen viisi kiloa suuntaan ja toiseen. Mahdun yhä samoihin vaatteisiin kuin parikymppisenä. Olen tahallani säilyttänyt sellaisia vaatteita, joita olen käyttänyt hoikimpina ja tukevimpina aikoinani. Jos jostain syystä nykyisestä lihoisin tai laihtuisin, niin löytäisin kyllä sopivia vaatteita heti komerosta.

Noh, minä olen myös yli viisikymppinen, enkä mahdu samoihin vaatteisiin kuin parikymppisenä. Nuorena painoindeksi oli siellä alipainon rajoilla noin 18, hoikka olin pitkälle aikuisuuteen. Raskauksien myötä jäi kiloja, avioeron aikana taas laihduin yli 10 kiloa. Ne ovat valitettavasti tulleet takaisin ja nyt paino on normaalipainon ja lievän ylipainon rajalla. Painossa on siis ollut pienimmän ja suurimman lukeman ero noin parikymmenta kiloa. Monella muullakin on sama juttu.

Itselläni on kyllä aina juhlavaatteet olleet olemassa, niin nytkin, mutta pointti oli siis se, että on hyvin tavallista, että paino ei ole enää keski-iässä sama kuin nuorena. Ja vaikka paino olisikin, raskaudet muuttavat usein kroppaa niin, että kaikki vanhat vaatteet eivät istu enää hyvin. Ja kyllä vuosien saatossa muotikin niin paljon muuttuu, ettei kaikki vanhat vaatteet käy senkään puolesta. Ikääntymisen myötä tyylikin muuttuu, enkä nuoruuden kaikkia asuja enää muutenkaan pukisi päälleni. 

Vierailija
812/867 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti 10 vuoden päästä kaikki pukeutuu tuolla tyylillä koska "casuaalia ja rentoo"

Vierailija
813/867 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukkamekot ym. aina se ainoa oikea vaihtoehto? Kaikki nyt vaan ei oo sen tyylisiä! Minulla oli maidenin pipo, mustat pillifarkut, lenkkarit, bändi svetari ja bändipaita. Kun lapsemme pääsi ylioppilaaksi, oli minulla siisti ihonmyötäinen kaksiosainen mekko, jossa alemmassa ja pidemmässä osassa oli ruusuköynnös, jonka ympärillä pääkalloja. Ja lyyra oli minun ja äitini rintakoruna. Lapseni ainoa yo suvussa.

Vierailija
814/867 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin ei ole varaa ja jotkut ei vaan tykkää pitää niitä esim erityisherkyyden vuoksi.

Kuka sanoo mitä pitää laittaa päälle juhliin. Eikö juhla oo juhla ilman puristavia vaatteita?

Miksi juhliin sopivan asun pitäisi olla puristava? Tai edes siistien vaatteiden? Varallisuudesta olen eri mieltä, olen aina ollut matalapalkkainen, netto vajaa 2000 kuussa ja hyvin paljon työttömänä, silti aina on löytynyt (ihan sieltä kirppariltakin edullisesti) juhlavaatteet tarpeen tullen. Edes naisilla ei tarvitse olla eri asu, yhdelläkin pärjää. Olen myös lainannut ystäviltä/ystäville juhlavaatteita. Mikä ihmeen viha sivistyneisyyttä ja tilaisuuden luonnetta kohtaan täällä vallitsee? Kehutaan sillä että osataan nauttia ikä olla pönöttäjiä, huono käytös ja homssuisuus on synonyymi aitoudelle ja hyvät tavat teeskentelyä?

Vierailija
815/867 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä pitää paremat vaatteet pukea hautajaisiin ja muihin menoihin, jos on. Jos ei, niin sitten välttää käyttö vaatteissa. Paikatut saa olla, mutta ei likaiset ja repaleet. 

Vierailija
816/867 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehille juhlava pukeutuminen on helpompaa - yhdellä puvulla pärjää melkein koko elämän. Naisena inhoan mekkoja sekä juhlakenkiä. En myöskään ole koskaan meikannut. Naisten juhlavaatteet valmistetaan yleensä myös sellaisen kaavan mukaan, että ne kiristävät. Ja juhlakengät ovat kaikkea muuta kuin mukavat. Onneksi on pieni suku ja juhlia siksi hyvin vähän. Useimpiin en ole osallistunutkaan juuri pukeutumisen vuoksi.

Vierailija
817/867 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehille juhlava pukeutuminen on helpompaa - yhdellä puvulla pärjää melkein koko elämän. Naisena inhoan mekkoja sekä juhlakenkiä. En myöskään ole koskaan meikannut. Naisten juhlavaatteet valmistetaan yleensä myös sellaisen kaavan mukaan, että ne kiristävät. Ja juhlakengät ovat kaikkea muuta kuin mukavat. Onneksi on pieni suku ja juhlia siksi hyvin vähän. Useimpiin en ole osallistunutkaan juuri pukeutumisen vuoksi.

Pukeutuisin mieluummin kevyeen mekkoon kuin hiostavaan ja epämukavaan pukuun.

Vierailija
818/867 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin just. Kun minä ja minä, minäminäminä .  Helvetti, ettei tuohon ikään mennessä ole opittu sitä että ihmiset ovat kaikessa erilaisia. Kun sinä ja tuo toinen tollo, jolle vastasit, ette ole mitään standardeja, joiden mukaan kaikki määräytyy. On paljon ihmisiä, joiden päälle ei tod mahdu samat vaatteet kuin parikymppisinä kolkytä vuotta sitten. Kun seuraavan kerran kuljet tuolla ulkona, niin katselepa silmät auki vähän ympärille, niin voit yllättyä, kuinka paljon on erilaisia vartalomalleja ihmisillä. On lihavia, on tikkulaihoja ja kaikkea siitä väliltä. Et ole mikään standardi. Kaikki nyt laihat ihmiset eivät ole laihoja sitten joskus 30 vuoden kuluttua, 2050-luvulla. Vaikkei pituutta tulisi millimetriäkään lisää, voi vyötärön mittaan tulla 20 cm lisää. 

Vierailija
819/867 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse treenata salilla tavoitteellisesti kuin puoli vuotta niin vanha puku ei istu enää ollenkaan. Sitten kun ostat uuden puvun niin taas puolen vuoden päästä se on käyttökelvoton.

Mene ostamaan alan liikkeestä. Miehelläni on just tätä ongelmaa ja hänellä on puku, jota on mahdollista muokata tarpeen tullen.

Kyllähän se onnistuu, mutta on aivan järjettömän kallista. 10 vu

300 eurolla saa jo uuden vaateparren, joka on sopivaa kokoa ja istuva, jos on malttanut kaupassa kunnolla sovittaa. Monilla se sovitus on sitä, että vaatteet roikkuu käsissä ja pyörähdetään peilin edessä, että täähän on just. Sitten kun tulee aika pukea, niin se ei olekaan just.

Vierailija
820/867 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten suurin ongelma on arkipukeutuminen, ei juhlapukeutuminen.

Monilla suurin ongelma on muiden pukeutuminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi