Sinua odottaa pieni eläke ja kituuttelu
Kommentit (87)
Olen tyytyväinen eläkkeeseeni vaikka ei ole iso, tässä iässä ei tarvitse ostella muuta kuin ruokaa ja maksaa vuokran, sähkön, puh laskun ja pari pikku laskua.
Itselleni ei opiskelut maistuneet ja ihan duunarihommia olen ikäni tehnyt. Välillä ulkomailla, välillä Suomessa mutta aina suomalaisen työnantajan palveluksessa. Nyt 48v eläkekertymä 2800e ja sijoituksia n 600k. Alkaa olla jo hilkulla että voisin halutessani eläköityä, viimeistään reilu 5 kymppisenä sitten. Tai sitten jatkan vielä kymmenisen vuotta, työ on kuitenkin ihan mukavaa eikä ikinä harmita töihin lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään eläkettä ylipäätään kun tekoäly ja automaatio vie 99 % kaikesta työstä.
Tekoälyä aletaan verottaa jossain kohtaa sen yleistyttyä. Kenties työeläkemaksuihin suunnataan osa varoista.
Eiköhän se eläkeikä nosteta vähintään 70v kun elinajanodotekin on noussut.
Eläke tällä hetkellä 1550e. Ihan hyvin tulee toimeen ja saa ostettua kaiken tarvittavan. Aikoinaan palkkani pyöri alle 2000e. On tuo eläkekin noussut tässä vuosien kuluessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt kyllä töitä, päiväkodissa kohta 25 vuotta ja eläkekertymä on reilu 800€.
Onhan tämä perseestä, mutta omat mahdollisuudet vaikuttaa asiaan ovat rajalliset. Olemme kusetettu sukupolvi.
Ensiksi: ketkä "te" olette se urinoitettu sukupolvi? Eli ts. minkä ikäinen olet, mihin ikäluokkaan kuulut? Jos olet ollut pian 25 vuotta töissäkin, et ihan nuori voi missään tapauksessa olla. Ja ei tuosta "25 vuotta töissä" pysty kovin paljoa päättelemään, kun olet saattanut aloittaa työelämäsi yhtä hyvin 16-vuotiaana, jolloin 16 + 25 on 41; mutta yhtä hyvin olet voinut opiskella melkein ikuisena opiskelijana 30-vuotiaaksi asti ja aloittaa sitten työnteon, eli 30 + 25 = 55? Ja vielä pitäisi ottaa huomioon tuo lisämäärekin: kuinka paljon alle 25 vuotta on "kohta 25 vuotta"?
ÄÄH!
Kerro nyt ainakin suunnilleen, minkä vuosikymmenen alussa, lopussa tai puolivälissä syntyneet ovat "urinoitettu" ikäluokka?
Kas kun minä ainakin omasta puolestani olen huomannut, että minä saan (yksilönä enkä edes koko ikäluokkani edustajana) kaikkien ikä- ja yhteiskuntaluokkien, "sosiaalisten lokeroitten", molempien sukupuolten sekä vähintäänkin EU-laajuisesti kaikkien kansallisuuksien ynnä jokamaalaisten ilmastohörhöjen päälleni tyrkkimät vastuut, velvoitteet, maksut, taakat, ikävyydet ja nurjat puolet kaikesta, mutta en saa minkään ikäluokan, kansallisuuden, tuloluokan enkä sosiaalisen lokeron iloja, nautintoja, huveja, etuja enkä "lusthinpithoa".
Toiseksi: jos eläkekertymäsi on 800, etkös saa siihen lisäksi kansaneläkettä vielä päälle jonkin laskentakaavan mukaan jotenkin niin, että tuon kertymäsi jokainen lisäjeuro pudottaa k-eläkettä puoli jeuroa, ja kun pohjaosanakin on kuitenkin muutama satanen ennen kuin tuo negatiivinen laskuri käynnistyy, niin etkös saa kokonaiseläkettä pitkälti toista tuhatta jos jäät tänään eläkkeelle, puhumattakaan jos jatkat vielä töitä oikeaan eläkeikääsi asti: tässä jälkimmäisessä tilanteessa saat varmaan yli 2000 nykykurssilla mitaten.
Onhan tuo ihan makea kuukausifyrkka: valitat ihan turhasta, kun monella (esim. minulla) menee paljon huonommin.
Jätkä 53 vuotta
2400 tupsahtaa tilille verojen jälkeen. Työtä olen tehnyt yli 40 vuotta yötä päivää. Samalla hoitanut kaksi lasta
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Ei se mitää, mun työt on Ihan Parasta! 😍😎
Mitä töitä hullu saa?
Oon huvipuiston laitekuski 🎢🎡🎠😎
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän töitä voi tehdä yli 70v saakka.
Niin joo! Vanhusten dementia osastolla, kahden hoidettavia, koneilla nostettavia!
Joopa joo kerro lisää!
Kakskymppisenä aloitat, et jaksa 70vuotiaaksi siellä!
Niin, kyllähän se sika hurjalta tuntuu, miten sitä tulee toimeen n. 3000€ bruttoeläkkeellä sitten aikanaan, kun nyt on nettopalkka vähän enemmän.
Opiskelin, tein töitä, tulin jätetyksi ja kituuttelen minimieläkkeellä kun työtulo nolla. Ei ne pienet tulot vaan pienet menot. Pärjäilen.
Niin sanottu äitini käytti tätä yhtenä mollaamisen muotona silloin kun olimme vielä tekemisissä. Eipä se eläke ole hänelläkään kummoinen. Sitäpaitsi sen aikainen / nykyinen eläkejärjestelmä ei tule olemaan kovin pitkään olemassa ja on muutenkin aikamoista huijausta. Kyllä täällä jokainen joutuu pärjäämään omillaan ja melko vähällä. Eläkeikäkin nousee naurettavasta järkyttävään. Nykyiset boomerit kenen mielestä voi vain marssia haluamaansa työhön, ovat päässeet eläkkeelle huikeasti aiemmin kuin mitä nyt parikymppisten eläkeikä on. Ei täällä kukaan loputtomiin ole.
Eläkearvio Ilmarisen sivuilla kertoo että jos 66-vuotiaana jään eläkkeelle niin arvio on 3019€/kk
ikää nyt 47v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole päässyt töihin, koska kukaan ei palkkaa. Turha sellaista on surkutella, jolle ei itse voi mitään.
T: Tuntematon
Huolestuttavaa, jos ei pääse enää töihin. :(
Sitten pitää suunnata ulkomaille.
Töihin on vaikea päästä koska maahan on tullut runsaasti korkeakoulutettuja sivistysvaltioiden erityisosaajia.
Kyllä suomalaiselle löytyy töitä heidän palvelijoinaan, pikkupalkalla tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa. Palkka on niin pieni, että jo sillä on joutunut kituuttamaan. Eläkkeellä saan sentään lisäksi asumis- ja toimeentuloatukea.
Mää kituutan 595 eurolla, onneks eläke tulee olemaan 1000 e, jee!
Niin mikä on pieni eläke?
Laskureiden mukaan tulen saamaan 2,5 vuoden päästä kun jään eläkkeelle rahtusen alle 3000€ eläkettä.
Pärjääkö sillä kuinka hyvin tai huonosti?
Velkaa ei ole ja asun omistamassani rivitalon pätkässä.
Ihmisiä on turha pelotella asioilla joille ei voinut mitään tai jos olisi voinut, positiivinen muutos on välttämätön silti että saadaan kaikille hyvä elämä. Ei vain yksille. Ei voi olla niin ylimielinen maapallolla, että muista viis ja minä itse. Ja aloitamme Suomesta kun täällä olemme.
Tuon verran saan nyt työeläkettä, kun työura pienipalkkaisena jäi n. 30 vuoteen sairastumisen takia. Lisäksi saan kansaneläkettä. Pärjään ihan vain siksi, että puoliso saa huomattavasti parempaa eläkettä.