Lattiaremontti. Vinyyli- vai vinyylikorkkilattia?
Tulisi koko taloon, paitsi tietty märkätiloihin. Eli myös eteiseen ja keittiöön. Onko kestävyydessä eroja? Tai missään muussakaan?
Kommentit (26)
Meillä kerrostaloasunnossa vinyylikorkki joka huoneessa, eteisestä alkaen. Olen ollut tyytyväinen, sillä lattia on helppohoitoinen, hiljainen ja pysynyt täysin kuosissaan. Ei rakoile eikä irvistele mistään pontista. Naapurin samaan aikaan asennetusta (laatu)parketista ei voi sanoa samaa. Melkoinen keinulauta
Itselläni on rivitalossa vinyylilankkua. On kyllä kauniin näköistä ja eteisessä, kylppärin edessä ja keittiössä kätevä siitä, että kestää kosteutta ja voi vain pyyhkäistä, mutta lämmin se ei ole. Villasukat pitää olla talvisin. En muista lattiani merkkiä mutta otin kallista ja laadukasta merkkiä.
Puulattia olisi ollut vielä kalliimpi, mutta se olisi ihanan lämmin. Meillä on aivan mini eteinen, josta on edes kahdestaan tullessa pakko toisen astua seuraavan eteistilaan kengät jalassa. Ihan vierestä mennään myös kylppäriin, joten eteisessä vinyylilaatta on kätevä.
7 vuotta olen haaveillut vinyylikorkkilattiasta, mutta eihän tähän vuokra-asuntoon viitsi omalla rahalla sellaista laitattaa.
Kummatkin ovat hyviä.
Jos tulee lattialämmitys taloon, sitten vinyylilankku on parempi. Se kestää vettä paremmin ja on helpompi asentaa.
Jos ei tule lattialämmitystä, sitten vinyylikorkkikin käy. Kestää hieman huonommin vettä, mutta vähän mukavampi jalan alla ja akustisesempi.
Itsellä uudisrakennuksessa vinyylilankut ja tyytyväinen olen, helppo pitää puhtaana, vaimentaa ääntä kerrostalossa, ei ole kylmä eikä liukas.
Vierailija kirjoitti:
Aiotteko asua talossa lattiaremontin ajan?
Mulla menee keittiön lattia uusiksi, kaikkiaan voi mennä kuukausikin, etten voi käyttää keittiötä enkä sen takana olevia tiloja. Vähän arveluttaa, mitä koko hommasta tulee. Onneksi on kesä (onko??), eikä tule kylmä (eikö??) 😄
Helposti menee yli kuukausi jos pitää repiä koko keittiö pois lattiaa myöten. Rakentaa lattia uusiksi ja asentaa sitten uusi keittiö kaikkine härpäkkeineen. Ei ole mikään ihan pieni remppa. Samalla voi tulla sähkö- ja putkitöitä. Ei varmaan kannata vanhoja putkia jättää uuden lattian sisään.
Mun koti oli "pilattu" jo 70-80 -luvuilla styrox-eristeillä ja muovimatoilla. Ei mitään ongelmaa lattioissa, vain purut painuneet. Lattiassa on myös vanhat laudat ja vaneriakin ennen demonisoitua muovimattoa. Jossa muuten ei ollut edes asbestia.