Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetteko patologisia valehtelijoita? Sellaisia, jotka valehtelee silloinkin, kun ei tarvitsisi?

Vierailija
30.05.2025 |

Mulla on yks tällainen tuttu, jonka olen vasta vähitellen tajunnut puhuvan ihan soopaa vaikuttaakseen mielenkiintoiselta ja viihdyttääkseen ihmisiä. Aina on muka jotain erikoista, jännittävää tai hirveää tapahtunut. Valehtelee myös pelatakseen ihmisiä toisiaan vastaan, esim. että "tiedätkö että se ja tämä tyyppi sanoi että olet ihan hullu/tyhmä", ja sitten sitä ihmettelee että hyvänen aika, miksi se on sitä mieltä. Onko tää joku persoonallisuushäiriö vai huono itsetunto? 

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen ihmisen joka valehteli siitä että isänsä muka asui jossain muualla vaikka asui ihan samassa perheessä eikä vanhemmat olleet eronneet. Muuten vaan kiukutteli isäänsä eikä koskaan arvostanut tätä.

Minun tuttavani teeskenteli sinnikkäästi että hän on muka vaatimattomasta ja rankasta työläistaustasta lähtöisin, vaikka isänsä on dippainssi ja äitikin joku kaupunginhallinnon virkahenkilö. Omituisinta oli, että minä tiesin tämän todellisen taustan ja hän tiesi että minä tiedän, mutta se ei estänyt häntä lurittelemasta näitä juttuja siitä miten hän oli lähestulkoon huutolaislapsi. Kai se uhrinarratiivi oli niin vahva että hän jo uskoi siihen itsekin. 

Kaikki ei usko tuollaisiin naurettaviin työläis- ja muihin jakoihin vaan ajattelevat elämäänsä ihan muista näkökulmista.

<

Sisälukutaito. Ei uskotellut ainoastaan että on ollut rankkaa vaan että on myös taloudellisesti erittäin huonoista oloista lähtöisin. Eli todellakin valehteli. 

Vierailija
42/72 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen ihmisen joka valehteli siitä että isänsä muka asui jossain muualla vaikka asui ihan samassa perheessä eikä vanhemmat olleet eronneet. Muuten vaan kiukutteli isäänsä eikä koskaan arvostanut tätä.

Minun tuttavani teeskenteli sinnikkäästi että hän on muka vaatimattomasta ja rankasta työläistaustasta lähtöisin, vaikka isänsä on dippainssi ja äitikin joku kaupunginhallinnon virkahenkilö. Omituisinta oli, että minä tiesin tämän todellisen taustan ja hän tiesi että minä tiedän, mutta se ei estänyt häntä lurittelemasta näitä juttuja siitä miten hän oli lähestulkoon huutolaislapsi. Kai se uhrinarratiivi oli niin vahva että hän jo uskoi siihen itsekin. 

Eihän nuo sulje pois toisiaan. Vanhempien ammatit ei määritä sitä onko tausta vaatimaton vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei usko tuollaisiin naurettaviin työläis- ja muihin jakoihin vaan ajatteleva

Sisälukutaito. Ei uskotellut ainoastaan että on ollut rankkaa vaan että on myös taloudellisesti erittäin huonoista oloista lähtöisin. Eli todellakin valehteli

Etpä sinä.voi hänen perheen talousasioitakaan tietää. 

Vierailija
44/72 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän nuo sulje pois toisiaan. Vanhempien ammatit ei määritä sitä onko tausta vaatimaton vai ei.

Sori nyt mutta jos isäsi on diplomi-insinööri ja äitikin korkeakoulutettu niin susta ei saa työläiperheen kakaraa edes värikynää käyttämällä. 

Vierailija
45/72 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän nuo sulje pois toisiaan. Vanhempien ammatit ei määritä sitä onko tausta va

Sori nyt mutta jos isäsi on diplomi-insinööri ja äitikin korkeakoulutettu niin susta ei saa työläiperheen kakaraa edes värikynää käyttämällä.

Tuollainen jako on täysin naurettava ja keinotekoinen. Omat molemmat vanhempani on korkeakoulutettuja, mutta ihan tavallisia töissä käyviä ihmisiä he ovat.

Vierailija
46/72 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen ns "viihdevalehtelijan" joka usein laittaa niinsanotusti lapinlisää puheisiinsa. Hän myös saattaa kertoa jonkun netistä lukemansa tarinan "kaverille kävi" -versiona.

Harmitonta, en ole alkanut asiasta huomauttelemaan vaikka tietäisin varmasti että nyt on vähän liioittelua mukana tai että luin tämän saman tarinan eilen Redditistä englanniksi joten tuskin tapahtui kovinkaan läheiselle kaverille.

Vierailija
47/72 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, työkaveri. Ja sitten ihmettelee, kun kukaan ei pidä hänestä. 

Vierailija
48/72 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen. Tinder on näitä pullolaan. 

Vierailija
49/72 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän nuo sulje pois toisiaan. Vanhempien ammatit ei määritä sitä onko tausta va

Diplomi-insinööri on korkeakoulututkinto siinä missä muutkin.

Ja suurin osa ihmisistä on työläisiä elleivät satu olemaan esimerkiksi yrittäjiä tai tuilla eläviä.

Vierailija
50/72 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa ei ollut minkäänlaista suhdetta siihen ihmiseen

Vierailija
51/72 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttavani, nyt jo edesmennyt, kertoili ihan höpöjä, tunsin aina myötähäpeää jos oltiin samoissa porukoissa, tunnelma oli aina vaivautunut. Yleensä joku julkisuuden henkilö oli ollut heillä käymässä, tai vähintään tulossa ensi viikolla. Oli olemattomia rikkaita sukulaisia, tai siskonmies joku ministeri tai diplomaatti. Ajoi autolla tuhannen kilsan lenkin viikonloppuna (vaikkei sillä ollut ajokorttiakaan, eikä autoa). Ulkomaan matkoja oli tehnyt vissiin joka kuukausi eri paikkoihin kun puheissa aina paikat vaihtui, muuten jutut lähes samoja. Hänet tunteneet tiesivät kyllä miten asiat ovat, mutta silti pokkana lateli näitä juttujaan.

Vierailija
52/72 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliiseina työskentelee yllättävän paljon patologisia valehtelijoita, joilla luonteenlaatu narsistinen/psykopaattinen. Toimivat laskelmoivilla tavoilla ja nauttivat sadistisista kieroiluista ja väkivallasta uhrien kustannuksella.

Vierailija
53/72 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän nuo sulje pois toisiaan. V

En ole ikinä ymmärtänyt miksi jotkut kuvittelee diplomin olevan jotain niin erityisen hienoa, varsinkin jos toinenkin vanhempi on korkeakoulutettu. 

Vierailija
54/72 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen valehtelematta ainakin 10000 sellaista henkilöä, pelkästään Pattijoen kirkonkylältä.

Vierailija
55/72 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, nyt tunnen. 

Luulin tunteneeni hänet 10v kunnes revittiin matto jalkojen alta, ekana hän koitti huijata ja huijasikin mua 6-0 luulin tulleeni hulluksi, kun hän esittikin täysin erilaiset arvot omaavaa ihmistä kuin mulle on sanonut olevansa. 

Sitten selvis, että hän on esittänyt jokaisen ihmisen edessä ihan erilaista tyyppiä. Tuttava kertoi millainen X hänen kanssaan on, ja tuntui ettei puhuta samasta henkilöstä yhtään. Kolmas ihminen kertoo vielä erilaisemman tarinan X:sästä. 

Niin nyt ei voi kuin pitää itseä tyhmänä ja todeta, etten oo tuntenu tätä ihmistä ollenkaan. 

Nyt kun on ollut erossa, niin hänestä alkaa näkee niitä red flagei mitä ois pitäny nähdä jo vuosia sitten.. eihän se mitään ystävyyttä mein välil oo ikinä ollut, oon ollu joku pelinappula hänen sekopäisessä tarinassaan. 

Ja pahin lause mitä tuommoisen ihmisen suusta kuulee: pidä ystävät lähellä, mutta viholliset lähempänä. 

Toisin sanoen, jos oot jokaiselle kaveri, et oo kellekään kaveri. 

Vierailija
56/72 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nuo ihmiset kun sanoo sulle "kerro sä se juttu, kerrot sen niin paljon paremmin kuin minä"

Heittää sulle tuon, kun ei voi muistaa minkä version sulle on kertonut, niin voi sit jatkaa sen version kanssa tarinaa eteenpäin. 

Vierailija
57/72 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nuo ihmiset kun sanoo sulle "kerro sä se juttu, kerrot sen niin paljon paremmin kuin minä"

Heittää sulle tuon, kun ei voi muistaa minkä version sulle on kertonut, niin voi sit jatkaa sen version kanssa tarinaa eteenpäin. 

Totta. Kun loppuu tarinat, niin pitää sitten keksiä vanhoista tarinoista uusia. 

Aloin sanomaan, että en oo kuullut hänen kertomaansa, niin tajusin että tää on se yks juttu minkä on aiemmin kertonut mulle ihan eri tavalla. Jatkossa kun kyseli ootko kuullut, vastasin että en, ja sain kuulla 5 eri tarinaa siitä "tarinasta". 

Ei oikein tiedä pitääkö hänen puheistaan yhtään mikään totta. Onko hänen nimensäkään oikea?

Vierailija
58/72 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

En ole ikinä ymmärtänyt miksi jotkut kuvittelee diplomin olevan jotain niin erityisen hienoa, varsinkin jos toinenkin vanhempi on korkeakoulutettu.

Jep, lapsuudenperheessäni "isä" DI ja äidilläkin ylempi korkeakoulututkinto, mutta se niin sanottu "isä" oli käytökseltään arvaamaton, itsekäs ja ilkeä, pelottava ihminen jota ei voinut edes sanoa isäksi, siksi sanoinkin jo lapsena olevani isätön. Ei osallistunut lainkaan lastenhoitoon eikä meidän lasten elämään, joten äiti oli käytännössä yksinhuoltaja. Mutta koska taustat oli nämä, ei kukaan olisi arvannut tai uskonut mitä meillä oikeasti tapahtui.

Vierailija
59/72 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tää nyt on joku dippainssi keskustelu

Vierailija
60/72 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoruudessani tunsin kaksi sellaista tyttöä, he olivat 16-vuotiaita silloin mutta samanlaisia ovat edelleen. Ensimmäinen oli alkuun ystäväni, kunnes muut alkoivat varoitella hänestä. Asuimme soluasunnossa ja hän varasteli ruokiani ja syytti toista kämppistämme. Oli myös valheita, joilla yritti saada minua kateelliseksi ja joutui aina selittelemään, kun yritin saada kiinni valheistaan. Lopulta hän jäi kiinni, mutta sitten alkoi tulla isompia valheita: ei saa aiheuttaa hänelle pahaa mieltä, koska hänellä on syöpä, mutta en saa kysyä hänen veljeltään, koska hänelle ei ole kerrottu. Tunsin hänen veljensä ja hyvin olisin voinut kysyä häneltä. Tietenkään en uskonut valheita ja yhtäkkiä hän paranikin ja emme ole sen jälkeen olleet tekemisissä. Ikää hänellä on n. 30 vuotta nykyään, yhdestä lapsesta on kuvia somessa eikä ihmissuhteet kestä.

Toinen vaikuttaa somen perusteella vielä sairaammalta. Oli samanlainen kuin em. kämppis, mutta en koskaan päästänyt häntä lähelleni, koska aistin jotain mätää ja todella nopeasti paljastuikin pahemmaksi. Varasteli ja valehteli myös, mutta isommin. Hänelläkin oli muka syöpä, kohdunkaulan syöpä, eikä voisi saada koskaan lapsia. Kerran myös kertoi minun juttuni omanaan, mutta jotenkin vaan hämmästyin niin kovasti, etten osannut tilanteessa sanoa mitään. Myöhemmin kyllä yritin laittaa hänet vastuuseen valheistaan ja varkauksistaan, mutta tietysti hän oli minun ilkeyteni uhri ja minä olen täydellinen ihminen, joka ei koskaan tee virheitä. Hän ei pyytänyt keneltäkään anteeksi.

Oli todella seksuaalinen, poikaystävät vaihtuivat tiuhaan, kerskaili niillä. Kuitenkin lopulta yhtäkkiä sitoutui yhteen, 18-vuotiaana meni naimisiin, saivat kaksi lasta, ja erosivat kun nainen oli hieman päälle 20. Lapset jäivät miehelle, sitten yhtäkkiä nainen meni naimisiin n. 20 vuotta vanhemman miehen kanssa, sitä kesti jokunen vuosi, kunnes nainen löysi uuden miehen muutamaksi kuukaudeksi, mutta tietääkseni on sinkku tällä hetkellä. On nyt 27-vuotias kahdesti eronnut nainen, lapset eivät ole kuvioissa.