Voileipäkakku YO juhlissa - nyt jyrähtää Kape Aihinen
Kape Aihinen teilaa juhlissa usein tarjottavan suupalan: Kova ährääminen
Huippukokit kertovat vinkkinsä päättäjäisviikonlopun ja kesän juhlien ruokatarjoiluihin.
https://www.is.fi/viihde/art-2000011261076.html?utm_medium=promobox&utm…
Kommentit (255)
Vierailija kirjoitti:
Kumpikaan noista ns. huippukokeista ei ole ymmärtänyt ylioppilasjuhlien luonnetta: siellä piipahdetaan onnittelemassa ylioppilasta, nautitaan jotain mitä tarjolla on, mutta tärkeintä on se ylioppilas itse. Sitten lähdetään onnittelemaan seuraavaa. Ei siis mitkään päivälliskutsut rajatulle ryhmälle.
Ehkä olen liian rantaruotsalainen, vaikka aivan suomenkielinen olenkin.
Huippukokki näki tietenkin itsensä päivän päätähtenä suurieleisesti grillaamassa ja seremoniamestarin tavoin suureen ääneen selittämässä vieraille, miten mikin annos syntyy jne.
Taisi tosiaan unohtua, että juhlien päähenkilö on ylioppilas.
Vierailija kirjoitti:
Voileipäkakku on parasta.
Hyvin tehty, kun sen osaa, ellei osaa niin tilauskakku.
Vierailija kirjoitti:
Grillisapuskaa yo juhlissa? Teemana on nuoruus, keveys ja hilpeys. Mikä tahansa muu vaihtoehto on parempi.
No mikäs grillissä on teeman vastaista? Ei mikään. Voileipäkakunkin voi ajatella ummehtuneena buumerien sydärimuistelmana 70-luvulta. Grillata voi kevyttä hilpeästi oikein hyvin.
Kaikkein eniten tässä herättää ihmetystä kokkien yleissivistyksen ja tapakultturin puute.
Ylipppilasjuhlat eivät ole grillijuhlat. Paljon huonompaa tarjottavaa on mahdoton edes kuvitella.
Vierailija kirjoitti:
Arvostan heitä, jotka jaksavat tehdä voileipäkakkuja, mutta oma mielipiteeni on, että voileipäkakut ovat out, hän naurahtaa.
En pidä cocktailtikuista, niissä on kova ährääminen. Tämä on oma mielipiteeni. Juhlissa itseisarvo on se, että tarjolla on kunnolla ruokaa.
Aihinen laittaisi tarjolle esimerkiksi raikkaita ja ruokaisia salaatteja.
Ne on helppo tehdä allergikoillekin sopiviksi.
Ööööh? Siis voileipäkakut ja cocktailtikut eivät ole täyttävää kunnon ruokaa, mutta pelkkä salaatti on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Grillisapuskaa yo juhlissa? Teemana on nuoruus, keveys ja hilpeys. Mikä tahansa muu vaihtoehto on parempi.
No mikäs grillissä on teeman vastaista? Ei mikään. Voileipäkakunkin voi ajatella ummehtuneena buumerien sydärimuistelmana 70-luvulta. Grillata voi kevyttä hilpeästi oikein hyvin.
Siinä jollain menee kuusi tuntia grillaillen vieraille purtavaa. Ei kuulosta ainakaan minusta kovin mukavalle.
Ihan sama jätän aina voileipäkakut syömättä, kun sitä on tarjolla. Toisekseen on taas oikein kala-allergisen tarjoilut kohdillaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhla on ylioppilaan juhla. Hän ei useinkaan ole boomer.
Kun tarjottavat ovat valmiita, helposti jälkiruokalautaselta syötäviä, niin voidaan keskittyä itse asiaan eli siihen ylioppilaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Huomenna pitäs tehdä, savustaisko lohen täytteeks muun ohella... eiks toi kape laita ihapullat ensin pannulle ja sitten vasta uuniin, aivan kamalan makuisia..
Kuka laittaa lihapullat suoraan uuniin? Tottakai ne kuuluu ensin ruskistaa voissa pannulla.
Kapen juhlatarjoilut eivät itseäni kyllä vakuuta. Salaatit eivät ole mikään kunnon ruoka, vaan kuuluvat alkuruokapöytään tai lämpimän ruoan lisukkeiksi. Kapen järjestämissä yo-juhlissa tarjoiltaisiin siis alkuruoka ja täytekakkukahvit? Kovin kummallinen kattaus.
Voileipäkakkua en minäkään viitsisi alkaa väsätä, työläs, kallis, ja epäonnistuessaan ei ole edes tarjoilukelpoista, mutta mieluummin runsas kahvipöytä makeine ja suolaisine leivonnaisineen kuin salaatteja. Ne ovat hiton hankalia syödäkin, jos joutuu syömään seisten tai jossain sohvanreunalla kykkien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä jollain menee kuusi tuntia grillaillen vieraille purtavaa. Ei kuulosta ainakaan minusta kovin mukavalle.
No ei työläisten mukavuutta tule miettiä, heille maksetaan epämukavuudesta.
Voileipäkakku jakaa aina mielipiteitä, mutta se on kyllä se tarjottava mikä meidän juhlissa menee AINA. Kaikkea muuta yleensä jää, mutta voileipäkakku uppoaa joka kerta.
Viis veisaan Kape Aihisesta ja mielipiteistään.
Voileipäkakut on ja pysyy juhlatarjottavina vuosikymmenestä toiseen. Olen kokki/kylmäkkö ja keittiömestari sekä leipomoalan ammattilainen.
Voileipäkakkuja on hyviä ja ei niin hyviä. Hyvistä raaka-aineista runsailla täytteillä tehty voileipäkakku tekee kauppansa kaikissa juhlissa.
555
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tarjottavat ovat valmiita, helposti jälkiruokalautaselta syötäviä, niin voidaan keskittyä itse asiaan eli siihen ylioppilaaseen.
Miksi grillattu ruoka muka estäisi ylioppilaaseen keskittymisen? Järjetöntä. Jos ei olla pöydän ääressä, lautaselta syöminen ei ole edes helppoa ja kätevää vaan vaivalloista. Ulkona seisaaltaan tavataan syödä mieluiten käsin paperitaskusta tms. Toki grillattu ruoka voi olla lautasella ja yhtä helppoa syötävää kuin voileipäkakku.
Kyllähän nämä "neuvot" on tulleet taas sellaisella egobuusterilla, että pääasia on unohtunut.
Hienosti ovat täällä Suomessa perheet osanneet ja osaavat varmasti jatkossakin hoitaa tarjottavat.
Ennen kaikkea, osaavat keskittyä juhlimaan päivän sankaria. Nuoruutta ja tulevaisuutta. :)
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein eniten tässä herättää ihmetystä kokkien yleissivistyksen ja tapakultturin puute.
Ylipppilasjuhlat eivät ole grillijuhlat. Paljon huonompaa tarjottavaa on mahdoton edes kuvitella.
Mielikuvituksesi on aika heikko. Keksin helposti monia huonompi tarjottavia. Ylioppilasjuhlat eivät ole grillijuhlat jos siellä ei grillata. Eivätkä ne ole voileipäkakkukestit jos ei ole voileipäkakkua. Kumpikin voi kuitenkin olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi grillattu ruoka muka estäisi ylioppilaaseen keskittymisen? Järjetöntä. Jos ei olla pöydän ääressä, lautaselta syöminen ei ole edes helppoa ja kätevää vaan vaivalloista. Ulkona seisaaltaan tavataan syödä mieluiten käsin paperitaskusta tms. Toki
Saathan sinä grillata, jos se sinusta on hyvä ajatus. Ei sitä kukaan estä. :D
Ikäänkuin se voileipäkakku olisi ainoa tarjottava. Varmasti jokainen juhlien järjestäjä tietää, ettei kaikki tykkää kaikesta Tottakai pöydässä on muutakin suolaista tarjottavaa. Miksi juuri se voileipäkakku on ongelma niiden muiden suolaisten tarjottavien joukossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti.
Miksi grillattu ruoka muka estäisi ylioppilaaseen keskittymisen? Järjetöntä. Jos ei olla pöydän ääressä, lautaselta syöminen ei ole edes helppoa ja kätevää vaan vaivalloista. Ulkona seisaaltaan tavata
Saathan sinä grillata, jos se sinusta on hyvä ajatus. Ei sitä kukaan estä. :D
Viestisi on turha ja väärässä keskustelussa. Katsos kun täällä ei ole puhutti a) mun juhlista tai b) grillaamisen luvallisuudesta laisinkaan.
Kyse oli mekanismista, jolla grillaaminen estää ylppäreiden sankariin keskittymisen. Sitä ei ole vielä selitetty.
Meillä allergiat on ihan perheessä ja lähisuvussa. On poika maidolle ja vehnälle. Laktoositommua ollaan minun molemmat veljet ja minä itse. Miehen suvussa kala ja kanamuna...jos olisin jättänyt kutsumatta allergiset tai muut ruokarajotteiset ei olisi ollut mitään lasten isoja juhlia ollenkaan. Mutta kun olen tottunut, ei ole mitään ongelmaa.
Ja reilusti suolaa suolaa, kape ei käytä muita mausteita.