Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voileipäkakku YO juhlissa - nyt jyrähtää Kape Aihinen

Vierailija
30.05.2025 |

Kape Aihinen teilaa juhlissa usein tarjottavan suupalan: Kova ährääminen

Huippukokit kertovat vinkkinsä päättäjäisviikonlopun ja kesän juhlien ruokatarjoiluihin.

https://www.is.fi/viihde/art-2000011261076.html?utm_medium=promobox&utm…

Kommentit (255)

Vierailija
201/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä allergiat on ihan perheessä ja lähisuvussa. On poika maidolle ja vehnälle. Laktoositommua ollaan minun molemmat veljet ja minä itse. Miehen suvussa kala ja kanamuna...jos olisin jättänyt kutsumatta allergiset tai muut ruokarajotteiset ei olisi ollut mitään lasten isoja juhlia ollenkaan. Mutta kun olen tottunut, ei ole mitään ongelmaa. 

Gluteeniton, laktoositon, maidoton, vehnätön, kananmunaton, kalaton. Tuohan on ihan helppo nakki, kun on tottunut rajoitteisiin eikä edes yritä tehdä sellaista, mikä käy kaikille. Oikeastaan suurin ongelma on varmistaa, että ottimet eivät eksy väärään astiaan.

Vierailija
202/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tuoreet raaka-aineet. Suolaa ja pippuria."

Kape Aihinen, aikamme suuri kokkinero

Eikä pelkästään suolaa, vaan Kapen suosikki pieni suola.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saithan sinä grillata, jos se sinusta on hyvä ajatus. Ei sitä kukaan estä. :D

Viestisi on turha ja väärässä keskustelussa. Katsos kun täällä ei ole puhutti a) mun juhlista tai b) grillaamisen luvallisuudesta laisinkaan.

Kyse oli mekanismista, jolla grillaaminen estää ylp

On. Lue ketju alusta alusta uudelleen ja yritä sisäistää lukemasi. Yritä kovasti. Pinnistele oikein. Pinnistele, pinnistele.

Sarkasmilla ja ivallisuudella et peitä väärässäoloasi. On aivan juhlan järjestelyistä eli järjestäjästä kiinni, mihin vieraiden huomio  kiinnittyy, osin toki vieraistakin. Yhtä hyvin voisi jänkätä kuinka herkullinen ja näyttävästi koristeltu voileipäkakku vie huomion juhlakalusta ja on juhlien keskipiste. Koko ajatus siitä että jokin tarjottava pilaisi juhlat on täysin naurettava. Mitä isommat tai juhlavammat juhlat, sen parempi on yleensä tarjoilukin. 

Mutta pidä sinä vaan halutessasi askeettiset juhlat aneemisilla purtavilla, laita vaikka laihan kahvin kaveriksi pelkät Marie-keksit, niin ei varmasti vie huomiota sankarista epäoleellisuuksiin. Kukaanhan ei sitä sulta kiellä.

Vierailija
204/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viestisi on turha ja väärässä keskustelussa. Katsos kun täällä ei ole puhutti a) mun juhlista tai b) grillaamisen luvallisuudesta laisinkaan.

On. Lue ketju alusta alusta uudelleen ja yritä sisäistää lukemasi. Yritä kovasti. Pinnistele oikein. Pinnistele, pinnistele.

Sarkasmilla ja ivallisuudella et peitä väärässäoloasi. On aivan juhlan järjestelyistä eli järjestäjästä kiinni, mihin vieraiden huomio  kiinnittyy, osin toki vieraistakin. Yhtä hyvin voisi jänkätä kuinka herkullinen ja näyttävästi koristeltu voileipäkakku vie huomion juhlakalusta ja on juhlien keskipiste. Koko ajatu

Voi sinua.

Vierailija
205/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sarkasmilla ja ivallisuudella et peitä väärässäoloasi. On aivan juhlan järjestelyistä eli järjestäjästä kiinni, mihin vieraiden huomio  kiinnittyy, osin toki vieraistakin. Yhtä hyvin voisi jänkätä kuinka herkullinen ja näyttävästi koristeltu voileipäkakku vie huomion juhlakalusta ja on juhlien keskipiste. Koko ajatu

Varmasti kauheaa, kun on noin vaikea luonne. :(

Vierailija
206/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt joku pk-seudulla päättää olla huomenna tarjoamatta voileipäkakkujaan Kape Aihisen ammennettua viisauttaan, niin voin noutaa ne kyllä salaattien tieltä pois!

Meillä ei ole juhlia, mutta voileipäkakut nyt kyllä maistuisi.

Vierailija
207/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oispa voileipäkakkua.. Mieluiten koko kimara: 

- kinkku

- savuporo

- lohi

- kasvis 

- texmex 

- katkarapu 

Söisin viikon pelkästään niitä.

Vierailija
208/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopas vain olikin asiantuntevia kommentteja kokeilta.

Tulee mieleen junttikansa, joka on tullut juhliin vain syömään ja odottaa mättöannostaan grillin vieressä kuola valuen lautaset käsissään. :D

Varsinaiset ylioppilasjuhlat. :D

Siellä isäntä häärii suureen ääneen pääkokkina ja juhlakalu siemäilee unohdettuna samppanjaa nurkassa. 

Vierailija
209/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sarkasmilla ja ivallisuudella et peitä väärässäoloasi. On aivan juhlan järjestelyistä eli järjestäjästä kiinni, mihin vieraiden huomio  kiinnittyy, osin toki vieraistakin. Yhtä hyvin voisi jänkätä kuinka herkullinen ja näyttävästi koristeltu voileipäkakku vie huomi

Varmasti kauheaa, kun on noin vaikea luonne. :(

Varmasti sellaisille, joilla on kalkkeutunut käsitys ainoasta oikeasta juhlajärjestelyiden tavasta, missä mitään 50 vuotta tuoreempaa ei voi hyväksyä. Juhlissani on kyllä aina vieraat viihtyneet ja ruokakin maittanut, vaikka ei olekaan täysin samaa kuin suvun mummojen nuoruudessa.  

Vierailija
210/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö... eiköhän kuitenkin jokainen päätä omassa perheessään mitä juhlissa tarjotaan? Voileipäkakku? Taistelutanner ...

Minua ei vois vähempää kiinnostaa kenenkään mielipiteet siitä, mitä meillä tarjotaan. Meillä on ja tulee olemaan voileipäkakku. Ymmärrän toki juhlia , jos tulossa satoja juhlijoita ympäri muolimoo...

Vierailija
211/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs se Kapelle kuuluu mitä muiden juhlissa tarjotaan?

Vierailija
212/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon nyt kaksi päivää ajatellut vain voileipäkakkua tuon jutun takia. Pakko tehdä itselle pieni kakku huomenna. En vain osaa päättää, että teenkö kala vai liha.. 

Vierailija
213/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpikaan noista ns. huippukokeista ei ole ymmärtänyt ylioppilasjuhlien luonnetta: siellä piipahdetaan onnittelemassa ylioppilasta, nautitaan jotain mitä tarjolla on, mutta tärkeintä on se ylioppilas itse. Sitten lähdetään onnittelemaan seuraavaa. Ei siis mitkään päivälliskutsut rajatulle ryhmälle.

Ehkä olen liian rantaruotsalainen, vaikka aivan suomenkielinen olenkin.

Huippukokki näki tietenkin itsensä päivän päätähtenä suurieleisesti grillaamassa ja seremoniamestarin tavoin suureen ääneen selittämässä vieraille, miten mikin annos syntyy jne.

Taisi tosiaan unohtua, että juhlien päähenkilö on ylioppilas.

Tarkemmin juttua lukiessa huomasin, että eivät nuo kokit edes puhu ylioppilaisjuhlista vaan valmistujaisjuhlista. Ylioppilasjuhlissa on tosiaan oma perinne, johon kuuluu kuohuviinilasi ja kahvitilaisuus. Mutta nykyäänhän vietetään myös ammattiin valmistuvien juhlia, eikä niissä ole mitään perinnettä rajoittamassa, vaan tyyli voi olla paljonkin rennompi, vaikka grillibileet ja salaatit. 

Vierailija
214/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jopas vain olikin asiantuntevia kommentteja kokeilta.

Tulee mieleen junttikansa, joka on tullut juhliin vain syömään ja odottaa mättöannostaan grillin vieressä kuola valuen lautaset käsissään. :D

Varsinaiset ylioppilasjuhlat. :D

Siellä isäntä häärii suureen ääneen pääkokkina ja juhlakalu siemäilee unohdettuna samppanjaa nurkassa. 

En suosittele tuollaista ratkaisua. Ylppäreissä vanhempien rooli on ottaa vieraita vastaan yhdessä ylioppilaan kanssa ja seurustella. Ruoanlaiton ja tarjoilun hoitavat palkattu väki tai talkoilla kaverit tai vähän kaukaisemmat sukulaiset. Ottakaa etiketti haltuun ja miettikää asiaa vieraiden ja juhlittavan näkökulmasta. 

Vierailija
215/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että.. Mun yksi tuttava tekee taivaallisia voileipäkakkuja. Onneksi pääsen sen suvun juhliin suht usein missä niitä on. En kehtaa teettää omiin juhliin hänellä niitä kuitenkaan, kun on kiireinen ihminen muutenkin. 

Vierailija
216/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon nyt kaksi päivää ajatellut vain voileipäkakkua tuon jutun takia. Pakko tehdä itselle pieni kakku huomenna. En vain osaa päättää, että teenkö kala vai liha.. 

Tällöin ratkaisu on aina kala. Juhliin tarvitaan vaihtoehto kalaongelmaisille, mutta jos itse tykkää kalasta, onhan se herkullisempaa.

Vierailija
217/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei nuo kokit puhu mitään ylioppilasjuhlista. Käytössä on sellaisia sanoja kuin valmistujaisjuhla, valmistujaiset, päättäjäisviikonloppu, kesän juhlat. Ehkä kyseiset kokit eivät ole yo-juhlia itse koskaan viettäneet, eihän niitä valkolakkeja ehkä kokkipiireissä paljon ole. 

https://www.is.fi/viihde/art-2000011261076.html

https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/6a733bb5-815a-4ef4-b8c0-a05…

Vierailija
218/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oispa voileipäkakkua.. Mieluiten koko kimara: 

- kinkku

- savuporo

- lohi

- kasvis 

- texmex 

- katkarapu 

Söisin viikon pelkästään niitä.

En kyllä suosittele syömään viikkoa noita. Ei olisi kovin terveellistä. Ehkä kerran vuodessa on ok, jos muutoin elää terveellisesti ja ruokailee järkevästi.

Terv. Terveydenhoitaja

Vierailija
219/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapen veneessä Voileipäkakku on out ja raskasta syötävää. En ole koskaan arvostanut. Coktail tikussa lihaa on parasta, mutta voi olla ilman tikkuakin 😋😚

Vierailija
220/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällöin ratkaisu on aina kala. Juhliin tarvitaan vaihtoehto kalaongelmaisille, mutta jos itse tykkää kalasta, onhan se herkullisempaa.

Kiitos, näinhän se on. Laitan oikein kunnon täytteet ja tuoretta tilliä silppuan mukaan ja makeaa sipulia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi