Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voileipäkakku YO juhlissa - nyt jyrähtää Kape Aihinen

Vierailija
30.05.2025 |

Kape Aihinen teilaa juhlissa usein tarjottavan suupalan: Kova ährääminen

Huippukokit kertovat vinkkinsä päättäjäisviikonlopun ja kesän juhlien ruokatarjoiluihin.

https://www.is.fi/viihde/art-2000011261076.html?utm_medium=promobox&utm…

Kommentit (255)

Vierailija
121/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hupaisaa, että voileipäkakku herättää tunteita.  Helppo on tehdä huono voileipäkakku, kompastuskiviä on monta. Ja huonoa ei syö kukaan. Kerran, 80 luvulla, olen saanut hyvää voileipäkakkua. Yleensä jätän väliin.

Vierailija
122/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikaan noista ns. huippukokeista ei ole ymmärtänyt ylioppilasjuhlien luonnetta: siellä piipahdetaan onnittelemassa ylioppilasta, nautitaan jotain mitä tarjolla on, mutta tärkeintä on se ylioppilas itse. Sitten lähdetään onnittelemaan seuraavaa. Ei siis mitkään päivälliskutsut rajatulle ryhmälle.

Ehkä olen liian rantaruotsalainen, vaikka aivan suomenkielinen olenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä voileipäkakut katoavat juhlissa viimeistä murua myöden. myös gluteeniton versio aina tarjolla. iso suku, paljon juhlia ja aina pyydetään että tehdäänhän voileipäkakkuja. jos on hyvin tehtyä niin aika vaikea kuvitella ettei maistuisi vieraille. nämä "huippukokit" tuntuvat olevan ihan ulapalla. samassa jutussa Harri Syrjänen ehdotteli tarjolle grilliruokaa kun on helppo koota jokaiselle vieraalle mieleinen annos ...??? no,huh. ja jälkiruoaksi ehdotteli jäätälö tai donitsibaaria. tuntuu itsestä vaikealta toteuttaa. miten ehtii grillata esim.50h jokaiselle mieleisen annoksen ?

Juu, en mä ainakaan halua hikoilla ykkösissä grillin ääressä. Näiden ammattikokkien ongelma on se, että ne on ammattilaisia ja tiloja ja resursseja on ihan eri tavalla kuin kotikeittiöissä. 

Niin. Tuommoinen grilli toimii hyvin jos on henkilökuntaa. Yksi jäppinen päivystämään grillin ääreen tilauksia ottamaan ja paistamaan, toinen tekemään valmistelut ja hoitamaan kylmäketjua ja logistiikkaa yms. Pari palkollista kuudeksi tunniksi pihan kauemmalle laidalle, ettei käryt sotke liiaksi tunnelmaa, ja sehän on ihan hyvä ratkaisu. Eikä tämä olekaan kuin rahasta kiinni. Joku viisi sataa viiva tonni hujahtaa sitten grillisafkoihin.

Vierailija
124/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo grilli on todella huono idea. Käsittämätön tokaisu. Grillissä ei todellakaan tule kymmenien vieraiden herkut mitenkään helposti, grillaus on jatkuvaa valvontaa ja jos vielä erikseen paistelee kaikkien annokset niin hyväjumala siinä saa olla useampi grilli tulilla ja paistajat palkattuina.

Vierailija
125/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tainnut koskaan maistaa huonoa voileipäkakkua. Itse teen savuporotäytteellä ja on mielettömän hyvää. :)

Vierailija
126/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpikaan noista ns. huippukokeista ei ole ymmärtänyt ylioppilasjuhlien luonnetta: siellä piipahdetaan onnittelemassa ylioppilasta, nautitaan jotain mitä tarjolla on, mutta tärkeintä on se ylioppilas itse. Sitten lähdetään onnittelemaan seuraavaa. Ei siis mitkään päivälliskutsut rajatulle ryhmälle.

Kyllä se näin menee täälläkin. Vieraat vaihtuvat. Juovat maljan, kahvit suolaisells ja makealla tarjottavalla. Ei tulisi mieleenkään mennä ahtamaan mahaansa täyteen yö juhliin.

Vierailija
127/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapea ei ole kutsuttu muutenkaan. Ei siis. Väliä, kuka tyyppi on muuten?

Vierailija
128/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo grilli on todella huono idea. Käsittämätön tokaisu. Grillissä ei todellakaan tule kymmenien vieraiden herkut mitenkään helposti, grillaus on jatkuvaa valvontaa ja jos vielä erikseen paistelee kaikkien annokset niin hyväjumala siinä saa olla useampi grilli tulilla ja paistajat palkattuina.

Enkä halua grilliä käryämään. Kaikilla juhlavaatteet jne päällä. Ei sovi lainkaan yo juhliin. Grillijuhlat on sitten erikseen

Vierailija
129/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään, mitä pitäisi tarjota. Tarjolla voi olla vaikka juhlittavan herkkua : susheja ja berliininmunkkeja.  Olkaa luovia.

Rullattua riisiä ja suikale kurkkua, jälkkäriksi socker på socker, eh🤮

Vierailija
130/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka muka alkaisi grillaamaa yo juhlissa? Ihan pähkähullu ajatuskin. Kunnon junttimeininki.

Vierailija
131/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri pari päivää sitten luin jutun Henri Alenin mielipiteestä. Hänen mielestä voileipäkakku on upea juhlaruoka ja on hyvä kun sitä on tarjolla varsinkin kalaversioina. Hän taas haukkui kaikki cocktail lihapullat, nakit jne. et niistä pitäisi jo luopua. Lihapullia hänkin varmaan tukisi jos olisivat itse tekemiä. 

Vierailija
132/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voileipäkakku on ongelmallinen , jos on ruokarajoitteisia. Kala-allergiaa, jolloin liha käy, lihattomia, että kala käy, vegejä,  muna-allergisia, tomaatti-allergisia. Kovin monenlaista voileipäkakkua  ei kai kukaan halua tarjota. Voileipäkakkuun kun perinteisesti ympätään tavaraa laidasta laitaan.  Itse en välitä voileipäkakuista, syön mielummin vaikka graavisiika- tai graavilohiruisleivän.

älä kutsu oikuttelijoita.

Mulla ei moiset ääliöt pysyisi edes ystävinä. Miksi kerätä ympärilleen ankeuttajia?

Vierailija
133/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää miten epämukavaa voi olla jos on huippukokki suvussa ja pitää juhlat järjestää :D

Vierailija
134/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voileipäkakku varsinkin kinkkuversiona on mielestäni juhlapöydän suurin helmi. En ikinä itse luopuisi siitä. Meillä suvussa kaikki tykkää siitä ehkä pienimmät poisluettuna.

Vierailija
135/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihinen voi jyrähtää itsensä kuuseen! Sille on syynsä miksi voileipäkakku on pysynyt suomalaisten juhlapöydissä vuosikymmeniä.

Vierailija
136/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grillisapuskaa yo juhlissa? Teemana on nuoruus, keveys ja hilpeys. Mikä tahansa muu vaihtoehto on parempi.

Vierailija
137/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä voileipäkakku oli kova juttu joskus 80 luvulla mummon hautajaisissa. Ei nykypäivänä missään nuorten ylppäreissä.

M42

Vierailija
138/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kape saa olla mun puolesta mitä mieltä haluaa. Nää jyrähtämiset on niin huvittavia...

Vierailija
139/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vakio-oletus tämä on, että jokaisella on ihan huimana eri ylppäreitä ?

Ei kaikilla ole mikään suunnattoman suuri suku/lähipiiri

Vierailija
140/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähän siinä on ähräämistä verrattuna johonkin sormenkynnen kokoisiin mätinokarevoileipiin. Mutta kysehän on vain siitä, mitä osaa, mitä arvostaa ja mihin haluaa aikansa käyttää.

Mä teen voileipäkakun vuokaan ylösalaisin. Ensin muovikalvo, sitten kinkkusiivuja pinnoitukseksi, sitten kerroksittain leipää ja täytettä, muovinliepeet taitellaan leivän päälle ja kevyt paino päälimmäiseksi.

Kun kakun kumoaa, se on kulhon muotoinen ja nopea koristella tomaattiruusuilla, basilikanlehdillä, retiisisiivuilla, mitä nyt kukin haluaa.

Myös olen tehnyt voileipäkääretorttuja, jotka päällystin maksapasteijalla ja kierittelin persiljasilpussa. Sangen nopeaa.

Kape on turkulainen. Kuka häntä kuuntelee?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan