Kuinka iso eläke teillä on
Katsoin työeläkeotteen ja eläke olisi 2000 euroa. Joko voisin lopettaa työt? Kyllä tuolla jo maalla pärjäisi. Tosin eläkeikään on vielä 10 vuotta, mutta voisin elää pääomatuloilla ja tehdä vähän töitä yrittäjänä. Olen opettaja ja tuntuu, etten enää jaksa.
Kommentit (199)
n. 1980€ brutto ja n. 1680€ netto.
Työkyvyttömyyseläke, ikää 46v ja eläkkeellä hieman reilu 12v.
No sen eläkkeen saa vasta kun täyttää 65 vuotta, 50 % eläkettä voi ruveta nostamaan kun täyttää 61 v tai 62 v syntymävuodesta riippuen. Jos jää ansiosidonnaiselle, siitä kertyy eläkettä joka lasketaan muistaakseni niin että huomioidaan 70 % viimeisestä palkasta. Minä jäin pois töistä 59 vuotiaana, ja siirryin ansiosidonnaiselle jota maksettiin eläkeikään saakka, 61 vuotiaana otin 50 % työeläkkeen jonka sai ansiosidonnaisen päälle. Työeläke kertyi koko ajan eläkeikään asti. Elämäni paras päätös oli jäädä pois töistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kirjottavista vanhuksista eläkettä alkoi kertyä 18 vuotiaasta.
60- luvulla syntyneistä vasta 21v
Et tiedä mitään. Naurattaa.
Vähän yli 3600 € bruttona, käteen jää n 2550 €, Helsingissä . Pääomatulojen kanssa yht n 3000 / kk. Kun on maksettu asunto ja muut niin hyvin pärjää, mitään tavaraa ei enää tarvitse . Lapset on maailmalla ja omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Isoja on teidän kertymät. Itse työskennellyt varhaiskasvatuksen opettajana 20 vuotta ja kertymä on ~950€
No kun vielä jonkun 25 vuotta pakerrat, nousee se yli 2 tonnin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisen isoja eläkkeitä.
Töitä tein 25v, eläke 1300 siitä pois vero.
Normaali työuran pituus on n 40 vuotta. Ei pidä valittaa jos ei tee töitä.
Vierailija kirjoitti:
Elakkeelle hieman yli viisikymppisena, tuleva elake n. 25000/kk. On meita onnekkaitakin muutama...
Mielikuvitusmaailmassa on hyvä elää....
Vierailija kirjoitti:
jos olet vielä töissä niin sinulla EI OLE pennin jeniä eläkettä.
Tuo otteessa näkyvä on "ennuste" joka on ihan yhtä luotettava kuin päivän sää vuoden päähän.
Kyllä ainakin Ilmarisella piti hyvin kaikki paikkansa jo muutama vuosi ennen eläkettä. Itse asiassa vielä kaksi kuukautta eläkkeelle jäännin jälkeen Ilmarinen teki korjauksen eläkkeeseen , 12 € kuukaudessa paukahti lisää jostain. Tarkkaa työtä. Suomi ei ole mikään Zimbabwe.
Näköjään arvio on 3500.
Siihen vielä 6v aikaa.
Saas nähdä saako tehdä töitä sinne asti, vai tuleeko kenkää. Sittenhän eläkekin pienee, jos ei töitä enää saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta vähennetään vielä verot. Eläkkeiden verotus on korkeampi kuin työn verotus.
Eikä ole. Pienistä eläkkeistä ei mene lainkaan veroa. Muistaakseni raja on 1400. Vastaavasta palkasta menee se reilut 8% eläkemaksuja.
Ja kyllä, verokortilla eläkkeen verotus on korkeampi, mutta siitä ei makseta eläkemaksuja, joten netto on about sama kuin vastaavasta palkasta.
Oma eläkekertymäni noin 1500 ja ikää 48.
Verotuksen raja eläkkeissä on tonni
Jotain 1150:n paikkeilla on verotuksen raja. En nyt muista tarkkaa summaa. Oma eläkkeeni on 1127 € ( sisältää myös kansaneläkkeen), eikä siitä mene veroa.
Vierailija kirjoitti:
No sen eläkkeen saa vasta kun täyttää 65 vuotta, 50 % eläkettä voi ruveta nostamaan kun täyttää 61 v tai 62 v syntymävuodesta riippuen. Jos jää ansiosidonnaiselle, siitä kertyy eläkettä joka lasketaan muistaakseni niin että huomioidaan 70 % viimeisestä palkasta. Minä jäin pois töistä 59 vuotiaana, ja siirryin ansiosidonnaiselle jota maksettiin eläkeikään saakka, 61 vuotiaana otin 50 % työeläkkeen jonka sai ansiosidonnaisen päälle. Työeläke kertyi koko ajan eläkeikään asti. Elämäni paras päätös oli jäädä pois töistä.
Tuota ei enää ole. Tarkoitushan on pakottaa ihmisiä olemaan töissä tai työttömänä eläkeikään asti, jolloin varsinkin työttömillä eläke on selvästi pienempi. Eläkepottia kasvatetaan, niin mihin?! Mikä hallitus eläkepotin lopulta aikoo vetää liiviinsä esim. puolustusmenoihin?!
Valitettavasti tama on totta... Uravalintakysymys ja hieman onnea matkassa! 👍
Tarvittaessa ter kantelu, tai tee uusi kantelu
- jos uskallat ja voit
- ellet ole jo tehnyt
- esimies - alaiskeskustelu
- esimiehen esimies - alainen keskustelu
- tarvittaessa tee siitäkin kantelu , ellet jo tehnyt
- käsittelyajat lyhimmilläänkin useita kuukausia
Vierailija kirjoitti:
Isoja on teidän kertymät. Itse työskennellyt varhaiskasvatuksen opettajana 20 vuotta ja kertymä on ~950€
Eri ala, mutta yhtä pitkään työskennellyt ja suurinpiirtein sama kertymä. Kyllä se kertyy, töitä pitäisi vielä jaksaa tehdä melkein 30 vuotta
Vierailija kirjoitti:
OVEssa on vain se vika, että pienentää tulevaa eläkettä 4.8 prossalla per vuosi. Eli eläkkeesi pieneni neljän vuoden oveilun takia liki 20 prossaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat pari tonnia on. Mutta milloin ne saa käyttöönsä vai saako koskaan? Siinäpä kysymys.
Ja kuinka pitkäksi ajaksi? Niitä rahojahan ei oikeasti ole missään.
Eläke kertyy töissäoloaikana, ja voit tarkistaa mikä on kertymä tällä hetkellä (se olisi eläkkeesi jos jäisit nyt pois työelämästä) ja laskuri näyttää myös mikä on eläkkeesi jos työskentelet alimpaan eläkeikään tai siitä jonkin verran yli.
Jos jäät nyt pois töistä, niin sitä eläkettä aletaan maksaa sulle vasta kun saavutat alimman eläkeiän, mikä sebsitten kullakin on. Minulla joku 67v (olen 53) eli jos jäisin nyt pois töistä, niin saisin odotella ensimmäistä eläkemaksua 14 vuotta vielä ja se aika pitäisi elää jollain tuloilla.
Eläkejärjestelmän romuttumisella pelotellaan ahkerasti, fakta on että eläkerahasto on jatkuvasti kasvanut ja tällä hetkellä eläkkeet on turvattu ainakin 2060-luvulle. Jos eläkemaksuihin tehdään asianmukaisia korjauksia ja varsinkin jos taannehtivasti päätettäisiin eläkekatoksi aivan kaikkien osalta vaikka 5000€ niin rahaa riittää vielä pitkään. Olettaen että suomalaiset tekevät töitä, jos puolet on ideologisesti työttömiä, niin maksajistahan toki tulee puute.
24