Kuinka iso eläke teillä on
Katsoin työeläkeotteen ja eläke olisi 2000 euroa. Joko voisin lopettaa työt? Kyllä tuolla jo maalla pärjäisi. Tosin eläkeikään on vielä 10 vuotta, mutta voisin elää pääomatuloilla ja tehdä vähän töitä yrittäjänä. Olen opettaja ja tuntuu, etten enää jaksa.
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten h-lvetissä kaikilla on noin suuret eläkkeet?
No et kai usko tuohon? Suurin osa saa ihan minimieläkettä, kunhan kateuksissaan valehtelevat.
Mediaanieläke on alle kahden tuhannen euron ja harva saa todellisuudessa mitään yli kolmen tonnin eläkettä. Tuo kun tarkoittaa käytännössä sitä, että palkan olisi pitänyt olla koko työuran ajan nykyrahassa mitattuna yli viis tonnia brutto per kk. Duunari ei tuohon yllä ja akateemisesti koulutettukaan ei tuollaista alkupalkkaa saa. Noita yli neljän tonnin eläkkeitä saa aniharva irl, vauviksen mielikuvitusmaailmassa näemmä joka toinen :-)
Vierailija kirjoitti:
4200. Sairaseläke. Ei voi paljon töitä tehdä tuon lisäksi kai. En kyllä pystykään tekemään. N63 v
Mieletön sairaseläke, enemmän kuin tulen ikinä hoitajana tienaamaan. Oma eläke sitten varmaan joku 1500€, tosin voi olla ettei silloin enää mitään tule mistään. Suoraan työpisteeltä ruumistorniin.
Vierailija kirjoitti:
Isoja on teidän kertymät. Itse työskennellyt varhaiskasvatuksen opettajana 20 vuotta ja kertymä on ~950€
Samaa ihmettelen. T. Hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Samat pari tonnia on. Mutta milloin ne saa käyttöönsä vai saako koskaan? Siinäpä kysymys.
Ja kuinka pitkäksi ajaksi? Niitä rahojahan ei oikeasti ole missään.
Vierailija kirjoitti:
Isoja on teidän kertymät. Itse työskennellyt varhaiskasvatuksen opettajana 20 vuotta ja kertymä on ~950€
Kun jatkat töissä eläkeikään saakka niin kertymäsi tulee olemaan aika lailla mediaanin mukainen. Tosin näyttää vahvasti siltä, että eläkkeelle tulet pääsemään vasta seitenkymppisenä.
Ihmeellisen isoja eläkkeitä.
Töitä tein 25v, eläke 1300 siitä pois vero.
Minulla on riittävän suuri eläke. Tarkka euromäärä ei kuulu sen paremmin Sinulle kuin muillekaan palstalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta vähennetään vielä verot. Eläkkeiden verotus on korkeampi kuin työn verotus.
Eikä ole. Pienistä eläkkeistä ei mene lainkaan veroa. Muistaakseni raja on 1400. Vastaavasta palkasta menee se reilut 8% eläkemaksuja.
Ja kyllä, verokortilla eläkkeen verotus on korkeampi, mutta siitä ei makseta eläkemaksuja, joten netto on about sama kuin vastaavasta palkasta.
Oma eläkekertymäni noin 1500 ja ikää 48.
Verotuksen raja eläkkeissä on tonni
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisen lyhyt työura sinulla. Työuran pituus ja sen aikaisen palkan suuruus on kuitenkin suurin eläkkeeseen vaikuttava tekijä. Itselläni on nyt työvuosia takana 25 vakityössä, plus sitä edeltävät kesätyöt ja määräaikaisuudet 2-3 vuotta. Osa ei kerrytä eläkettä. Työuraa on vielä jäljellä 15 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
No kolmen tonnin bruttopalkka kerryttää tällä hetkellä kuukausieläkettä 45 euroa vuodessa. 40 vuotta töissä niin kasassa on 1800.
Mieluummin kuinka pieni eläke on.
Vierailija kirjoitti:
Suomeen on myös tulossa eläkekatto kuten muilla mailla on joten nou hätä
Mihin tuo auttaa? Ei tarvitse myöskään maksaa jos eläkettä ei kerry.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisen lyhyt työura sinulla. Työuran pituus ja sen aikaisen palkan suuruus on kuitenkin suurin eläkkeeseen vaikuttava tekijä. Itselläni on nyt työvuosia takana 25 vakityössä, plus sitä edeltävät kesätyöt ja määräaikaisuudet 2-3 vuotta. Osa ei kerrytä eläkettä. Työuraa on vielä jäljellä 15 vuotta.
Työkyvytön. Ei kellään Suomessa tule olemaan mitään työuria.
Täällä kirjottavista vanhuksista eläkettä alkoi kertyä 18 vuotiaasta.
60- luvulla syntyneistä vasta 21v
"Mediaanieläke on alle kahden tuhannen euron ja harva saa todellisuudessa mitään yli kolmen tonnin eläkettä. Tuo kun tarkoittaa käytännössä sitä, että palkan olisi pitänyt olla koko työuran ajan nykyrahassa mitattuna yli viis tonnia brutto per kk. Duunari ei tuohon yllä ja akateemisesti koulutettukaan ei tuollaista alkupalkkaa saa. Noita yli neljän tonnin eläkkeitä saa aniharva irl, vauviksen mielikuvitusmaailmassa näemmä joka toinen :-)"
Minä luulen, että ketjuun vastaa enimmäkseen ne, joilla on eläkeasiat hyvin tai muuten selkeästi järjestyksessä.
Jos kysyisin pienituloiselta siskoltani, että paljonko hänen eläkekertymänsä on, niin hän puuskahtaisi ettei tiedä. Samaan hengenvetoon toivoisi pääsevänsä eläkkeelle huomenna. Eläkeaika on joku ikuinen loma ja raha tulee kotona olemalla.
Pienituloinen äitini sai minimieläkkeen, mutta pärjäsi kivasti koska isä kuo-li ensin. Isänkään eläke ei ollut hyvä, mutta oli se huomattava lisä äidin tuloihin. Äitihän elelikin sitten ihan lokoisasti viimeiset vuodet. Siskollani on tästä jäänyt virheellinen kuva eläkeläisen elämästä.
Minä säästän itselleni eläkettä ja tällekin sisko on vaan nauranut. Että miksi säästän kun eläkemaksut menee automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Olen keski-ikäinen ja eläkettä alkoi kertyä 23 ikävuodesta eteenpäin. Nykyään kertyy 18v. eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen keski-ikäinen ja eläkettä alkoi kertyä 23 ikävuodesta eteenpäin. Nykyään kertyy 18v. eteenpäin.
Sama! Eikä opintotuesta ja hoitovapaista kertynyt eläkettä. Muuttuivat, kun omat opiskelut ja lapset oli jo tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten h-lvetissä kaikilla on noin suuret eläkkeet?
No et kai usko tuohon? Suurin osa saa ihan minimieläkettä, kunhan kateuksissaan valehtelevat.
Mediaanieläke on alle kahden tuhannen euron ja harva saa todellisuudessa mitään yli kolmen tonnin eläkettä. Tuo kun tarkoittaa käytännössä sitä, että palkan olisi pitänyt olla koko työuran ajan nykyrahassa mitattuna yli viis tonnia brutto per kk. Duunari ei tuohon yllä ja akateemisesti koulutettukaan ei tuollaista alkupalkkaa saa. Noita yli neljän tonnin eläkkeitä saa aniharva irl, vauviksen mielikuvitusmaailmassa näemmä joka toinen :-)
Heh, niitä korkeita eläkkeitä vetääkin boomerit, joiden eläkkeen laskutapa oli erilainen. Eläkettä ei laskettu koko työuran ajalta, vaan viimeisiltä vuosilta. Nuoret saa vain haaveilla tuollaisista eläkkeistä, joita vielä lihotettiin superkarttumilla. Molemmat vanhempani saa yli 4000 euron eläkettä, boomereita ovat.